در حال بارگذاری ...
نگاهی به ضیافت چهر‌های تئاتری و سینمایی در تماشاخانه‌های تهران

شب‌های پرستاره نمایش در ماه رمضان

حضور چهره‌های شناخته‌شده و محبوب سینمایی و تئاتری در نمایش‌های روی صحنه باعث افزایش رونق گیشه تئاتر در ماه مبارک رمضان خواهد شد.

به گزارش ایران تئاتر، هنر آنلاین در گزارشی با موضوع چهره‌های شناخته‌شده و محبوب سینمایی و تئاتری در نمایش‌های روی صحنه آورده است: برخی بر این باورند آغاز ماه مبارک رمضان از رونق تئاتر و نمایش‌های صحنه‌ای می‌کاهد و مخاطبان این هنر در ساعات افطار و پس‌ازآن، ضیافت‌ها و دور همی‌های خانوادگی و برنامه‌های متنوع تلویزیونی را به تماشای نمایش‌های روی صحنه ترجیح می‌دهند؛ اما تجربه ثابت کرده در این روزها ماه مبارک درصد مخاطبان تئاتر کاهش نمی‌یابد و شاید گواه این ادعا نیز این باشد در این روزها نمایش‌هایی که با حضور هنرمندان باسابقه و چهره به صحنه رفته است بیش از هر زمان دیگری است. بااین‌حال پیشنهاد می‌شود از نمایش‌هایی که در این شب‌های ماه مبارک، با هنرنمایی چهره‌های محبوب و شناخته‌شده تئاتر، سینما و تلویزیون بر صحنه تالارهای نمایشی است، غافل نشده و به تماشای این تئاترها بنشینید. در ادامه مروری می‌کنیم بر حضور این هنرمندان و آثارشان درصحنه‌های تئاتر.

 

حضور 40 بازیگر تئاتر و سینما در پروژه نمایشی علی سرابی

رؤیا نونهالی، امیر آقایی، سحر دولتشاهی، پریناز ایزدیار، بابک کریمی، رؤیا تیموریان، نازنین بیاتی، مهرداد صدیقیان، پانته‌آ بهرام، مهدی سلطانی، فرشته صدرعرفایی، سارا بهرامی و ...فقط تعدادی از 40 بازیگری هستند که به عنوان نقش خوانان و بازیگران پروژه «دی روز» به کارگردانی علی سرابی در ایام ماه مبارک رمضان به صحنه خواهند رفت. این اثر از 18 تا 22 خردادماه به مدت پنج شب در سالن اصلی مجموعه تئاتر شهر خوانش و اجرا می‌شود. این 40 بازیگر، پنج نمایشنامه از نویسندگان بزرگ تئاتر ایران در دهه هشتاد همچون «افرا» بهرام بیضایی، «کوکوی کبوتران حرم» علیرضا نادری، «تهران زیر بال فرشتگان» نادر برهانی‌مرند، «در مصر برف نمی‌بارد» محمد چرم شیر و «یک دقیقه سکوت» اثر محمد یعقوبی را خوانش می‌کنند و 10 تا 15 دقیقه از هر اثر به‌صورت کاملا مینیمال اجرای صحنه‌ای خواهد شد.

 

تماشاخانه ایرانشهر و کارگردانان و بازیگران نام آشنا

تماشاخانه ایرانشهر که در سال‌های اخیر به عنوان دومین قطب تئاتری شهر تهران شناخته می‌شود؛ این روزها چهره‌های شناخته‌شده تئاتر و سینما در سمت کارگردان و بازیگر، نمایش‌های مختلفی در سالن‌های این مجموعه نمایشی روی صحنه دارند.

مجید مظفری بازیگر باسابقه تئاتر و سینما در اولین تجربه کارگردانی تئاتر خود، نمایش «نماینده ملت» نوشته سجاد افشاریان را به صحنه آورده و در این نمایش نیکی مظفری، سوسن پرور، مجید مظفری، وحید آقاپور، بهنام شرفی، سام کبودوند، محمد لقمانیان و صحرا جبل‌عاملی ایفای نقش می‌کنند. «نماینده ملت» تا 19 خردادماه ساعت 21:30 در سالن استاد ناظرزاده ایرانشهر روی صحنه است.

قطب‌الدین صادقی کارگردان شناخته‌شده تئاتر ایران نیز در همین سالن نمایش «مروارید» را با بازی مانلی حسین‌پور، سروش طاهری، محمدرضا آزادفرد و شیما حکیم‌پور اجرا می‌کند. این نمایش تا 21 اردیبهشت‌ماه ساعت 19:30 در سالن استاد ناظرزاده کرمانی ایرانشهر اجرا خواهد شد.

بهزاد فراهانی یکی دیگر از بزرگان هنرهای نمایشی ایران، این روزها نمایش «مطرب» را در سالن استاد سمندریان ایرانشهر اجرا می‌کند. در این نمایش نیز جمعی از چهره‌های باسابقه تئاتر و سینما به عنوان بازیگر حوض دارند. شقایق فراهانی، سانیا سالاری، وحید دهشکار، مسعود رحیم‌پور، فهیمه رحیم‌نیا، ابوالفضل شاه‌کرم، حمید صفایی، علی طاهری، نگین ابدالی، زهرا روشن ضمیر، علی بی‌غم، بهزاد فراهانی، مهسا اقبالی، سیاوش خادم حسینی، حسن یارلو، انسی رمضانی، حمید یعقوبیان، ملیکا رضی، محمد آقا محمدی و عبداِله احسانی بازیگران این نمایش هستند. «مطرب» تا 22 خردادماه ساعت 19 در سالن استاد سمندریان ایرانشهر روی صحنه است.

بهاره رهنما نیز که در سال‌های اخیر به یکی از فعال‌ترین کارگردانان و بازیگران تئاتر بدل شده، این روزها نمایش «دیگری» روی صحنه دارد. در این نمایش که تا 22 خردادماه هر شب ساعت 21:45 در سالن استاد سمندریان به صحنه می‌رود بهاره رهنما و شیوا اردویی بازی می‌کنند.

 

از امیر جعفری و محسن کیایی تا آزاده صمدی و نسیم ادبی

جدا از سالن‌های دولتی که در ماه رمضان پر رونق هستند، سالن‌های خصوصی نیز فضای خود را برای شب‌های ماه مبارک رمضان آماده ضیافتی برای تئاتر بین‌ها کرده‌اند. یکی از تماشاخانه فعال این روزهای تئاتر، شهر تهران تماشاخانه پالیز است که باوجوداینکه تنها چند ماهی‌است که پا به عرصه تماشاخانه‌های تهران گذاشته، اما توانسته در همین اثنا نیز مخاطبان خوبی داشته باشد.

این روزها تماشاخانه پالیز، سه نمایش با کارگردانانی جوان را میزبانی می‌کند که در این آثار حضور چهر‌ه‌های تئاتری و سینمایی کم نیستند. امیر جعفری این روزها با نمایش «ضیافت پنالتی‌ها» به کارگردانی پوریا کاکاوند در تماشاخانه پالیز روی صحنه می‌رود. این نمایش تا 10 خردادماه ساعت 19:15 در سالن شماره 1 تماشاخانه پالیز اجرا می‌شود.

در همین سالن نمایش «پپرونی برای دیکتاتور» به کارگردانی علی احمدی اجرا می‌شود که محسن کیایی، خسرو احمدی، نسیم ادبی، پژمان جمشیدى، على احمدى، سوگل قلاتیان و فریده سپاه‌منصور بازیگران این نمایش هستند. «پپرونی برای دیکتاتور» تا 10 خردادماه ساعت 20:30 در سالن شماره 1 تماشاخانه پالیز روی صحنه است.

اما در سالن شماره 2 تماشاخانه پالیز نمایش «زبان اصلی» نوشته و کار رسول کاهانی با بازی بهرنگ علوی، آزاده صمدی و سعید زارعی روی صحنه است. این نمایش نیز تا 12 خردادماه ساعت 21:40 در سالن شماره 2 تماشاخانه پالیز اجرا می‌شود.

 

باران کوثری و حسن معجونی و دیگر چهره‌ها در تماشاخانه‌های پراکنده تهران

دیگر تماشاخانه‌های خصوصی تهران مانند تئاتر مستقل و تماشاخانه باران را نیز این روزها میزبانی نمایش‌هایی را می‌کنند که کارگردانان و بازیگران نام آشنایی دارند.

تئاتر مستقل تهران این روزها میزبان دو اثر به نویسندگی و کارگردانی امیرضا کوهستانی از کارگردانان خوشنام تئاتر کشور است. نمایش اول با نام «در میان ابرها»، با بازی محمدحسن معجونی، باران کوثری و شیوا فلاحی اجرا می‌شود. البته باران کوثری و شیوا فلاحی در یک نقش حضور خواهند شد و باران کوثری فقط ۱۰ شب نخست اجرا در نمایش خواهد بود. این نمایش هرشب ساعت 19 اجرا می‌شود.

دیگر نمایشی که از این کارگردان ساعت 21 در تئاتر مستقل تهران اجرا می‌شود نمایش «شنیدن» است. الهام کردا، مهین صدری، مونا احمدی و آیناز آذرهوش در این نمایش نقش آفرینی می‌کنند.

در تماشاخانه باران نیز نمایش «پاره های ساده» به کارگردانی سیدعلی هاشمی تا 2 تیر ماه ساعت 21 اجرا خواهد شد. در این نمایش سیما تیرانداز، الهام شکیب، کاوه خداشناس، الناز شاهوردی، علی دستانپور، هاله گرجی، فرزانه سکوتی، رضا سخایی و شکوفه هاشمیان بازی می‌کنند.

نمایش «سماعی زاده» به کارگردانی رضا بهاروند نیز با بازی علی شادمان، باران وقار کاشانی، شیدا خلیق، احمد کاوری، تینو صالحی، فرانک کلانتر، سالار کریم‌خانی، مهدی زندیه و توران کیایی بازیگران تا 19 خردادماه ساعت 19 در تئاتر باران اجرا می‌شود.

نمایش «نمایش صعود مقاومت پذیر آرتورواویی» به کارگردانی امیر دژاکام هم تا تاریخ 11 خردادماه ساعت 20:45 در تالار حافظ به روی صحنه می رود. بازیگران این نمایش سروش طاهری، تینو صالحی، بهار قاسمی، بهرام ابراهیمی، مرتضی آقاحسینی، دانیال ابراهیمی، امیر کربلایی زاده، احسان ابوالقاسم، ابوالفضل جمشیدی، حسین شهبازی، ملیحه کیا، هدیه آزاده، مهرنوش دارا، حامد پورمحمد، عارف عباسی، سمیه صباغی و شهره رعایتی هستند.

 




نظرات کاربران