در حال بارگذاری ...
در کنفرانس سالیانه 2017اتفاق می افتد

سخنرانی یک دانشجوی ایرانی در کنفرانس جهانی یونیما

عرفان خطیب زاده، دانشجوی پردیس هنرهای زیبای دانشگاه تهران گرایش عروسکی برای سخنرانی به کنفرانس سازمان جهانی تئاتر عروسکی ۲۰۱۷ به میزبانی کشور ایرلند دعوت‌شده است.

عرفان خطیب زاده،در گفت‌وگو با ایران تئاتر ضمن اعلام این خبر گفت :جهت سخنرانی به کنفرانس سازمان جهانی تئاتر عروسکی  که در اول و دوم آگوست2017 ( ده و یازده مردادماه سال جاری )به میزبانی کشور ایرلند دعوت‌شده ام.

وی که متولد 1372 و دانشجوی ترم 7 نمایش پردیس هنرهای زیبای دانشگاه تهران گرایش عروسکی است درباره‌ی سازمان جهانی تئاتر عروسکی یونیما بیان کرد: سازمان جهانی تئاتر عروسکی یونیما، سالیانه یک کنفرانس جهانی برگزار می‌کند و نظریه‌پردازان برگزیده، منتخب شرکت و سخنرانی در این رویداد می‌شوند که امسال دو روز و در دانشگاه کورک ایرلند برگزار می‌شود و من با نظریه بینا رشته‌ای دایرة‌المعارف تئاتر عروسکی معاصر بر اساس بیماری‌های ژنتیکی-پزشکی» برای سخنرانی در این کنفرانس برگزیده شدم.
خطیب زاده درباره نظریه‌اش بیان کرد: این نظریه بینا رشته‌ای به دنبال پیوند جدیدی میان تئاتر و ژنتیک-پزشکی است که به‌صورت سیستماتیک دایرة‌المعارفی نوشتم که تمامی بیماری‌های ژنتیکی-پزشکی را جمع‌آوری کردم؛ مانند دختری با قلب بیرون بدنش، مرد با پاهای صد کیلویی، مردی با دو سر جلو و پشت و بیماری‌های خاصی از این قبیل. ناگفته نماند که در تئاتر پست‌مدرن ما گروتسک داریم و مهم‌ترین ویژگی گروتسک ناهنجاری است (فرمالیستی-محتوایی) و این بیماری‌ها در راستای این سبک هستند. در مرحله بعد این بیماری‌ها را با کاراکترهای مهم تاریخ تئاتر تطبیق دادم تا بتوانم چارچوب محکمی برای استناد داشته باشم. سپس تک‌تک کاراکترها را بر اساس بیماری‌هایشان تحلیل دراماتورژیکی کردم؛ مانند اجرای نمایشنامه هملت بر اساس این سیستم.
عرفان خطیب زاده درباره‌ی چرایی نگارش این دایرة‌المعارف و کاربرد آن افزود: حقیقتاً دغدغه‌ام انسان و فلسفه بوده است؛ این‌که چرا بعضی از انسان‌ها این‌گونه خلق‌شده‌اند؟ چرا بیماری‌ها با یکدیگر فرق می‌کنند؟ منشأ آن‌ها کجاست؟ دیدگاه قانون و مردم درباره‌ی آن‌ها چیست؟ و به این نتیجه رسیدم که هنرهای نمایشی بهترین جایگاه برای به چالش کشیدن این موضوع است. این دایره المعارف در ضمن می‌تواند منبعی برای نویسندگان، پژوهشگران، طراحان، عروسک سازان، انیمیشن سازان و... باشد تا به‌صورت علمی به این مهم پرداخته و در کارهایشان بهره برند.
خطیب زاده که تاکنون موفق به کسب هشت جایزه بین‌المللی در کشورهایی مانند اتریش، فرانسه، ایتالیا، هند، انگلیس و فرانسه شده است درباره برنامه‌های آینده‌اش عنوان کرد: تابستان امسال در بوسنی و هرزه گوین سخنرانی‌ای با موضوع کارگردانی تئاتر بر اساس فرمول‌های شیمی» دارم. هم‌چنین نظریه بعدی‌ام درباره تحلیل کاراکترهای آثار شکسپیر درباره زیست‌شناسی گیاهان است که این نظریه، نظریه‌ی تطبیقی علمی برای اجرای جدیدی در این حوزه است. همه‌ی نظریات من بینارشته ای و کاملا علمی و عملی و براساس منطق و منبع است.
عرفان خطیب زاده در پایان افزود: تئاتر دنیا به دنبال کشف مرزهای ناشناخته و دیدگاه‌های نوین و تازه در آثار عملی و نظری است که باید با ذهن باز با آن‌ها برخورد کرد. امروزه تئاتر در دنیا، علم است؛ یعنی حتی به پژوهشگران تئاتر، دانشمندان تئاتر می‌گویند. هنرهای نمایشی در دنیا با سرعتی همچون تکنولوژی پیشرفت می کندو اگر ما به دنبال تئاتر جدیدی هستیم باید خودمان را به‌روز کنیم وگرنه فقط در جا می‌زنیم؛ من هم سعی دارم به‌نوبه خودم، این مهم را به سرانجام رسانم.

 




نظرات کاربران