در حال بارگذاری ...
نشست رسانه‌ای چهارمین همایش سراسری تئاتر مردمی خرداد برگزار شد

کوروش زارعی: اندیشه‌های امام می‌تواند سرمنشاء تولید آثار مهم‌ هنری در سطح جهان باشد

مدیر مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری با اشاره به گستره تاثیرگذاری شخصیت و اندیشه‌های امام(ره) گفت: چنانچه هنرمندان ما حول محور زندگی و اندیشه‌های امام به درستی مطالعه و تحقیق کنند نه تنها به اندازه این ۳۸ سال انقلاب بلکه به اندازه ۵۰، ۶۰ سال می‌توان اثر نمایشی تولید کرد.

به گزارش ایران تئاتر نشست رسانه‌ای چهارمین همایش سراسری تئاتر مردمی خرداد با حضور کوروش زارعی مدیر مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری و امیرحسین شفیعی دبیر همایش در تالار امیرحسین فردی حوزه هنری برگزار شد.

در آغاز این نشست کوروش زارعی مدیرکل مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری با بیان اینکه متاسفانه در طول سال‌های گذشته در حوزه تئاتر تولید شاخصی با محوریت شخصیت و اندیشه‌های معمار کبیر انقلاب امام خمینی(ره) صورت گرفته، گفت: امام خمینی(ره) شخصیتی برجسته و بزرگ در تاریخ معاصر ایران است که پس از سال‌ها مبارزه توانست انقلاب اسلامی را به ثمر بنشاند به همین دلیل فکر می کنم از انصاف به دور باشد که برای بزرگداشت ایشان در حوزه تئاتر تلاشی صورت نگیرد.

زارعی در ادامه با اشاره به اینکه به دلیل همین کم کاری‌ها نسل جوانی که امروز پا به عرصه وجود می‌گذارد آنطور که باید با اندیشهها و مبارزات‌ امام خمینی(ره) آشنا نیستند، اظهار امیدواری کرد که برگزاری چهارمین همایش سراسری تئاتر مردمی خرداد قدم کوچکی در این مسیر باشد.

او با تاکید بر ضرورت ایجاد هم‌افزایی بین دستگاه‌های دولتی و اجرایی کشور در این راستا اظهار داشت: هر اتفاق تئاتری خوب و میمونی در هنرهای نمایشی نیازمند هم‌افزایی دستگاه‌ها و نهادهای مختلف است. اما متاسفانه در ارگان‌ها بیشتر شاهد نوعی مسابقه بین آرم‌ها هستیم، در حالیکه همه ما قرار است به سینما و تئاتر کمک کنیم و قطعا بدون همکاری مناسب و هماهنگی و هم‌افزایی رخداد بزرگی رقم نخواهد خورد.

زارعی با بیان اینکه در طول سال بسیاری از اهالی رسانه بارها از من می‌پرسند که چرا آثاری در حوزه انقلاب اجرا و ساخته نمی‌شود، گفت: ما امیدواریم برگزاری این همایش به طور مستمر و اضافه شدن بخش صحنه‌ای در آینده به آن، زمینهساز اتفاق بزرگی در تئاتر کشور باشد.

مدیر مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری همچنین با انتقاد از برخی آثار تکراری در حوزه انقلاب عنوان کرد: متاسفانه برخی از هنرمندان با عوض کردن چند دیالوگ از یک نمایش و اضافه کردن چند دیالوگ مرتبط با یک جشنواره خاص آن اثر را متناسب با موضوع می‌کنند. به همین روی ما در این همایش در این مورد به شدت سعی کردیم سخت‌گیرانه عمل کنیم و بر همین اساس تاکید می‌کنم که تمام آثار این همایش کاملا تولیدی هستند.

در ادامه این نشست امیرحسین شفیعی دبیر چهارمین همایش سراسری تئاتر مردمی خرداد در سخنانی با ارائه گزارشی مختصر از عملکرد دفتر تئاتر خیابانی حوزه هنری در سال گذشته، گفت: دفتر تئاتر خیابانی مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری به عنوان یکی از فعال‌ترین بخش‌های نمایشی سال گذشته بسیار پُر کار بود. اغاز به کار دوباره بخش خیابانی سوره ماه، برگزاری نخستین دوره جشنواره نقالان علوی، برگزاری همایش نمایش ترافیک در قالب کمپین «از خودمان شروع کنیم» در چهارراه‌ها، حمایت از اجرای عمومی آثار خیابانی در تهران و شهرستان و همچنین تولید اثر برای جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر از جمله فعالیت‌های این دفتر بوده است.

شفیعی در ادامه دربابه چهارمین همایش سراسری تئاتر مردمی خرداد نیز با بیان اینکه این همایش به صورت غیررقابتی برگزار می‌شود، توضیح داد: امسال در مجموع ۶۷ اثر به دبیرخانه رسید که بعد از ارزیابی هیات انتخاب نهایتا ۲۰ اثر به مرحله نهایی راه پیدا کردند. البته این نکته را نیز باید عرض کنم که ما تاکید داشتیم که موضوع آثار دریافتی حتما با موضوع و محورهای همایش کاملا همخوان باشد و به همین خاطر برای اینکه بتوانیم از آثار بیشتری حمایت کنیم بحث رقابتی بودن را حذف کردیم.

شفیعی در ادامه با اشاره به تمرکززدایی محل برگزاری همایش تئاتر مردمی خرداد، افزود: امسال همایش تئاتر مردمی خرداد به طور همزمان از روز 13 الی 17 خردادماه جاری در ۱۲ استان تهران، ایلام، لرستان، کهگیلویه و بویراحمد، کردستان، کرمانشاه، گیلان، خوزستان، مازندران، همدان و هرمزگان برگزار می‌شود.

او درباره محل اجرای آثار همایش مردمی خرداد در تهران نیز گفت: در تهران امسال آثار در سه نقطه از جمله محوطه بیرونی تئاترشهر، گلزار شهدا بهشت زهرا(س) و مرقد مطهر امام خمینی(ره) اجرا می‌شود.

دبیر چهارمین همایش سراسری تئاتر مردمی خرداد در پایان از برگزاری مراسم اختتامیه این همایش در روز 17 خردادماه جاری با حضور هنرمندان شرکت کننده در این همایش در کنار مزار شهدای غواص در حوزه هنری خبر داد.

پس از سخنان دبیر همایش مردمی تئاتر خرداد نوبت به سوال‌های اهالی رسانه رسید و کوروش زارعی مدیر مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری در پاسخ به سوال خبرنگار ایران تئاتر درباره ظرفیت‌های تولید آثار صحنه‌ای با محوریت مورد تاکید در همایش سراسری تئاتر مردمی خرداد و همچنین برنامه‌های مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری در این زمنیه، گفت: مشخصا برای یکی دو سال آینده و کوتاه مدت برنامه‌ای برای تولید نمایش‌های صحنه‌ای با محور شخصیت امام خمینی(ره) نداریم اما این اتفاق در بلندمدت رقم خواهد خورد. ضمن اینکه به نظر من گستره تاثیرگذاری شخصیت و اندیشه‌های امام آنقدر در تاریخ معاصر جهان زیاد است که چنانچه هنرمندان ما حول محور زندگی و اندیشه‌های امام مطالعه کنند و تحقیقات لازم را انجام بدهند نه تنها به اندازه این 38 سال انقلاب بلکه به اندازه 50، 60 سال می‌توان اثر نمایشی تولید کرد. چراکه امام خمینی(ره) نه تنها یک شخصیت بزرگ برای ما ایرانی‌ها بلکه یک شخصیت بزرگ در تاریخ سیاسی فرهنگی در سطح جهان بودند و توانستند در سطح دنیا از آفریقا تا آمریکای لاتین و اروپا تغییرات فراوانی به وجود بیاورد. در واقع شخصیت برجسته و بزرگ امام می‌تواند سرمنشا رخدادهای هنری مهمی در سطح دنیا باشد.

امیرحسین شفیعی مدیر دفتر تئاتر خیابانی حوزه هنری نیز در پاسخ به سوالی درباره وضعیت تئاتر خیابانی در حال حاضر اظهار داشت: متاسفانه جشنواره‌زدگی سال‌هاست دامن‌گیر تئاتر خیابانی ما شده تا حدی که اگر ویترین جشنواره‌ها نباشد، تئاتر خیابانی حیات خود را از دست می‌دهد.

او با بیان اینکه به شدت مخالف برگزاری مسابقه در این حوزه است، افزود: متاسفانه جشنواره‌ها نیز به تریبونی برای گزارش کار مدیران تبدیل شده‌اند و ما شاهد برگزاری جشنواره‌های متعددی هستیم که چند دوره برگزار و بعد حذف می‌شوند. در حالی‌که بیش از دو دهه از فعالیت تئاتر خیابانی می‌گذرد و تعداد آثار شاخص در این بیشتر از ده عنوان نمی‌شود.

گفتنی است چهارمین همایش سراسری تئاتر مردمی خرداد با مشارکت مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری و ستاد بزرگداشت ارتحال اما خمینی(ره) از روز 13 تا 17 خردادماه جاری در 12 استان کشور برگزار می‌شود.




مطالب مرتبط

مدیرکل هنرهای نمایشی:

جشنواره‌ها باید با انضباط مالی سفت و سخت برگزار شوند
مدیرکل هنرهای نمایشی:

جشنواره‌ها باید با انضباط مالی سفت و سخت برگزار شوند

مدیرکل هنرهای نمایشی اعلام کرد از سخنانش درباره نبود انضباط مالی در چهل‌و‌یکمین جشنواره تئاتر فجر سوءبرداشت شده و منظور او زیرسوال بردن زحمت‌های برگزار کنندگان این رویداد بین‌المللی نبوده است.

|

نظرات کاربران