در حال بارگذاری ...
گفت وگو با شکوفا هاشمیان بازیگر نمایش پاره های ساده

روال بازی در این کار ساده و رئالیستی است

ایران تئاتر:نمایش پاره های ساده در باره تنهایی ها انسان مدرن است و شکوفا هاشمیان توانسته با درک درست از شخصیت مریم بازی قابل قبولی ارائه کند . وی دارای مدرک لیسانس نمایش، دانشکده هنر و معماری است .

هاشمیان سوای عکاسی در چند تئاتر و سریال به ایفای نقش پرداخته است و عضو اصلی عکاسان خانه تئاتراست .از جمله فعالیت‌های او می‌توان به عکاسی از نمایش‌های ورودیه پنج، نظمیه زنان، ماه در آب و عکاسی از سریال‌های دلنوازان و سه پنج دو اشاره کرد. او همچنین موفق به کسب جوایز متعددی نیز شده است .فرود اضطراری یک حواصیل (حسین محب‌اهری)تهران،تئاترشهر ،جزغاله‌های عاشقانه (علی هاشمی) ،خانواده تت (مائده طهماسبی)، کرگدن(فرهاد آئیش) تهران، تئاترشهر، پیدا و پنهان(حمید لبخنده) ،کارآگاهان (حمید لبخنده) ،عکاسی: آرزو (علی هاشمی)- فیلم کوتاه؛ بزنگاه (رضا عطاران)- مجموعه تلویزیونی،ترانه مادری(حسین سهیلی‌زاده)- مجموعه تلویزیونی؛ ازجمله کارهای بازیگری و عکاسی هاشمیان محسوب می شوند.شکوفا هاشمیان بازیگروعکاس ، تئاتر، سینما وتلویزیون بیشتر تمرکزش در حوزه تئاتر و صحنه است و سالها در این عرصه حضور جدی و اثر گذاری دارد . گفتنی است نمایش پاره های ساده هفت سال پیش در خانه نمایش اداره برنامه های تئاتر روی صحنه رفته بود ومورد توجه مخاطبان و اهالی تئاتر قرار گرفته بود . نمایش پاره های ساده روایت زندگی زن میانسالی در 13 روز تعطیلات نوروز است که به مرور دفتر خاطراتش مشغول است . پاره های ساده در مورد زندگی و دغدغه های انسان معاصر است. در واقع این متن نمایشی یک اثر زنانه درباره ضعف ارتباطی بین  آدم هااست. شخصیت اصلی نمایش دختری است که با دوستان و آشنایانش ارتباطی ندارد و همین مدرنیسمی که در جامعه ما رشد یافته یکی از دلایلی است که باعث دور شدن او از افراد خانواده اش شده و در واقع همین مساله آدم های جامعه را از هم دور کرده است. در این نمایش تنهایی آدم ها را از زاویه دید یک دختر به تصویر کشیده شده است . نمایش پاره های ساده در تماشاخانه باران روی صحنه رفته است . عوامل اجرایی این نمایش عبارتند از نویسنده: مهدی میرمحمدی، بازیگران ( به ترتیب ورود به صحنه): سیما تیرانداز، الهام شکیب، کاوه خداشناس، الناز شاهوردی، علی دستانپور، هاله گرجی، فرزانه سکوتی، رضا سخایی و شکوفه هاشمیان، طراح صحنه و لباس: کتایون رنجبران، ساخت تیزر: مانی قدرت‌نما، عکاس: هادی نوید، مشاور رسانه‌ای: محدثه واعظی‌پور، دستیاران کارگردان : آمنه شیخ‌الاسلام، سروش حسین‌زاده، مدیر صحنه : مهدی مختاری، منشی صحنه: علی قاسمی . با شکوفا هاشمیان در باره بازیش در نمایش پاره های ساده گفت گویی انجام داده ایم .

 

در مقطع فعلی آیا بازیگری برایتان نسبت به عکاسی دغدغه جدی تری است؟

مدتی است به واسطه عارضه ای که در گردن و دست هایم به وجود آمده است و دکتر حمل هر نوع وسیله سنگینی را برایم ممنوع کرده است ، عکاسی انجام نمی دهم . البته در این مدت به طور کامل از عکاسی دور نبوده ام . آلان عضو هیاٌت مدیریه عکاسان خانه تئاتر هستم و داوری و کارهای صنفی در حوزه عکاسی انجام می دهم .

 

در حوزه عکاسی هم با توجه به شرایط موجود و حضور تعداد زیادی عکاسان فرصت های کاری دارای محدودیت شده است؟

هر کسی جایگاه خودش را دارد .اگر عکاسی کار خوب ارائه کند . حتی اگر بازار کار پر رقابت باشد ، می تواند فعالیت کاری داشته باشد.

 

در حوزه بازی در تلویزیون هم سابقه کار دارید. آیا بازیگری در تلویزیون باندازه بازیگری در تئاتر برایتان مهم است؟

همیشه تئاتر برای من اولویت و دغدغه اصلی بوده است و انتخاب اولم بازی در تئاتر است .

 

نمایش پاره های ساده نمایش زنانه ای است. چقدر این مسئله باعث شد که برای بازی در این نمایش انگیزه بیشتری داشته باشید؟

حضور در این نوع کارها ارزشمند است و چه بهتر که این حضور در نمایشی باشد که دارای یک متن نوشته کامل و درست و حرفه ای باشد. بازی در نمایش پاره های ساده و نقش مریم هم برایم تجربه متفاوتی بود.

 

در اجرای قبل پاره های ساده نقش دیگری را بازی می کردید؟

در آن اجرا نقش زن فالگیر را بازی می کردم . قبل از شروع روند تمرینات علی هاشمی به من گفت نمی خواهد هیچ بازیگری نقشی که در اجرای قبلی را بازی کرده بود ، بازی کند .

 

آیا شما هم علاقه داشتید نقش جدیدی را بازی کنید؟

 دوست داشتم نقش همان زن فالگیر را بازی کنم .

 

به چه دلیل علاقه نداشتید نقش مریم را بازی کنید؟

 زیرا از نقش مریم می ترسیدم . در اجرای قبلی الهام کردا نقش مریم را بازی کرده بود و آنقدر نقش را خوب و کامل بازیش کرد که من از این فکر که جایش در اجرای جدید بازی کنم ، دچار نگرانی شدم . سخت ترین شب بازیم در پاره های ساده شبی بود که الهام کردا به دیدن نمایش آمد .

 

آیا با الهام کردا  در مورد اینکه ی خواهید نقش مریم را بازی کنید ، صحبتی هم انجام داده بودید ؟

نه، آن زمان ایران نبود و من تصمیم داشتم از او اجازه بگیریم و متاسفانه امکانش فراهم نشد و موقعی که نمایش را چند شب قبل دید بزرگوارانه رفتار کرد و گفت با دیدن نمایش گریه کرده است.

 

آیا اگر الهام کردا در ایران بود نقش مریم را بازی می کرد؟

تصمیم علی هاشمی مبنی براینکه بازیگران نمی توانند نقش قبلیشان را بازی کنند قطعی بود و بنابراین یا باید نقش مریم را بازی کردم و امکان دیگرش بازی نکردنم در نمایش بود .

 

به نظر می رسد جنس اغلب بازی های تئاترهای این دوران اخیر وهمین نمایش پاره های ساده به سمت بازی های رئالیستی مشابه بازی در فیلم های سینمایی شده است؟

سالها است که جنس بازی گل درشت تئاتری در نمایش ها مورد رویکرد نیست . ممکن است با توجه به محل اجرای نمایش که در یک سالن بزرگ مثل تالار وحدت باشد ، بازیگر مقداری درشت تر نقشش را بازی کند . اما روال بازی های ساده و رئالیستی است .

 

چقدر خصوصیات مریم به شما نزدیک بود؟

من تلاش کردم بازیم نسبت به اجرای گذشته نمایش متفاوت تر باشد . تمام نقش هایی که یک بازیگر بازیش می کند مقداری از شخصیت واقعی بازیگر در آن تزریق می شود . برای ایفای نقش مریم یکی از دوستان نزدیکم را برای بازی الگو قرار دادم .

 

 

گفت وگو از احمد محمد اسماعیلی




نظرات کاربران