در حال بارگذاری ...
داوود فتحعلی‌بیگی رئیس انجمن نمایش استان البرز در گفتگو با ایران تئاتر

پیگیر ساخت پلاتو حرفه‌ای تئاتر هستم

رئیس انجمن نمایش استان البرز کمبود سالن و همچنین موقعیت نامناسب تئاترشهر کرج را یکی از مشکلات هنرمندان تئاتر در این استان می‌داند.

به گزارش ایران تئاتر استان البرز از جمله استان‌هایی است که در سال‌های اخیر بواسطه ظرفیتهای فراوانش در عرصه نمایش رشد قابل توجهی داشته و هنرمندان این استان در حوزه تئاتر توانستند آثار جذاب و متنوعی را تولید کنند. این استان اولین استانی بود که میزبان جشنواره تئاتر فجر استانی شد و هم اکنون نیز در طول سال نمایش‌های زیادی در این استان برای عموم اجرا می‌شود.

داوود فتحعلی‌بیگی کارگردان و بازیگر پیشکسوت تئاتر که با انتخاب هنرمندان تئاتر این استان به عنوان رئیس انجمن نمایش استان البرز برگزیده شد، درباره شیوه جدید انتخاب اعضاء و رئیس انجمن نمایش هر استان با ابراز رضایت از این شیوه انتخاب گفت: یکی از مزایای این شیوه این است که بچه‌هایی که در بطن تئاتر هستند و حضور فعالی دارند به میدان آمدند، مضاف بر اینکه بچه‌هایی که در انتخابات شرکت می‌کنند حتما برنامه و اهدافی دارند.

فتحعلی‌بیگی در ادامه درباره برنامه‌های این انجمن در سال جاری با بیان اینکه هنوز جلسات منسجم زیادی برگزار نکردیم و  فقط می‌دانم که اعضاء هیات‌مدیره برنامه‌هایی برای آموزش و نمایش فیلم و برگزاری کارگاه‌های آموزشی دارند.

او در ادامه با اشاره به موقعیت نامناسب سالن تئاترشهر کرج افزود: یکی از مهم‌ترین دغدغه‌ها و مشکلات اینست که مکان مناسب برای اجرای حرفه‌ای وجود ندارد. همین تئاترشهر کرج در نقطه کوری قرار دارد و اطراف آن را یک پارک مهدوم احاطه کرده که در روز آدم احساس امنیت نمی‌کند چه برسد به شب. حتی در یک‌زمانی کولرگازی‌های آنجا را دزدیده بودند. جلوی دید نیست و در ته خیابان است. بچه‌ها اجراهای حرفه‌ای آماده می‌کنند اما در جایی قرار است نمایش اجرا کنند که هیچ وسیله‌ ارتباطی و حمل‌و نقل درستی ندارد.

فتحعلی‌بیگی ادامه داد: بسیاری از کارهای بچه‌ها تا جشنواره فجر می‌رود اما در همان حد باقی می‌ماند چراکه برای اجرای عموم هیچ جایی وجود ندارد. در دوره‌ قبل من بیشتر به دنبال ساخت پلاتوی حرفه‌ای برای اجرا بودم که هنوز هم در حال پیگیری هستم. اما من مطمئنم به بودجه انجمن نمایش و گروه‌های تئاتر کمک بزرگی خواهد شد، به ‌نحوی ‌که نیازی به کمک دولتی تا آن حد نداشته باشند اما در کل بیشترین نیاز ما پلاتو برای اجرا است.

این کارگردان پیشکسوت درباره وضعیت سالن‌های تئاتر در دیگر شهرستان‌های استان البرز نیز توضیح داد: مدیریت پردیس در سال‌های اخیر امکانات خوبی قرار داده است. مثلاً در هشتگرد یک پلاتو در حال ساخت داریم که حتما امسال آماده بهره‌برداری خواهد شد. در مجموع به دلیل اینکه این استان به تهران نزدیک است و قبلا هم استقلال نداشته بنیان و زیربناهایش ضعیف است. بسیاری از سالن‌ها مخصوص همایش و در ادارات است و عملاً به درد تئاتر نمی‌خورد در حالیکه تئاتر بایستی مکانی مستقل و خدمات درست داشته باشد.

رئیس انجمن نمایش استان البرز در پایان درباره تئاترهایی که در این استان با محوریت هنر بومی و اصیل استان اجرا می‌شود نیز اظهار داشت: اگر بخواهیم از نظر فرهنگی حساب کنیم آن چیزی که برجسته‌ترین است هنر شبیه‌خوانی است اما کارهایی که اغلب اجرا می‌شود آثاری است که خودشان می‌نویسند.




مطالب مرتبط

گفت‌وگو با داوود فتحعلی‌بیگی به بهانه روز ملی هنرهای نمایشی

تئاتر اندیشه‌ورز، بودجه مناسب می‌خواهد
گفت‌وگو با داوود فتحعلی‌بیگی به بهانه روز ملی هنرهای نمایشی

تئاتر اندیشه‌ورز، بودجه مناسب می‌خواهد

داوود فتحعلی‌بیگی، با تبریک روزملی هنرهای نمایشی، تاکید کرد تئاتر خصوصی و خودگردان چون دربند گیشه است، نمی‌تواند فرهنگ‌سازی کند و برای همین، تولیدات اندیشه‌ورز، نیازمند بودجه مناسب هستند.

|

نگاهی به نمایش «تخت و خنجر» نوشته داوود فتحعلی‌بیگی و کار محمدعلی نجف‌پور

قابلیت بالای نمایشی شدن ادبیات دینی
نگاهی به نمایش «تخت و خنجر» نوشته داوود فتحعلی‌بیگی و کار محمدعلی نجف‌پور

قابلیت بالای نمایشی شدن ادبیات دینی

سیدعلی تدین‌صدوقی: نمایش «تخت و خنجر» به کارگردانی محمدعلی نجف‌پور که این شب‌ها در تماشاخانه قدیمی و پرخاطره شهر تهران، سنگلج به صحنه می‌رود، سال‌ها قبل توسط استاد داوود فتحعلی‌بیگی ...

|

داوود فتحعلی‌بیگی از کارگردانی نمایش «شب‌نشینی با مولیر» گفت

هم‌‌نشینی روح نمایشنامه‌نویس شهیر و روح سعدی افشار
داوود فتحعلی‌بیگی از کارگردانی نمایش «شب‌نشینی با مولیر» گفت

هم‌‌نشینی روح نمایشنامه‌نویس شهیر و روح سعدی افشار

داوود فتحعلی‌بیگی، نویسنده و کارگردان نمایش «شب‌نشینی با مولیر» که یکی از آثار حاضر در بخش مهمان چهل‌ودومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر است می‌گوید مصائبی که مولیر، یکی از نمایشنامه‌نویسان برتر قرن هفدهم فرانسه پس از نگارش «تارتوف» از سر گذراند موجب نگارش این اثر با ...

|

برگزیدگان جشنواره ملی چندرسانه‌ای میراث فرهنگی معرفی شدند

نمایش‌های ایرانی؛ جلوه‌ای از مردمی شدن جشنواره میراث فرهنگی
برگزیدگان جشنواره ملی چندرسانه‌ای میراث فرهنگی معرفی شدند

نمایش‌های ایرانی؛ جلوه‌ای از مردمی شدن جشنواره میراث فرهنگی

علی دارابی، قائم‌مقام وزیر و معاون میراث فرهنگی، حضور بخش نمایش در جشنواره ملی چندرسانه‌ای را جلوه‌ای از مردمی شدن این رویداد هنری معرفی کرد.

|

نظرات کاربران