در حال بارگذاری ...
برنامه های انجمن نمایش خراسان رضوی در گفتگوی ایران تئاتر با جواد اشکذری :

تمرکززادیی تئاتر از مشهد و تجهیز سالن‌ها در سال 96

جواد اشکذری رئیس انجمن نمایش خراسان رضوی از دو مقوله تمرکززدایی تئاتر از مشهد به دیگر شهرهای خراسان رضوی و تجهیز سالن‌های استان به عنوان مهم‌ترین برنامه‌های این انجمن در سال جاری نام برد.

به گزارش ایران تئاتر، استان خراسان رضوی و به ویژه شهر مشهد بی‌تردید پس از تهران مهم‌ترین شهر تئاتری کشور است و استقبال دوستداران تئاتر از نمایش های اجرا شده در این شهر به حدی است که تمام سالن‌های تئاتر این شهر برنامه های خود را در پایان سال بسته‌اند.

همزمان با برگزاری جشن‌های اردیبهشت تئاتر که هر ساله در دومین ماه بهار در سراسر استان‌های کشور برگزار می‌شود و برگزاری انتخابات انجمنهای هنرهای نمایشی استانها به شیوه جدید با جواد اشکذری رئیس انجمن هنرهای نمایشی استان خراسان رضوی گفتگویی درباره اهداف و برنامه‌های این انجمن در سال جاری انجام دادیم که حاصل آن را در ادامه می‌خوانید:

جواد اشکذری عضو کانون ملی منتقدان تئاتر کشور و عضو شورای سیاستگذاری تئاتر مشهد و خراسان که سال گدشته و با رای هنرمندان تئاتر استان به عنوان رئیس انجمن نمایش خراسان رضوی انتخاب شد، درباره برنامههای این انجمن در سال جاری با بیان اینکه امسال تشکیل چند شورا را دستور کار قرار دادهایم، گفت: یکی از آن‌ها مجمع تصمیم‌گیری تئاتر شهرستان‌هاست که در 31 فروردین ماه در نیشابور برگزار شد و بیست رئیس انجمن شهرستان‌ها حکم گرفتند. علاوه بر این یکی از فعالیت‌های مهم این است که تمامی سالن‌های تئاتر شهرستان به انجمن‌های شهرستان واگذار شود و آن‌ها بتوانند با یک قانون یکسان تمام سالن‌های شهرستان را اداره کنند.

اشکذری ادامه داد: شورای سیاستگذاری تئاتر استان که از امسال به‌صورت دائم و با مدیریت ثابت برگزار خواهد شد از دیگر شوراهایی است که امسال تشکیل می‌شود. همچنین افزایش نفرات حاضر در شورای فنی تئاترشهر مشهد از سه نفر به پنج نفر نیز از جمله برنامه‌های ما در سال جاری است که اسامی آنها به زودی اعلام خواهد شد.

او با اشاره به برگزاری جشنواره تئاتر میثاق که از 7 تا 14 اردیبهشت ماه در کاشمر و با حضور هفت گروه تئاتری برگزار شد، افزود: یکی دیگر از مهم‌ترین برنامه‌های ما تمرکززدایی از تئاتر استان است تا برنامه‌ها به شهرستان‌های مختلف کشیده بشود. به همین روی قصد داریم برنامه‌ها و جشنواره‌ها را در شهرستان‌ها برگزار کنیم. مثلاً جشنواره تئاتر استانی را در اواخر تابستان به احتمال فراوان در سبزوار برگزار خواهیم کرد. همچنین جشنواره نمایشنامه‌خوانی نیز که هر ساله در مشهد برگزار می‌شود هم ممکن است امسال در یکی از شهرهای استان اجرا شود.

این کارگردان و فعال تئاتری همچنین با بیان اینکه امسال جشنواره نمایشنامه‌نویسی برای نخستین بار در خراسان رضوی برگزار خواهد شد، اضافه کرد: ریشه‌های درام‌نویسی استان خراسان قوی است و نمایشنامه بسیاری نوشته می‌شود؛ سال گذشته در جشنواره فجر 8 نمایش بومی داشتیم. بنابراین ما برای اولین بار  جشنواره نمایشنامه‌نویسی  استان را در شهرستان فریمان برگزار خواهیم کرد و 4 یا 5 نمایشنامه برتر مسابقه نمایشنامه‌نویسی را منتشر می‌کنیم. در حقیقت دو سالی بود که نمایشنامه‌نویسی یکی از بخش‌های جشنواره استان بوده و امسال به‌صورت مجزا جشنواره نمایشنامه‌نویسی برگزار می‌شود.

رئیس انجمن نمایش خراسان رضوی در ادامه درباره فعالیت‌هایی که پس از انتخاب در این سمت انجام داده، توضیح داد: در این ده ماه پس از انتخابات ما بیشتر برنامه‌های روتین و سازمان‌دهی را انجام دادیم. و بعد از بهمن و اسفند برنامه‌ریزی بیشتری داشتیم برای اینکه نقاط ضعف تئاتر استان را شناسایی کرده و رفع کنیم. ما سال پیش برنام‌های برای تشکیل کانون‌های نمایش داشتیم که در این راستا «کانون منتقدان» و «کانون تعزیه» تشکیل شد و امسال هم فعالیت خوبی دارند.

اشکذری با تاکید بر مسئله تمرکززادیی  از تئاتر مشهد به دیگر شهرهای استان از تقویت تئاتر شهر از نظر تجهیزات خبر داد و اظهار داشت: کتابخانه تخصصی هنرهای نمایشی به‌زودی افتتاح خواهد شد  و علاوه بر آن آرشیو دکور و لباس نیز که نیاز به حمایت دارد را امسال به سرانجام می رسانیم.

نویسنده نمایشنامه‌های «روزهای اشتباه» و «ضلع پنجم یک مربع» همچنین با اشاره به انتخاب رئیس انجمن هنرهای نمایشی به صورت رای‌گیری عنوان کرد: این روند جدید انتخاب نشان از تفکرات دموکراتیک مدیریت تئاتر در این دولت است. چراکه انتخاب به‌صورت انتصابی در سال‌های پیش شرایط بدی داشت اما اکنون خود هنرمندان انتخاب می‌کنند و برای خودشان تصمیم می‌گیرند و این مسئله نشان می‌دهد که هنرمندان تلاش بیشتری برای حمایت از رئیس انجمن دارند.

اشکذری در پایان درباره برگزاری جشن اردیبهشت تئاتر در خراسان رضوی نیز گفت: امسال با توجه به پاسداشت روز ملی تئاتر در هفتم فروردین؛ برنامه‌ای برای جشن اردیبهست تئاتر همانند سال‌های گذشته نداریم اما تا پیش از ماه رمضان برنامه‌ای برای تقدیر از هنرمندان خواهیم داشت که قطعا در یکی از شهرهای استان برگزار می‌شود اما این برنامه به ‌عنوان جشن اردیبهشت نیست اما تقریبا شبیه آن خواهد بود.




نظرات کاربران