در حال بارگذاری ...
گفت وگو با شکر خدا گورزی بازیگر نمایش روح جهنمی

ترامپ بودن روی صحنه تئاتر شهر

ایران تئاتر : شکر خداگودرزی در نمایش تک نفره روح جهنمی در قالب یک شخصیت منزوی روان پریش و دیکتاتور ماب بازی درست و متفاوتی از خودش ارائه می کند .

شکر خدا گودرزی هنرمند بروجردی تئاتر ، سالها است که در بازیگری و کارگردانی حضور اثر گذاری دارد و. اومدرس، کارگردان، نویسنده و بازیگر تئاتر است و دارای مدرک کارشناسی نمایش با گرایش کارگردانی از دانشکده هنرهای زیبا، دانشگاه تهران؛ ۱۳۷۴  و کارشناسی ارشد کارگردانی و بازیگری از دانشگاه تربیت مدرس است . گودرزی بیش از سه دهه است که در حوزه کارگردانی و بازیگری فعالیت می کند .

روز سیاوش ،جایی برای زندگی (محمد بزرگ نیا) ،فسیل زنده، شب دهم (حسن فتحی) همسایه ها (محمد حسین لطیفی) حلقه سبز (ابراهیم حاتمی کیا) معمای شاه (محمدرضا ورزی) ،ساقی (امیر دژاکام) ، راه مهر راز سپهر از جله کارهای ماندگارش در حوزه کارگردانی و بازیگری هستند

با او درباره بازی و حضورش در نمایش روح جهنمی که این روزها در تئاتر شهر اجرا می شود گفت وگویی انجام داده ایم .
 

از کارگردانی در تئاتر و نمایش های اسطوره ای و تاریخی و بازی در سریال هایی نظیر معمای شاه وفیلم های کودک مسیری طولانی را طی کرده اید . بازیگری در مدیوم های مختلف هنری برایتان چه ویژگی هایی دارد؟

با اینکه تئاتر خانه اصلی ام است و دراین زمینه تجارب دو دهه ای دارم. اما با بازی در دنیای تصویر بیگانه نیستم سالها است که در این حوزه هم فعالیت دارم و سال قبل هم نمایش راز مهر و راز سپهر را در سالن اصلی تئاتر شهر با بازی پرویز فلاحی پور، جلیل فرجاد، کاظم هژیرآزاد، ساغر عزیزی، مجید جعفری  روی صحنه اجرا کردم که یک کار اساطیری و دینی بود. در نمایش ساقی به کارگردانی امیر دژاکام بازی می‌کردم که  محمدرضا ورزی،  بازی من را در نمایش دیده بودند و برای بازی در معمای شاه دعوت شدم، ابتدا قرار بود نقش‌های دیگری را بازی کنم، اما بنا برتصمیم کارگردان، تست گریم حضرت امام(ره) را انجام دادم، پس ازچند جلسه تست گریم برای بازی در معمای شاه و نقش امام انتخاب شدم. دراین سریال تعداد زیادی ازبازیگران  شاخص  و معتبرتئاتری حضور دارند.

 

چگونه در نمایش روح جهنمی با بابک محمدی همکاری کردید؟

بابک محمدی را از سال های قبل می شناختم . در سریال قصه های شهرک که محمدی کارگردانیش را انجام داد به عنوان بازیگر حضور داشتم . رابطه کاری درست و خوبی با یکدیگر داریم .

 

آیا بازی در نمایش های تک نفره و مونولوگ نسبت به سایر کارها دشوار تر نیست ؟

من نمایش روح جهنمی را نمایش مونولوگ و یا تک نفره نمی دانم . این کار یک مونو درام تک نفره است . در این مونودرام شاهد برشی از زندگی مرد تنهایی هستیم و بتدریج با ابعاد مختلف زندگیش آشنا می شویم. نوع تفکر، لحن صدا و حرکات این شخصیت در نمایش تنوع زیادی دارد که در بازیم تلاش کردم آن را ارائه کنم .

 

بازی درست تک نفره نیاز به توانایی های خاص بازیگرش دارد ؟

بله ، کار دشواری است . این نوع نمایش صرفا تک گفتن نیست و قرار نیست من در بازیم دست به اعمال نمایشی بزنم و بنابراین باید فارغ از اعمال نمایشی متداول بتوانم تنوعی را پیدا کنم ، که در مدت زمان اجرا مخاطب با نمایش ارتباط برقرار کند و بازی دارای جذابیت باشد .

 

آیا پیش از بازی در روح جهنمی تجربه بازی در این نوع نمایش ها را داشتید؟

چند پیشنهاد بازی در کارهای ملو درام را داشتم که امکان مناسبی در اختیارم برای بازی قرار نمی داد و قبولشان نکردم .

 

آدم های منزوی و تنها این پتانسیل را دارند که تبدیل به آدم های خطرناک بشوند؟

در ریچارد سوم شکسپیر جلوه ای از شخصیت آدمی را می بینیم که به لحاظ فیزیکی گوژپشت  است،اما این آدم می تواند اعمالی را انجام بدهد که از عهده آدم های عادی برنمی آید . قتلی انجام می دهد و به لیدی ال می گوید که به خاطر تو این قتل را انجام داده ام و با زیرکی رذالت هایش را نوع دیگری نشان می دهد . این نوع آدم ها راحت می توانند تبدیل به یک هیولا بشوند . در علم روان شناسی به این آدمها می گویند خود محور بین و معمولا آدم های با این خصلت خودشان را برگزیده می دانند و این شخصیت در نمایش می گوید " مردم من را نمی فهمند . من بنده برگزیده خدا هستم ."

 

بتدریج و با بزرگ شدن این خود بزرگ بینی هیولای درونشان بزرگ می شود؟

بله، این آدم ها تصور می کنند دارند به بشریت خدمت می کنند. در نیم قرن قبل تر هیتلر تصور کرد با راه انداختن جنگ تلاش می کند بشریت را نجات بدهد . ترامپ هم در عصر حاضر چنین خصلتی دارد و تصور می کند منجی است و حرکات افراطیش را ادامه می دهد .

 

برای ارائه بازی چقدر به سراغ استفاده از کارها ، رفتارها و منش ترامپ رفتید؟

تلاش کردم یک جور ژست ترامپ را در رفتارم مورد استفاده قرار بدهم . مدتها  نوارهای سخنرانی ترامپ را دیدم . او رفتارهای توهین آمیز زیادی نسبت به زنان و رنگین پوستان دارد . حتی به حرکت چشمان و نوع ممیک چهره اش حین حرف زدن با دقت نگاه کردم . این ویژگی ها را از فیلتر خودم عبور دادم و شخصیت نمایش را شکل دادم . به سراغ صدا سازی هم نرفتم و صدایم هم متناسب با این آدم بود . این آدم راحت زندگیش را انجام می دهد و چون تنها است، اشباحی را در پیرامونش تصور می کند و گاهی به آنها توجه دارد و گاهی توجه ندارد .

 

تفکراو مبنی براینکه فرد برگزیده خدا است ،آیا ریشه در آموزه های فکری اش دارد؟

تصور می کند آدمی است که به عالم بالا وصل است و فرد برگزیده خداوند است. در حالی که هیچ چیزی نیست و فقط رویا پردازی می کند . خیلی از دیکتاتورهای دنیا چنین خصلتی دارند.

 

چقدر انجام تمرینات طولانی مدت کمکتان کرد تا راحت تر بتوانید ابعاد مختلف این شخصیت را ارائه کنید؟

تمرینات مستمر و زیادی داشتیم. من برای اینکه بتوانم از پس ایفای این نقش سخت بربیایم باید با نقش زندگی می کردم. متن روح جهنمی متنی نیست که بروم و حفظش کنم و بتوانم درست بازیش کنم . این نقش باید در جان و ذهنم می نشست و بعد از پالایش ارائه اش می کردم .

 

گفت وگو از احمد محمد اسماعیلی

  




نظرات کاربران