در حال بارگذاری ...
گفت وگو با مونا فرجاد بازیگر نمایش هملت

روح زندگی و پاکی در وجود افلیا جاری است

ایران تئاتر:مونا فرجاد بازیگر جوان سینما ، تئاتر و تلویزیون از یک خانواده هنری وارد فعالیت های بازیگری شده است و پدرش جلیل فرجاد سال ها در تئاتر به بازی مشغول است .

مونا فرجاد در دوران بازیگریش با بزرگانی نظیر سروش صحت در ساختمان پزشکان ، با علی شاه حاتمی در خوش رکاب همکاری کرده است و در تئاتر هم حضورهای موفقی داشته است و در اجرای چند باره نمایش بیوه های غمگین سالار جنگ در کنار گلاب آدینه بازی قابل توجهی ارائه کرده است.فرجاد در هملت فرمت جدیدی از شخصیت افلیای معروف را در پیش چشم مخاطب قرار می دهد. هملت این اثر نمایشی برداشتی آزاد از نمایشنامه هملت ویلیام شکسپیر به کارگردانی آرش دادگر با بازخوانی شهرام احمدزاده با رویکرد اجرایی مدرن است.  نمایش هملت  که پیش از این توسط آرش دادگر در سالن استاد سمندریان تماشاخانه ایرانشهر نیز اجرا شده بود از ۱۷ فروردین امسال در سالن اصلی تئاتر شهر روی صحنه رفته است. بازیگران این نمایش عبارتند از مهران امام بخش، حسام منظور، بهروز کاظمی، عمار عاشوری، علیرضا آرا، امین طباطبایی، شبنم فرشاد‌جو، پانته‌آ پناهی‌ها، مونا فرجاد، امیر رجبی، اسماعیل صالحی، رسول مکوندی، نامیرا حفیظی و افشین صفرى. گفتنی است نمایش هملت که سال ۲۰۱۴ پنج اجرا در کمپانی پیکولو تاتر میلان ایتالیا داشت، پیش‌تر برنده جایزه بزرگ و بهترین کارگردانی و طراحی صحنه از جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر شده بود. این نمایش همچنین به عنوان بهترین نمایش از نگاه منتقدین تئاتر لهستان در سال ۲۰۱۶ هم انتخاب شده بود. با مونا فرجاد در باره بازی در نمایش هملت و همکاری با آرش دادگر گفت وگویی انجام داده ایم.

 

در تئاتر شما نقش های رئالیستی و غیر رئالیستی زیادی بازی کردید. برایتان این دو عرصه چه تفاوت هایی دارد ؟

رئالیستی و یا غیر رئالیستی بودن یک اجرا اولویت مهمی نیست که بخواهد زیاد فکر من را به خودش مشغول کند . اگر متن درست نوشته شده باشد و شخصیت پردازی ها هم به شکل مطلوبی توسط نویسنده انجام شده باشد. بازیگر کارش راحت تر می شود. نکته مهم برای من ارتباط برقرار کردن با نقشم است و در ضمن بتوانم با شایستگی از پس ایفایش بربیایم .

 

در تئاتر بر اساس چه ویژگی هایی پیشنهادات کاری را قبول می کنید؟

بسته به نقش و نام کارگردانش دارد. بعد از چند اجرای موفق نمایش بیوه های سالار غمگین جنگ چندین  پیشنهاد بازی در تئاتر داشتم و از میانشان به یکی دوتا کار علاقه داشتم. اما به واسطه حضورم در شهرستان برای بازی در فیلم نتوانستم این پیشنهادات را قبول کنم .

 

در تئاتر یکی از موتیف های مهم کاری زمان طولانی تمرینات است. این مسئله برایتان چه ویژگی هایی دارد؟

نمایش هملت و کلا نمایش های آرش دادگر پروسه طولانی دارد . یادم می آید در دوران کودکی حتی برخی از گروه های تئاتری شش ماه هم برای اجرا ی نمایش  وقت صرف می کردند و آرش دادگر هم پایبند این سنت ارزشمند تئاتری است و مزد زحماتش را در اجراهای موفقش گرفته است.

 

اغلب بازیگران نمایش های آرش دادگر عضور گروه تئاتر کوانتوم هستند و با همدیگر هماهنگ ، با توجه به ایکه شما با این گروه اولین همکاریتان را انجام دادید. آیا راه سختی را برای رسیدن به آمادگی در پیش داشتید؟

نه،کارم سخت نبود. اما من دیر به گروه بازیگران ملحق شدم و همزمان با پانته آ پناهی ها تمریناتمان را شروع کردیم. کار کردن با این گروه واقعا لذت بخش است و همه شان به من برای رسیدن به سطح مطلوب بازی کمک های زیادی انجام دادند . متاسفانه در روز دوم اجرا دچار سرماخوردگی شدم و  هر روز با مصرف دارو سر صحنه می روم  و با این وضعیت هم بازی در این نمایش برایم دارای اهمیت است.

 

 همه ماها در زندگیمان یکباری نمایش نامه هملت را خوانده ایم. موقعی که متن آرش دادگر برای اجرا همت را خواندید. چه واکنشی که دادگر در باره شخصیت پردازی متفاوت افلیا داشتید؟

روزی اولی که متن را خواندم .با یک اثر مدرن مواجه شدم. نمایش نامه هملت جهان شمول است و به دوره خاصی نمی شود محدودش کرد.

 

اعتقاد دارید نمایش نامه هملت پتانسیل اجراهای مدرن را دارد؟

بله، اما کمتر کارگردانی به واسطه دشواری این کار شجاعت انجامش را دارد. ممکن است با خوانش نادرست کارگردان اعتبارش زیر سوال برود .

 

به لحظ فیزیکال اغلب دوستداران  نمایش نامه هملت چهره ی زیبا ، معصوم و تا حدی محزون از افلیا به یاد دارند. اما در نمایش مخاطب با یک افلیای با پوست تیره و موهای مجعد مواجه می شود. این تغییرات را چگونه ارزیابی کردید؟

افلیا جایی در نمایش و صحنه کافی شاپ به هملت می گوید آیا من زیبا هستم و هملت پاسخ منفی می دهد . در واقع افلیا زشت و نازیبا نیست . بلکه او در میان جماعتی که زندگی می کند . شخصیت متفاوتی دارد . دیگران به این دلیل او را نازیبا می دانند که ظرفیت  دیدن تفاوت را ندارند.

 

این تفاوت در چه بخش هایی قابل تعریف است

 در تمام حوزه ها دارای بازتعریف است. موقعی که یک شخص منش و تفکرات متفاوتی داشته باشد . ممکن است اطرافیان این واکنش را بروز بدهند که فلانی آدم خوبی نیست . در صورتیکه تناقضات باعث شکل گیری یک شخصیت و کاراکتر می شود . افلیا نه زشت ، نه خنگ و نه ابله و سطحی است. خاص بودنش باعث می شود در روابط با دیگران برای او چالش هایی به وجود بیاید . این دختر در شرایطی قرار گرفته که نه پدر ، نه برادر و نه حتی هملت او را نمی بینند . جماعت دربار دانمارک هم مدام بر زشتی و سطحی بودنش تاکید دارند . اغلب شخصیت های نمایش هملت درگیر قدرت طلبی و رسیدن به مقام، پول و منصب هستند . افلیا تنها کسی که در نمایش از عشق و زندگی حرف می زند و شاخه گلی در دست دارد و به دنبال عشق است . روح زندگی و پاکی در وجودش زنده و جاری است .

 

پدر افلیا هم چندان با او همراه نیست ؟

پولونیوس پدر افلیا آنقدر درگیر برآوردن کردن خواسته های پادشاه است که وقتی برای ایجاد ارتباط درست با دخترش صرف نمی کند و فقط و فقط به فکر حفظ شرافت و عفت دخترش است  و حقانیت وجودی دخترش را زیر سوال می برد .

 

گفت وگو از احمد محمد اسماعیلی




نظرات کاربران