در حال بارگذاری ...
با حضور هنرمندان سرشناس کشورمان

پیکر زنده‌یاد سیف جمالی تشییع و در قطعه هنرمندان به خاک سپرده شد

پیکر زنده‌یاد تقی سیف جمالی صبح امروز بر شانه‌های هنرمندان تئاتر، سینما و تلویزیون با چشم‌هایی گریان همچون آسمان هفتم اردیبهشت‌ماه تشییع و برای خاکسپاری به قطعه هنرمندان بهشت زهرا(س) منتقل شد.

به گزارش ایران تئاتر چند روزی بیشتر از وداع با میهن بهرامی نگذشته که خبر درگذشت نقی سیف‌جمالی اندوه جامعه تئاتر کشور را دو چندان کرد. صبح امروز اهالی تئاتر بار دیگر در تالار وحدت کنار هم جمع شدند تا این بار پیکر زنده‌یاد نقی سیف‌جمالی بازیگر پیشکسوت تئاتر، سینما و تلویزیون کشورمان را تشییع و برای همیشه با او وداع کنند.

در این مراسم که اصغر همت اجرای آن را برعهده داشت در سخنانی با ابراز تاسف از فقدان این هنرمند پیشکسوت گفت: ۵۹ سالگی برای یک هنرمند تازه اول جوانی است که باید از آنچه در گذشته خود دریافت کرده بهره‌برداری کند و به نظر من نقی سیف‌جمالی از جمله افرادی بود که تازه به جنب و جوش افتاده بود.

همت ادامه داد: به هر روی از دست دادن هنرمند همچون نقی سیف‌جمالی ضایعه بزرگی برای اهالی تئاتر است. چراکه او از جمله هنرمندانی بود که در چند سال اخیر با تمام مشکلات و مصائبی که داشت فعالیت‌های ارزشمندی را در عرصه تئاتر ایران انجام داد.

بعد از سخنان اصغر همت، حمیدرضا نعیمی پشت تریبون قرار گرفت و در سخنان کوتاهی اظهار داشت: بین ما ایرانی‌ها، آدم‌ها وقتی از دنیا می‌روند عزیز می شوند اما نقی سیف‌جمالی با مرگش عزیز نشد بلکه عزیز بود و زیباتر شد.

نعیمی ادامه داد: از چند وقت پیش تصمیم گرفته بودم تعدادی از دوستانم را نبینم اما با مرگ نقی سیف جمالی این درس را گرفتم که اینقدر روی بودن ها میان دیگران حساب نکنم. او از جمله هنرمندانی بود که عاشقی را خیلی خوب به جا می آورد و هیچ گاه از نظر رفاقت با بزرگانی چون پرویز پرستویی و بهزاد فراهانی برای مسائل شخصی خود وام نمی گرفت. او از این عزیزان به سهم عاشقی خود اسم می برد که بفهمیم وجود لایزالی دارد. به جرأت می گویم که دلم برای آوازهایش تنگ شده، او یک نفر از نسل گذشته بود که به جوان ها مهر می داد و ای کاش ۱۰ سال زودتر او را می شناختم اما همین چندسال هم برایم کافی بود که بدانم که او چقدر عاشق بود بنابراین تا روزی که زنده ام بودن با زنده یاد نقی سیف جمالی را فراموش نخواهم کرد.

حسن ریاضی پزشک هنرمند و از دوستان زنده یاد نقی سیف‌جمالی نیز در این مراسم گفت: در اینجا هنرمندان از نقی گفتند. من و نقی هم‌سال هستیم یعنی در یک سال متولد شده‌ایم. من با نقی دوست و یار غار بودیم و هستیم. من و نقی فامیل و هم‌روستا بودیم اما بیش از همه آن ها  رفیق هم بودیم. نقی سیف‌جمالی آنطور که بزرگان این جمع می‌دانند بچه جنوب شهر بود و من هم، وقتی گروه تئاتر کوچ تشکیل شده بود من و نقی می‌دویدیم که به تمرین و نمایش دیر نرسیم؛ به شوش، راه‌آهن و نازی‌آباد.

ریاضی خطاب به بهزاد فراهانی گفت: شما تئاتر از لاله‌زار و سنگلج را به جنوب شهر آوردید و ما را با تئاتر آشنا کردید. یکی از کسانی که تئاتر را در جنوب شهر به ما شناساند؛ نقی سیف‌جمالی بود. من باور نمی‌کنم که نقی مرده است و نمی‌خواهم باور کنم چون عشق ابدی‌ترین چیزی که زندگی انسانی آفریده در او بود و این زندگی وقتی با عشق و داخل انسان‌هایی می‌آید آنها را زیباتر می‌کند. اگر هنرمند باشید این زندگی و عشق صدچندان زیباتر هم می‌شود. هنر عشق و زندگی با هم توامان است و هیچ وقت این دو نمی‌میرند برای همین نقی نمرده است چون تئاتر خوبی و نیکی را برای ما به جا گذاشته است.

پس از سخنان دوست نزدیک زنده یاد سیف جمالی، بهزاد فراهانی کارگردان و بازیگر شناخته شده کشورمان پشت تریبون قرار گرفت و خاطراتی را از زنده یادسیف جمالی برای حاضران تعریف کرد.

در ادامه این مراسم علی مرادخانی معاون امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه امیدوارم تا زمانی‌که در قید حیات هستیم هنرمندان قدر همدیگر را بدانند، گفت: بهزاد فراهانی آدم ساده‌پسندی نیست و سخت است کسی را قبول کند پس وقتی اینطور در مورد نقی سیف‌جمالی صحبت می‌کند؛ نشان می‌دهد که او چقدر آدم متفاوتی بوده است.

معاون امور هنری زنده یاد نقی سیف‌جمالی را انسان بسیار باوقار و با اخلاقی توصیف کرد و افزود: آنچه که از انسان به‌جا می‌ماند همین است که در چنین روزی و در تشییع پیکرش مردم اینگونه جمع شوند و فضا و شرایط منقلب باشد. این نشان می‌دهد که نقی سیف‌جمالی در مباحث رفاقتی‌اش بسیار ارزشمند و ارجمند بود.

مرادخانی با بیان اینکه برای هنرمندان عزیز همیشه تنگناهایی وجود دارد و مشکلاتی هست اما همگی تلاش می‌کنیم که به نحوی شرایط بهتر از قبل شود، صحبت‌های خود را با تذکر و دعایی در حق نقی سیف‌جمالی پایان داد.

ریاضی ادامه داد: نقی سیف جمالی همان کسی بود که وقتی دوست ساعت با جمعی می‌نشست انگار صد سال بود که با آن ها آشناست. او مردمی بود، آرمان داشت و در راه آرمان و هنرش همه چیز را فدا کرد. هرچند که او دوران فطرت و کم‌کاری داشت اما این اواخر خیلی فعال شده بود. امروز آنچه از نقی سیف‌جمالی مانده و برای هنرمندان مهم‌ترین مسئله است انسان بودن اوست.

اصغر همت در ادامه این مراسم با بیان اینکه شب گذشته که مشغول تدارک برنامه‌های جشن خانه تئاتر بودیم متوجه شدیم منوچهر بهروج هنرمند دیگرمان نیز درگذشت، گفت: انگار ملک‌الموت حرف ما را جدی نگرفته و هنرمندان را ول نکرده است که اینطور عزیزان هنرمند را از دست می‌دهیم.

پرویز پرستویی نیز در سخنان کوتاهی ضمن تسلیت درگذشت این هنرمند پیشکسوت به جامعه هنری کشور گفت: افتخار من این بود که قبل از حضور در گروه تئاتر «کوچ» با نقی سیف جمالی دوست بودم. ما در این سال ها برنامه های زیادی را در کنار هم حضور داشتیم و ضایعه درگذشتش برای من هم بسیار غم انگیز است اما جالب اینجاست که هم اکنون در قطعه هنرمندان بهشت زهرا یک نفر منتظر نقی است. وقتی چند وقت پیش در بیمارستان با او ملاقات کردم و به او گفتم که مراقب خودش باشد او شکواییه ای کرد که برای من هم ناراحت کننده بود و بسیار جالب بود که وقتی پس از این شکواییه از طرف خانواده او دوباره به من زنگ زدند و پس از مطلع کردن از مرگش به من گفتند که قرار است در جوار محل دفن مرتضی مسجدجامعی (یکی از بازیگران فقید گروه تئاتر کوچ) آرام بگیرد. آن ها می خواستند که به دلیل قول و قراری که من با مرتضی داشتم از من اجازه بگیرند که این اتفاق بیفتد و من گفتم حتماً این کار را انجام دهند.

او افزود: به هر صورت مسجدجامعی عزیز هم اکنون منتظر یار دیرینه اش نقی سیف جمالی است و این برای من کفایت می کند و خوش به سعادت نقی عزیز که امروز در کنار مرتضی مسجدجامعی آرام می گیرد.

در ادامه سیاوش چراغی‌پور با خواندن متنی تاثیرگذار خطاب به زنده‌یاد سیف‌جمالی از طرف خانواده این مرحوم از تمام حاضران و مسئولان که در برگزاری این مراسم خانواده آنها را تنها نگذاشتند، قدردانی کرد.

ایرج راد، مانی حقیقی، قطب‌الدین صادقی، فرهاد اصلانی، میکائیل شهرستانی، سعید داخ، بهنام تشکر، شکرخدا گودرزی، پیمان شریعتی، مائده طهماسبی، اتابک نادری، بیوک میرزایی، ، اصغر نجات، روح الله جعفری، کیوان نخعی، محمدعلی عمویی، مهدی میامی، سینا نورایی، تینا پاکروان، کاظم بلوچی، محمدعلی سجادی، علاالیدن رحیمی، اتابک نادری، شهرام گیل آبدی و... از جمله چهره های آشنای حاضر در این رماسم بودند.

گفتنی است، مراسم ترحیم زنده‌یاد تقی سیف جمالی روز جمعه 8 اردیبهشت ماه ساعت 14 تا 15:30 در مسجد پیامبر اعظم برگزار می‌شود.




نظرات کاربران