در حال بارگذاری ...
انتشار دو کتاب هم‌زمان از یک کارگردان تئاتر

نمایشنامه «آسمان پا به‌ماه» و مجموعه‌شعر «زبانم در شورش کلمات» روانه بازار کتاب شد

مجموعه‌شعر «زبانم در شورش کلمات» و نمایشنامه «آسمان پا به‌ماه» نوشته سعیده آجربندیان در سی‌اُمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران نیز حضور داشتند، به ترتیب از سوی دو انتشارات «نصیرا» و «آوای کلار» به چاپ رسیده‌اند.

به گزارش دریافتی ایران تئاتر، دو کتاب «زبانم در شورش کلمات» شامل تازه‌ترین اشعار سعیده آجربندیان و همچنین نمایشنامه «آسمان پا به‌ماه» به قلم این نویسنده و کارگردان تئاتر هم‌زمان با هم به چاپ رسیدند و در بازار کتاب توزیع شدند.

این دو اثر،که در سی‌اُمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران نیز حضور داشتند، به ترتیب از سوی دو انتشارات «نصیرا» و «آوای کلار» به چاپ رسیده‌اند.«زبانم در شورش کلمات» پس از مجموعه‌شعر «هشت بی‌سه‌نقطه نیست می‌شود» (نشر نیماژ/ سال92) دومین دفتر شعر آجربندیان و نمایشنامه «آسمان پا به‌ماه» نخستین نمایشنامه به چاپ‌رسیده این نویسنده است.

آجربندیان درباره مجموعه‌شعر «زبانم...» می‌گوید:«این مجموعه نسبت به نخستین مجموعه‌شعرم از شعرهای کم‌تر اما پختگی و غنای ادبی بیش‌تری برخوردار است. در واقع با انتشار مجموعه شعر اولم، حفره‌های شعرم را پیدا کردم. از این‌رو با توجه به ظرفیت‌های شعر آزاد امروز به سمت‌وسویی رفتم که شعرهای مجموعه دوم خیلی موجزتر شدند و  مجموعه‌شعر دوم بیش‌تر شعر است و کم‌تر نمایش، یعنی خیالم راحت است کاری را که باید در زبان شعرم انجام بدهم، به تمامی انجام داده‌ام».

در بخشی از اشعار مجموعه «زبانم در شورش کلمات» می‌خوانید:«قدم می‌زند عقربه‌ی بزرگ در آپارتمان چهل‌وپنج‌متری‌ام/ به دنبالش راه می‌افتم/ تلو تلو می‌خورند لکه‌ها/ روی گاز/ می‌افتند کف سرامیک/ مست و پاتیل/ سر می‌خورم به دنبال عقربه/ دستمال به‌دست/ همان‌طور که عقب مامورِ دارایی/ می‌لغزم روی لکه‌ها/ پنهان می‌کنم از نگاه تیزش/ تا از سرم زیاد نبیند/ همین شادی‌های کوچک تک‌نفره را».

این مجموعه با 30 شعر در 47 صفحه از سوی نشر نصیرا به چاپ رسیده است.

نمایشنامه «آسمان پابه‌ماه» نوشته این استاد دانشگاه و کارگردان تئاتر نیز در سی‌وسومین جشنواره تئاتر فجر، به بخش تازه‌های تئاتر ایران راه یافت. آجربندیان درباره این نمایشنامه می‌گوید:«هشت سال پیش ایده نمایشنامه «آسمان...» به ذهنم رسید که آن، سرقت اثر هنری یا قلم یک نویسنده بود. فکر اولیه نمایشنامه از خبری آمد که پیگیری می‌کردم و در آن یکی از نویسندگان گم‌نام، مدعی بود یک فیلم‌ساز مشهور، سریالی نوشته که از اثر او سرقت شده است. پس از شکایت نویسنده، قاضی فیلم‌ساز را به پرداخت تاوانی بسیار اندک محکوم کرد. بعدها نیز با موارد مشابه‌یی برخورد کردم. در کشور ما،کپی‌برداری از آثار خارجی بیش‌تر است، چون حق کپی‌رایت وجود ندارد اما وقتی این اتفاق بین ایرانی‌ها می‌افتد، بسیار دردناک‌تر جلوه می‌کند و در هر صورت هیچ توجیهی برای بی‌عدالتی وجود ندارد».

این نویسنده با اشاره به این‌که درصدد اجرای نمایشنامه «آسمان پا به‌ماه» در تئاترشهر است، ادامه می‌دهد:«این نمایشنامه در سال92 به تایید شورای بازخوانی مجموعه تئاترشهر رسید و از آن زمان تا کنون در انتظار نوبت اجرا به سر می‌برم».

گفتنی است آجربندیان پیش از این در سال80 نمایشنامه «بی‌بازگشت» (اقتباسی از نمایشنامه «مرگ دستفروش») را برای اجرا در رادیو نوشته و دو نمایشنامه «یازده شاخه زنبق سفید» (نوشته رزیتا اصل‌مند) و «جاده‌یی به سوی کعبه» (نوشته آثول فوگارد) را نیز در سال‌های83 و 85 بازنویسی کرده و روی صحنه برده است. او این‌روزها در حال تمرین نمایشنامه تازه‌اش با عنوان «به آواز دیگر ناگاه همه برخیزند به نگاه» در تالار مولوی است.

نمایشنامه «آسمان پا بهماه» در 81 صفحه از سوی نشر آوای کلار به چاپ رسیده است.

سعیده آجربندیان شاعر، نویسنده،کارگردان، طراح گریم و ماسک و مدرس دانشگاه و دارای مدرک کارشناسی کارگردانی تئاتر و کارشناسی ارشد ادبیات نمایشی از دانشگاه سوره است. همچنین این نویسنده و کارگردان تئاتر، دانشجوی دکترای فلسفه هنر است.

علاقه‌مندان به مطالعه آثار این هنرمند، می‌توانند کتاب‌های «زبانم در شورش کلمات» و «آسمان پا بهماه» را از کتابفروشیهای معتبر تهران تهیه بکنند.




مطالب مرتبط

با انتشار یک فراخوان و اهدای جایزه‌ای ویژه اعلام شد

جشنواره‌های وزارت ارشاد را نقد کنید
با انتشار یک فراخوان و اهدای جایزه‌ای ویژه اعلام شد

جشنواره‌های وزارت ارشاد را نقد کنید

وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با انتشار فراخوانی از قدردانی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در ارایه بهترین نقدها با موضوع جشنواره‌های برگزارشده و عملکرد این وزارت خانه در سال ۱۴۰۲ خبر داد.

|

گفت‌وگو با داور بخش نمایشنامه‌نویسی جشنواره تئاتر فجر

شهرام زرگر: نمایشنامه نباید صرفا ثبت روزمرگی باشد
گفت‌وگو با داور بخش نمایشنامه‌نویسی جشنواره تئاتر فجر

شهرام زرگر: نمایشنامه نباید صرفا ثبت روزمرگی باشد

شهرام زرگر، داور بخش نمایشنامه‌نویسی چهل‌ودومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر با بیان اینکه نمایشنامه نباید صرفا ثبت روزمرگی باشد، پرداخت درست شخصیت‌، دیالوگ‌نویسی مناسب و جذابیت را از معیارهای یک نمایشنامه‌ خوب دانست.

|

نظرات کاربران