در حال بارگذاری ...
محمدرضا خاکی در گفتگو با ایران تئاتر

«روال عادی» پس از هفت سال به ایرانشهر بازمی‌گردد

محمدرضا خاکی از اجرای مجدد نمایش «روال عادی» پس از گذشت هفت سال در تماشاخانه ایرانشهر خبر داد.

به گزارش ایران تئاتر محمدرضا خاکی کارگردان، مترجم و استاد دانشگاه که این روزها مشغول بازتولید نمایش «روال عادی» پس از گذشت هفت سال است، در پاسخ به این سوال که چرا تصمیم به بازتولید این نمایش گرفتید، گفت: همیشه مترصد فرصتی بودم که این نمایش را مجددا اجرا کنم زیرا «روال عادی» را دوست دارم. ضمن اینکه در سال 89 که در مجموعه تئاترشهر اجرا شد همزمان با جام جهانی فوتبال بود و با اینکه استقبال خوبی از نمایش صورت گرفت اما افراد زیادی دوست داشتند که نمایش را ببینند و  نتوانستند.

خاکی ادامه داد: البته این اولین باری است که من نمایشی را بازتولید می‌کنم به همین دلیل برای خودم هم پرسش است نمایشی که هفت سال از اجرای آن می‌گذرد، تماشاگر جدید چه رویکردی به آن خواهد داشت.

این استاد دانشگاه با بیان اینکه علاقه داشته امسال نمایشی را کارگردانی کند و تلاش‌های بسیاری هم کرده، درباره فضای نمایش «روال عادی» عنوان کرد: «روال عادی» نوشته ژان کلود کری‌یر با ترجمه اصغر نوری، نمایش جمع و جوری است و یک موقعیت بسیار جالب توجه و پر از چالش و تغییر دارد. زیرا نمایش مبتنی بر داستان نیست و بر اساس یک ملاقات خصوصی بین یک کمیسر و خبرچین شکل می‌گیرد که کمیسر خبرچین را دعوت کرده تا در دفترش با او دیدار کند و از او گزارشی بگیرد و ما شاهد یک گفتگوی پر از هیجان و عناصر غیرمنتظره و کشش دراماتیک هستیم.

«روال عادی» نمایشی بسیار ساکن است که دو پرسوناژ مرد دارد که مسعود دلخواه و کوروش سلیمانی آن ها را بازی می‌کنند.

محمدرضا خاکی در ادامه درباره روند اجرای آثار نمایشی در شرایط فعلی گفت: آقای پارسایی در این مدت خیلی با بنده همکاری داشتند اما با وجود تعداد زیاد علاقه‌مند و فارغ‌التحصیلان در زمینه تئاتر، متاسفانه وضعیت عمومی اجرای تئاتر مناسب نیست زیرا ما ساختار گروه نداریم؛ هیچ وقت به طور دقیق نوع و مکان اجرا و نوع حمایت مشخص نیست بنابراین خیلی سخت می‌توان پروژه‌های بزرگ کار کرد.

خاکی که چندی پیش نمایشنامه «آتش سوزی» نوشته وجدی معود که یکی از آثار قابل توجه سال‌های اخیر اروپاست را ترجمه کرده بود درباره دو کتابی که در دست انتشار دارد نیز بیان کرد: نمایشنامه «آه شب شیرین» نوشته تادئو کانتور که از مهم‌ترین کارگردانان و نظریه‌پردازان معاصر لهستان است را در دست ترجمه دارم؛ که کانتور دو ماه پیش از مرگش به سفارش فستیوال آوینیون به همراه 20 نفر از دانشجویان و داوطلبان تئاتر فرانسه این نمایشنامه خاص را برای گشایش فستیوال اجرا کرد. (کانتور پیش از انقلاب به ایران آمد و نمایش «کلاس مرده» که شهرت جهانی دارد را اجرا کرد؛ با وجود اینکه از او مطالب نظری و تئوریک در یران ترجمه شده اما تاکنون نمایشنامه‌ای ترجمه و منتشر نشده است.) اثر دیگرم کتابی به نام «هنرمند گرسنگی و خروج از هنرمند گرسنگی» است؛ که شامل یک نوول از فرانتس کافکا است که هنرمند گرسنگی نام دارد و بخش دیگر آن نمایشنامه «خروج از هنرمند گرسنگی» است نوشته تادئوش روژه ویچ و بر اساس نوول کافکا است. ضمن اینکه به این دلیل که ممکن است مخاطب نوول را نشناسد، مجددا نوول را ترجمه کردم و آن را در بخش اول کتاب و نمایشنامه را در بخش دیگر قرار دادم.

او هم چنین درباره فعالیت‌های آینده‌اش توضیح داد: در حال ترجمه نمایشنامه‌ای از الن دلیوس به نام «دومین محاکمه سقراط» هستم که تا یکی دوماه دیگر ترجمه‌اش پایان می‌یباد؛ هم چنین نمایشی با نام «خیاط» آماده اجرا دارم.

این کارگردان و مترجم تئاتر در پایان خاطر نشان کرد: در نحوه پردازش و اجرای ما تغییراتی ایجاد شده که تازگی‌هایی دارد و علت آن تغییر بازیگر و حضور کوروش سلیمانی به جای ایوب آقاخانی است. نمایش «روال عادی» از 30 خردادماه جاری در سالن استاد سمندریان مجموعه ایرانشهر اجرای خود را آغاز می‌کند و من امیدوارم دوستانی که در آن زمان نتوانستند نمایش ما را ببینند، به دیدن نمایش ما بیایند و از آن لذت ببرند.




مطالب مرتبط

در سالروز درگذشت هنرمند پیشکسوت سیاه‌بازی

نمایش «شاماران» به سعدی افشار تقدیم شد
در سالروز درگذشت هنرمند پیشکسوت سیاه‌بازی

نمایش «شاماران» به سعدی افشار تقدیم شد

اجرای پنج شنبه شب نمایش «شاماران» که مصادف با 30 اردیبهشت سالگرد درگذشت زنده یاد سعدی افشار بود، به این هنرمند تقدیم شد و محمدرضا خاکی در حاشیه این اجرا، نمایش امروز کشور را وامدار هنرمندانی چون سعدی افشار دانست.

|

در نشست خبری نمایش «روال عادی» مطرح شد

مجید مجیدی: وظیفه ماست که از تئاتر حمایت کنیم
در نشست خبری نمایش «روال عادی» مطرح شد

مجید مجیدی: وظیفه ماست که از تئاتر حمایت کنیم

مجید مجیدی کارگردان مطرح سینما در مراسم رونمایی از پوستر و نشست خبری نمایش «روال عادی» گفت وظیفه ما این است که از تئاتر حمایت کنیم. ما به تئاتر مدیون هستیم و حمایت امروز ما از تئاتر به نوعی خمس و زکاتی است که باید پرداخته شود. ما در دهه ۶۰ از تئاتر کوچ کردیم و به سینما رفتیم.

|

نظرات کاربران