در حال بارگذاری ...
جعفر مهیاری دبیر جشنواره تئاتر «من» عنوان کرد:

تئاتر «me» یک جریان بینافرهنگی در حوزه نمایش

جعفر مهیاری که به‌عنوان دبیر جشنواره تئاتر «me» در آلمان انتخاب‌شده است، این رویداد راجریانی بینافرهنگی در حوزه هنرهای نمایشی می‌داند.

 به گزارش ایران تئاتر به نقل از روابط عمومی گروه تئاتر زندگی، جعفر مهیاری که چندی پیش به‌عنوان دبیر جشنواره بین‌المللی تئاتر «me» (من) معرفی شد از برگزاری این رویداد نمایشی از اول تا هفتم ژوئن (۶ تا ۱۲ خردادماه) در شهر وورزبورگ آلمان خبر داد.
این جشنواره که با حمایت سازمان خلاقیت جوانان شهر وورزبورگ و شهرداری این شهر برگزار می‌شود، از سوی دو کمپانی تئاتر زندگی از ایران و نیونرپلاتس (Neunerplatz) آلمان برنامه‌ریزی و اجرا خواهد شد و در نخستین دوره این فستیوال آثار نمایشی از ایران، آلمان، فرانسه، هلند و بلژیک اجرا می‌شود.
جعفر مهیاری درباره شکل‌گیری جشنواره تئاتر «me» گفت: بعد از همکاری‌های پیوسته‌ای که با تئاتر نیونرپلاتس آلمان داشتم برخورد آن‌ها نسبت به ایده‌های نمایشی من مثبت و اعتمادها بیشتر شد بر همین اساس طرح و ایده جشنواره بین‌المللی تئاتر «me» (من) را که از قبل داشتم پیشنهاد کردم و دوستان آلمانی بسیار برخورد خوبی با این ایده داشتند و صلاحیت برگزاری آن را با توجه به اهداف این جشنواره تأیید کردند.
وی افزود: بعد از موافقت‌های اولیه شروع به کارهای مقدماتی کردیم و نهایتاً به نتیجه مطلوب نزدیک‌تر شدیم و تبدیل شد به جشنواره (من) که اولین دوره آن شروعی است جدی برای دوره‌های آتی با تجربیات و حمایت‌های بیشتر.
این نویسنده و کارگردان تئاتر درباره اهداف این جشنواره گفت: هدف اصلی این جشنواره همان‌طور که هدف اصلی هنر است؛ پاک‌سازی ناملایمات و کج‌بینی‌ها و سوق دادن انسان‌ها به سمت یکدستی و به‌طورکلی فرهنگ‌سازی و شناخت از فرهنگ‌های یکدیگر است و نتیجه آن صلح و دوستی در میان فرهنگ‌هاست و تبلیغاتی که با کمک هنر نمایش می‌توانیم در سراسر دنیا داشته باشیم تا شاید تأثیری که هدف هنر است به‌تدریج بر تارک جهان قرار گیرد.
وی افزود: برای همین نام این جشنواره را «me» (من) گذاشتیم؛ زیرا این عنوان مالکیت ایجاد می‌کند. این کلمه به‌تدریج تأثیر روانی‌اش را به شکل ناخودآگاه نسبت به مالک بودن این جشنواره و یا مسئولیتی جدی در آن داشتن برای شرکت‌کنندگان و مخاطبان ایجاد می‌کند.
مهیاری درباره دورنمای این جشنواره در دوره‌های آینده گفت: این جشنواره هرسال در آلمان و در همین تاریخ، اول تا هفتم ژوئن برگزار می‌شود. در اولین دوره ما بر اساس بضاعتی که داشتیم دست به انتخاب گسترده برای برگزاری این رویداد نزدیم ولی از سال آینده قصد داریم که آثار مختلفی را که زمینه‌ای تجربه‌گرا در عرصه هنرهای نمایشی دارند را برای این فستیوال نمایشی انتخاب کنیم. قرار ما با کمپانی نیونرپلاتس بر این است که با حضور در فستیوال‌های بین‌المللی مختلف، آثاری را بر اساس اهداف جشنواره «me» (من) انتخاب کنیم. البته جدا از حضور در فستیوال‌های بین‌المللی، من نیز در ایران بر اساس نمایش‌هایی که در طول سال به صحنه خواهند رفت، آثاری را انتخاب و برای این حضور در این فستیوال دعوت خواهم کرد.
لازم به یادآوری است، نخستین فستیوال تئاتر «me» اول تا هفتم ژوئن (۶ تا ۱۲ خردادماه) در شهر وورزبورگ از ایالت بایرن آلمان برگزار خواهد شد.

 




نظرات کاربران