در حال بارگذاری ...
نگاهی به ششمین روز جشن خانه تئاتر

مسابقه اسکیس و تقدیر از پیشکسوتان طراحی صحنه

روز ششم جشن خانه تئاتر ساعت ۱۶ روز سه‌شنبه ۱۲ اردیبهشت‌ماه در فضای باز خانه هنرمندان رسماً برنامه‌های خود را آغاز کرد. نمایش‌های محیطی با عناوین و سبک‌های مختلف و مسابقه اسکیس انجمن طراحان صحنه از ویژگی‌های روز ششم بود.

به گزارش ایران تئاتر جشن خانه تئاتر، روز ششم از این رویداد فرهنگی – هنری که یکی از پرمخاطب ترین روزهای کاری برای برپاکنندگان این مراسم بود طبق روال روزهای گذشته از ساعت 16 در محوطه بیرونی خانه هنرمندان آغاز شد.
در آغاز مراسم عروسک‌های غول‌پیکر رقص‌کنان وارد محوطه شدند و در ادامه مجری برنامه به خوش‌آمد گویی با مهمان پرداخت. در ادامه گروهای رقص محلی سرمستان به سرپرستی مهرداد آبجار، سیاه‌بازی ساسان مهر پویان، نقالی نقالان محمد معجونی و طاهره بهرامی و ابراهیم رحیمی با نمایش میدانی «انار« به اجرای برنامه پرداختند.
کیخسرو دهقان از شاهنامه‌خوانان به نام کشور نیز در خانه هنرمندان برای علاقه‌مندان از این اثر ماندگار حکیم توس خواند و نمایش خیابانی «شش ماه خدمت« به کارگردانی جمشید عسگری اجرا شد. علی فروتن (بازیگر برنامه‌های کودک) نیز در این روز مهمان جشن خانه تئاتر بود.

 

مسابقه و تقدیر از پیشکسوتان طراحی صحنه
نشست انجمن طراحان صحنه و لباس روز سه‌شنبه ۱۲ اردیبهشت‌ماه در سالن استاد امیرخانی خانه هنرمندان برگزار شد و در پایان نشست طرحان صحنه و لباس خانه تئاتر که با برگزاری مسابقه طراحی کار خودش را از صبح آغاز کرده بود از چهره‌های ماندگار این رشته تجلیل شد.
انجمن طراحان صحنه و لباس در اقدامی جالب طبق فراخوانی از دانشجویان دانشگاه‌های هنر دعوت به عمل‌آورده بود تا علاقه‌مندان در یک مسابقه یک‌روزه با موضوع رسم اسکیس صحنه و لباس یک موضوع یکسان باهم رقابت کنند و از بین شرکت‌کنندگان سه نفر به‌عنوان برگزیده در هر دو رشته اعلام شود که این مسابقه با استقبال خوب دانشجویان برپا شد.
فریبرز قربان زاده ضمن خوش‌آمد گویی آغاز سالی پربار را برای طراحان صحنه آرزو کرد و در ادامه فرزاد معافی از اعضای این انجمن از برگزاری مسابقه‌ای درزمینه اسکیس طراحی صحنه و لباس خبر داد. معافی گفت این مسابقه برای دومین سال متمادی بین دانشجویان و دانش‌آموختگان برگزار می‌شود و پس از داوری آثار به برگزیدگان جوایزی به‌رسم یادبود اهدا می‌شود.
داوری این مسابقه در بخش طراحی صحنه بر عهده آقایان بزدوده، رضازاده و خانم علی نژاد بود.
در بخش طراحی لباس الهام شعبانی، آذر بخشی و مقدی شامیریان به داوری میان آثار پرداختند.
مدالیوم و لوح تقدیری به‌رسم یادبود به اساتید پیشکسوت طراحی صحنه حمید صنیعی پور، ایرج رامین فر، مجید میرفخرایی و ادنا زینلیان تقدیم شد.
همچنین میرفخرایی در این جلسه از ضرورت وجود یک مجله‌ تخصصی طراحی صحنه و لباس صحبت کرد که از طرف اصغر همت موردتوجه قرار گرفت و خانه تئاتر را حامی پیشبرد این طرح اعلام کرد.

 

تئاتر شهر با دو نمایش خیابانی ادامه داد
ششمین روز جشن خانه تئاتر در محوطه بیرونی تئاتر شهر از ساعت 17 با اجرای مجدد نمایش «خبرنگار بی‌خبر» به کارگردانی امیررضا عطایی که در پنجمین روز جشن نیز اجراشده بود کار خود را آغاز کرد و با استقبال مخاطبان مشتاق در محوطه باز تئاتر شهر روبه‌رو شد؛ اما در گوشه‌ای دیگر از حیاط تئاتر شهر نمایش «ما بازیگریم» به کارگردانی و بازی آرش غلامی اجرا شد.

 

زیرگذر میدان ولیعصر و استقبال از گالری
از ساعت ۱۷ نمایش «پول » به کارگردانی «مجید یار محمدی» میهمان تئاتر دوستان در زیرگذر میدان ولی‌عصر بود.
نمایش «کارگاه آموزش» اثر پروانه علی ضامنی که در این روزبه این محیط آمده بود. داستان این نمایش ۱۵ دقیقه‌ای حول موضوع بیکاری جوانان و مشکلات آن‌ها می‌گذشت.
در کنار اجرای نمایش‌ها در این مکان همچنان استقبال از گالری عکس‌های منتخب انجمن عکاسان خانه تئاتر پرشور است.

 

کودکان مشتاق ، دبیر جشن در پردیس تئاتر تهران
روز ششم جشن خانه تئاتر در پردیس تئاتر تهران با استقبال شدید خانواده‌هایی همراه بود که با کودکان خود به این پردیس آمده بودند و از بخت خوششان مهدی قلعه دبیر اجرایی جشن و مسئول انجمن نمایش‌های کودک و نوجوان نیز در پردیس حضور داشت و برنامه‌های ویژه‌ای در کنار اجراهای از پیش تعیین‌شده برای کودکان در نظر گرفته شد و با استقبال فراوان کودکان و خانواده‌هایشان روبه‌رو شد.
برنامه‌های پردیس تئاتر تهران در جشن خانه تئاتر از ساعت 19 در محوطه بیرونی پردیس آغاز شد. حضور عروسک‌های غول‌پیکر و در ادامه گروهای رقص محلی سرمستان به سرپرستی مهرداد آبجار، سیاه‌بازی محسن میر هاشمی، نقالی مرجان صادقی خیمه‌شب‌بازی رضا فقیهی و نمایش خیابانی «شش ماه خدمت» به کارگردانی جمشید عسگری از برنامه‌های روز ششم جشن در پردیس تئاتر تهران بود.




نظرات کاربران