در حال بارگذاری ...
به دنبال استقبال گسترده ی علاقمندان

«اتابک پارکنین تراژدیسی» باز هم در تبریز روی صحنه می رود

نمایش «اتابک پارکنین تراژدیسی» از دهم اردیبهشت ماه به مدت یک هفته، همه روزه از ساعت ۱۹ در سالن اصلی تئاتر شهر تبریز دوباره به صحنه می‌رود.

به گزارش ایران تئاتر از تبریز، نمایش «اتابک پارکنین تراژدیسی»، نوشته‌ی مرتضی هاشم پور به کارگردانی سیروس مصطفی،  دقایقی از کشمکش های درونی ستارخان، سردار ملی انقلاب مشروطه را به نمایش می‌گذراد که در پارک اتابک تهران محصور شده و در اقدامی نابهنگام از طرف دولت به تحویل سلاح وادار می شود.

ستارخان طی مقاومت برای تحویل سلاح و درگیری هوادارانش با نیروهای دولتی، از سوی افرادی ناشناس از ناحیه پا مجروح و خانه نشین شده و بر اثر همین زخم چندی بعد چشم از جهان فرو می بندند.

این نمایش با ایده ای خلاقانه، روایت درون ستارخان را در یکی از بحرانی ترین مقطع زندگی اش به تصویر می‌کشد.

اتابک پارکنین تراژدیسی، به دنبال دو سال کار پژوهشی و پس از 9 بار بازنویسی متن نمایشنامه به زبان ترکی آماده اجرا شده است.

این نمایش حاصل دغدغه های 5 سالهی مجموعه‌ی گروه تئاتر آینا و تلاش های استاد سیدمرتضی هاشم پور، نویسنده نمایش بوده که با ظرافت و دقت بسیار آماده و در معرض دید عموم قرار خواهد گرفت.

«اتابک پارکنین تراژدیسی» سعی می‌کند با تلفیق وقایع مستند تاریخی و نیز مایه‌های ظریف هنری و نمایشی، ضمن تبیین جنبه‌های مختلف مجاهدت‌های ستارخان و یارانش، مخاطبان را به چالش بازیابی هویت تاریخی خود دعوت نماید.

استفاده از پنج کاراکتر ستارخان و بهره جستن از موسیقی حزن‌انگیز عاشیق برای بیان تراژدی حماسه‌ی قهرمانان آذربایجان از ویژگی‌های بارز این نمایش است که زوایای مختلف دلیل عزیمت مجاهدان تبریزی به تهران، نقش استعمار و استبداد، دلایل خلع سلاح و در نهایت شهادت آنان را به نمایش می‌گذارد.

نمایش «اتابک پارکنین تراژدیسی» از دهم اردیبهشت ماه به مدت یک هفته، همه روزه از ساعت 19 در سالن اصلی تئاتر شهر تبریز دوباره به صحنه می‌رود.




نظرات کاربران