در حال بارگذاری ...
حضور غیر منتظره فردوس کاویانی حاضرین را غافلگیر کرد

تلخ و شیرین‌های چهاردهمین جشن بازیگر

چهاردهمین جشن بازیگر به عنوان یکی از مهم‌ترین جشن‌های صنفی تئاتر ایران با تجلیل از فردوس کاویانی و آذر فخر به عنوان دو بازیگر پیشکشوت و معرفی بازیگران برتر سال از سوی انجمن بازیگران خانه تئاتر برگزار شد.

به گزارش ایران تئاتر  شامگاه شنبه 16 اردیبهشت ماه  چهاردهمین جشن بازیگر درحضور جمع زیادی از بازیگران پیشکسوت و جوان تئاتر و علاقمندان تئاترکشورمان در سالن اصلی مجموعه تئاترشهر برگزار شد. همانطور که تصور می شدبخش های مختلف این جشن با برزو احساسات متناقض غم و شادی حاضرین همراه شد و برگزاری جشن پرطرفدار بازیگران را با حاشیه‌هایی تلخ و شیرین بسیاری همراه ساخت. 

چیدمان عکس‌های هنرمندانی که از یک سال گذشته از میان ما رفتند همزمان با خوشامدگویی شاد جواد انصافی و نوروزخوانی دوست داشتنی‌اش کافی بود تا به حاضران به همان اندازه که بهانه‌ای برای لبخند می‌داد لحظاتی نیز آنها را به یاد هنرمندانی که امروز فقط خاطرشان باقی مانده غمگین کند.

پس از تاخیری که در شروع برنامه وجود داشت اصغر همت به عنوان مدیرعامل خانه تئاتر با حضور روی سن تنها به خوشامدگویی بسنده کرد و با دعوت از شهردار کرمانشاه و سه تن از مدیران شهری این شهر و نماینده خانه تئاتر کاشان به خاطر حمایت‌هایی که در طول سال از گروه‌های تئاتری انجام دادند تقدیر شد. پس از آن با  دعوت یحیی دیوانی گرگانی هنرمند پیشکسوت از شهرستان گرگان با اهداء مدالیوم خانه تئاتر از این هنرمند پیشکسوت تقدیر شد.

بعد از آن اجرای نمایش طنز عبدلی و اوستا که برای لحظاتی خنده را بر لبان حاضران در چهاردهمین جشن بازیگر نشاند اعلام نام فردوس کاویانی بازیگر دوست داشتنی و پیشکسوت تئاتر، سینما و تلویزیون برای حضور روی سن، در شرایطی که او به دلیل بیماری از نظر جسمی شرایط مناسبی نداشت همچون تلنگری تلخ برای لحظاتی خنده‌های حاضران را با بُهت همراه کرد. حضور او با این شرایط روی سن ببیش از هرکسی برای  همکارانش و فعالان تئاتر تلخ است و این را می‌شد از واکنشهای حاضران در سالن به خوبی فهمید.

پس از آن تماس تلفنی نصرت پرتوی از روی سن با آذر فخر در آمریکا بسیاری از حاضران را به یاد سال‌های نه چندان دوری برد که این دو بازیگر پیشکسوت با هنرنمایی خود روی صحنه لحظات فراموش نشدنی را برای ما رقم می‌زدند.

با دعوت از اکبر زنجانپور برای حضور روی سن و اعلام از گروه‌های نمایشی «خانه ابری» به کارگردانی سیامک احصایی و حمید پورآذری و «شلتر» به کارگردانی امین میری تقدیر شد.

اهداء لوح خانه تئاتر به محسن مرادی اسپانسر این جشن به خاطر حمایت هایش از انجمن بازیگران بخش دیگری بود که توسط بهزاد فراهانی انجام شد و بر اساس قول این حامی مالی به تمام برگزیدگان، تقدیرشدگان و داوران برگزیده جشن چهاردهم همچون سال قبل قطعه زمینی در دماوند اهداء خواهد شد.

ثریا قاسمی بازیگر پیشکسوت تئاتر تقدیر از بازیگران برتر زن در سال 95 را برعهده داشت. و بر این اساس مهشاد مخبری برای بازی در نمایش «بانوی گمشده»، ریحانه سلامت برای بازی در نمایشهای «سه خواهر و دیگران» و «اکتبر 1932» و پانته‌آ پناهی‌ها برای نمایش «نامه‌های عاشقانه» جوایز خود را از دستان این بازیگر محبوب دریافت کردند.

ثریا قاسمی با اشاره به نمایش‌هایی از حمید سمندریان، رکن‌الدین‌ خسروی و اکبر رادی در سخنان کوتاهی گفت: حالا دیگر جمیله شیخی، سعید پورصمیمی، آقای کشاورز خوشحال هستند که صحنه‌ای که آن‌ها برای ما ساختند الان به کمک پسرها و دخترهای آگاه و باسواد و منضبط اداره می‌شود و این صحنه تنها نمی‌ماند.

معرفی بازیگران برتر مرد سال 95 را نیز محمود دولت آبادی برعهده گرفت و با حضور روی سن به ترتیب جوایز علیرضا کی‌منش برای نمایش «رؤیای شب نیمه تابستان»، افشین هاشمی برای نمایش «سه خواهر و دیگران» و «کاظم سیاحی» برای نمایش «هاروی» را به آنها اهداء کرد. دولت‌آبادی در سخنان کوتاهی با اشاره به بهرام بیضایی و تقدیر از او که در هر جای دنیا به فکر تئاتر است، گفت: اسفندماه در جایی گفته بودم که جوان‌های مملکت ما فقط کافی است که باشند، همین که باشند این پوسته کهنه‌ را دور می‌ریزند.

آخرین جایزه جشن چهاردهم به بخش استعدادهای جوان اختصاص داشت که با رای داوران این جایزه توسط شمس لنگرودی به مرجان زارعی اهدا شد.

گفتنی است، مهدی شفیعی مدیر کل هنرهای نمایشی ، محمود دولت آبادی، پرویز پورحسینی، اکبر زنجانپور، داریوش اسدزاده، ثریا قاسمی، اسماعیل خلج، آتش تقی‌پور، رضا کیانیان، پیام فروتن، هادی مرزبان، بهاره رهنما، روح الله جعفری، جمشید جهانزاده، مهدی میامی، محمد متوسلانی، علیرضا آرا، آناهیتا همتی، ایرج راد، فرهاد تجویدی، اصغر همت، بهزاد فراهانی و.... از جمله چهره‌های شناخته شده حاضر در چهاردهمین جشن بازیگر بودند.




مطالب مرتبط

نگاهی به نمایش «شیرهای خان‌بابا سلطنه» اجرا شده در جشنواره تئاتر منطقه‌ای خاوران

وقتی اجرای یک نمایش؛ بیش از هر چیزی خلاء آموزش را بازتاب می‌دهد
نگاهی به نمایش «شیرهای خان‌بابا سلطنه» اجرا شده در جشنواره تئاتر منطقه‌ای خاوران

وقتی اجرای یک نمایش؛ بیش از هر چیزی خلاء آموزش را بازتاب می‌دهد

امین خرمی*: قصه و داستان نمایشنامه «شیرهای خان‌بابا سلطنه»، داستانی که در بیش‌ از یک قرن گذشته به قلم افشین هاشمی روایت می‌شود؛ برای بسیاری از هنرمندان تئاتر و مخاطبان این هنر آشناست. اثری که ...

|

پانتومیم؛ هنر رهایی از هراس و ناشناختگی

پانتومیم؛ هنر رهایی از هراس و ناشناختگی

علیرضا خمسه: جهان همواره دو دوره صلح و جنگ را تجربه کرده است، دوره صلح، زمان پانتومیم و دوره جنگ، دوره کلام است؛ این جمله معروف مارسل مارسو، یکی از نامدارترین هنرمندان میم است مبنی بر اینکه تمامی ...

|

گزارش آیین پایانی دومین جشنواره پانتومیم زنجان

از اعلام برندگان تا اهدای دست‌کش طلایی به خانواده فردوس کاویانی
گزارش آیین پایانی دومین جشنواره پانتومیم زنجان

از اعلام برندگان تا اهدای دست‌کش طلایی به خانواده فردوس کاویانی

در آیین پایانی دومین جشنواره بین‌المللی پانتومیم زنجان، ضمن معرفی آثار و هنرمندان برتر، دستکش طلایی به خانواده زنده‌یاد فردوس کاویانی اهدا شد.

|

در اختتامیه جشنواره بین‌المللی پانتومیم زنجان

نکوداشت فردوس کاویانی، به گرامی‌داشت او تبدیل شد
در اختتامیه جشنواره بین‌المللی پانتومیم زنجان

نکوداشت فردوس کاویانی، به گرامی‌داشت او تبدیل شد

با درگذشت فردوس کاویانی، مراسم نکوداشت و پاسداشت او که قرار بود در اختتامیه دومین جشنواره پانتومیم زنجان برگزار شود، به آیین گرامی‌داشت با حضور خانواده این هنرمند فقید، تبدیل شد.

|

مدیرکل هنرهای نمایشی درگذشت فردوس کاویانی را تسلیت گفت

مدیرکل هنرهای نمایشی درگذشت فردوس کاویانی را تسلیت گفت

کاظم نظری، مدیرکل هنرهای نمایشی به مناسبت درگذشت فردوس کاویانی نوشت یاد و خاطرات آن هنرمند فقید همواره استوار، اثرگذار و ارزشمند در عرصه هنر روح نواز نمایش در متن و بطن و قلب مردم بزرگوار ایران اسلامی مانا خواهد ماند.

|

پیام تسلیت بنیاد اکبر رادی به مناسبت پرواز ابدی فردوس کاویانی

مرگ گاهی ریحان می‌چیند...
پیام تسلیت بنیاد اکبر رادی به مناسبت پرواز ابدی فردوس کاویانی

مرگ گاهی ریحان می‌چیند...

بنیاد اکبر رادی، درگذشت فردوس کاویانی را تسلیت گفت و جان‌بخشی او به شخصیت‌های نمایشنامه‌هایی چون «پلکان»، «آهسته با گل سرخ»، «هاملت با سالاد فصل»، «شب روی سنگفرش خیس» و «تانگوی تخم مرغ داغ» را ماندگار دانست.

|

نظرات کاربران