در حال بارگذاری ...
شیوا مکی نیان در گفت و گو با ایران تئاتر خبر داد

با نمایش در به کانادا و آوینیون می روم

شیوا مکی نیان فارغ التحصیل کارشناسی ارشد نمایش از دانشکده تربیت مدرس است .این بازیگر - کارگردان با تجربه و توانای تئاتر سالها است است که در حوزه بازیگری و کارگردانی در تئاتر و تلویزیون فعالیت می کند.

مکی نیان کارش را از تئاتر در شهر اصفهان شروع کرده است ودر ادامه با حضور در تهران و بازی در نمایش هایی نظیر خرمشهر 11 فضای جدیدی را تجربه کرد .مکی نیان در گفت وگو با ایران تئاتردر باره کارهای جدیدش می گوید : در نمایشی به نام در به کارگردانی مهدی مشهور محصول گروه سایه بازی دارم . این نمایش قراراز 11 تیرماه در کشور کانادا وجشنواره فرینچ  بر روی صحنه برود .برای اولین بار است که نمایشی از ایران در این جشنواره روی صحنه اجرا می شود .نمایش در سالهای قبل هم در جشنواره تئاتری در سوئد ، نیویورک و آلمان روی صحنه رفته بود .

 

 مکی نیان در باره موضوع و تم نمایش در گفت : نمایش ساختار مونولوگ دارد و در دوبخش نمایش دومونولوگ مجزا از هم یکی با بازی من و دیگری با بازی مینا زمان اجرا می شود. نویسنده ، طراح و کارگردان این نمایش مهدی مشهور است و بنیامین اثباتی به عنوان مشاور کارگردان ،. سعید حسنلو به عنوان طراح صحنه با این پروژه همکاری دارند. قرار است در حدود 8 اجرا در این جشنواره داشته باشیم و بعد از خاتمه جشنواره در اواخر تیر ماه با این نمایش به جشنواره آوینیون می رویم. نمایش به زبان انگلیسی اجرا می شود و بحث مهم اصلی نمایش مهاجرت است .

 

 این بازیگر در باره داستان و بن مایه کار تاکید کرد : مضمون نمایش در باره زندگی دو دختر ایرانی به نام مستانه  است که قصد مهاجرت از ایران را دارند . مردی به نام گلبهاری کارهای امور مهاجرتشان را انجام بدهد . در این میان اتفاقاتی رخ می دهد و این دونفر درگیر شک و تردیدی می شوند که آیا کارشان درست است و یا نه . نمایش قصه جذابی دارد و در متن نوشته فضایی زنانه ای وجود دارد و در بطن داستان کل آدم ها بدون در نظر گرفتن جنسیت شان و زن و یا مرد بودنشان مورد واکاوی قرار می گیرند و اتفاقات درونی که می تواند برای همه آدم ها با هر نوع تفکر و سطح سواد و معلومات و جایگاه اجتماعی رخ بدهد ، در نمایش عرصه می شود و نکته مهم تصمیمی است که آدمها موقعی که در موقعیت های مختلف قرار می گیرند آن را انجام می دهند . طبیعی است به واسطه زن بودن شخصیتی که بازی می کنم  نقش زنانه اجرا می شود .معتقدم یک مفهوم کلی و حس جهان شمول در نمایش مورد تاکید کارگردان و نویسنده بوده است .چگونگی حضور در جهان آفرینش و دنیا  مورد واکاوی قرار می گیرد و موقعی که ریزبینانه به موضوع نمایش نگاه می کنم با موضوعی جهان شمول روبه رو می شوم .   

 

گفتنی است مکی نیان عضو هیات امنای انجمن نمایش استان اصفهان ، مدیر گروه تئاتر تجربه نو، داور جشنواره تئاتر آموزشگاههای کشور ، داورجشنواره تئاتر خیابانی در اصفهان و عضو هیات تحریره بولتن رپرتوار فصلی تئاتر اصفهان بوده است. "پایان فصل سرد"(اصغر خلیلی) اصفهان؛ 1378‏ ‏"معرکه در تاریکی"(اصغر خلیلی)اصفهان،‏ ‏"دایره"(اصغر خلیلی) محصول مشترک آلمان و هلند و فرانسه ؛ 1385‏ ‏"موهای بلوند"(اصغر خلیلی)، خرمشهر 11( اصغر خلیلی)،  شب روی سنگ فرش خیس ( هادی مرزبان و کارگردانی نمایش گفت وگو با باد از جمله کارهای ماندگار کارنامه مکی نیان هستند . مکی نیان با گروه های مختلف نمایش حضورهای موفق بین المللی نظیر حضور در جشنواره بین المللی تاتر جاده ابریشم با نمایش سرخ آب، حضور در جشنواره بین المللی شبهای سفید با نمایش اترار نامه ،حضور در جشنواره بین المللی تاتر در تاتر روهر آلمان با نمایش دایره گچی قفقازی تولید مشترک ایران والمان داشته است و جوایز زیادی نظیربازیگری اول(معرکه در تاریکی) جشنواره استانی، اصفهان؛ 1379-جشنواره منطقه‌ای، یزد؛ 1379‏ ،‏ بازیگری اول(سرخ آب)جشنواره استانی، اصفهان؛ 1382ـجشنواره منطقه‌ای، شیراز؛ 1382-کاندید ‏بازیگری، جشنواره فجر؛ 1382‏ بازیگری اول(عشق، رویا ، تاریکی)جشنواره استانی، اصفهان؛ 1383‏ بازیگری اول(اترار نامه)جشنواره استانی، اصفهان؛ 1384‏ ،بازیگری اول(موهای بلوند)جشنواره منطقه‌ای، یاسوج؛ 1385‏ بازیگری اول(تله‌تئاتر اترارنامه)جشنواره تولیدات سیما؛ 1385-جشنواره فجر 1386‏ بازیگری اول(تله‌تئاتر اروی)جشنواره تولیدات سیما؛ 1386 ‏ بازیگری اول(خرمشهر 11)جشنواره سراسری فتح؛ 1386 تقدیر شده در روز جهانی تاتر به عنوان بازیگر برگزیده ‏1386 تقدیر، روز جهانی تئاتر؛ 1387‏ بازیگر برگزیده جشنواره صاحبدلان1391 کاندید بازیگری جشن خانه تاتر برای نمایش شب روی سنگ فرش خیس 1392 برنده جایزه بازیگر برتر سال از سوی کا نون ملی منتقدان برای نمایش شب روی سنگ فرش خیس را به دست آورده است.

 

 خبر از احمد محمد اسماعیلی




مطالب مرتبط

نظرات کاربران