در حال بارگذاری ...
حسن معجونی، کارگردان نمایش «متران‌پاژ» :

می‌خواهم مخاطب واقعاً بخندد

نمایش «مترانپاژ» به کارگردانی حسن معجونی این شب‌ها در تماشاخانه پالیز به روی صحنه می‌رود.

به گزارش ایران تئاتر به نقل از برنا، حسن معجونی که در آخرین تجربه تئاتری خود نمایش «مترانپاژ» را به صحنه برده است، وی در مورد زاویه این اثر در برابر اجتماع و شرایط آن گفت: «این نمایش در وهله اول زندگی دوگانه‌ای که ما داریم و داخل خانه یک‌شکلی هستیم و بیرون شکل دیگری داریم را نشان می‌دهد. ترس از این داریم که فضای داخلی ما لو برود و بیرونی شود باعث شده است که مدام پنهان‌کاری کنیم. این وضعیت که در متن وجود دارد دقیقاً عین مسئله جامعه ماست. ترسیدن آدم‌ها برای شرایطی است که انسان‌ها در اجتماعشان تحقیر می‌شوند. متن مترانپاژ حرفش همین است. بیشتر از ترس از دست رفتن موقعیت اجتماعی افراد، حرف نمایش ترسی است که به فراگیر افراد را در برگرفته است».
او در مورد هم‌خوانی و هم سویی تئاتر با شرایط اجتماعی افزود: ازنظر محتوایی باید این اتفاق رخ دهد به این دلیل که تئاتر سوژه‌ای مربوط مسائل روز است. گاهی سوژه‌ای مدنظر داریم یعنی محتوایی عمل می‌کنیم و گاهی در فرم این شکل وجود دارد و فرمی وجود دارد که زبان خودش را هم به چالش می‌کشد. البته باید دید در فرم هم حرفی برای گفتن داریم و چیزی را به چالش می‌کشیم؟! حتماً فرم و محتوا باید بازمان هم‌خوانی داشته باشد چراکه تئاتر را در لحظه می‌بینیم و در زمان حال رخ می‌دهد و مثل فیلم نیست.
 معجونی درباره بخش‌های از ادبیات روسیه که هنوز به ما معرفی نشده است، گفت: به نظرم بخش‌هایی به‌خوبی معرفی نشده که اساساً هیچ ارتباطی بین آن بخش و جامعه خودمان پیدا نمی‌کنیم. درواقع این همان کاری است که دراماتورژی انجام می‌دهد. آن چیزهایی که عایدی برای ما ندارد و مربوط به بخش‌های خاصی از اجتماع آن‌هاست که برای ما معنا و مفهومی ندارد.
او درباره جایگاه اجتماعی فعلی خود و ترس از بین رفتن آن مثل اتفاقی که در «مترانپاژ» رخ می‌دهد، توضیح داد: «جایگاهم در مورد بازیگری امروز برایم خیلی مهم نیست. شاید یک‌زمانی برایم اهمیت فراوانی داشت و فکر می‌کردم اگر این جایگاه را از دست بدهم چه اتفاقی برایم می‌افتد؟! اما بعدها متوجه شدم آن جایگاه فقط یک مدیوم است که برای خودم انتخاب کرده‌ام و پیغامم را در آن می‌دهم و بودن یا نبودن آن فرق زیادی ندارد و می‌توانم در جایگاه دیگری پیامم را برسانم».
معجونی درباره چیزی که دوست دارد مخاطب از نمایش به دست آورد، گفت: «واقعاً برایم مهم نیست که چیزی با خود می‌برد یا نه؟ آن چیزی که برایم اهمیت دارد این است که او به این اتفاقات واقعاً بخندد. به این دلیل که وقتی مخاطب می‌خندد، در حقیقت در حال شناسایی و مسلط شدن به است».
نمایش «ماجرای متران پاژ» همه روز به‌جز شنبه‌ها ساعت 19 در سالن شماره یک تماشاخانه پالیز به روی صحنه می‌رود. علاقه‌مندان جهت تهیه بلیت این نمایش می‌توانند به سایت تیوال مراجعه نمایند.




نظرات کاربران