در حال بارگذاری ...
گفت وگو با بهناز نادری بازیگر نمایش چل گیس

شناخت موسیقی نیاز اصلی بازی در نقش چل گیس است

ایران تئاتر:بهناز نادری بازیگر و مدرس تئاتر، کارشناس ارشد نمایش از دانشکده هنرهای زیبا می‌باشد. او در نمایش‌های "سیگار خیس"، "سیزده پنجاه و هفت"، "تردید نکن هوراشیو"، "دگمه"، "ملاقات بانوی سالخورده"، "هیپوفیز"، "یک شاخه گل با بوی وارطان"، "دو در سه"، "شکار مرغابی" و فیلم "خانه ای در خیابان چهل و یکم" ایفای نقش نموده است.

این بازیگر سال قبل در نمایش موفق و تحسین شده سفر به بی نهایت دور در نقش یک شخصیت خاکستری بازی قابل قبولی ارائه داد .نادری همچنین کارگردانی نمایش‌های "آقا پسر به خانه می آید"، "دو در سه"، "زن و بادکنک ها" و "ملکه های فرانسه" را به عهده داشته است. نادری در حوزه تصویر هم فعالیت داشته و سریال در سریال "در مسیر زاینده رود"  به کارگردانی حسن فتحی به بازی پرداخته است .او تاکنون افتخاراتی چون "برنده جایزه اول بازیگری زن در نمایش سیگار خیس"، "جایزه اول کارگردانی برای نمایش زن و بادکنک ها"، "کاندیدای بازیگری زن در جشنواره فجر برای نمایش تردید نکن هوراشیو" و "جایزه برتر جشنواره فتل لیسبون برای نمایش تردید نکن هوراشیو" را کسب نموده‌است. نادری دستی هم در موسیقی دارد و نوازنده چیره دست دف ،سه تار و تنبور محسوب می شود. در نمایش "چل گیس"وحید نفر، یلدا عباسی ، فربد فرهنگ و حسین جمالی بازی دارند وعقیل تقی زاده مدیر تولید و برنامه‌ریز، اشکان شهروزی دستیار کارگردان، محمد زمان وفاجویی مدیر و مشاور اجرا، مایکل تیوا آهنگساز و تنظیم‌کننده، پگاه ترکی طراح لباس، پژواک سراج طراح پوستر، شاهین رحمانعلی طراح نور، بهمن صنیعی طراح گریم، مهراد ابوالقاسمی طراح صدا و فضا سازی، امین همیالی نوازنده گیتار، مایکل تیوا نوازنده فلوت و سنتی سایزر، علی المعی نوازنده سازهای کوبه ای و افکت ها، سارا حدادی مشاور رسانه‌ای و مدیر روابط عمومی (مکث)، امیر قالیچی ها مدیر تبلیغات مجازی (تئاتر بازها)، گوانمهر اسماعیل‌پور مشاور نمایشنامه، فرشید ایوبی نژاد عکاس، غزل زارعی دستیار لباس و آرش پاشایی ساخت دکور عوامل اجرایی این اثر نمایشی هستند.نمایش «چل گیس» به نویسندگی و کارگردانی حسین جمالی هرروز غیر از شنبه‌ها ساعت ٢١ در تالار چهارسو مجموعه تئاتر شهر به صحنه می‌رود علاقه‌مندان می‌توانند با مراجعه به سامانه تیک ٨ یا گیشه تئاتر شهر به دیدن این اثر بنشینند.با بهنازنادری در باره بازی در نقش چل گیس و ویژگی های فانتزی این اثر گفت وگویی انجام داده ایم.

 

 

در سال های اخیر در نقش های متفاوتی مثل نقش سورئالیستی ساره در نمایش "سفر به بی نهایت دور "به بازی پرداخته اید. آیا به ایفای نقش های متفاوت علاقه دارید؟

موقعی که بازیگر درنمایشی  بازی کند که هم کارموفق باشد و هم بازی بازیگر درست باشد. طبیعی است پیشنهادات بعدی بازیگر مشابه  آن نقش است . سعی می کنم تا جائی که ممکن است نقش های متفاوت تر را بازی کنم. البته در تئاتر بازیگر برای رسیدن به چنین خواسته ای آزادی عمل زیادی ندارد .

 

آیا بعد از بازی در نمایش "سفربه بی نهایت دور "نقش های مشابه زیادی برای بازی پیشنهاد داشتید؟

 این اتفاق بعد از بازیم در نمایش "هیپوفیز" رخ داد و چند نقش نزدیک به من پیشنهاد شد و قبولشان نکردم و صبر کردم و در نمایش "سفر به نهایت دور" بازی کردم . البته بعد از بازی در این نمایش به من گفته شد نقشم در "سفر به نهایت دور" یک زن اغواگر و مشابه نقشم در " هیپوفیز" است . اما این گونه نبود و دو نمایش خیلی از هم دور هستند . موقعی که حسین جمالی برای بازی در نمایش " چل گیس " از من دعوت کرد . مدتی بود تمرینات نمایش آغاز شده بود و چون من از موسیقی شناخت داشتم کارگردان تمایل زیادی داشت که من نقش را بازی کنم .

 

آیا در گذشته هم با حسین جمالی سابقه همکاری داشتید؟

چند سال قبل با حسین جمالی و مجید رحمتی در نمایشی به کارگردانی عباس اقسامی در بلا روس همکاری داشتم و در این کار موسیقیایی هم ساز می زدیم و هم بازی داشتیم و هم آواز می خواندیم .

 

با توجه به موزیکال بودن نمایش "چل گیس" یکی از لزومات انتخاب بازیگران تسلطشان به خواندن و شناخت از موسیقی است؟

 همینطور است و نمایش کار موسیقیایی است و زبانش هم منظوم است و بسیار با سایر نمایش ها متفاوت است . اگر بازیگری موسیقی را نشناسد و بخواهند در این نمایش بازی کند . به طور حتم فالش می زند .

 

آیا بعد از حضورتان در نمایش در مورد شخصیت چل گیس تغییراتی داده شد؟

حسین جمالی کارگردانی است که با بازیگرانش همفکری دارد و تجربه خوبی کاری در این نمایش به دست آوردم و حسین جمالی نظرات خوبی در مورد این نقش داشت و اگر از من در کارهای بعدیش دعوت به همکاری کند .با کمال میل با او همکاری می کنم . در ابتدای شروع تمرینات قرار بود یک بازیگر زن نقش زنان نمایش و یک بازیگر مرد نقش مردها را بازی کند . بنابراین در این پروسه چون قرار بود نقش چل گیس را یک بازیگر در کنار سایر نقش ها بازی کند کمی خالی به نظر می رسید و می شد در تمرینات کامل ترش کرد. اما در حین تمرینات شرایط تغییر پیدا کرد و قرار شد نقش ها توسط بازیگران مختلف بازی شود و روال فعلی مورد استفاده قرار گرفت . بنابراین در تمرینات من پیشنهاداتی ارائه می کردم و از بخش های از آن استفاده شد و حضورچل گیس بیشتر آوازین شد و با آواز بود که با شخصیت چل گیس آشنا می شویم .

 

با توجه به حس و حال نمایش  بازی اغلب شخصیتهای نمایش بین تیپ و شخصیت است ؟

غیر از نقش حسن و چل گیس اغلب شخصیتها تیپکال بودند . حسن چون شخصیت محوری نمایش است به گونه شخصیت پردازی شد تا مخاطب با او همراه شود . بنابراین در بازی من و فربد فرهنگ خیلی بازی تیپیک مد نظر نبود و باید در کنارش یک هارمونی میان بازی ها نمایش وجود می داشت . بنابراین در بحث حرف زدن هم به سراغ صدا سازی نرفتیم .

 

چل گیس نمایش یادآور زنان اندرونی نشین ، محجوب و آفتاب و مهتاب ندیده ادبیات کهن ایرانی است؟

این ویژگی که اشاره کردید . در متن هم به آن اشاره شده بود . موقعی که من بازیگر با چنین شخصیتی روبه رو هستم . طبیعی است که با  بک گراندی به سراغش می روم و در ضمن با خواندن ویژگی هایش تحت تاثیرش قرار می گیرم. در این حوزه خیلی به استفاده از تکنیک اعتقادی ندارم و بیشتر حسی برخورد کردم . در این نوع نمایش ها هدایت بازیگر از سوی کارگردان خیلی مهم است و جمالی اشاره می کرد که در فلان صحنه بازیت باید اینقدر باشد و حست این میزان و غیره و ذالک .

 

گفت و گو از احمد محمد اسماعیلی

 




نظرات کاربران