در حال بارگذاری ...
کوروش نریمانی در گفتگو با ایران تئاتر

همه می‌خواهند با کمترین زحمت کارهایشان را اجرا کنند

کوروش نریمانی نمایشنامه‌نویس و کارگردان مطرح تئاتر که مدتی است به خاطر فعالیت در تلویزیون از تئاتر فاصله گرفته از عزم جدی خود برای از سرگیری فعالیت‌های تئاتری‌اش در سال جاری خبر داد.

به گزارش ایران تئاتر در بین هنرمندان نسل میانه تئاتر بیتردید کوروش نریمانی از کسانی است که هر چند مدتی است از جریان اصلی تئاتر فاصله گرفته و این روزها بیشتر در مدیوم تصویر فعال است اما آنقدر کارنامه پُر باری در تئاتر دارد که حتی بعضی از همکارانش او را سوپراستار کارگردان های تئاتر میدانند و اغراق نیست اگر بگوییم که جای خالی او در تئاتر همواره برای علاقهمندان این هنر حس میشود. نریمانی که اجرای آثار فراموش نشدنی و ماندگاری همچون «جن گیر»، «شوایک»، «هتل پلازا»، «هیپوفیز»، «دن کامیلو»، «والس مرده شوران» و «شبهای آوینیون» را در کارنامه هنری خود دارد، پس از بازتولید نمایش «دن کامیلو» در سال 93 و استقبال بسیار خوب مخاطبان تئاتر از این اثر، از بازتولید «شبهای آوینیون»، موفقترین اثر نمایشیاش بعد از سالها خبر داد. اتفاقی که هنوز نتوانسته آن را عملی کند.

کوروش نریمانی کارگردان و نمایشنامهنویس مطرح تئاتر در پاسخ به این سوال که چرا مدتی است از تئاتر فاصله گرفته به ایران تئاتر گفت: این چند وقت درگیر نوشتن متن دو سریال بودم؛ یکی سریال «پادری» که پخش شد و بعد هم سریال «زوج و فرد». البته مشاوره برای یکی دو سریال دیگر هم خیلی من را درگیر کرده بود. در واقع به خاطر کارهای تلویزیونی بوده که از تئاتر دور افتادم ولی به امید خدا امسال دارم تلاش میکنم که برنامههای تئاتریام را از سر بگیرم.

نریمانی درباره آخرین وضعیت بازتولید نمایش «شبهای آوینیون» اظهار داشت: به طور کلی بازتولید نمایشها همیشه در دستور کار من بوده و از خیلی وقت پیش جزو طرفداران سرسخت این جریان بودم. ولی به هرحال برای بازتولید کارهایی مثل «شبهای آوینیون» که موفق بودند باید یک شرایطی را لحاظ کنیم و آن هم سالن مناسب و بازیگرانی است که همراه بوده و وقت آزاد داشته باشند. و هم اینکه با این شیوه کاری که من دارم انجام میدهم هماهنگ باشند. اینها تقریبا کار را سخت میکنند ولی واقعا همیشه در برنامههایم هست.

کارگردان و نویسنده نمایشهای «تئاتر بیحیوان» و «شب مهتابی» ادامه داد: به هر حال نمایشهایی بوده که در زمان خودشان پرتماشاگر بودند و سرو صدا کردند اما الان شرایط جدید در تئاتر شرایط سهلالوصولی شده و جوری شده انگار که همه میخواهند در زمان کم و با کمترین دردسر یا کمترین زحمت نمایشی روی صحنه ببرند. در واقع شرایط کلی در تئاتر به گونهای شده که متاسفانه نسل جدیدی که من خیلی هم دوستشان دارم بخاطر مشکلاتی که دارند سعی میکنند در کمترین زمان و با کمترین زحمت کارشان را روی صحنه ببرند. اینها همه دست به دست هم میدهد که آدم گاهی اوقات جلوی خودش را بگیرد، یعنی احساس کند که مبادا این نمایشها دوباره اجرا بشود ولی کیفیتشان از کیفیت اجراهای قبلی فاصله گرفته باشد.

نریمانی با بیان اینکه با این حال در هر شرایطی تمام تلاشام را خواهم کرد که در کنار بازتولید نمایشهای قبلی کارهای جدید هم اجرا کنم، درباره افزایش سالنهای تئاتر و تاثیر آن در جریان تولیدات نمایشی در سالهای اخیر نیز عنوان کرد: در سال های اخیر تعداد سالن های از نظر کمی افزایش داشته و امروز سالنهای متعددی در نقاط مختلف شهر فعال هستند این مسئله باعث شده تماشاگران خیلی اینطرف و آن طرف پخش شدند و این تمرکز به نوعی از تئاتر دور شده. در این میان یکسری چیزهایی هم به وجود آمده تحت عنوان هنرپیشگان چهره و هنرپیشگان معروف که اینها همه از نظر من خوب هستند اما کلیت تئاتر از همه ما؛ از منِ کارگردان و بازیگر و... بسیار مهمتر است. در واقع این وضع نباید باعث شود که شاکله خود تئاتر آسیب ببیند و باید با حفظ سطح کیفی کارها توامان حفظ بشود.

این کارگردان و نمایشنامهنویس تئاتر در پایان با بیان اینکه من و بسیاری از همنسلانم این شانس را داشتیم زمانی کار کنند که دولت تلاش میکرد به هنرمندان احترام بگذارد و زمینههای خوبی برای ما فراهم کرد، خاطر نشان کرد: در آن دوران فضای حمایتی، فضای دلنشینی بود که خیلی کمک کرد نسل نمایشنامهنویس و نسل کارگردان کارهایشان را جدیتر دنبال کنند. حتی از اجراهای خارج از کشور ما و بسیاری از گروهها حمایت میشد و همه اینها دست به دست هم داد که نسل ما به نوعی بهترین کارهایشان را در آن مقطع به صحنه ببرند. ولی متاسفانه بعد از آن دوره شرایط به نظر من و متاسفانه فضای بدی فراهم شد و باعث خستگی مفرط کارگردانان و نویسندگان خوب تئاتر شد و اثر این خستگی هنوز کماکان باقی مانده است. ولی با این حال این روند تغییر کرده و  امیدوارم از این به بعد رسیدگی به بخش فرهنگ و هنر بیشتر بشود و نگاه به این بخش جدیتر باشد. مطمئنم اگر این اتفاق بیفتد تئاتر دوباره شکوفا و شکوفاتر میشود.




نظرات کاربران