در حال بارگذاری ...
بهاره رهنما در نشست خبری نمایش جدید خود عنوان کرد :

نمایش دیگری تحت تاثر مکتب جلال تهرانی است

نشست خبری نمایش دیگری در مکتب تهران با حضور بهاره رهنما، کارگردان و بازیگر ، سهیل حسینی تهیه کننده ، شیوا اردویی بازیگر ، زیبا خادم حقیقت مترجم ، مازیار تهرانی طراحی پوستر، هستی امینی عکاس و حامیان مالی نمایش برگزار شد.

به گزارش ایران تئاتر در ابتدای نشست بهاره رهنما ضمن اشاره به دشواری های تولید و اجرای این نمایش عنوان کرد : علی رغم خستگی تولید و اجرای نمایش " دیگری " این نمایش برایم شیرین و عزیز است و گروه برای اجرایش زحمات زیادی کشیده اند . در ظاهر اجرای این نمایش به دلیل کم شخصیت بودنش کار آسانی به نظر می رسد ، اما در عمل این گونه نبود و کارگردانی این نمایش و آماده شدنش بسیار دشوار بود. دراین نمایش ، به اهمیت زنان ، جایگاه آنان در جامعه و چالش  موجود بینشان توجه کرده ام. کارگردانی این نمایش در کارنامه کاریم بسیار متفاوت است و در کل یک نمایش چالش برانگیز با سه اپیزود است که با هم کاملا مرتبط هستند. این نمایش یک اثر روانکاوانه است و برای آن از چند روانکاو مشاوره گرفتیم.

رهنما در ادامه سخنانش به تاثیر پذیریش از جلال تهرانی اشاره کرد و گفت : در حدود چهار سالی است که از نزدیک با جلال تهرانی همکاری دارم و مشاوره های خوبی به من دادند و به عنوان طراح نور و صحنه در نمایش همکاری دارند . از بسیاری از اعضا مکتب تهران نیز در اجرای این نمایش استفاده کردم . مخاطب با دیدن نمایش دیگری می تواند شاهد تاثیرات من از سبک کاری جلال تهرانی درمکتب تهران باشد و از ابراز این مسئله هیچ ابایی ندارم.

این کارگردان با اشاره به زن محور بودن نمایشش گفت : در ابتدا اینگونه به نظر می رسد ،اما در ادامه نمایش نگاه واقع بیانه ای به جنسیت مرد هم وجود دارد و یک سویه قضاوتی انجام نداده ام. موضوع اعمال خشنونت بر زنان و اینکه خشونت بر زنان تاثیر گذاشته است و زنان هم متقابلا این خشنونت را بازتاب می دهند ،تم مهم نمایش است.

 در ادامه نشست زیبا خادم حقیقت ، مترجم متن نمایش عنوان کرد : به خاطر زیبایی متن ترجمه آن را انجام دادم . انزو کرمن علی رغم معروفیتش در اروپا در ایران چندان شناخته شده نیست و. این نمایش نامه انزو کرمن در سال 2006 چاپ شد .او در گذشته نمایش های زیادی را کارگردانی کرده است . این نمایش توسط او در سال 2008 در فرانسه بر روی صحنه اجرا شده است و کار خاص و منحصر به فردی است. نمایش  دیگری داستان دو زن رقیب را روایت می کند و به هیچ عنوان اثر فمینیستی نیست.  من با انزو کرمن در ارتباط بودم و او هم از اجرای این نمایش در ایران ، ضمن ابراز تعجب ، خوشحال بود و از آن استقبال کرد.

شیوا اردویی بازیگر نمایش نیز یا اشاره به دغدغه اصلیش که نویسندگی است  گفت : حرفه اصلی من بازیگری نیست ودر این سال ها در نمایش های معدودی بازی کرده ام و امیدوارم بتوانم به شایستگی از پس ایفای این نقش دشوار برآیم.

بهاره رهنما در ادامه جلسه در باره دشواری های انتخاب بازیگر دیگر نمایش گفت : برای خیلی از بازیگران که متن را فرستادم ، حتی نمی توانستند درست معانی لغات و کلمات آن را بفهمند و من انتخاب های محدودی داشتم ولی از بین آنها دو گزینه برایم اولویت داشت، ساناز بیان و شیوا اردویی که من، به علت نویسنده بودن و ملاک هایی که خودشان داشتند، شیوا اردویی را برای کار انتخاب کردم و حسم این بودکه کسی که از من جوان تر و نویسنده است، نقش مقابل ام را بازی کند.

رهنما در باره همکاریش با حمیدرضا اردلان در اجرای نمایش گفت : ایشان یک ایده بسیار خوب و جالب در باره حضور عروسک هایی با قد و قامت انسان های واقعی دارند و آنها را طراحی کرده اند و قرار است در نمایشم به ازای هر صندلی خالی از آن ها استفاده کنم ، زیرا گاهی وقت ها عروسک ها با حضورشان در سالن و بر روی صندلی های خالی  انرژی می دهند .

گفتنی است نمایش دیگری  هفتمین اثر بهاره رهنما به عنوان کارگردان از اواخر هفته در تماشاخانه ایرانشهر بر روی صحنه می رود .

 





 

 




مطالب مرتبط

نظرات کاربران