در حال بارگذاری ...
دکتر قطب الدین صادقی کارگردان مروارید در گفت و گو با ایران تئاتر :

کار تئاتر ما به جایی رسیده که از فیلم های امریکایی و اروپایی اقتباس می کنند!

ایران تئاتر:نمایش مروارید رجعتی به تاریخ کهن ایران و صبر و استقامت ایرانی ها در زمان اشغالگی بیگانگان دارد .دکتر قطب الدین صادقی از جمله نام های صاحب نام تئاتری بعد از انقلاب اسلامی است که نگاه خاص و ویژه اش به اسطوره، آئین ها و قهرمان های کهن ایرانی باعث شده کارهایش در بین مخاطبان دارای جایگاه ویژه ای باشد .

عمده ترین فعالیت صادقی جدا از تدریس تئاتر، نگارش نمایشنامه، ترجمه و نگارش مقاله و سخنرانی در داخل و خارج بوده است. پرونده باغ آتش، صدای یک دوست ، هفت خوان رستم سال ، مویه جم ، ، دخمه شیرین، دوران بی گناهی، زنان صبرا، مردان شتیلا، خط عشق، هفت قبیله گمشده و سحوری نمایشنامه های دکتر صادقی هستند. دکتر صادقی در این چهار دهه بیش از 40 اثر نمایشی را صحنه برده است .دکتر صادقی سوای فعالیت در کارگردانی در حوزه تدریش هم فعال و اثر گذار است . تدریس  دردانشکده هنرهای زیبا ، دانشکده هنر نیاوران (فرهنگسرا) ، دانشکده میراث فرهنگی ،دانشکده جهاد،مؤسسه آموزش عالی به‌اندیش ،دانشکده هنر سوره تهران،دانشکده هنر سوره تهران ،دانشکده هنر سوره اصفهان ،دانشکده هنر و معماری دانشگاه آزاد اسلامی تهران از این جمله هستند.  دکتر صادقی از مولفان وپژوهش گران پر آوازه عرصه هنر و تئاتر است. پژوهش  و نگارش بیش از ۶۰ مقاله پژوهشی از سال ۱۳۶۰ تاکنون از این کارنامه غنی خبر می دهند . مدخلی بر نمایش آیینی، چگونه آثار ادبی کهن را نمایشی کنیم ،دیالوگ در تعزیه از دیدگاه درام‌شناسی ، ارزش موسیقی و عملکرد آن در نمایش،اقتصاد تئاتر ایران ، کارگردانی در تئاتر از این جمله هستند.  دکتر صادقی چند سال قبل در جشنواره تئاتر سلیمانیه عراق با برگزاری سمینارهای آموزشی و تحلیل آثارش مورد تجلیل  و بزرگداشت قرار گرفت. کارنامه بازیگری تلویزیونی دکتر صادقی بسیار پر بار است و در کارهای تاریخی ارزشمندی مثل کیف انگلیسی ، معمای شاه و کلاه پهلوی و یا معاصرترش پروانه و بازی در سریال های معمایی و اجتماعی نظیر زمین انسان ها، زمان شوریدگی و فاکتور هشت  نقش های ماندگاری خلق کرده است .نمایش مروارید با نویسندگی، طراحی و کارگردانی دکتر قطب‌الدین صادقی، اجراهای عموم خود را از ساعت ۱۹:۳٠ نویسنده و کارگردانی که بازیگر چیره دستی هم هست. عمده ترین فعالیت صادقی جدا از تدریس تئاتر، نگارش نمایشنامه، ترجمه و نگارش مقاله و سخنرانی در داخل و خارج بوده است. پرونده باغ آتش، صدای یک دوست ، هفت خوان رستم سال ، مویه جم ، ، دخمه شیرین، دوران بی گناهی، زنان صبرا، مردان شتیلا، خط عشق، هفت قبیله گمشده و سحوری نمایشنامه های دکتر صادقی هستند. دکتر صادقی در این چهار دهه بیش از 40 اثر نمایشی را صحنه برده است . پنج‌شنبه، نوزده اردیبهشت، در تماشاخانه ایران‌شهر آغاز کرد.در این نمایش ۵۵ دقیقه‌ای که نگاهی به تاریخ ایران در زمان حمله مغول دارد، بازیگرانی همچون؛ مانلی حسین پور، سروش طاهری، محمدرضا آزادفرد و شیما حکیم پور بازی می‌کنند. همچنین از دیگر عوامل این نمایش می‌توان به دستیار کارگردان: پرستو علیزاده، طراح لباس: مقدی شامیریان، آهنگساز: مهدی حسنی، طراح پوستر: مهدی دوایی، عکاسان: اختر تاجیک و کورش برزی، تبلیغات: گروه تئاتر مارکت و روابط عمومی: امیر پارسائیان مهر اشاره کرد.با دکتر صادقی در باره کارگردانی نمایش مروارید گفت وگویی انجام داده ایم.

                                                                      

 

در سال های اخیر در تلویزیون و سینما نقش های خوبی در کیف انگلیسی و معمای شاه بازی کرده اید. آیا بازیگری را به عنوان شغل نگاه می کنید؟

نه، کار اصلیم نویسندگی و کارگردانی است . گهگاهی نقش های بزرگ و خوبی را بازی می کنم .نقش هایی که دور از خودم باشد . اغلب بازیگران نقش های نزدیک خودشان را بازی می کنند . بازیگر باید به سود کاراکتر از خود شخصیش دور شود. اگر قرار باشد بازیگر خودش را مدام در بازی تکرار کند می شود جان وین که چهار دهه نقش وسترنر تنها و یکه بزن را بازی کرد .

 

 آیا اجرای مروارید در اولویت برنامه های کاری شما در سال 96 قرار داشت؟

نه، قرار بود نمایش دیگری را در ایران شهر روی صحنه ببروم و مدتی هم با گروه تمرین کردیم و سه هفته مانده به شروع اجرا تعدادی از عوامل اجرا برای برنامه ای به خارج از کشور رفتند .

 

آیا از قبل با شما برای این سفر هماهنگ کرده بودند ؟

نه، از من خواستند اجرا را به تعویق بیاندازم و من قبول نکردم و قصد انصراف از اجرا در ایران شهر داشتم و دوستان عنوان کردند می توانم نمایش دیگری را اجرا کنم و من مروارید را برای این کار انتخاب کردم .

 

آیا نمایش مروارید در تداوم نگاه تاریخی شما در تئاتر است؟

من همواره به کار بر روی تاریخ علاقمند بوده ام و قبلا هم در زمینه تاریخ جهان گشا در نمایش هفت قبیله عشق کار کرده بودم . تاریخ یکی از راههای نزدیک شدن ما به تئاتر ملی ، زندگی ایرانی و انسان ایرانی است . اغلب نمایش هایی که این روزها در تماشاخانه ها روی صحنه می رود اقتباس دست چندم از آثار امریکایی و اروپایی است. در این چند وقته کار اقتباس قضیه اش حادتر شده و تعدادی از دوستان کارگردان می روند و از فیلم های سینمایی هم اقتباس می کنند. انگار خود ما و ادبیات و تاریخ غنی مان وجود ندارد و شده ایم مفسر دیگران .

 

مخاطب هم از این نوع نمایش ها استقبال می کند؟

 دلیل دارد و می روند از چند چهره محبوب تلویزیونی در تیم بازیگری استفاده می کنند و مخاطب را با این تمهید به سالن می کشند .به قول نیچه " دزدانه از جهان تجارت وارد جهان هنر و فرهنگ شده اند. " صدتا از این تئاترها هم اچرا شود و مخاطب هم استقبال کند ، کمکی به تئاتری ملی ایران ندارد . این نوع نمایش ها مثل دستمال های یک بار مصرف است .  

 

شخصیت سردار مغول نمایش مروارید با بازی و فرو رفتن در قالب دیگری تلاش می کند به مرواریدهای با ارزش دست پیدا کند؟

 درام در همین بازی ها و فرو رفتن در جلد شخصیت های دیگر در آثار نمایشی شکل می گیرد . تئاتر کلاسیک و حرفه ای بر پایه دادن اطلاعات تدریجی و مرحله به مرحله استوار  است و در کنارش یک جایی هم مخاطب را غافلگیر می کند . البته تنها غافلگیری ساده مد نطرم نیوده اسیت و پشت این مسئله مفاهیمی نهفته است .

 

نکته حائز اهمیت در باره ایرانی ها که شما هم در نمایش مروارید به آن تاکید دارید . این مسئله است که بعد از هر شکست و غلبه بیگانگان در کمترین زمان ممکن فرهنگ بیگانه را در فرهنگ ایرانی حل می کنند؟

 این تنها هنر بزرگ ما ایرانی ها است و هنر کمی هم نیست . در زمان اشغال این بهترین کاری است که ما ایرانی ها در طول تاریخ انجامش داده ایم. در 800 سال پیش در حمله مغولان بیش از 6 مییلیون ایرانی قتل عام شدند. اگر بخواهیم معادل سازی با شرایط امروزش کنیم چیزی در حدود 600 میلیون نفر می شود . بنابراین در نمایشم عنصر مقاومت و پایداری در قالب یک زن باشعور و خردمند ایرانی متجلی کردم.

 

در آخر نمایش این زن هم قربانی می شود؟

اشکالی ندارد . مهم این است که از مفهوم ترس گذشته و به شجاعت و خرد رسیده است .

 

گفت وگو از احمد محمد اسماعیلی

 




مطالب مرتبط

همراه با بازسازی ساختمان سابق اداره تئاتر

ضرورت بازسازی اصولی و تاکید بر مدیریت بهینه آن
همراه با بازسازی ساختمان سابق اداره تئاتر

ضرورت بازسازی اصولی و تاکید بر مدیریت بهینه آن

ایرج راد، قطب‌الدین صادقی و حسن دولت‌آبادی هنرمندان و پیشکسوتان تئاتر ایران از بازسازی ساختمانی که صفحات تاریخ تئاتر ایران در آن ورق خورده، گفتند و یکی از کاربری‌های این ساختمان را تبدیل آن به محل پلاتو برای نسل جوان تئاتر ایران به‌منظور تمرین و اجرا و حتی ایجاد موزه تئاتر ...

|

گفت‌وگو با نویسنده و کارگردان «دور»

وحید نفر: تئاتر باید آینه‌ای برای تماشاگر باشد
گفت‌وگو با نویسنده و کارگردان «دور»

وحید نفر: تئاتر باید آینه‌ای برای تماشاگر باشد

وحید نفر، نویسنده و کارگردان نمایش «دور» با بیان اینکه تئاتر باید آینه‌ای برای تماشاگر باشد، گفت اینکه تماشاگر با رضایت و با یک فضای ذهنی متفاوت از زمانی که وارد سالن شده است، از سالن اجرا خارج شود، از فاکتورهای موفقیت یک نمایش به شمار می‌رود.

|

در دیدار با دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی مطرح شد

تاکید بر نگارش سند ملی حکمرانی هنرهای نمایشی توسط هنرمندان تئاتر
در دیدار با دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی مطرح شد

تاکید بر نگارش سند ملی حکمرانی هنرهای نمایشی توسط هنرمندان تئاتر

در دیدار مدیرکل هنرهای نمایشی و جمعی از هنرمندان تئاتر با حجت‌الاسلام عبدالحسین خسروپناه، دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی بر لزوم تأسیس و راه‌اندازی سازمان هنرهای نمایشی و نگارش سند ملی حکمرانی هنرهای نمایشی برای بیان دغدغه هنرمندان تئاتر در زمینه‌های مختلف تأکید شد.

|

برگزاری اختتامیه بزرگ‌ترین رویداد نمایش محیطی خاورمیانه

شانزدهمین جشنواره بین‌المللی تئاتر خیابانی مریوان برگزیدگانش را شناخت
برگزاری اختتامیه بزرگ‌ترین رویداد نمایش محیطی خاورمیانه

شانزدهمین جشنواره بین‌المللی تئاتر خیابانی مریوان برگزیدگانش را شناخت

مراسم اختتامیه شانزدهمین جشنواره بین‌المللی تئاتر خیابانی مریوان صبح امروز (شنبه بیست‌ونهم مهر) با حضور مدیرکل هنرهای نمایشی، استاندار کردستان، دبیر جشنواره، مدیرعامل انجمن هنرهای نمایشی، داوران، هنرمندان و مخاطبان و علاقه‌مندان هنر نمایش در سالن اجتماعات نشاط مریوان ...

|

یادداشت قطب‌الدین صادقی بر نمایش «انسان، اسب/پنجاه، پنجاه»

نمایشی پُر از حرکت و تصویر
یادداشت قطب‌الدین صادقی بر نمایش «انسان، اسب/پنجاه، پنجاه»

نمایشی پُر از حرکت و تصویر

دکتر قطب‌الدین صادقی: «نمایش «انسان، اسب/پنجاه، پنجاه» به کارگردانی آقای مرتضی اسماعیل‌کاشی را دیدم. نمایشی پُرخون، پُر از حرکت، پُر از تصویر با تکیه‌ بر موسیقی‌ای که دارای ...

|

نظرات کاربران