در حال بارگذاری ...
با حضور مدیرکل هنرهای نمایشی

سردیس مرحوم اکبر رادی در رشت رو نمایی شد

طی مراسمی در سبزه‌میدان رشت از سردیس استاد ناصر مسعودی موسیقیدان برجسته گیلانی و مرحوم اکبر رادی نمایشنامه نویس شاخص گیلانی رونمایی شد.

به گزارش ایران تئاتر ازگیلان، در این مراسم که توسط شهرداری منطقه ۲ رشت و با حضور مدیرکل هنرهای نمایشی وزارت ارشاد، استاد مسعودی ، همسر مرحوم رادی ، شهردار رشت، رئیس و جمعی از اهالی فرهنگ و هنر گیلان برپا شد، سردیس این چهره‌ی شاخص گیلانی در ‌میدانی قرار گرفت که پیش از این شاهد رونمایی از چهره‌های بزرگی چون پروفسور سمیعی، پروفسور رضا، پروفسور اکبرزاده، استاد بهزاد و شیون فومنی بود.

شهردار رشت نیز در این مراسم گفت: در این مراسم به طور اخص جهت تقدیر و یادآوری نام  دو چهره بزرگ گیلانی برپا شده است و امیدواریم با یکسری از اقدامات  بخشی از زحمات گذشتگان را جبران کنیم.

دکتر ثابت قدم در ادامه گفت: هنرمندان ما خود دولت‌ساز هستند و باید پایدار بمانند و قدر آن ها را در زمان حیاتشان بدانیم. برای ما گیلانی‌ها که از مشروطه‌خواهی  بیرون می‌آئیم توجه به آزاد‌اندیشی از جمله اصول بزرگ ما است.

عطالله کوپال در این مراسم با تشکر از شهردار منطقه دو رشت و شهردار رشت گفت : اکبر رادی به هنر ایران و رشت خدمت زیادی کرد. یکی از زیباترین توصیف ها در مورد رشت را در آثار اکبر رادی می‌توان دید.

وی با اشاره به وضعیت فرهنگی که چاپ کتاب در کشور به ۲۰۰ نسخه رسیده است، اظهار کرد: اکبر رادی کسی است که در چنین شرایطی و با موضوع نمایشنامه که کم‌شمارترین موضوع در چاپ است کتابهایش به چاپ پنجم رسید.

محقق، مدرس و منتقد تئاتر در ادامه اظهار کرد: من به عنوان یک رشتی ایستاده‌ام تا به فخر ایران اکبر رادی افتخار کنم و ای کاش در زمان حیاتش از او تجلیل می‌شد و همچنین افتخار می‌کنم به صدای گرم و پر آوازه ناصر مسعودی که حیاتش مستدام باد.

 

رادی به خوبی ویژگی یک رشتوند را توصیف کرد

مهدی شفیعی مدیرکل هنرهای نمایشی وزارت ارشاد نیز در ادامه مراسم اظهار کرد: از شهردار کلانشهر رشت و شهردار منطقه 2 بابت برگزاری این مراسم قدردانی می‌کنم.

وی افزود: این روزها بیش از هر زمان دیگری نیازمند زنده نگهداشتن چهره‌های هنری هستیم چرا که کشورهای همسایه به دنبال مصادره چهره‌های فرهنگی هستند و حتما باید با چنین ابتکاراتی یاد و خاطره و آثارشان را زنده نگهداریم.

شفیعی با بیان اینکه بسیار علاقمند بودم که این سردیس بر درگاه یک تماشاخانه و تئاتر نصب می‌شد، افزود: خیلی از کشورها اگر مثل اکبر رادی داشتند از همه ابزارها و ظرفیتهایش برای نسل آینده استفاده می‎کردند تا آثارش را ترویج دهند و امیدوارم روزی در کتاب درسی نمایشنامه‌ای از رادی باشد تا جوانان ما با این چهره بزرگ فرهنگی آشنا شوند.

مدیرکل هنرهای نمایشی وزارت ارشاد در پایان اظهار کرد: در آثار اکبر رادی می‌توان ویژگی‎های یک انسان ایرانی با درام ایرانی را دید و در واقع در بیشتر آثارش توانسته ویژگی یک رشتوند را به خوبی توصیف کند.

 

دلواپس می‌شوم که چگونه می‌توانم دغدغه‌های رادی را در خلق یک اثر شرح دهم

در ادامه این برنامه همسر زنده یاد رادی با بیان اینکه ای‎کاش رادی زنده بود و این مراسم را می‎دید، یادآور شد: گیلان بخت بلندی از داشتن بزرگانی چون پروفسور سمیعی، پروفسور رضا، دکتر بهزاد و اکبر رادی داشت و با غرور میتوان به این بزرگان نازید و مفتخر بود در ایران و جهان.

وی گفت: وقتی سخن از رادی در میان است دلواپس می‌شوم که چگونه می‌توانم دغدغه‌های مداوم وی یا شادمانی و رضایتش بعد پایان کار یا شیفتگی را در خلق یک اثر شرح دهم. پس اجازه دهید سخن را کوتاه کنم. همگان بخصوص جوانان با این الگوهای آشنا شوند و این با همت و برنامه ریزی موفق خواهد بود.

 




مطالب مرتبط

جشنواره تئاتر استان گیلان، برگزیدگان خود را شناخت

جشنواره تئاتر استان گیلان، برگزیدگان خود را شناخت

با پایان سی‌وپنجمین جشنواره تئاتر استان گیلان، نمایش صحنه‌ای «پا برهنه در بهشت» به کارگردانی رضا فتوت‌خواه و نمایش‌های خیابانی «مجسمه» به کارگردانی میلاد حسین‌زاده و «آخرین نفس» به کارگردانی آرزو علیپور، به جشنواره تئاتر مناطق فجر معرفی شدند. هیئت داوران این رویداد، ...

|

با حضور مسئولان و جمعی از هنرمندان و خبرنگاران

پوستر دوازدهمین جشنواره تئاتر شهروند لاهیجان رونمایی شد
با حضور مسئولان و جمعی از هنرمندان و خبرنگاران

پوستر دوازدهمین جشنواره تئاتر شهروند لاهیجان رونمایی شد

پوستر دوازدهمین جشنواره تئاتر شهروند لاهیجان که از 19 تا 22 مهر در این شهرِ گیلان برگزار خواهد شد، با حضور مدیران استان و شهرستان و جمعی از هنرمندان و اهالی رسانه، رونمایی شد.

|

نظرات کاربران