در حال بارگذاری ...
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان گلستان در پی دیدار از درگاه ایران تئاترخبر داد

آغاز پروژه تاریخ شفاهی تئاتر استان گلستان

مدیرکل اداره فرهنگ و ارشاد استان گلستان در دیدار از سایت ایران تئاتر از آغاز پروژه ثبت و ضبط تاریخ شفاهی تئاتر این استان خبر داد.

به گزارش ایران تئاتر حجت‌الاسلام علی‌اصغر فضیلت مدیرکل اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی استان گلستان به همراه هیات مدیره انجمن هنرهای نمایشی این استان ظهر امروز با حضور در تحریریه ایران تئاتر ضمن دیدار با علی‌اکبر عبدالعی‌زاده سردبیر ایران تئاتر در جریان جدیدترین تغییرات ایجاد شده در درگاه‌های استانی که زیر نظر انجمن‌های هنرهای نمایشی استان‌ها اداره می‌شود، قرار گرفت.

علی‌اکبر عبدالعی‌زاده سردبیر ایران تئاتر در این دیدار با تشریح آخرین تغییرات ایجاد شده در درگاه ایران تئاتر، وجود بانک اطلاعات هنرمندان کشور را به عنوان یکی از ویژگی‌های مهم این سایت عنوان کرد و گفت: بانک اطلاعات هنرمندان با سبقه 12 ساله خود، کارنامه علمی، پژوهشی و حرفه‌ای بیش از 3500 هنرمند را در خود جای داده و در حال حاضر در حال طراحی نرم‌افزاری هستیم که از طریق آن خود هنرمندان بتوانند اطلاعات خود را نشر و یا به‌روز رسانی کنند.

عبدالعی‌زاده با تاکید بر ضرورت ایجاد یک مرجع بانک اطلاعات اختصاصی هنرمندان استان‌ها در درگاه‌های استانی ایران تئاتر افزود: ایران تئاتر یک سایت شناخته شده در عرصه بینالملل است و در بحث «سئو» در رتبه‌های برتر جستجوگر گوگل قرار دارد. کافی است کلمه تئاتر  را جستجو کنید، ایران تئاتر دومین سایت و اولین سایت خبری تئاتر است که یافت می‌شود. لذا با توجه به تاثیر این اعتبار در فضاهای هنری و دانشگاهی دنیا، این ویژگی می‌تواند برای هنرمندان تئاتر در استان‌ها و شهرهای دیگر دریچهای در جهت معرفی خود به جهان باشد.

سردبیر ایران تئاتر بخش کتابخانه تخصصی سایت را از مجموعه‌های بی‌نظیر این سایت عنوان کرد و اظهار داشت: در این مجموعه تمامی آثار منتشر شده در حوزه نمایش به ویژه کتب و مجلات اختصاصی با اطلاعات کامل وجود دارد.

او همچنین با اشاره به تعبیه بنرهایی اختصاصی جهت اطلاع‌رسانی در خصوص اجراهای تئاتر، سالن‌های نمایش، نهادهای فعال در حوزه نمایش، برنامه تماشاخانه‌ها، جشنواره‌های ایرانی و خارجی، میزان فروش هفتگی تئاترهای در حال اجرا و ...، تصریح کرد: علاقهمندان با ورود به سایت ایران تئاتر می‌توانند هرگونه اطلاعاتی را در حوزه نمایش به دست آورند.

سردبیر ایران تئاتر در بخش دیگری از سخنان با بیان اینکه درگاه‌های استانی ایران تئاتر امکانی کم نظیر برای معرفی و شناساندن فعالیت‌های تئاتری در استان‌ها است، خاطر نشان کرد: مسئولان انجمن‌های هنرهای نمایشی استان‌ها با به روز رسانی درگاه‌های استانی به دنیا اعلام کنند که تئاتر ایران محصور در تهران نیست و گوشه گوشه کشورمان گروه‌های تئاتر به بهترین شکل در حال اجرای کار هستند.

حجت‌الاسلام علی‌اصغر فضیلت نیز در این دیدار با اشاره به جایگاه خوب تئاتر استان گلستان در سال‌های گذشته، گفت: استان گلستان در حوزه تئاتر حرف برای گفتن بسیار دارد و در سال‌های گذشته از جایگاه بسیار خوبی برخوردار بوده اما در این سال‌ها تئاتر در این استان از آن جایگاهی که داشته فاصله گرفته و دلیل آن هم این بوده که طی این سال‌ها هنر تئاتر مغفول واقع شده است.

مدیرکل اداره فرهنگ و ارشاد استان گلستان در ادامه با اشاره به نگاه ویژه دولت تدبر و امید به بخش های مختلف فرهنگ و هنر، افزود: در همین راستا و در جهت افزایش انگیزه جوانان علاقه‌مند به تئاتر کاره ویژه‌ای که در استان گلستان انجام می شود برگزاری جشنواره امیدهای جوان علاوه بر برگزاری جشنواره تئاتر استانی است.

حجت‌الاسلام فضیلت درباره ویژگی‌های جشنواره امیدهای جوان اظهار داشت: جشنواره امیدهای جوان در واقع ویژه تئاتر اولی‌ها است؛ یعنی جوان‌هایی که برای نخستین بار کارشان را روی صحنه آورده‌اند. و برگزاری آن علاوه بر اینکه باعث تقویت خودباوری، اعتماد به نفس و ایجاد هویت نمایشی در بین هنرمندان جوان می‌شود، به سرعت رشد استعدادهای آن‌ها نیز شتاب می‌دهد.

مدیرکل اداره فرهنگ و ارشاد استان گلستان همچنین با اشاره به نشست‌های چند جانبه و همچنین نشست بررسی پیش‌فرض‌های تفاهم‌نامه همکاری با مدیرکل هنرهای نمایشی درباره همکاری‌های متقابل در جهت توسعه تئاتر استان گلستان، اظهار داشت: یکی از نتایج مثبت این نشست‌ها انجام پروژه تاریخ شفاهی تئاتر استان است که از هفته آینده بر اساس فهرست تهیه شده از هنرمندان پیشکسوت تئاتر استان تصویربرداری‌های آن آغار می‌شود.همچنین تقویت زیرساخت‌های نرم حوزه هنرهای نمایشی در بخش آموزش با استفاده از اساتید درجه یک و شخصیت‌های دانشگاهی نیز یکی دیگر از نتایج نشست با مدیرکل هنرهای نمایشی بود.

حجت‌الاسلام فضیلت همچنین درباره توسعه سخت افزاری امکانات نمایشی استان گلستان نیز اظهار داشت: در این رابطه ما همزمان علاوه بر حمایت از پلاتوهای خصوصی در استان به دنبال این هستیم که در یک همکاری دو جانبه با شهرداری از املاکی که در طرح توسعه خیابان‌ها و معابر وجود دارد و فعلا شهرداری بنا ندارد که بقیه املاک را در تملک خود درآورد به طور موقت بعنوان پلاتو استفاده کنیم.




نظرات کاربران