در حال بارگذاری ...
گفت وگو با امیر غفار منش به بهانه راه انداز ی کارگاه تخصصی بازیگری

با سعید آقاخانی در تدریس تقسیم وظائف انجام دادیم

ایران تئاتر:امیر غفارمنش فعالیت هنری خود را با بازی در تئاتر آغاز نمود. پس از آن توسط محمد رحمانیان و حسن فتحی به تلویزیون راه یافت و در سریالهای مختلف تلویزیونی از جمله: ساعت خوش، سیب خنده، قصه های شبانه، همسایه ها، چشم براه، دنیای شیرین، جادوی مهتاب، خروس ، بیمار استاندارد ،هفت گنج و رستوران خانوادگی به ایفای نقش پرداخت.

غفارمنش اولین تجارب حرفه ای تئاتریش را با دکتر محمود عزیزی شروع کرده است و در نمایش هایی مثل بازگشت به خانه ، مرگ روی خط راه آهن و کله پوکها بازی کرده استامیر غفارمنش دو سال قبل هم نمایش‌نامه خوانی گرد مضاعف را در فرهنگ‌سرای این سینا کارگردانی کرد. نمایش پری اولین تجربه  جدی کارگردانی غفارمنش با بازی امیر کربلایی زاده و آزاده زارعی ساختاری مبتنی بر نمایش‌های سنتی ایران دارد و سال قبل مورد استقبال مخاطبان در تالار حافظ قرار گرفت. با غفارمنش درباره طراحی وهمکاریش با سعید آقاخانی درراه اندازی کارگاه تخصص بازیگری گفت‌وگویی انجام داده‌ایم.

 

 آیا به‌اندازه بازیگری و کارگردانی به تدریس هم علاقه دارید؟

 در حدود بیست قبل هم در مدرسه صداوسیما بازیگری درس می‌دادم . دورانی که جوان‌هایی نظیر امید آهنگر در این مدرسه تحصیل می‌کردند و با آموزش بیگانه نیستم و علاقه دارم تجربیاتم را به نسل جوان منتقل کنمدر این سال‌ها به دلیل درگیری کمتر مجال تدریس را پیدا می‌کردم. یادم می‌آید در دوران تحصیلم اساتید نامدار و معروفی داشتیم که در انتقال دانششان چندان موفق نبودند و اساتیدی بودند که نام و آوازه کمتری داشتند . اما به‌درستی می‌توانستند معلوماتشان را به دانشجویان منتقل کنند . از همان دوران به شیوه کارا و مؤثر انتقال دانسته‌هایم در قالب تدریس فکر می‌کردم و تدریس را به‌عنوان یک دغدغه جدی دنبال می‌کردم .

 

چگونه دوره تخصصی آموزش تخصصی بازیگری را در موسسه آموزشی همای سعادت را با همراهی سعید آقاخانی طراحی کردید؟

در حدود هفت سال قبل هم در دوره‌های آموزشی موسسه همای سعادت فعالیت داشتم و صحبت‌های از طرف موسسه برای برگزاری دوره جدید آموزشی با من انجام شد و من پذیرفتمش . در همین زمان سعید آقاخانی هم به من ابراز تمایل کرد که دوست دارد تدریس کند و من هم از پیشنهادش استقبال کردم .

 

آیا در مباحث آموزشی با سعید آقاخانی تقسیم‌کار کردید و یا هرکدام جداگانه متدهای را آموزش می‌دهد؟

بحث خلق شخصیت ، تحلیل و شناخت بازی جلوی دوربین و درصحنه را سعید آقاخانی تدریس می‌کند و من در بخش تربیت حافظه ، حس و بیان فعالیت می‌کنم.

 

 آیا این کلاس‌ها همزمان برگزار می‌شود؟

 نه ، یک روز در میان کلاس‌ها را برگزار می‌کنیم .

 

برای پذیرش هنرجو چه روشی را دنبال کردید؟

 با جوانان علاقه‌مند برای حضور در این کارگاه آموزشی مصاحبه حضوری داریم و اهداف کلاس و شیوه تدریس را بیان می‌کنیم و در صورت همخوانی با شرایط هنرجویان کار را با آن‌ها شروع می‌کنیم .

 

آیا به هنرجویان قول معرفی به پروژه‌های تئاتری هم می‌دهید؟

 نه، به‌هیچ‌وجه چنین قولی نمی‌دهیم و روی این مسئله هم در روز ثبت‌نامشان تأکید می‌کنیم .

 

خیلی از مؤسسات آموزشی بازیگری برای جذب هنرجویان بیشتر قول حضور در پروژه‌های تئاتری را می‌دهند .اما در عمل آن را انجام نمی‌دهند؟

کار درست و غیرحرفه‌ای است. باید در کار صادقانه برخورد داشت .

 

آیا در نمایش‌هایی که قصد روی صحنه بردنشان رادارید از این هنرجویان استفاده نخواهید کرد؟

قول نمی‌دهم . اما ممکن است از برخی از این هنرجویان که مناسب برای ایفای نقش در کارم باشند استفاده کنم . البته در آموزشگاه رزومه این هنرجویان وجود دارد و به گروه‌های که تمایل به استفاده از چهره‌های جدید دارند ، ارائه می‌شود .

 

با توجه به خروجی زیاد دانشگاه‌های هنری و مؤسسات آموزش خصوصی در عرصه بازیگری در تئاتر و اشباع تئاتر از حضور بازیگران جوان ، آیا افزایش این آموزشگاه‌ها می‌تواند کاربردی داشته باشد؟

به نظرم من اگر آموزش درست و هدفمند باشد ، برای هنرجو اتفاقات خوبی رخ خواهد داد و بدون توجه به تعداد زیاد فارغ‌التحصیلان در صورت داشتن استعداد می‌تواند جذب بازی در تئاتر بشود . جوان با حضور در این کلاس‌ها ضمن آموختن مهارت‌های بازیگری با فضای تئاتر هم کم‌کم آشنا می‌شود . نمی‌شود یک‌شبه ره صدساله رفت و بعد از حضور در یک دوره شش‌ماهه خیال کرد که درهای بازیگری به روی هنرجو باز می‌شود. نسل جوان کمی عجول و بدون طاقت هستند و خیلی‌هایشان می‌گویند دوست دارند خیلی سریع روی صحنه و یا جلوی دوربین بروند . حضور در این نوع دوره‌های آموزشی باعث افزایش دانش بازیگری و آموختن فضای جدیدی برای جوان‌ها می‌شود و نوع نگاهانش را هم به بازیگری تغییر می‌دهد و متمایلشان می‌کند که بیشتر کار کند ، کتاب بخوانند و تمرین انجام بدهد و از تلاش مستمر خسته ودلزده نشوند .

 

اشاره داشتید بیش از دو دهه است که درگیر تدریس هستید. آیا در این دو دهه متدهای آموزشی خودتان را به‌روز کرده‌اید؟

در دنیای امروز بدون تغییر و افزودن دانسته‌ها نمی‌شود موفق بود و من هم مدام خودم را به‌روز می‌کنم . البته ما در این دوره‌های آموزشی ، آموزش‌های مقدماتی و پایه را تدریس می‌کنیم . همانطوریکه اشاره کردم مبنای تشکیل این دوره صادقانه برخورد کردن است و از هیچ کاری برای آموزش صحیح کوتاهی نمی‌کنیم و جزو برنامه‌هایمان است که آموزش علمی و نشان دادن فیلم – تئاترها هم در این دوره وجود داشته باشد .

 

اجرای نمایش رامین و ژاله در چه مرحله‌ای است؟

 در مراحل پایانی نگارش متن و خواهرم بازنویسی نهایی را انجام می‌دهد و منتظر گرفتن سالن و شروع تمرینات هستم .

 

با سعید آقاخانی که از دوستان صمیمی ما است برای حضور  و بازی در نمایش دعوت نکردید؟

نه، سعید آقاخانی اهل بازی در تئاتر نیست .

 

گفت‌وگو از احمد محمد اسماعیلی

 




مطالب مرتبط

نظرات کاربران