در حال بارگذاری ...
در جشن اردیبهشت تئاتر آذربایجان شرقی مطرح شد

محمد محمدپور: تئاتر ما آبرو و حیثیت هنر استان است

با حضور مدیران فرهنگی و فعالان هنرهای نمایشی آذربایجان شرقی، جشن اردیبهشت تئاتر استان در تالار سلوی تبریز برگزار شد.

به گزارش ایران تئاتر آذربایجان شرقی، محمد محمدپور، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان شرقی در این آئین ضمن تبریک به مناسبت ولادت امام حسین(ع)، با تاکید بر سهم تئاتر در اقتصاد کشور، گفت: هنرهای نمایشی در اقتصاد دنیا سهم ویژه‌ای دارد، در استان ما نیز باید درباره اقتصاد تئاتر تصمیمات و حرکتهای جدی انجام گرفته و تنها به حمایت دولت متکی نباشد.

وی با بیان اینکه معیار و ملاکهای ارزیابی گروههای تئاتری باید مشخص و واضح باشد، گفت: نباید اجازه دهیم کار ضعیف به صحنه برود، زیرا تئاتر ما آبرو و حیثیت هنر استان است، در عین حال باید علاوه بر کیفیت کار، ذایقه‌ی مخاطب را نیز در نظر گرفت.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان شرقی با اشاره به طرح و بررسی مشکلات هنرمندان تئاتر در آئین اردیبهشت تئاتر ایران، گفت: بطور قطع مشکلات هنرمندان بیشتر از موارد مطرح شده است نه صرفا در تئاتر بلکه در تمامی حوزه‌های فرهنگی و هنری، اما ما مصصم به حرکت در این راه ناهموار هستیم.

محمدپور اضافه کرد: همه‌ هنرمندان از همان بدو ورود به عرصه‌ی هنر کاملا واقفند که این مسیر ناهموار است و برای طی این ناهمواری‌ها نیز به مهارت، صبر، حوصله، همدلی و هم‌افزایی و استفاده از پتانسیل‌ها نیاز داریم؛ باید همواره محدودیت‌ها را درنظر بگیریم، چراکه در غیر این صورت حرکتمان دچار خدشه می‌شود

 وی گفت: مسائل و مشکلات تئاتر استان فقط مربوط به محدودیت‌ها نبوده، بلکه بخشی از موارد نیز به رفتار و منش خود فعالان این عرصه بازمی گردد، متاسفانه گاه خود باعث بسته شدن مسیرها می شویم، حداقل راههایی که با سختی و مرور زمان باز شده به روی خود نبندیم، مگر می توان مرز های فرهنگی را ببندیم و انتظار داشته باشیم که تئاتر ما رشد کند.

محمدپوربا تاکید بر اینکه تکثر فضای رقابت را دامن خواهد زد، اضافه کرد: تئاتر استان ما باید به لحاظ کمی رشد کند، فضای حاکم هنزی در میان استانها  مجامع ملی و بین المللی قابل قبول نیست با توجه به پیشینه هنری این منطقه این شرایط شایسته استان نیست و در کنار این مسله باید به کیفیت هنر توجه ویژه شود.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان شرقی با ابراز گله‌مندی از ثبت 15 گروه تئاتر در استان، اضافه کرد: استان ما دارای تاریخچه‌ی ارزشمندی در عرصه‌ی فرهنگ و هنر است، فضای مناسب و سایت مربوطه نیز جهت ثبت گروه‌های تئاتر فراهم است؛ در این راستا کیفیت هم نقش مهمی دارد؛ برخی هنرمندان می‌گویند که به خاطر دل تئاتر کار می‌کنم، اما این کار درستی نبوده و در هیچ جای دنیا چنین موردی اتفاق نمی‌افتد.

محمدپور با تاکید بر اینکه، معیارها و ملاک‌های ارزیابی تئاتر باید مشخص باشند، بیان کرد: نباید اجازه‌ دهیم که کاری ضعیف بر روی صحنه اجرا شود؛ چرا که این اجراها، حیثیت تئاتر استان بوده و کیفیت کار هرگز نباید با رفاقت یا نیاز مالی شخص معامله شود.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان در رابطه با واگذاری مجتمع 29 بهمن به بخش خصوصی تشریح کرد: بحث واگذاری سالن‌ها با ارجحیت گروه‌های هنری است، تلاش ما این است که هنرمندان به سرمایه‌گذاری در این حوزه وارد شوند.   

وی با اشاره به اهمیت بخش فرهنگ و هنر در جامعه، خاطرنشان کرد: در این راستا از استاندار محترم نیز درخواست کرده‌ایم که در حوزه‌ی فرهنگ و هنر نیز کارگروه رفع موانع تشکیل شود، چرا که این بخش از حیات بشری، بسیار با اهمیت و مهم است.




مطالب مرتبط

ابراهیم عادل‌نیا کارگردان حاضر در جشنواره تئاتر منطقه‌ای سهند:

جشنواره‌ تئاتر منطقه‌ای محل محک و شکوفایی هنرمندان است
ابراهیم عادل‌نیا کارگردان حاضر در جشنواره تئاتر منطقه‌ای سهند:

جشنواره‌ تئاتر منطقه‌ای محل محک و شکوفایی هنرمندان است

ابراهیم عادل‌نیا کارگردان نمایش «اخته» می‌گوید جشنواره‌های تئاتر منطقه‌ای مانند یک دورهمی می‌مانند، مبادله افکار و نوآوری‌های تئاتری بین اهالی تئاتر و محلی برای محک و شکوفایی‌شان است.

|

الهام حیدریان، کارگردان حاضر در جشنواره تئاتر منطقه‌ای سهند مطرح کرد

کمبود بلک باکس و نور از کاستی‌ سالن‌های تئاتر کشور است
الهام حیدریان، کارگردان حاضر در جشنواره تئاتر منطقه‌ای سهند مطرح کرد

کمبود بلک باکس و نور از کاستی‌ سالن‌های تئاتر کشور است

الهام حیدریان کارگردان نمایش «کافه سایه» در جشنواره تئاتر منطقه‌ای سهند می‌گوید در استان‌ها همچنان مشکلاتی مانند کم بودن لاین‌های نورپردازی یا نبود بلک باکس استاندارد از جمله کاستی‌های مشترک سالن‌های تئاتر در کشور است.

|

چراغ جشنواره‌های استانی در تبریز روشن شد

چراغ جشنواره‌های استانی در تبریز روشن شد

سی‌وپنجمین دوره جشنواره‌های تئاتر استان‌ها در تبریز با حضور هنرمندان آذربایجان شرقی، در دو بخش صحنه‌ای و خیابانی آغاز شد و ۳۲ جشنواره استانی با حضور ۴۰۰ نمایش و هزاران هنرمند از سراسر کشور از ۶ تا ۳۰ آبان ۱۴۰۲ برگزار می‌شود.

|

نظرات کاربران