در حال بارگذاری ...
در اجرای نمایش «موش تا موش» رخ داد

بازخوانی پیام روز جهانی تئاتر عروسکی توسط نماینده یونیما در تالار هنر

پوپک عظیم‌پور پژوهشگر و مدرس تئاتر و نماینده یونیما در ایران پنجشنبه ۳۱ فروردین‌ماه پس از پایان نمایش «موش تا موش» پیام نانسی لومان استاب برای روز جهانی نمایش عروسکی را بازخوانی کرد.

به گزارش ایران تئاتر این پیام که توسط سلما محسنی اردهالی ترجمه‌شده پس از پایان نمایش برای مخاطبان خوانده شد.در پیام نانسی لومان استاب برای روز جهانی نمایش عروسکی که ٢١ مارس ٢٠١٧ منتشرشده، آمده است:

در سال ١٩٢٩ تنی چند از عاشقان نمایش عروسکی از ٧ کشور، اتحادیه جهانی نمایشگران عروسکی (یونیما) را به جهت ارتقا و توسعه این هنر بنیان نهادند. اکنون، به لطف اینترنت، ما به‌سرعت می‌توانیم با انسان‌هایی که همفکر خودمان هستند، فراسوی مرزهای ملی، مذهبی و سیاسی ارتباط برقرار کنیم. نمایش‌ها، اجلاس‌ها، کلاسها و کارگاه‌ها به‌صورت ضبط‌شده یا زنده در دسترس هستند و مقالات علمی، نشریه‌ها و تصاویر با لمس یک دکمه در برابر چشمانمان پدیدار می‌شوند. این محبوبیت فراگیر که خارج از تصورات ماست، موقعیت‌های بی‌شماری را برای شکل دادن به یک ائتلاف بین‌المللی فراهم می‌آورد تا با یک تلاش گروهی به هدف مشترکمان که همانا درک متقابل به‌واسطه‌ی نمایش عروسکی است، نائل شویم.
نمایش عروسکی در سراسر جهان در فضای مجازی رو به گسترش است. اکنون صدها ساعت فیلم مستند، از بسیاری از نمایش‌های سنتی عروسکی بر روی اینترنت موجود است. یونسکو حدود دوازده نوع از این نمایش‌های سنتی را به‌عنوان میراث فرهنگی معنوی به دنیا معرفی کرده است و اطلاعات، تصاویر و فیلم‌های مربوط به آن میراث بر روی وب‌سایتش قابل‌دسترسی ست. دست‌کم یازده میراث معنوی دیگر که نمایش‌های عروسکی را نیز شامل می‌شود بر روی پایگاه داده (Database) مرکز فرهنگی آسیا-پاسیفیک قابل‌مشاهده است. خوشبختانه، با توجه به این اطلاعات ثبت‌شده، مخاطبان به پیچیدگی این نمایش‌ها و همچنین عمق ریشه‌های مشترک آن‌ها دست می‌یابد. ما می‌توانیم از نمایش عروسکی سنتی برای آشکار ساختن جنبه‌ی انسانیت مشترکمان که در زیر تفاوت‌های فرهنگی نهفته است، استفاده کنیم.
یکی از ویژگی‌های بارز هنرهای سنتی تغییر است؛ بنابراین این مستندات نقش مهمی ایفا می‌کنند. پس از قریب به ٤٠ سال تلاشِ صدها نفر از ما عاشقان نمایش عروسکی، یونیما دائره‌المعارف نمایش عروسکیِ ویرایش شده را که در سال ٢٠٠٩ چاپ شد، به سه زبان انگلیسی، فرانسه و اسپانیایی بر روی وب‌سایتش قرارداد. این کار، تاریخ نمایش عروسکی را در چنبره‌ی انگشتان ما قرار می‌دهد. وسیله‌ای مؤثر برای موزه‌های بسیاری در سراسر جهان که مجموعه‌های عروسکی دارند و همچنین افرادی که منحصراً خود را وقف این هنر کرده‌اند. مجموعه‌ها و کاتالوگ‌های این موزه‌ها نیز به‌صورت آنلاین، گاه با تصاویری سه‌بعدی و با اهداف آموزشی در دسترس علاقه‌مندان قرارمی گیرد. این ارتباطِ اینترنتی به حفاظت از تاریخ و توسعه‌ی آینده کمک می‌کند.
صدها نمایشگر عروسکی معاصر در سراسر جهان، منتخبی از اجراهای زنده خود را برای جذب تماشاگران و مخاطبان خود بر روی سایت‌های اینترنتی قرار می‌دهند. یونیما از اجراهای زنده، جشنواره‌ها، اجلاس‌ها و نشریات حمایت می‌کند و بر روی وب‌سایتش برای آن‌ها اطلاع‌رسانی می‌کند. بر اساس اهداف آن گروه مؤسس کوچک در سال ١٩٢٩، اکنون، اعضای یونیما از نود کشور جهان، فارغ از تمامی تفاوت‌ها با یکدیگر همکاری می‌کنند. این توسعه‌ی فراگیر که محصولِ آن جهانی‌شدن است، وظیفه ما به‌عنوان نمایشگر عروسکی و بالطبع تماشاگرانمان را نیز افزایش می‌دهد. بیایید روز جهانی نمایش عروسکی را به همراه یکدیگر، به‌عنوان دوستانی که خود را وقف این هنر کرده‌ایم، جشن بگیریم و این پیام شادمانی را در فضای مجازی که به‌واقع ما را متحد ساخته است، انتشار دهیم.
لازم به ذکر است؛ نمایش؛ «موش تا موش» عنوان نمایشی عروسکی و موزیکال برای کودک و نوجوانان است که به نویسندگی و کارگردانی رامین کهن از 7 فروردین‌ماه در تالار هنر روی صحنه خواهد رفت.
این نمایش روایتگر داستان کوچه‌پس‌کوچه‌های شهری است که هر شب آواز غمگین و سوزناک‌ آقاموشه که عاشق و دلداده خاله موشه است در آن شنیده می‌شود. خاله موشه بی‌خبر از این‌که این آواز غمناک در هجر او خوانده می‌شود، هر شب ستاره‌ها را می‌شمرد و به زیبایی ماه خیره می‌شود.

در این نمایش موزیکال کودک و نوجوان که به شیوه عروسکی و به مدت 55 دقیقه اجرا می‌شود، مرضیه برومند و هنگامه مفید به‌عنوان صداپیشه همکاری دارند. الکا هدایت، امیررضا میرآقا، محمدرضا مالکی و رامین کهن دیگر صداپیشگان این نمایش هستند و سعید ابک، پرستو آریاکیا، الهام ایروانی، علی باروتی، فاطمه پورهاشمی، هانی حسینی، حمیدرضا گودرزی، متین گودرزی و مرضیه نادری عروسک‌گردانان نمایش موش تا موش هستند.
سایر عوامل این نمایش عبارت‌اند از: گروه کارگردانی: هانی حسینی و معصومه آرواز؛ طراحی و ساخت عروسک: مهدی قومورلو، محمد صاحبی، مهنوش نراقی و منیر مولوی‌زاده؛ طراح صحنه: رامین کهن؛ طراح نور: علی اشرف سمایی؛ مدیر صحنه: حمیدرضا گودرزی؛ طراح پوستر و بروشور: پرناز کریمی؛ عکاس: محمد عبدی و مدیر روابط عمومی و تبلیغات: روشنک کریمی.
نمایش «موش تا موش» فروردین و اردیبهشت 96 هرروز به‌جز شنبه‌ها ساعت 20 در تالار هنر به روی صحنه می‌رود.
علاقه‌مندان جهت تهیه بلیت می‌توانند از طریق تلفن رزرو  تالار هنر و یا سایت ایران کنسرت  اقدام کنند.

 




نظرات کاربران