در حال بارگذاری ...
حسن باستانی:

«اُ مثبت» کمدی مفرحی است

کارگردان نمایش «اُ مثبت»معتقد است: نمایشنامه‌نویسان طنزنویس، تابعی از اعمال سلیقه‌ تماشاگران شده‌اند.

به گزارش ایران تئاتر به نقل از پایگاه خبری حوزه هنری، حسن باستانی نویسنده و کارگردان تئاتر، پس از تماشای نمایش «اُ مثبت» به کارگردانی سیدعلی موسویان گفت: «اُ مثبت» یک کمدی خوب و مفرح است و کارگردان به‌خوبی توانسته روابط بین کاراکترها را برای تماشاگر باورپذیر کند. انتخاب بازیگران به‌درستی انجام گرفته و بازی بازیگران خوب است؛ دیالوگ‌ها نیز بسیار روان ادا می‌شود و ازاین‌رو ارتباط تماشاگر با نمایش در طول اجرا نیز حفظ می‌شود.
این منتقد تئاتر افزود: اما آنچه «اُ مثبت» را از یک نمایش ممتاز به خوب تبدیل کرد، ضعف نمایشنامه است. بعد از گذشت حدود بیست تا سی دقیقه از شروع نمایش، کل داستان لو می‌رود و در حقیقت عنصر غافلگیری در این متن وجود ندارد. «اُ مثبت» از این وجه، ضعف عمده‌ای دارد.
وی کارگردانی موسویان را قابل‌قبول دانست و خاطرنشان کرد: کارگردان، هر آنچه متن در اختیارش گذاشته بود را به کار گرفته؛ یعنی چیز بیشتری در متن وجود نداشته که بخواهیم بگوییم کارگردان از آن غفلت کرده است. حد و اندازه این نمایشنامه همین بوده و موسویان اجرای قابل دفاعی از آن ارائه داده است.
این مدرس دانشگاه، ضعف متون کمدی را یک عارضه همه‌گیر در تئاتر حرفه‌ای دانست و گفت: امروزه نمایشنامه‌های طنزی که نوشته می‌شوند آنچنان که باید، عمیق نیستند؛ یعنی وجه طنز و خنده‌دار بودن بر وجه اندیشه‌ورزانه، پیشی گرفته است. نویسنده صرفاً برای خنده گرفتن از تماشاگر، بار طنز متن را پررنگ‌تر می‌کند بدون آنکه به مسائل انسانی و اجتماعی بپردازد. نتیجه آن می‌شود که در غالب متون دراماتیک طنز، داستان‌ها و روابط شخصیت‌ها در سطح باقی می‌مانند و مفاهیم مستتر در متن، قابل بسط نیستند.
باستانی تصریح کرد: متأسفانه در تئاتر کمدی، شرایط به نحوی رقم خورده که صرفاً سلیقه‌ تماشاگر اعمال می‌شود. نویسندگان طنزنویس هم تابعی از این اعمال سلیقه شده‌اند و ازنظر من، فریب تماشاگر را خورده‌اند. تئاتر، هنری است که باید علاوه بر سرگرم‌کننده بودن، ذهن و اندیشه‌ مخاطبش را دستخوش تغییر و تحول کند. وقتی مخاطب از سالن اجرا خارج می‌شود، باید برایش ایجاد دغدغه شده باشد؛ اما متأسفانه تئاتر کمدی ما این روزها در سطح و خنده‌های سبک، درجا می‌زند. چون گویا تماشگران حوصله‌ فکر کردن ندارند پس هنرمند هم خودش را در سطح آن‌ها پایین می‌آورد و این‌یک زنگ خطر برای تئاتر کمدی است.
گفتنی است نمایش «اُ مثبت» به نویسندگی و کارگردانی سیدعلی موسویان تا 5 تیرماه- ساعت 19- در تماشاخانه‌ مهر حوزه هنری به صحنه می‌رود.
نمایش طنز «اُ مثبت» داستان فردی است که برای پیوند کلیه خواهرش به پول زیادی احتیاج دارد. همخانه او با کیفی پر از طلا وارد خانه می‌شود...
علاقه‌مندان برای رزرو بلیت می‌توانند با شماره‌ی تلفن 09033411993 تماس گرفته یا به سایت تیوال  مراجعه نمایند.




نظرات کاربران