در حال بارگذاری ...
گفت وگو یا سروش طاهری بازیگر نمایش مروارید

در اجرا تماشاگر دوباره شوکه می شود

ایران تئاتر:نمایش مروارید نمایشی تاریخی در باره اشغال ایران توسط مغولان و مقاومت زن ایرانی در باب این اشغالگری است. سروش طاهری بازیگر - کارگردان جوان تئاتری در نقش یک سردار مکار و خون ریز مغولی بازی موثری از خودش ارائه می کند.

سروش طاهری هنرمند توانای تئاتری سالها است در حوزه بازیگری و کارگردانی تئاتر فعالیت می کند و نمایش های نظیر بینوایان ، خانه پاکیزه و خون ماتیک را روی صحنه آورده استوی کارشناس ارشد تئاتر است و عضو هیئت‌مدیره انجمن هنرهای تجسمی خراسان/ بازبین جشنواره نمایشنامه خوانی خراسان (سه دوره)/ داور جشنواره تئاتر کوتاه دانشجویی بوده است و در 2 فیلم سینمایی و 10 فیلم تلویزیونی و 12 سریال و 50 تئاتربازی کرده است. طاهری درزمینهٔ تألیف و نگارش کتاب‌های تخصصی هنری  هم اثرگذار موفق است و چند مقاله در خصوص فرهنگ و رسانه/ بازیگری جنگ/ نمایشنامه خوانی نوشته است. سروش طاهری رتبه اول بازیگری جشنواره بین‌المللی تئاتر مقاومت/ رتبه اول بازیگری چهارمین و هشتمین دوره تئاتر ماه/ بهترین بازیگر تئاتر خراسان (سه دوره)/ رتبه اول بازیگری مرد ششمین تئاتر بانوان ایران/ کارگردان نمونه سال/ برگزیده بازیگری مرد در بخش مسابقه مرور تئاتر ایران سی و دومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر را برای بازی در نمایش سنگ بست به دست آورده است و همچنین برای بازی در نمایش مدریک موردتقدیر در بخش «تازه‌های تئاتر ایران» قرار گرفت. نمایش مروارید با نویسندگی، طراحی و کارگردانی دکتر قطب‌الدین صادقی، اجراهای عموم خود را از ساعت ۱۹:۳٠ پنج‌شنبه، نوزده اردیبهشت، در تماشاخانه ایران‌شهر آغاز کرده است .در این نمایش ۵۵ دقیقه‌ای که نگاهی به تاریخ ایران در زمان حمله مغول دارد، بازیگرانی همچون؛ مانلی حسین پور، سروش طاهری، محمدرضا آزادفرد و شیما حکیم پور بازی می‌کنند. همچنین از دیگر عوامل این نمایش می‌توان به دستیار کارگردان: پرستو علیزاده، طراح لباس: مقدی شامیریان، آهنگساز: مهدی حسنی، طراح پوستر: مهدی دوایی، عکاسان: اختر تاجیک و کورش برزی، تبلیغات: گروه تئاتر مارکت و روابط عمومی: امیر پارسائیان مهر اشاره کرد. با سروش طاهری درباره بازی‌اش در نمایش مروارید گفت‌وگویی انجام داده‌ایم

 

 سال قبل و امسال دوران پرکاری را اجرا می‌کنید و سوای بازی در نمایش‌های مختلف دو نمایش‌خانه پاکیزه و پاریس آبی ، سفید ، قرمز را روی صحنه اجرا کرده‌اید. این پرکاری برایتان چه ویژگی‌هایی دارد؟

سال قبل در هفت نمایش بازی داشتم ، هرچند در فضای مجازی با بی‌مهری‌هایی مواجه شدم و در ضمن اداره کل هنرهای نمایشی به من لطف زیادی داشت و بهای زیادی برای کارم قائل شد . دکتر شفیعی و پیمان شریعتی هم با من تعاملات خوبی داشتند و جای تشکر دارد . هرچند که در جلسه‌ای که با پیمان شریعتی برای اجرای نمایش پاریس آبی ، سفید ، قرمز داشتم ، ایشان مطرح کردند چون سال قبل نوبت اجرا داشتم امسال نمی‌توانم کاری را در این مجموعه روی صحنه ببرم و البته این امر نشان می‌دهد پیمان شریعتی انسان قانون مداری است و تلاش می‌کند عدالت را برقرار کند . امسال را هم با بازی در نمایش آرتور آویی آغاز کردم و اثر کمدی است . الان هم مشغول بازی در نمایش مروارید هستم.

 

نمایش مروارید را درگذشته برای ارائه کار پایان‌نامه خودتان اجرا کرده بودید؟

بله ، در هنگام تحصیل در رشته کارگردانی تئاتر در دانشگاه تهران در مقطع کارشناسی ارشد و موضوع پایان‌نامه‌ام بازتاب حمله مغول در آثار نمایشی بعد از پیروزی انقلاب و دو اثر بهرام بیضایی بود و بعد از تکمیل این پایان‌نامه تبدیل به کتاب شد . در این پروژه استاد مشاورم دکتر صادقی بود و در آن مقطع به دنبال متنی برای اجرا بودم و قصد داشتم که تاراج نامه بهرام بیضایی را روی صحنه ببرم و در جلسات بعدی دکتر عنوان کرد که بر اساس حمله مغولان متنی را برای من می‌نویسد و ماحصل کار شد متن نمایش مروارید . این نمایش را به‌عنوان پایان‌نامه اجرایش کردم و موردتوجه قرار گرفت و به جشنواره تئاتر فجر ارسالش کردم و کاندیدای چند جایزه شد و سه جایزه من‌جمله بهترین نویسنده و بهترین کارگردانی را دریافت کرد . سال قبل هم برای اجرای مروارید در تئاتر شهر اقدام کردم و چون فقط یک نمایش می‌توانستم اجرا کنم و ترجیح دادم خانه پاکیزه را اجرا کنم.

 

بنابراین شما قصد اجرا و کارگردانی مروارید را داشتید ؟

بله، امکانش فراهم نشد و تا یک ماه قبل دکتر صادقی با من تماس گرفت و عنوان کرد ایرانشهر نوبت اجرا دارد و چون بازیگران اجرا درگیر کارهای دیگری شده‌اند نمی‌تواند نمایش را اجرا کند . من پیشنهاد اجرای مروارید را دادم و ایشان پذیرفت .

 

آیا نسبت به اجرای شما تغییرات زیادی در نمایش فعلی مروارید هستیم؟

بله، کار متفاوتی شدن است. من در اجرایم نگاه نمادینی داشتم. اما دکتر به واقعیت ماجرا نزدیک شد . چون من و مانلی حسین پور قبلاً در این نمایش بازی کرده بودیم و روی متن تسلط داشتیم . دکتر خواست که ماهم در نمایش بازی کنیم . محمدرضا آزاد فر و شیما حکیم پور نیز به تیم بازیگری اضافه شدند .

 

سونقرو نقشی که ایفایش می‌کنید برای تصاحب مرواریدهای باارزش یک بازی موش و گربه وار به راه می‌اندازد و نشان می‌دهد شخصیت چندوجهی دارد؟

در متن این خصلت‌های متفاوت سونقرو تکان‌دهنده است . دکتر همیشه عنوان می‌کرد  که در نمایش مروارید تماشاگر دوباره شوکه می‌شود. بار نخست موقعی که سرباز می‌آید و زن را کتک می‌زند و ضربه نهایی را زمانی وارد می‌کند که تماشاگر متوجه می‌شود او سرباز ساده‌ای نیست و بلکه فرمانده سپاه مغولان است و دارد برای مروارید نقش بازی می‌کند و این دو رویداد از نقاط عطف نمایش محسوب می‌شوند .

 

جایی هم مخاطب از این نکته حیرت می‌کند که سونقر عاشق‌پیشه و نرم  ناگهان تبدیل به یک موجود تندخو و بی‌رحم می‌شود؟

همین خصلت‌ها که مخاطب باشخصیت‌های نمایش ارتباط برقرار می‌کند و با فضای نمایش همراه می‌شود . در این نمایش بازیم در سه حالت و فرم تعریف می‌شود. در شکل نخست یک سرباز بی عرضه و دست و پا چلفتی که مدام از سوی فرمانده‌اش تغییر پیدا می‌کند و شکل دومش یک آدم عاشق‌پیشه است و شکل سومش یک مرد خشن و بی‌رحم و مروت است .

 

 

گفت‌وگو از احمد محمد اسماعیلی

 




نظرات کاربران