در حال بارگذاری ...
محسن حسینی در گفت وگو با ایران تئاتر خبر داد

شاید قید نوبت اجرا را بزنم!

محسن حسینی بازیگر ، کارگردان و تنوریسین با تجربه تئاتر سالها در آلمان تحصیل کرده است. او طی دهه های گذشته تجربه و دانش خود را در دو زمینه بازیگری و کارگردانی تقسیم کرده است. فرم کاری حسینی در کارگردانی تئاتر مبتنی بر رویا ، حرکت و پرفورمنس است . او سال قبل نمایش دیوان غربی – شرقی را روی صحنه اجرا کرد.

محسن حسینی در گفت وگو با ایران تئاتر در باره کارهای جدید گفت : قرار است نمایش فروغ ساراپینا را در تماشاخانه ایران شهر در شهریور ماه اجرا کنم. متن را خودم نوشته ام و در حدود چهارده ماه صرف نوشتش شده و در حقیقت ادامه نمایش دیوان غربی – شرقی است . نمایش دارای نه شخصیت خانم هنرمند است . فروغ فرخزاد ، فریدا کالو ، ماریا کالاس ، سارا کین و ..... از جمله این نه شخصیت هنرمند زن قدرتمند و شاخص هستند که در نمایش به آنها می پردازم . شخصیتهایی که در حوزه ادبیات ، هنر ، شعر، خوانندگی و نمایش نامه نویسی نامی اثر گذار و پر آواز دارند و هرکدامشان در حوزه خودشان هنرمند پیشرو و آوانگاردی بودند .  این نمایش بر پایه حرکت و پرفورمنس بنا شده و گروه همسرایان نیز نقش پررنگی در اثر دارند و در کنارش توجه به مولتی مدیا و اپرا دارم.

وی در مورد انتخاب بازیگران نمایش گفت : از بازیگرانی استفاده می کنم که زبان و بیان قوی داشته باشند و در کنارش توانایی انجام حرکات موزون را داشته باشند . حمید جوگار،نیلوفر یک رنگی، مروارید مهر، الناز تاریخی، فاطمه صارمی، لیدا فتح اللهی، سپیده صیفوری، آرام خلخالی، لیلی جنیدی، مرجان صادقی، روجا جعفریان در این نمایش ایفای نقش دارند و الهه برادران به عنوان دستیار کارگردان و طراح نور و لباس را خودم انجام می دهم و محمد رضا جدیدی نیز در ساخت موسیقی در این نمایش همکاری دارد و آتلیه شیرین قیومی در دوخت لباس و مشاوره با گروه مشارکت می کنند .

حسینی در باره زمان شروع تمرینات متذکر شد: تمرینات طبق زمان بندی باید از تیر ماه شروع شود. اما هنوز مکان تمرینی و بودجه ای هم برای شروع پروژه در اختیار نداریم .

وی در باره  چرایی عدم انجام تمرینات نمایش در تماشاخانه ایران شهر تصریح کرد : استفاده از این نوع امکانات مال از ما بهتران است ! و به دوست و رفقا می رسد و متاسفانه علی رغم داشتن نوبت اجرا ،تماشاخانه ایرانشهر در باره جای تمرین با من هیج همکاری انجام نداده است . همیشه به عنوان یک هنرمند مستقل که اهل مجیز گویی نیست از گرفتن بودجه و امکانات محروم بوده ام . آلان یک جوان دانشجوی تئاتری می تواند برود مکان تمرین و امکانات بگیرد . متاسفانه  محسن حسینی در این معادلات جایی ندارد. اگر شرایط به همین منوال بماند و حمایتی نشود . شاید قید نوبت اجرا را بزنم.

حسینی در باره علت نداشتن تهیه کننده برای اجرایش گفت : تهیه کننده به سراغ نمایشی سطحی و خنده دارد و کمدی سبکی با استفاده از بازیگران چهره  می رود تا الکی از مخاطب خنده بگیرد و من چون اعتقادی به استفاده از بازیگران چهره ندارم .بنابراین تهیه کننده ای با من کار نمی کند . شما اجراهای این چند مدت همین تماشاخانه ایران شهر و جاهای دیگر را در نظر بگیرد ،که چه کارهای کمدی نازل وسخیف و سبکی را روی صحنه برده اند . کارهایی که متاسفانه کارگردان هایی با نام های بزرگ اجرایشان کرده اند.

گفتن است  اغلب مخاطبان حسینی را با بازیش در نقش مرد تنهای فیلم به همین سادگی و راوی مجموعه مستند شرق دیوار آفتاب می شناسند و حسینی در اجراهایش به استفاده از زبان فاخر ادبی علاقه دارد ،که ریشه این علاقه او مرتبط به مطالعه او از ادبیات کلاسیک ایران و تجربه  سال ها زندگی در سرزمین فلسفه و موسیقی(آلمان) است .تارتف ، سه خواهر ، کالیگولا ، مهمان سرای دو دولت، سمفونی درد ، یوسف و وزلیخا ، عروس افغان ،راز ، خواجه نصیر ، پروانه های آسیایی ،گاو صندوق ، شکار روباه ، شرق دیوار آفتاب و ویتسک از جمله کارهای مهم کارنامه بازیگری حسینی هستند  .

 

 

خبر از احمد محمد اسماعیلی




نظرات کاربران