در حال بارگذاری ...
حاشیه‌های خردادی حواشی‌الدوله

ترکیدن فضای بادکنکی،پریشان حالی خانم بازیگرو یک دکترای افتخاری برای استاد

ایران تئاتر- حسین سینجلی: بر اساس آخرین گزارش‌های دریافتی از حواشی‌الدوله، ترکیدن فضای بادکنکی اهالی رسانه و تعدادی از بازیگران و پریشان حالی سیما تیرانداز روی صحنه و از همه مهم‌تر اعطاء دکترای افتخاری ادبیات دانشگاه اسکاتلند به بهرام خان بیضایی تنها موضوعات جالب توجه در یکی دو هفته اخیر بوده و تئاتری‌ها روزهای آرامی را پُشت‌سر گذاشتند.

گرمای هوا، صعود تیم ملی فوتبال به جام‌جهانی بدون اما و اگر، داستان‌های افراد شرکت کننده در برنامه ماه عسل، حمله داعش و جواب مقتدرانه ایران به تروریست‌ها، برد و باخت‌های یکی در میان تیم ملی والیبال و... در این مدت به قدری سرِ حواشی‌الدوله را گرم کرده بود که اصلاً انگار نه انگار قول و قراری با ما داشت و قرار بود هر از گاهی به ما سری بزند. تا اینکه دیروز ظهر پیامش به دستم رسید . حدودای پنج بعدازظهر بود که چشمم به جمال استاد در تحریریه روشن شد. البته خدا نصیب نکند زمانی را که حواشی‌الدوله هیجان زده شده باشد و بخواهد همه آنچه را که دیده برایت تعریف کند. خلاصه اینکه بعد از کلی گفتن از اتفاق‌های گوشه و کنار ایران و جهان، بالاخره نوبت به یکی دو حاشیه تئاتری به قرار زیر رسید:

 

ترکیدن فضای بادکنکی

خیلی وقت بود که منتظر دیدن چنین اتفاقی بودم و با اینکه اصلا خوشایند نبود اما شد. خیلی وقت بود که می‌خواستم به چندتایی از این جوونایی که تازه پا به عرصه خبرنگاری گذاشتن بگم که عزیزان من وقتی شما به حرفه و همکار خودت احترام نمی گذاری و براش ارزش قائل نیستی نباید توقع داشته باشی که افراد دیگه برای شما و کارتو همکارات ارزش قائل بشن. وقتی در این حرفه بازه و هرا ز راه نرسیده ای به خاطر یه مصاحبه با یه بازیگری که تو دو تا سریال یا دو تا تئاتر بازی کرده حاضره هزارتا ژانگولر بازی دربیاره و همکاراشو بپیچونه و به انواع و اقسام ترفندها متوسل بشه؛  نتیجه همین میشه. 

اول اینکه اون خانم یا آقای بازیگر که روزگاری ارزوش بود با یک نشریه محلی مصاحبه کنه امروز فکر میکنه که لابد خبریه و نوبرشو آوردن و کم کم امر برش مشتبه میشه که یه دونه باشه. دوم اینکه به مرور دیگه اون بازیگر و هیچ کس دیگه نه برای خودت و نه برای همکارت ارزش قائل نیست و یهو یه روز که شاید اعصاب یکیشون بهم ریخته باشه هر چی دلش بخواد جلوی جمع به خودت و همکارت  میگه و میشه آنچه که نباید بشه. رفتار زننده بهناز جعفری علاوه بر اینکه از ناآگاهی او نسبت به فعالیت های رسانه ای خبر می ده یه جورایی نتیجه عملکرد خام و کم تجربگی خود شماهاست. این وسط رامبد خان جوان هم در دفاع از همکارِ بی‌اعصابش وویس‌هایی در فضای مجازی منتشر کرد و در یکی از اونا گفت که خیلی از بازیگرها مثل خیلی از خبرنگارها بیسوادن و...! فقط این وسط کاش رامبد خان معلوم می‌کرد که خودش جزو بازیگرای باسواده یا بیسواد. بازیگری که خودش هم حرمت پیشکسوت بامرامی مثل صفر کشکولی رو نگه نداشت. گرچه بازم اونقدر معرفت داشت که جلو دوربین تلویزیون روپله پائینتر بایسته و از صفرخان کشکولی تو برنامه خندوانه عذرخواهی کنه. 

خلاصه خداروشکر که نشست خبری نمایش «اعتراف» شهاب خان حسینی هم که در سالن کنفرانس تئاترشهر برگزار شد و داشت مثل نشست سریال «زیر پای مادر» به جاهای باریک کشیده میشد ختم به خیر شد. ولی فکر می‌کنم این رفتارهای ناشایست گوشی رو داد دست بچه‌های خبرنگار و از این به بعد میدونن که دیگه زیادی از کسی تعریف نکن. 

 

حال پریشان سیما تیرانداز در صحنه تئاتر

نمایش «پاره‌های ساده» یکی از نمایش‌هایی که همیشه از اینکه نتونسته بودم ببینم از خودم دلخور بودم. ولی خوشبختانه روال بازتولید تئاترهای موفق این مشکل را حل کرده و بعد از حدود هفت سال فرصتی دست داد تا به تماشای این کار بنشینم. من که منتقد نیستم و نمی خوام راجع به کار حرفی بزنم اما وقتی شنیدم سیما تیرانداز بازیگر خوب و کاربلد تئاتر که یکی از نقش‌های اصلی این نمایش رو بازی می‌کنه مدتیه دچار خونریزی بینی میشه و حتی بعضی وقتا در زمان اجرا هم خونریزی ادامه داره، حالم گرفته شد. صمیمانه ارزو می‌کنم که مشکل حادی نباشه و این بازیگر توانای تئاتر بتونه مثل گذشته باز هم روی صحنه بدرخشه.

 

بهرام بیضایی؛ افتخاری دیگر برای تئاتر ایران

برخلاف خیلیا که اگه چند روز خبری ازشون در رسانه‌ها نباشه از یادها میرن، هستند هنرمندانی که حتی اگه چندین سال هم جلوی چشم نباشند باز هم فراموش شدنی نیستند. بهرام خان بیضایی بی‌شک از آن دسته هنرمندانی است که با اینکه به خاطر تدریس و تحقیق در دانشگاه استانفورد آمریکا چند سالی است از وطن دور شده و زیاد جلوی چشم‌ها نیست اما بعیده کسی فراموشش کنه. اما دلیل اینکه یاد بهرام خان بیضایی افتادم این بود که شنیدم دانشگاه سنت اندروز اسکاتلند در یه برنامه سه روزه با اعطاء دکترای افتخاری ادبیات این دانشگاه به او به خاطر یک عمر  فعالیت ادبی و نمایشی از بهرام خان تقدیر می کنه. در همین حال و هوا بود که دیروز یکی از دوستانم عکس مراسم تقدیر از استاد بیضایی در دانشگاه سنت اندروز استکاتلند رو برام ارسال کرد. این مراسم هم به ابتکار دو ایرانی فعال در دانشگاه سنت‌اندروز برگزار شد. خلاصه به نوبه خودم خوشحالم که می‌بینیم ایرانی‌های با انگیزه بصورت فردی هر جا که باشن  قدر شناسی خودشان را به موثرین فرهنگ ایرانی نشان می دهند. گرچه شان این استاد اجل است از دکترای افتخاری و این رخداد غفلت فراگیر ساختار رسمی کشورمان را از گنجینه های انسانی  فرهنگ و هنر این سرزمین یادآور میشه ولی نهایتاً اینکه من هم مثل هر ایرانی دیگه از این اتفاق بسیار خرسندم و به همه تئاتری‌ها این اتفاق رو تبریک میگم. 




مطالب مرتبط

شانزدهمین سال جاودانگی اکبر رادی

شانزدهمین سال جاودانگی اکبر رادی

مؤسسه‌ فرهنگی هنری اکبر رادی، در پیامی به مناسبت سالگرد درگذشت این نمایشنامه‌نویس که هم‌زمان با زادروز بهرام بیضایی است، از این دو هنرمند بزرگ عرصه هنرهای نمایشی کشور یاد کرد.

|

نظرات کاربران