در حال بارگذاری ...
یادداشت صادق عاشور پور درباره انتخاب دبیر جشنواره تئاتر فجر

هدفمندی، دانش بروز و قدرشناسی توأم با احترام

صادق عاشور پور پژوهشگر حوزه تئاتر و مؤسس هنرستان هنرهای زیبا به بهانه انتخاب فرهاد مهندس پور به‌عنوان دبیر سی و ششمین جشنواره تئاتر فجر یادداشتی را در اختیار ایران تئاتر قرارداد.

صادق عاشورپور: جشنواره تئاتر فجر، رویدادی است مبارک برای اهالی هنر نمایش، از چند جهت: نخست اینکه در سراسر کشور و در میان اهالی نمایش تلاشی مضاعف در می‌گیرد، چراکه هر گروه در حتی دورافتاده‌ترین شهر کشور می‌کوشد با ارایه کار خود، سهمی و نقشی در جشنواره داشته باشد. تا بدینوسیله، رنج و تلاش خود را هم در قضاوت داوران قرار دهد و هم به تماشاگران عرضه کند، تماشاگرانی که شاید در طول سال به‌این‌ترتیب و ترکیب، نصیب هیچ گروهی در شهرستان و حتی تهران نشود، تماشاگرانی عام به مفهوم واقعی کلمه از هر قشر و گروه. دوم، اگرچه جشنواره، ممکن است، برای خیلی از تماشاگران جنبه سرگرمی و بعضاً کنجکاوی داشته باشد اما برای بسیاری ازجمله اهالی تئاتر کلاسی است ضمن خدمت که هرسال یک‌بار برگزار می‌شود و می‌تواند به طالبان آن آموزش‌های ضروری و لازم را بدهد و کوله‌بار تجربه‌اندوزان و علاقه‌مندان را وزین‌تر و راه رسیدن به سرمنزل مقصود را که همانا پاسداری از فرهنگ ملی و اسلامی ما است هموارتر سازد. این‌گونه تعهد و تقوای جاری و ساری در جامعه را پالایش داده و تبیین نماید، در ارتقاء سطح دانش اجتماعی در کنار دیگر ارگان‌ها و نهادهای ذیربط سهیم گردد و قس علی الهذا.
پس سخن گفتن و نیز قلم زدن درباره جشنواره فجر با برپایی استوار قریب به چهار دهه در این مختصر نخواهد گنجید و چنانکه نگارنده سطور، خود تجربه کرده، نگاشتن درباره آن عمری و مجلداتی را لازم است.
لاجرم آنچه که نگارنده را متعهد و ملزم به نوشتن سطور پیش رو نمود، از جنس دیگری بود؛ پس از وقفه‌ای سیزده‌ساله یعنی از بیست و سومین جشنواره تئاتر فجر خوشبختانه امروز و امسال رخ‌نمود، بار دیگر سپردن دبیری جشنواره به دست باکفایت فردی است از جنس فرهنگ و نمایش که نه نمایش از جنس معمول آن، بلکه نمایش از جنس ایده ال و بلوری و درخشان آن، درخشان به صلابت و پاکی و فریبندگی نمایش دفاع مقدس.
شیوه‌ای نمایشی که اگرچه پیش از آن‌هم در همه‌جا معمول و مرسوم بود، اما در نمایش کشور ما چندان محلی از اعراب نداشت. تا بعد از انقلاب اسلامی که به همت عده‌ای از وجودهای ارجمند، در کشور و به‌عنوان قالبی موردتوجه قرار گرفت که اگر لازم باشد درباره آن مطول سخن گفت، مهم و نقش (فرهاد مهندس پور) مثال‌زدنی است.
افتخار آشنایی من با دکتر فرهاد مهندس پور تقریباً به چهار دهه پیش برمی‌گردد و در این چهار دهه آنچه برای من به‌عنوان یک پژوهشگر موردتوجه قرارگرفته است سه محور اصلی دارد:
1 - هدفمند بودن فرهاد مهندس پور.
2- تلاشگری وی، در به‌روز بودن که نگارنده باجرئت و افتخار توانم گفت که وی امروز، یکی از باسوادترین هنرمندان در نمایش و از اساتید زبده نمایش در دانشگاه‌های نمایش کشور، ضمن عدم ادعا و تظاهرات خود فریبانه، او همچنین کارگردانی توانمند است.
3- قدرشناسی و حرمت نهادن پیشکسوتان در عرصه فرهنگ و هنر که در این مورد مثالی مکتوب از خود وی می‌آورم تا آنان که منصف‌اند خود قضاوت کنند و دیگرانی هم که همیشه هستند و خواهند بود نگارنده را متهم به اغراق‌گویی و مداهنه نکنند؛ بیست و سومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر بیست و سومین جشنواره جهانی تئاتر فجر از تاریخ 1 تا 10 بهمن‌ماه سال 1383 ه، ش در تهران و به دبیری فرهاد مهندس پور برگزار شد، این جشنواره نیز به روال معمول با پیام‌هایی همراه بود ازجمله پیام وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی وقت، احمد مسجد جامعی، پیام معاون هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی محمدحسین ایمانی، خسرونشان مدیریت وقت مرکز هنرهای نمایشی و پیام (فرهاد مهندس پور) به‌عنوان دبیر جشنواره که پیامی متفاوت با پیام‌های دبیران جشنواره‌های گذشته بود، به علت کوتاهی پیام و متفاوت بودن آن، عین پیام در اینجا آورده می‌شود:
استاد ارجمند:
با گرم‌ترین درودها و پیرایه ترین سپاس‌ها، اجازه می‌خواهم از شما بخواهم، بیست و سومین جشنواره تئاتر کشور را با پیام خود سرافراز کنید.
می‌دانید رسم است که دبیر جشنواره به دیگران پیام بدهد ولی شایستگی شما و شعار جشنواره امسال

تئاتر برای همه
مرا بر آن داشت تا از شما بخواهم، به دبیر جشنواره، تولیدکنندگان تئاتر و تماشاچیان، تماشاخانه‌ها و جشنواره پیام بدهید. بی‌شکیب منتظر پاسخ شما هستیم.
 دوستدار شما
 دبیر جشنواره بیست و سوم تئاتر فجر
 فرهاد مهندس پور

در همان سال، به پاسخ به این درخواست، پاسخ‌ها و پیام‌های زیادی ارسال‌شده بود از آن میان پاسخ روان شاد محمود استاد محمد. استاد خسرو حکیم رابط. روان شاد داود رشیدی، کلاوس پایمان / Klaus paimann (کارگردان گروه هنری برلینر آسامبل کشور آلمان) اریکو اردگیر لینگر / Erik – ward Geerlings (کارگردان آرنولت / Arnolt) و ... که آن پیام‌های دیروز بدون هیچ شبهه و تردیدی امروز برگ‌هایی از تاریخ زرین نمایش کشور ماست؛ که نگارش یافته؛ که فرداییان از آن بهره‌مند خواهند شد.
در خاتمه بر خود روا می‌دانند، از گزینش بجای دکتر فرهاد مهندس پور، به‌عنوان دبیر سی و ششمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر ویژه معاونت فرهنگی و هنری وزارت محترم فرهنگ و ارشاد اسلامی سپاسگزاری نموده و تبریک خود را به مرکز هنرهای نمایشی کشور هنرمندان و تولیدکنندگان نمایش و همچنین تماشاگران ابراز دارند و از خداوند منان آرزو کنم که این جشنواره موفق‌تر از دیگر جشنواره‌های فجر درگذشته، پیام‌رسان تلاش‌های هنرمندان نسل ما به نسل فردا باشد و دکتر فرهاد مهندس پور عزیز در هدایت این امر شریف چنان ‌همیشه سربلند و پیروز باشد، ان‌شاءالله
صادق عاشورپور
26/3/1396

 

 




مطالب مرتبط

مدیرکل هنر‌های نمایشی مطرح کرد

دنبال رشد محتوا و فرم تئاتر کودک و نوجوان هستیم
مدیرکل هنر‌های نمایشی مطرح کرد

دنبال رشد محتوا و فرم تئاتر کودک و نوجوان هستیم

کاظم نظری مدیرکل هنرهای نمایشی می‌گوید تنها دلیل عدم حضور گروه‌های تئاتر کودک و نوجوان در جشنواره تئاتر فجر برگزاری جشنواره تخصصی تئاتر کودک و نوجوان بود و اداره کل هنرهای نمایشی به دنبال رشد محتوا و فرم این رویداد هنری و همچنین تئاتر کودک و نوجوان است.

|

گفت‌و‌گو با داور بخش دانشجویی چهل‌ودومین جشنواره تئاتر فجر

بهرام جلالی‌پور: ضعف امروز تئاتر ما، نمایشنامه است
گفت‌و‌گو با داور بخش دانشجویی چهل‌ودومین جشنواره تئاتر فجر

بهرام جلالی‌پور: ضعف امروز تئاتر ما، نمایشنامه است

بهرام جلالی‌پور، داور بخش دانشجویی چهل‌ودومین جشنواره تئاتر فجر، با بیان اینکه ضعف امروز تئاتر ما، نمایشنامه است و باید نمایشنامه نویسی به یک شغل خودکفا با درآمد مکفی تبدیل شود تا نمایشنامه نویس تمام وقت خود را به خلق آثار جدید اختصاص دهد، گفت برگزیدگان این جشنواره جزو ...

|

گفت‌وگو با کارگردان حاضر در بخش فراگیر جشنواره تئاتر فجر

«خودپرواز» و طرح موضوع عدم مناسب‌­سازی خودپرداز بانکی برای نابینایان
گفت‌وگو با کارگردان حاضر در بخش فراگیر جشنواره تئاتر فجر

«خودپرواز» و طرح موضوع عدم مناسب‌­سازی خودپرداز بانکی برای نابینایان

کارگردان نمایش «خودپرواز» قشر توان‌خواه جامعه را که شامل نابینایان نیز می‌­شود، دارای مشکلات فراوانی دانست و معتقد است این مشکلات باعث می­‌شود تا برخی از این عزیزان به جای مشارکت در فعالیت‌­های اجتماعی، به انزوا کشیده شوند. او موضوع عدم مناسب­‌سازی بانکی و خودپرداز ...

|

کارگردان حاضر در بخش تازه‌های تئاتر جشنواره گفت

کیانوش احمدی: امیدوارم نگاه عادلانه جشنواره در انتخاب و داوری آثار ادامه‌دار باشد 
کارگردان حاضر در بخش تازه‌های تئاتر جشنواره گفت

کیانوش احمدی: امیدوارم نگاه عادلانه جشنواره در انتخاب و داوری آثار ادامه‌دار باشد 

کیانوش احمدی، کارگردان حاضر در بخش تازه‌های تئاتر بر رویکرد عادلانه چهل‌ویکمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر در انتخاب آثار و داوری آن‌ها تاکید کرد. 

|

گفت‌وگو با کارگردان حاضر در بخش فراگیر جشنواره تئاتر فجر

لقمان بحرانی: «آشپزخانه فنلاندی­‌ها» نمایشی انتقادی درباره مردم، جامعه و دولت است
گفت‌وگو با کارگردان حاضر در بخش فراگیر جشنواره تئاتر فجر

لقمان بحرانی: «آشپزخانه فنلاندی­‌ها» نمایشی انتقادی درباره مردم، جامعه و دولت است

کارگردان «آشپزخانه فنلاندی‌­ها» نمایش خود را دارای فضایی کمدی-فانتزی می­‌داند که در درون مایه خود انتقادهایی را نیز درباره مردم، جامعه، دولت و تعاملات بین آن‌ها دارد.

|

گفت‌وگو با کارگردان حاضر در بخش هویت ملی جشنواره تئاتر فجر

میثم حبیبی: «همه خواب بودیم» روایتی متفاوت از زندگی حاج قاسم سلیمانی است
گفت‌وگو با کارگردان حاضر در بخش هویت ملی جشنواره تئاتر فجر

میثم حبیبی: «همه خواب بودیم» روایتی متفاوت از زندگی حاج قاسم سلیمانی است

کارگردان نمایش «همه خواب بودیم» می‌گوید ما می‌خواهیم جریانی مستندگونه از زندگی و آنچه آن شب برای خانواده حاج قاسم رقم خورده را برای مخاطب روایت کنیم.

|

گفت‌وگو با حامد مکملی، نویسنده و کارگردان نمایش «آریوبرزن»

برخوانی یک اتفاق تاریخی
گفت‌وگو با حامد مکملی، نویسنده و کارگردان نمایش «آریوبرزن»

برخوانی یک اتفاق تاریخی

حامد مکملی، نویسنده و کارگردان نمایش «آریوبرزن»، اثری که از طریق ورود به بخش تازه‌ها وارد مسابقه تئاتر ایران چهل‌ودومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر شده است، می‌گوید این نمایش یک برخوانی از داستان سردار بزرگ پارسی است که در برابر اسکندر مقدونی ایستاد و برای سرزمینش جان ...

|

در گفت‌وگو با کوروش شاهونه، کارگردان نمایش «هیدن» مطرح شد

چشم‌های بینایی که حقیقت را کتمان می‌کنند
در گفت‌وگو با کوروش شاهونه، کارگردان نمایش «هیدن» مطرح شد

چشم‌های بینایی که حقیقت را کتمان می‌کنند

کوروش شاهونه، یکی از نویسندگان و کارگردان نمایش «هیدن»، از جمله آثار حاضر در بخش مسابقه تئاتر ایران چهل‌ودومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر می‌گوید این اثر بر پایه اندیشه چشم‌های بینایی که حقیقت را کتمان می‌کنند بنا شده است. حقیقتی که می‌تواند به کل روابط جوامع انسانی ...

|

نظرات کاربران