در حال بارگذاری ...
مهدی زمین پرداز کارگردان نمایش «روزی روزگاری ...»

هدف ما شاد کردن کودکان مناطق مرزی بود

نمایش «روزی روزگاری ...» به نویسندگی حمیدرضا نعیمی و کارگردانی مهدی زمین پرداز در قالب تور نمایشی اجراهای خود را از سیستان و بلوچستان آغاز کرد. آن‌ها بعد از سیستان و بلوچستان، هرمزگان و بوشهر وارد استان خوزستان و شهر خرمشهر شدند تا در سالروز آزادسازی این شهر اجراهای خود را به پایان برسانند.

به گزارش ایران تئاتر مهدی زمین پرداز کارگردان نمایش «روزی روزگاری ...» که در مناطق مرزی کشور اجرا می‌رود در گفتگو با پایگاه خبری تئاتر دفاع مقدس درباره ایده شکل‌گیری این نمایش و اجرای آن در مناطق مرزی کشور گفت: «تجربه قبلی من در کار با کانون پرورش فکری و اجرای نمایش در اقصی نقاط کشور از یک‌سو و مراودات من و فرهاد باقری برای تولید یک کار کودک و نوجوان با انجمن تئاتر انقلاب و دفاع مقدس از سوی دیگر باعث شد تا ایده تولید و اجرای یک نمایش در شهرها و روستاهای کشور شکل بگیرد منتها در همان ابتدا می‌خواستیم کاری متفاوت انجام دهیم به همین دلیل اجرا در مناطق محروم و مرزی به‌عنوان محل اجرای نمایش انتخاب شد. این ایده با کارشناسان انجمن تئاتر انقلاب و دفاع مقدس مطرح و هم از سوی کارشناسان و هم مدیرعامل محترم انجمن مورد استقبال قرار گرفت.»
وی درباره تجربه اجرا در روستاهای دوردست گفت: «بیش از هر چیز مشاهده مردمی که باوجود تمام مشکلات و کمبودها همچون نبود آب، برق، راه‌های مواصلاتی و... آرام و بی توقع زندگی می‌کنند تک‌تک افراد گروه را بر آن داشته تا بیش‌ازپیش قدر زندگی خود را بدانند. از سوی دیگر اجرا در این مناطق فرصتی را فراهم آورد تا با تنوع و تکثر فرهنگی و اقلیمی را از نزدیک مشاهده کنیم. ما به‌عین دیدیم که برادران اهل سنت ما بی‌هیچ شایبه و مشکلی در کنار برادران شیعه خود زندگی می‌کنند.»
این کارگردان جوان با تأکید بر ذات سادگی در اجرای میدانی نمایش گفت: «در ابتدا قرار بر این بود که این نمایش به‌وسیله یک کامیون در این مناطق اجرا شود؛ اما این کار میسر نشد و به همین دلیل گروه تصمیم به اجرای میدانی این نمایش گرفت. اجرای میدانی با توجه به ذات سادگی و بی‌واسطگی خود در ارتباط با مخاطب باعث شد تا مخاطب ساده و بی‌آلایش ما بیش‌ازپیش با نمایش ارتباط برقرار کند. بدون شک وجود کامیون باعث ایجاد فاصله بین نمایش و مخاطب آن می‌گردید. به همین دلیل اصل مهم برای اجرای نمایش در چنین مناطقی حذف عوامل فاصله گذار بین مخاطب و نمایش است.»

مهدی زمین پرداز درباره بازخورد نمایش را در بین مردم و مسئولین گفت: «تماس‌های مکرر دهداران روستاهای محل اجرای نمایش با فرمانداری شهرستان‌ها و اعلام مراتب قدردانی و تشکر خود به خاطر اجرای نمایش و همچنین تقدیر و تشکر رؤسای ادارات ارشاد، انجمن‌های نمایش، معاونت‌های فرهنگی و سیاسی، فرمانداری‌ها و امام‌جمعه‌های اهل سنت و شیعه در کنار قهقهه‌ی خنده‌های کودکان روستا در حین نمایش جملگی یک پیام را به گروه منتقل می‌کردند و آن این‌که خوشبختانه بازخورد نمایش خوب بوده و گروه به هدف اصلی خود که همانا شاد کردن دل کودکان روستاهای مناطق کمتر توسعه‌یافته بوده است رسیده است.»
کارگردان نمایش «روزی روزگاری ...» با انتقاد از برخی مسئولین در وزارت ارشاد اسلامی نسبت به در اختیار قرار ندادن کامیون نمایش گفت: علی‌رغم تمام وعده‌های مسئولین صاحب‌اختیار کامیون در همکاری با گروه نمایشی، متأسفانه تعیین قرار وثیقه ۳۵۰ میلیون تومانی برای ضمانت کامیون و عدم تقبل هزینه‌های جانبی کامیون ازجمله هزینه دستمزد راننده، گازوییل مصرفی و سرویس کامیون؛ من و آقای باقری را بر آن داشت تا عطای استفاده از کامیون را به لقای آن ببخشیم تا کامیون همچنان مانند ماه‌های گذشته در پارکینگ حافظ دوره فترت و فرسایش خود را بگذراند. این موضوع بسیار باعث سرخوردگی و ناراحتی من و فرهاد باقری شد. چراکه نزدیک به ۲ ماه دوندگی و رایزنی‌های ما برای گرفتن کامیون و استفاده از آن به نتیجه نرسیده بود؛ اما الآن که بیش از نیمی از طول سفر را پیموده‌ایم و روستاهای دورافتاده و بعضاً با راه‌های صعب‌العبور را که در آن‌ها به اجرا پرداختیم را مرور می‌کنیم به این نتیجه می‌رسیم که خدا گر زحکمت ببندد دری ز رحمت گشاید در دیگری.
مهدی زمین پرداز با تأکید بر حمایت و پشتیبانی مادی ومعنوی از گروههایی که تصمیم به اجرای چنین نمایش هایی دارند، افزود: «اجرای اخیرما در این زمینه نشان داده است که اجرای نمایش به شکل سیار و میدانی امکان اجرا در مناطق دورافتاده را امکانپذیر و ضریب ارتباط مخاطب با نمایش را افزایش میدهد و سوم این‌که استفاده از عناصر والمانهای کار کودک همچون موسیقی، لباس و... می تواند بسیار برای کودکان تئاتر ندیده این مناطق جذاب و خاطر ساز باشد.»
وی همچنین تصریح کرد: «بخش اعظمی از شهرستان های کوچک وبزرگ انجمن نمایش دارند و حتما همه آن‌ها هم میتوانند نمایش تولید کرده وبه روستاها ببرند اما با توجه به تراکم فعالیت های فرهنگی و هنری در تهران خواسته یا نا خواسته سطح کمی وکیفی نمایش های تولید شده در مرکز متفاوت از شهرستان های کوچک است موضوعی که بارها از سوی مسئولین شهرستان ها به گروه یاد آوری شده است به همین دلیل سفر یک گروه نمایشی از تهران به مناطق کمتر توسعه‌یافته علاوه بر اهداف اولیه مورد نظر گروه میتواند باعث تبادل اطلاعات و تجربیات گروه نمایشی با اعضای انجمن‌های نمایشی شهرستان های کوچک گردد .»
وی در پایان گفت: «هستند روستاهایی که هنوز آب و برق و گاز به صورت مداوم در آن‌ها جریان ندارد اما اهالی این روستاها با اندک دلخوشی بسیار خوشحال میشوند و نمایش میتواند یکی از این عوامل خنده آفرین باشد. بیاید کمک کنیم کودکان بیشتری ولو برای نیم ساعت بخندند و شاد باشند.»
نمایش «روزی روزگاری ...» به نویسندگی حمیدرضا نعیمی و کارگردانی مهدی زمین پرداز در قالب تور نمایشی اجراهای خود را از سیستان و بلوچستان آغاز کرد. این گروه نمایشی تمرکز اجراهای خود را بر مناطق مرزی و دوردست کشور قرار دادند. آن‌ها بعد از سیستان و بلوچستان، هرمزگان و بوشهر امروز وارد استان خوزستان و شهر خرمشهر می شوند تا در سالروز آزادسازی این شهر اجراهای خود را به پایان برسانند.

 




مطالب مرتبط

گفت‌وگو با داور هجدهمین جشنواره تئاتر کردی سقز

حمیدرضا نعیمی: تئاتر کردی درختی استوار است
گفت‌وگو با داور هجدهمین جشنواره تئاتر کردی سقز

حمیدرضا نعیمی: تئاتر کردی درختی استوار است

حمیدرضا نعیمی، داور هجدهمین جشنواره تئاتر کردی سقز، تئاتر کردی را همچون درختی استوار می‌داند که بر خاک این مرز و بوم ریشه تنیده و جزو هویت و شناسنامه این شهر به شمار می‌رود و تداوم این جشنواره برای هنرمندان اهمیت دارد.

|

یادداشتی درباره نمایش «فردریک» نوشته اریک امانوئل اشمیت و کارگردانی حمیدرضا نعیمی

تئاتر؛ ساحتی برای بازنمایی جهان
یادداشتی درباره نمایش «فردریک» نوشته اریک امانوئل اشمیت و کارگردانی حمیدرضا نعیمی

تئاتر؛ ساحتی برای بازنمایی جهان

عباس شاه‌محمدزاده: اریک امانوئل اشمیت جایی می‌گوید: «فلسفه مدعی توضیح جهان است، تئاتر برای بازنمایی آن. با آمیختن این دو، سعی می‌کنم به طرز چشمگیری در مورد وضعیت انسان تأمل کنم، با صمیمیت ...

|

نظرات کاربران