در حال بارگذاری ...
در نشست خبری چهاردهمین دوره جشن‌های خانه تئاتر مطرح شد

سهراب سلیمی: جشن‌های امسال خانه تئاتر یک گام رو به جلو محسوب می‌شود

دبیر چهاردهمین دوره جشن‌های خانه تئاتر با تشریح برنامه‌های هفته بزرگداشت خانه تئاتر از گسترده‌تر شدن جشن‌های این دوره نسبت به دوره‌های قبل خبر داد.

به گزارش ایران تئاتر نشست خبری و مراسم رونمایی از پوستر چهاردهمین دوره جشن‌های خانه تئاتر به مناسبت بزرگداشت روز جهانی تئاتر و روز ملی تئاتر ایران با حضور اصغر همت مدیرعامل خانه تئاتر، سهراب سلیمی دبیر جشن و مهدی قلعه مدیر اجرایی جشن‌های خانه تئاتر در سالن کنفرانس خانه تئاتر ایران برگزار شد.

در آغاز این نشست اصغر همت مدیرعامل خانه تئاتر در سخنانی با بیان اشاره به عدم برگزاری «اردیبشهت تئاتر»گفت: بر همین اساس ما تصمیم گرفتیم که امسال جشن‌های خانه تئاتر را بسیار گسترده‌تر از دوره‌های قبل برگزار کنیم.  طبیعتاً برای برگزاری گسترده‌تر این جشن ما نیاز به حل یکسری مسائل و مشکلات به ویژه در جذب کمک‌های مالی داشتیم که کماکان بعضی از این موارد باقی مانده ولی در مجموع با توجه به شناختی که از سهراب سلیمی داشتم خیالم راحت است که امسال جشن های خانه تئاتر آنطور که باید در شان هنرمندان تئاتر برگزار خواهد شد.

همت در ادامه با اشاره به اهمیت انعکاس برنامه‌های خانه تئاتر در رسانه‌ها، ادامه داد: متاسفانه در این مدت که به عنوان مدیرعامل در خانه تئاتر مشغول هستم متوجه یک نوع بی‌مهری مطبوعات نسبت به خانه تئاتر شدم و این را هم به دلیل همه عینیاتی است که در این مدت شاهد بودم. به همین روی می‌خواهم اینجا از همه کسانی‌که به نوعی دلشان برای تئاتر سوخته بخواهم هر اتفاقی که در خانه تئاتر افتاده را به فراموشی بسپارند. چراکه تئاتر نیاز به همدلی و وفاق دارد و مطبوعات اگر دلشان به حال تئاتر سوخته باید از دامن زدن به مسائلی صرفاً شخصی که در خانه تئاتر وجود داشته پرهیز کنند.

همت افزود: من باید در اینجا اعلام کنم که متاسفانه ما به قدری که با خودمان مشکل داریم با بیرون مشکل نداریم. تئاتر ما اگر این وفاق و همدلی را بین اعضا نداشته باشد وضعش بسیار اسفبارتر از این که هست خواهد شد.بنابراین کسانی که وجدان کاری و هنری دارند، چه در زمنیه تئاتر و چه در زمنیه مطبوعات،   باید همه آن چیزهایی کمه در دلشان مانده را کنار بگذارند و بیابند تا دست در دست هم این هنر قدسی را از این وضعی که اکنون دارد نجات بدهیم. چراکه اگر این اتفاق نیفتد و این انقلاب در بین ما اهالی تئاتر رخ ندهد وضع تئاتر ما روز به روز بدتر از این خواهد شد.

مدیرعامل خانه تئاتر با بیان اینکه در این مدت حتی ذره‌ای به منافع شخصی خود فکر نکردم و همیشه در درجه اول برایم تئاتر مطرح بوده، خاطر نشان کرد: با توجه به قدرتی که رسانه ها دارند این کمک را به تئاتر بکنید تا شرایطی به وجود بیاید که این آشتی مابین اهالی تئاتر به وجود بیاید. تا زمانی که مسئله منیت دست از سرما برندارد روز به روز بدتر از این خوهیم شد.

همت در پایان تصریح کرد: این جشن‌ها در درجه اول آبروی تئاتر ما و در درجه دوم آبروی خانه تئاتر است  به همین خاطر باید دلسوزان این هنر مقدس نباید از هیچ کاری برای برگزاری باشکوه این جشن دریغ کنند.

در ادامه این نشست سهراب سلیمی دبیر چهاردهمین دوره جشن‌های خانه تئاتر به مناسبت بزرگداشت روز جهانی تئاتر و روز ملی تئاتر ایران با تایید سخنان اصغر همت در رابطه با اهمیت رسانه ها و مطبوعات ضمن درخواست برای پوشش و انعکاس هرچه بهتر این جشن‌ها، به تشریح برنامه‌های در نظر گرفته شده برای بزرگداشت روز جهانی تئاتر پرداخت.

سهراب سلیمی با اشاره به اینکه امسال برخلاف سال‌های گذشته برگزاری جشن‌های خانه تئاتر تنها به خانه هنرمندان و محوطه آنجا محدود نمی‌شود، گفت: بر اساس برنامه‌ریزی صورت گرفته امسال با رایزنی‌هایی که انجام دادیم جشن‌های خانه تئاتر با هدف جذب مخاطب بیشتر از اقشار مختلف مردم، علاوه بر خانه هنرمندان ایران در پردیس تئاتر تهران، زیرگذر چهارراه ولیعصر، میدان ولیعصر، تئاترشهر، تالار وحدت و همچنین پارک‌های تهران برگزار می‌شود.

سلیمی با بیان اینکه جشن‌های امسال یک گام رو به جلو برای خانه تئاتر محسوب می‌شود، ادامه داد: برنامه‌هایی که در فضاهای بیرونی برگزار می‌شود فضاهای بیرونی شامل دو قسمت استیج و فعالیت‌های انجمن‌های خیابانی، آئینی، کودک و نوجوان و حرکت است. علاوه بر این دو غرفه برای گریم اختصاص یافته که یکی برای گریم کردن علاقه‌مندان و کودکان است و یکی هم به آموزش گریم اختصاص یافته است. دو غرفه نیز به حوزه عروسکی اختصاص دارد که یکی به نمایش عروسک‌ها و فروش دستاوردهای انجمن عروسکی اختصاص دارد و دیگری هم به آموزش عروسک‌گردانی اختصاص یافه است. این برنامه‌ها از ساعت 16 تا 18در خانه هنرمندان و از ساعت 19 تا 20:30 در پردیس تئاتر تهران برگزار می‌شود.

دبیر چهاردهمین دوره جشن‌ خانه تئاتر در ادامه درباره برنامه‌های در نظر گرفته شده برای بخش سالنی نیز توضیح داد: تمام گالری‌های بین خانه تئاتر و انجمن صنفی گرافیک ایران به نمایش پوستر اختصاص دارد. که یکسری از این پوسترها جزو اسناد خانه تئاتر است و یکسری هم از موزه پوستر ایران در این گالری ها به نمایش در‌می‌آید.

ضمن اینکه در این نمایشگاه‌ها پاره‌ای از پوسترهای نمایش‌های 5 کارگردان برجسته تئاتر همچون؛ حمید سمندریان، هما روستا، جعفر والی، رکن‌الدین خسروی و داوود رشیدی در معرض دید علاقه‌مندان قرار خواهد گرفت.

سلیمی با بیان اینکه هیچ جشنی از انجمن‌های خانه تئاتر خارج از این جشن‌ها برگزار نخواهد شد، درباره برنامه‌های انجمن های مختلف خانه تئاتر نیز گفت: برنامه انجمن‌های خانه تئاتر از روز جمعه 8 اردیبهشت‌ماه آغاز می‌شود و بر اساس برنامه‌ریزی صورت گرفته به ترتیب:

جمعه 8 اردیبهشت ماه: انجمن حرکت ساعت 18 تا20 سالن استاد شهناز - نشست انجمن کارگردانان ساعت 17 تا 20 در سالن استاد امیرخانی

شنبه 9 اردیبهشت ماه: انجمن گریم و ماسک ساعت 18 تا 20 در سالن استاد شهناز

دوشنبه 11 اردیبهشت ماه: انجمن موسیقی از ساعت 16 تا 18 در سالن استاد شهناز- نشست انجمن نمایشنامه‌نویسان از ساعت 17 تا 30 در سالن استاد امیرخانی

سه‌شنبه 12 اردیبهشت ماه: انجمن طراحان صحنه امسال برای نخستن بار از ساعت 10 تا 17 در سالن استاد امیرخانی مسابقه بزرگ طراحی صحنه را برگزار می‌کند. همچنین در همین روز از ساعت 18 تا 20 انجمن طراحان صحنه در سالن استاد شهناز برنامه خوشان را برگزار می کنند.

چهارشنبه 13اردیبهشت ماه: انجمن عروسکی از ساعت 18 تا 20 در سالن استاد شهناز- نشست تخصصی انجمن کارگردانان ساعت 17 تا 20 در سالن استاد امیرخانی

پنجشنبه 14 اردیبهشت ماه: انجمن خیابانی از ساعت 16 تا 18 در سالن استاد شهناز- انجمن کودک و نوجوان ساعت 18 تا 30 در سالن استاد امیرخانی

سهراب سلیمی در پایان همچنین از اجرای 8 نمایش در سالن استاد انتظامی خانه هنرمندان اولین بار و به مناسبت هفته بزرگداشت روز جهانی تئاتر خبر داد و اضافه کرد: امسال برای برگزاری این جشن‌ها خانه هنرمندان ایران، اداره کل هنرهای نمایشی، تئاترشهر، پردیس تئاتر تهران، سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، موسعه فرهنگی هنری توسعه هنرهای معاصر، مرکز ارتباطات و بین الملل شهرداری تهران، انجمن صنفی طراحان گرافیک ایران و بنیاد رودکی با امضاء تفاهم‌نامه‌ای ما را در برگزاری هر چه باشکوه‌تر این جشن‌ها همراهی می‌کنند.




مطالب مرتبط

نظرات کاربران