در حال بارگذاری ...
یادداشت قطب‌الدین صادقی درباره تازه ترین نمایش اش

«مروارید»؛ نمایشی از ترس و دلاوری، رنج و شادی سرزمین ما

نمایش «مروارید» که آخرین روزهای تمرین خود را پشت سر می‌گذارد،از اواخر اردیبهشت‌ماه، به نویسندگی، طراحی و کارگردانی دکتر قطب‌الدین صادقی در سالن استاد ناظر زاده کرمانی تماشاخانه ایران‌شهر به روی صحنه می‌رود.

به گزارش ایران تئاتر قطب‌الدین صادقی کارگردان نمایش در همین خصوص یادداشتی را دراختیار ایران تئاتر قراردداه است . متن یادداشت به این شرح است: 
یکی از راه‌های نزدیک شدن به هنر نمایش ملی و گرامیداشت آن سخن گفتن از تاریخ و الهام گرفتن از کتاب‌های معتبر تاریخی ست. زیرا درک حوادث دشوار، خون‌بار و پیچیده‌ی دیروز، که امروز ما بی‌گمان تداوم و نتیجه‌ی انکارناپذیر آن است، نخستین گام برای اندکی نظم بخشیدن و درک درست آن‌ها تواند بود.
(تاریخ جهانگشا) به قلم عطا ملک جوینی که وقایع‌نگار (اکتای قا ان) پسر چنگیز خان مغول بوده است، یکی از معدود کتاب‌هایی ست که از برخی حوادث هولناک و شخصیت‌های شگفت‌انگیز آن دوران، بدون تعارف و پرده‌پوشی سخن در میان آورده است. جوینی گاه از ماجراهای تلخ و ترسناکی پرده برمی‌دارد که اغلب ما از تصور، پذیرش و فهمیدن آن‌ها واهمه داریم.
موضوع نمایش مروارید، که بر اساس یک رویداد واقعی نقل‌شده توسط جوینی، نوشته و کارگردانی شده است، سر آن دارد تا با زبان نمایش از شکست و پیروزی، ترس و دلاوری و رنج و شادی‌های سرزمین و مردمان ما از دیرباز سخن بگوید.
گفتن ندارد در نمایش (مروارید)، این شخصت زن ایرانی ست، که با تهـور و اعتمادبه‌نفس، نماد خرد و پایداری، در برابر خشونت، غارت و ویرانگری وحشیان متجاوز است.
شایان‌ذکر است نمایش «مروارید» از نیمه دوم اردیبهشت در تماشاخانه ایران‌شهر به روی صحنه می‌رود و پیش‌فروش آن به‌زودی در سایت تیوال آغاز می‌شود.

 




مطالب مرتبط

همراه با بازسازی ساختمان سابق اداره تئاتر

ضرورت بازسازی اصولی و تاکید بر مدیریت بهینه آن
همراه با بازسازی ساختمان سابق اداره تئاتر

ضرورت بازسازی اصولی و تاکید بر مدیریت بهینه آن

ایرج راد، قطب‌الدین صادقی و حسن دولت‌آبادی هنرمندان و پیشکسوتان تئاتر ایران از بازسازی ساختمانی که صفحات تاریخ تئاتر ایران در آن ورق خورده، گفتند و یکی از کاربری‌های این ساختمان را تبدیل آن به محل پلاتو برای نسل جوان تئاتر ایران به‌منظور تمرین و اجرا و حتی ایجاد موزه تئاتر ...

|

گفت‌وگو با نویسنده و کارگردان «دور»

وحید نفر: تئاتر باید آینه‌ای برای تماشاگر باشد
گفت‌وگو با نویسنده و کارگردان «دور»

وحید نفر: تئاتر باید آینه‌ای برای تماشاگر باشد

وحید نفر، نویسنده و کارگردان نمایش «دور» با بیان اینکه تئاتر باید آینه‌ای برای تماشاگر باشد، گفت اینکه تماشاگر با رضایت و با یک فضای ذهنی متفاوت از زمانی که وارد سالن شده است، از سالن اجرا خارج شود، از فاکتورهای موفقیت یک نمایش به شمار می‌رود.

|

در دیدار با دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی مطرح شد

تاکید بر نگارش سند ملی حکمرانی هنرهای نمایشی توسط هنرمندان تئاتر
در دیدار با دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی مطرح شد

تاکید بر نگارش سند ملی حکمرانی هنرهای نمایشی توسط هنرمندان تئاتر

در دیدار مدیرکل هنرهای نمایشی و جمعی از هنرمندان تئاتر با حجت‌الاسلام عبدالحسین خسروپناه، دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی بر لزوم تأسیس و راه‌اندازی سازمان هنرهای نمایشی و نگارش سند ملی حکمرانی هنرهای نمایشی برای بیان دغدغه هنرمندان تئاتر در زمینه‌های مختلف تأکید شد.

|

نظرات کاربران