در حال بارگذاری ...
درنشست رسانه ای نمایش مفیستو مطرح شد

مسعود دلخواه :در این پروژه 80 نفر روی صحنه فعالیت دارند

به گزارش ایران تئاتر نشست رسانه ای نمایش مفیستو با حضور دکتر دلخواه و عوامل اجرایی نمایش در تالار مولوی برگزار شد .

در ابتدای نشست  دکتر دلخواه ضمن اشاره به اهمیت فرهنگ در حوزه تئاترعنوان کرد: کار فرهنگی انفرادی نیست و توسط یک نهاد و ارگان قابل حمایت نیست و باید تمام نهادها زیر ربط مثل صدا و سما و رادیو هم مشارکت داشته باشند و فرهنگ سازی لازم را برای اهمیت و جایگاه تئاتر انجام بدهند.

در ادامه نشست  فیلم بخشی از تمرینات گروه برای نمایندگان رسانه ها به نمایش در‌آمد .

در ادامه جلسه پرسش و پاسخ دکتر دلخواه در باره پرسش خبرنگار ایران تئاتر در باره اجرای نمایشی پر بازیگر و پر هزینه ، در حالی که اغلب اجراها با چند بازیگر محدود و کم هزینه اجرا می شوند عنوان کرد :‌ من آدم آینده نگری هستم و معتقدم باید نمایش را اجرا کنم که کار فرهنگی باشد وبتوانم از جوان ها حمایت کنم و از سوی دیگر در تئاتر باید تنوع اجرایی باشد و مخاطب بتواند انتخاب کند و برود یک نمایش جمع و جور و با دو سه بازیگر ببینید و یا برود نمایش های پر بازیگر و فاخر ببیند و از طرفی تعداد زیادی سالن خصوصی در این سالها راه اندازی شده است و علاقه دارند نمایش هایی با حضور بازیگران ستاره روی صحنه ببرند و این مسئله عیب و ایرادی هم ندارد . اما موقعی کار دچار چالش می شود که همه سالن ها بخواهند چنین نمایش های را در اختیار بگیرند . مشکل عمده تئاتر ما در حال حاضر تعداد بیشتر کارگردان ها نسبت به بازیگران است و این بحران باعث شد تا هرکسی مقداری پول فراهم کند بتواند برود و سالن های خوب مثل تالار وحدت و سالن اصلی تئاتر شهر را در اختیار بگیرد و آن وقت تئاتری واقعی و اصیل باید بنشیند کنج خانه . سیستم ستاره سازی سیتسمی بود که در قرن 18 در اروپا رواج داشت و امروزه شیوه منسوخ شده ای است و تازه ما داریم به سمتش رویکرد پیدا می کنیم !.

در ادامه نشست دکتر دلخواه ضمن اشاره به اعلام فراخوان برای انتخاب عوامل اجرایی نمایش مفیستو در سال قبل گفت : در زمستان سال قبل فراخوانی در باره انتخاب عوامل در فضای مجازی منتشر کردیم که با استقبال خوب جوانان دانشگاهی مواجه شد و 700 نفر متقاضی مشارکت در کار ما بودند .در پروژه مفسیتو در حدود 80 نفر فعالیت دارند و 32 بازیگر در نقش های اصلی و 22 بازیگر در گروه همسرایی  و ده نفر هم به عنوان نوازنده حضور دارند و چون طبق قرار داد اجرای نمایش با تالار مولوی  نمایش مفیستو 45 اجرا دارد. به جز 5 نقش اصلی ، بقیه نقش ها دو بازیگر دارند و هر کدامشان این فرصت را دارند که بیست و دو اجرا روی صحنه بروند .

پریسا رضایی بازیگر نمایش نیز در ادامه نشست عنوان کرد : نزدیک به چهار ماه است که روزی هفت ساعت تمرین می کنیم تا اجرای با کیفیت و خوبی را روی صحنه داشته باشیم و چون شاگرد دکتر دلخواه بودم و به خصوصیات کاری ایشان آشنا بودم با کمال میل در این نمایش حضور پیدا کردم و صبوری و متانت دکتر دلخواه در این مدت برایم خیلی ارزشمند بوده است.

 در بخش پایانی نشست دکتر دلخواه ضمن اشاره به این نکته که تا به حال یک ریال کمک مالی برای اجرای نمایش دریافت نکرده است عنوان کرد : من آدم خوشبینی هستم و به وعده های حمایتی دوستان در وزارت علوم خوشبین هستم و تا به امروز بدون اینکه ریالی به عوامل دستمزد داده باشم ،از جیبم در حدود سی میلیون تومان هزینه کرده ام.

 

گزارش از احمد محمد اسماعیلی




نظرات کاربران