در حال بارگذاری ...
در نشست مسئولان واحد نمایش مراکز استانی حوزه هنری مطرح شد

مهدی شفیعی:تئاتر ما ظرفیت تبدیل شدن به یک نهاد اجتماعی را دارد

نشست مسئولان واحد نمایش مراکز استانی حوزه هنری طی دو روز با حضور مدیران و مسئولان هنرهای نمایشی حوزه هنری و اداره کل هنرهای نمایشی وزارت ارشاد برگزار شد.

به گزارش ایران تئاتر به نقل از صحنه، مهدی شفیعی مدیر اداره کل هنرهای نمایشی که در نشست مسئولان واحد نمایش مراکز استانی حوزه هنری حضور یافته بود، اظهار داشت: این‌که برخی هنر نمایش را به تئاتر استانی و تئاتر تهران تقسیم‌بندی می‌کنند اشتباه است. تفاوتی بین تئاتر تهران و تئاتر شهرستان نیست. همچنین تفاوتی بین تئاتر حوزه هنری و تئاتر وزارت ارشاد نیست. مردم هنرمندان تئاتر را فارغ از برچسب نهادها و متولیان تئاتر می‌شناسند و ازاین‌رو همه‌ مسئولان تئاتر همگام و همراه، باید برای اعتلای تئاتر بکوشند.
وی ضمن تقدیر از مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری برای فعالیت‌های پررنگ آموزشی خود در سطح مراکز استانی، خاطرنشان کرد: هم‌اکنون حدود 65 دانشگاه و دانشکده‌ تئاتری زیر نظر وزارت آموزش عالی مشغول به فعالیت هستند. با همه‌ نقدها و آسیب‌هایی که برای تعدد مراکز آموزشی تئاتر بیان می‌شود، باید گفت یکی از برکات تعدد این مراکز آموزشی این است که خانواده‌ تئاتر گسترده‌تر می‌شود و پیرو‌ آن، نهاد تئاتر نیز در بطن جامعه گسترش می‌یابد.
این مدیر فرهنگی افزود: معتقدم امروزه تئاتر کشور ما ظرفیت تبدیل‌شدن به یک‌نهاد اجتماعی فراگیر را دارد به‌شرط آن‌که پا گرفتن چنین نهادی مطالبه‌ همه‌ ما باشد. عینیت یافتن چنین اتفاقی، نیازمند همگرایی و همراهی همه‌ی نهادها، ارگان‌ها و متولیان تئاتر است. تاکید می‌کنم که برچسب‌ها مهم نیست، آنچه اهمیت دارد شکل‌گیری نهاد تئاتر به‌عنوان نهادی نظام‌یافته برای تأثیرگذاری در جامعه است. این اتفاق میسر نمی‌شود مگر در استمرار تولید تئاترهای تأثیرگذار و روشن‌ نگه‌داشتن چراغ تماشاخانه‌ها در جای‌جای کشور اسلامی‌مان.
وی افزود: اگر هر اثری که تولید می‌شود هدف غایی و اصلی آن جذب حداکثری مخاطب و تأثیرگذاری بر بدنه‌ی جامعه باشد، فارغ از این‌که متولی تولید این اثر حوزه هنری باشد یا هر جای دیگر، دست‌یابی به نهاد بزرگ تئاتری ممکن خواهد شد. متأسفانه برخی از نمایش‌ها صرفاً برای اجرا در جشنواره‌ها تولید می‌شوند و هنرمندان با تغییرات اندکی در متن و عنوان نمایش آن را در جشنواره‌های متعدد اجرا می‌کنند و در پایان که نمایش ارزیابی می‌شود می‌بینیم با حداقل جذب تماشاگر، تأثیری بر طیف مخاطبان نداشته است. تولید چنین نمایشی‌هایی زیبنده‌ی تئاتر ما نیست.
این کارشناس ارشد هنرهای نمایشی تصریح کرد: تئاتر برای همه‌ ما اهمیت دارد و باید ضرورت اجتماعی آن نیز درک شود و هنرمند برای جذب حداکثری مخاطب در اجرای عمومی نمایش خویش کوشش کند. این اتفاق نیاز به همگرایی و هم‌افزایی دارد.
شفیعی در پایان گفت: جشنواره‌ مقاومت که به دبیری کوروش زارعی مدیر مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری برگزار خواهد شد سرفصل خوبی برای تولید نمایش‌های مؤثر و تأثیرگذار است. بهتر آن است در تولید نمایش‌هایی با موضوع دفاع مقدس به دنبال اقناع سلیقه‌ مدیران نبود و نمایش‌هایی که نگاه اجتماعی دارند و به مسائل مختلف جنگ و دفاع مقدس می‌پردازند را مدنظر داشت و هدف از تولید اثر را نیز بر اجرای عمومی و جذب مخاطب و تأثیر بر جامعه‌ی پیرامون بنا گذاشت.
در پایان این نشست مهدی شفیعی به‌پای صحبت‌ها و نظرات و گلایه‌های مسئولان واحد نمایش مراکز استانی حوزه هنری نشست و پاسخگوی سوالات ایشان بود.
گفتنی است در این نشست از یاسر محمودی (مازندران)، اکبر آیین (استان کهگیلویه و بویراحمد)، پدرام رحمانی (آذربایجان غربی)، سید قاسم سید قوامی (قزوین) و اصغر گروسی (فارس) به‌عنوان مسئولان پرتلاش و نمونه در واحد نمایش مراکز استانی حوزه هنری تقدیر شد.
لازم به ذکر است نشست مسئولان واحد نمایش مراکز استانی حوزه هنری طی دو روز- 30 و 31 اردیبهشت‌ماه- با حضور مدیران و مسئولان مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری همچون کوروش زارعی، ایوب آقاخانی، توحید معصومی، امیرحسین شفیعی، محراب محمدزاده و همچنین فاضل نظری، معاون هنری حوزه هنری؛ و مهدی حبیبی، معاون فرهنگی و هنری امور استان‌های حوزه هنری؛ برگزار شد.
یادآور می‌شود در این نشست که در سالن سلمان هراتی حوزه هنری برگزار شد، نیما بیگلریان (همدان)، خلیل خسرو بیگی (مرکزی)، یاسر محمودی (مازندران)، اصغر گروسی (فارس)، اکبر آیین (کهگیلویه و بویراحمد)، محمد براتی (خراسان جنوبی)، امیر بشیری (خراسان رضوی)، سید مهدی کشمیری (خراسان شمالی)، پدرام رحمانی (آذربایجان غربی)، حشمت اله آقایی (ایلام)، علی جاور (یزد)، ایمان اردی‌زاده (البرز)، داور فرمانی (اردبیل)، جواد زیتونی (بوشهر)، رضوان شمشادی (کرمانشاه)، آرش ساربان (خوزستان)، شهرام میرزایی (کردستان)، ایمان خواجویی (هرمزگان)، مصطفی حسینی (سمنان)، امیر نعمتی (زنجان)، صمد رحیمی (گلستان)، فرزاد قاسمی (اصفهان)، محمد پورجعفری (گیلان) و بابک دقیقی (کرمان) نیز حضور داشتند.

 




نظرات کاربران