در حال بارگذاری ...
صادق عاشورپور پس از تماشای نمایش گفت:

شاه فتاح نمایشی ایرانی به مفهوم درست کلمه است

صادق عاشورپور پس از تماشای نمایش «شاه فتاح» گفت: باید به توانایی نویسنده این نمایش در پختن موضوع اصلی تعزیه برای اجرای یک تئاتر اعتراف کنیم. نمایش «شاه فتاح» یک نمایش ایرانی به مفهوم درست کلمه است.

به گزارش ایران تئاتر به نقل از پایگاه خبری حوزه هنری صادق عاشورپور، استاد دانشگاه، نویسنده، پژوهشگر و کارگردان تئاتر کشورمان که زنگ افتتاح نمایش «شاه فتاح» را نواخت و مهمان اولین اجرای این نمایش بود، به خبرنگار پایگاه خبری حوزه هنری گفت: نمایش «شاه فتاح» یک نمایش ایرانی به مفهوم درست کلمه است. اگرچه نویسنده این اثر عین نسخه خطی را به نام خود ثبت کرده است؛ چراکه تعزیه‌دانان قدیمی در پای اشعار تعزیه خود امضا نمی‌زدند و این نمایش بر اساس یکی از نسخ تعزیه نوشته‌شده است؛ اما باید به توانایی نویسنده در پختن موضوع اصلی تعزیه برای اجرای یک تئاتر اعتراف کنیم.
وی ادامه داد: متن و موضوع اصلی تعزیه برای اجرای یک تئاتر خام است. این شبیه مرده‌ای است که برای زندگی و حیات به دم مسیحایی محتاج است. این کار توسط نویسنده نمایش «شاه فتاح» صورت گرفت.
این پژوهشگر و کارگردان تئاتر گفت: این اثر، به جوانمردی مولا علی (ع) در قالب یک کشاورز و برخورد با شاه فتاح اشاره دارد. نویسنده اثر به‌خوبی داستان را به نگارش درآورده است. آنچنان خوب که تمامی صفات شجاعت، شرافت، صولت، صداقت و صفای مولا علی (ع) به‌طور مشخص و فارغ از هرگونه شعارزدگی، وهم، تعصب و غیرعقلانی بیان‌شده است. به بیانی دیگر، موضوع و روایت داستان نمایش بسیار روان است.
عاشورپور در مورد کیفیت اجرای این نمایش گفت: قبل از هر چیزی باید از حوزه هنری تشکر و تقدیر کنم. حوزه هنری به سمت و سویی قدم برداشته که منجر به زنده شدن تئاتر خودمان شده است. منظور من از تئاتر خودمان، تشویق و حمایت حوزه هنری از تئاتر ایرانی است. چراکه تئاتر ایرانی و سنتی در کشور در حال فراموش‌شدن بود. مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری بار دیگر به داشته‌های خودمان پرداخته و آن را جانی دوباره بخشیده است.
وی افزود: خیلی‌ها تصور می‌کردند که تئاتر سنتی ایران با آن عظمت خود دیگر جایگاهی نخواهد یافت؛ اما نمایش «شاه فتاح» در حوزه هنری با اجرای جمع‌وجور و شسته‌ورفته خود، توانایی و قابلیت‌های تئاتر ایرانی را به نمایش گذاشت. گروه نمایشی تئاتر «شاه فتاح» توانایی خود در یک اجرای قوی را به رُخ مخاطبان خود کشید.
عاشورپور با تقدیر از مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری گفت: حوزه هنری تئاتر ایران را به سمت هویت اصیل خود حرکت داده است. ضمن احترام به مرکز هنرهای نمایش وزارت فرهنگ و ارشاد، عدم توانایی این مرکز در پرداخت تئاتر سنتی و ایرانی مشخص است. متأسفانه مرکز هنرهای نمایش وزارت فرهنگ و ارشاد در حرف ماند و به عمل آنچنان که شایسته است رسیدگی نکرد؛ اما حوزه هنری در عرصه نمایش، حیات و پویایی تئاتر ایران را بار دیگر ثابت کرد.
وی بار دیگر از اجرای خوب نمایش «شاه فتاح» تمجید کرد و افزود: تئاتر سنتی ایرانی را در اجرای نمایش «شاه فتاح» دیدم. چراکه عناصر تئاتر سنتی و ایرانی را به‌خوبی مورداستفاده قرار داده بودند. حتی آن‌هایی که مدعی تئاتر سنتی‌اند هنوز از صحنه گِرد مطلب درستی نمی‌دانند؛ اما نمایش «شاه فتاح» از آن به‌خوبی، درستی و زیبایی استفاده کرده‌ است. طراحی صحنه این نمایش خلاقانه عناصر تئاتر ایرانی و سنتی را به کار گرفته است.
وی در مورد موسیقی کار گفت: موسیقی نمایش نقش بسیار مهمی در فهم مخاطب از لحظات طلایی داستان دارد. این وظیفه را یک نفر در نمایش «شاه فتاح» به عهده داشت؛ اما بااین‌حال تمامی سازها را به‌خوبی و در جای مناسب خود به کار می‌گرفت. آنچنان که لحظاتی از نمایش همراه با موسیقی قلبم را به تپش وامی‌داشت.
 عاشورپور در مورد نوع خوانش‌های این نمایش گفت: خوانش و آوازها در دستگاه درست خود اجرا می‌شود. این نشان از کار تحقیقی و پژوهشی درست گروه نمایش دارد.
وی نورپردازی نمایش را هوشمندانه دانست و گفت: نورهای رنگی و نور سفید در رساندن پیام و ارزش‌های معنوی به‌خوبی مورداستفاده قرارگرفته است. گاهی از نور زیاد و گاهی کم‌کاری می‌شود؛ اما در این نمایش همه‌چیز در جای درست و به‌موقع خود به کار گرفته‌شده است.
وی افزود: آنان که رفتند کار حسینی کردند و آنان که ماندند باید کار زینبی کنند. رسالت فرهنگ و هنر بر عهده هنرمند است. مردم ما همه‌چیز در اختیاردارند؛ اما آنچه باید در جامعه تقویت شود فرهنگ مردم است. این امر تنها با مسئولیت‌پذیری و وظیفه‌شناسی هنرمندان این مرزوبوم محقق خواهد شد.
عاشورپور ادامه داد: دست همه اهالی زحمتکش این نمایش و بانیان آن را به خاطر اجرای خوب و تأثیرگذار می‎بوسم و به آن‌ها درود می‌فرستم.
وی در پایان گفت: لازم می‌دانم از زحمات کوروش زارعی در مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری قدردانی کنم. زارعی باآنکه جوان است اما مدیریت آینه‌داری برای تئاتر حوزه هنری را آغاز کرده است. آنچنان که هرجایی پا می‌گذارم برای تئاتر حوزه هنری تبلیغ می‌کنم. حتی اعضای گروه نمایش جوان خودم را موظف کرده‌ام که ارتباط با حوزه هنری و کوروش زارعی را مغتنم بدانند. از مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری تشویق و جذب گروه‌های نمایشی همچون نمایش «شاه فتاح» را خواستارم. هنرمندانی با این توانایی شایسته توجه هستند.
 گفتنی است مجلس تعزیه‌ «شاه فتاح» با کارگردانی و دراماتورژی ناصر عاشوری از 17 خرداد تا 4 تیرماه در تماشاخانه‌ ماه حوزه هنری به صحنه می‌رود.
علاقه‌مندان برای رزرو بلیت می‌توانند با شماره‌ 09352223721 تماس بگیرند یا برای خرید آنلاین به سایت تیوال  مراجعه کنند.

 




نظرات کاربران