در حال بارگذاری ...
گفت و گو با الهام نامی بازیگر نمایش بوف نه چندان کور

دست نیافتنی بودن زن اثیری جذابش کرده است

ایران تئاتر:رمان بوف کور همواره در دهه های اخیر چالش بزرگی خیلی از اهالی سینما و تئاتر برای اقتباس بوده و به دلیل ساختار و سیالیت روایت رمان سترگ هدایت ، کارگردان ها با کار سختی مواجه بوده اند.

الهام نامی بازیگر با سابقه و نقش پذیر تئاتر ، سینما و تلویزیون سالها است در این حوزه  ونویسندگی فعالیت می کند و سال قبل در بخش مرور جشنواره بین المللی تئاتر فجر جایزه بهترین بازیگر را برای نمایش پرسه های موازی به دست آورد . جامه دران ، وقتی بازمی گشتیم ، چراغ های ناتمام ، کارکثیف ، تابو، ساعت صفر از جمله کارهای مهم نامی در عرصه بازیگری و نویسندگی هستند.الهام نامی در این نمایش در قالب سه شخصیت بازی متفاوت و اثر گذاری ارائه کرده است . کاری که سال قبل هم در فیلم چراغ های ناتمام با بازی در سه مقطع سنی یک زن به شایستگی انجام داده بود و هم در نمایش پرسه های موازی در قالب دو نقش فریبا و نادیا هم به آن پرداخته بود . نمایش بوف نه چندان کورکه پیشتر قرار بود با عنوان بازخوانی بوف کور در روشنا توسط محمد علی سجادی روی صحنه اجرا شود. بازخوانی مدرن و امروزی از این رمان بزرگ است و سجادی  پیش از این بازخوانی بوف کور در روشنا را در قالب فیلمنامه نوشته بود و در ادامه این کارگردان به این نتیجه رسید که این متن قابلیت صحنه ای بیشتری دارد و باید بر صحنه تئاتراجرا شود .نمایش بوف نه چندان کور این روزها در تماشاخانه ایرانشهر روی صحنه رفته است . الهام نامی ، مسعود کرامتی ، نازنین کریمی و رحیم نوروزی بازیگران این نمایش هستند .از دیگر عوامل این اثر می توان به نازنین کریمی (مجری طرح)، حمید عرب (تهیه کننده)، ایمان توکلی (برنامه ریز)، سید مسعود صمدی (مدیر تولید)، باران سیبی (دستیار کارگردان و منشی صحنه)، احسان آنالویی (موسیقی)، افسانه صرفه جو (طراح صحنه و لباس)، علی کوزه گر (طراح نور)، نیلوفر رهبری (طراح گریم)، سارا حدادی (مشاور رسانه ای و مدیر روابط عمومی)، آرین امیرخان و امیرحسین فاضلی (تبلیغات مجازی)، بهزاد خورشیدی (گرافیست)، محمد صادق زرجویان (عکاس و ساخت تیزر ) وعلی اصغر ایزی (دستیار صحنه) اشاره کرد. با الهام نامی در باره ایفای سه نقش متفاوت در این نمایش گفت و گویی انجام داده ایم.

 

اغلب مخاطبان بیشتر شما را به واسطه بازی هایی که در سینما و تلویزیون می شناسند . آیا بازی در تئاتر هم برایتان یک دغدغه جدی است؟

در چهارده سال اخیر حضور مستمری در تئاتر به عنوان بازیگر و نویسنده داشته ام و در رشته تئاتر هم تحصیل کرده ام . برای من اولویت اصلی تئاتر است . به همین دلیل تا دو سال قبل اغلب پیشنهادات تصویری را قبول نمی کردم و شاید به دلیل حضورم در چند فیلم این سوال برای شما ایجاد شده باشد.

 

 

از معدود بازیگران تئاتر و سینما و تلویزیون هستید که قابلیت ایفای نقش مراحل مختلف سنی یک کاراکتر را دارید؟

بله، من تلاش می کنم نقش های چند وجهی و متفاوت را بازی کنم. البته پیش آمده که نقش های ساده و رئالیستی هم بازی کرده باشم. همواره ترجیح می دهم با نقش کلنجار بروم و زوایای مختلفش را کشف کنم.

 

 

بوف کور از جمله رمان هایی است که محبوب و مورد توجه خیلی ها است و در عین حال به واسطه ساختار سیالش کار بسیار دشواری برای اجرا است ؟

در حدود یکسالی بود که محمد علی سجادی روی این متن کار می کرد وقراربود بر اساس نوشته اش فیلمی بسازد . در نهایت به این نتیجه رسید که متن برای اجرای صحنه مناسب تر است و موقعی که برای بازی در این کار دعوت شدم . فکر کردم که با چه کار سختی روبه رو هستیم . هنوز هم که اجرای نمایش شروع شده ، این پیچیدگی احساس می شود و خیلی دوستش دارم .

 

 

آیا ایفای این نوع نقش های غیر رئالیستی و ذهنی کار دشواری نیست ؟

محمد علی سجادی در خوانشی که از متن هدایت انجام داده است ،خیلی واقعی و زمینی با آدم های گنگ و وهم آلود و پیچیده رمان بوف کور مواجه داشته است . به نوعی مابه ازای واقعی این شخصیتها را در نمایشش ارائه کرده است . برای ایفای نقش هایم در نمایش محمد علی سجادی کمک های زیادی به من انجام داد و در جلسات متعددی به طور مفصل در باره نوع نگاهش به شخصیتها و بازی هایی که از من انتظار دارد حرف زد .

 

بعد از خواندن متن نمایش استباط خودتان از این نقش ها چگونه بود ؟

یکباری در دوران جوانی بوف کور را خوانده بودم . من به کارگردان اعتماد کردم و حرف هایش را در تمرینات عملیاتی کردم . یک جاهایی طبیعی است در برخی از کنش ها شخصیت اختلاف نظرهایی وجود داشته باشد . که با بحث منطقی به جمع بندی مشترکی رسیدیم . این به روز و ملموس شدن شخصیت های نمایش توسط کارگردان به من کمک های زیادی انجام داد تا بازیم درست باشد و برای اولین بار از زن بوف کور تصویر جدید نمایشی ارائه کردم.

 

ویژگی جدید زن عامی و خاکستری بوف کور که برایتان دارای اهمیت بود در چه مواردی قابل بررسی است؟

در نمایش این زن می آید و از حق خودش دفاع می کند .

 

از ایستا و مفعل بودن زن رمان بوف کور فاصله می گیرد؟

 بله، چنین اتفاقی رخ می دهد . در رمان شخصیت اصلی مدام از زنی حرف می زند که تصویر شوم وعجیب و غریبی دارد . در نمایش این زن عمل گرا می شود و از خودش دفاع می کند و خودش را بابت اکتش محق می داند .

 

این خصلتها در این زن امروزی ترش می کند؟

همینطور است و معاصر سازی در باره اش انجام شده است .

 

زن اثیری رمان بوف کور هم از شخصیتهای جذاب کار محسوب می شود؟

 در حقیقت دست نیافتنی بودنش جذابش می کند و خدایگونه بودنش نیز بر ابهتش می افزاید .

 

آیا می توانیم زن اثیری را معادل زن فم فتال با الگوهای غربی بدانیم؟

شاید بشود چنین مصداقی را برای زن اثیری قائل شد . این شخصیت و کلاً سایر شخصیت های کار پیچیدگی و چند معنایی خاصی دارند .

 

دو نقشی که کارگردان به نمایش اضافه کرده و شما بازیش می کنید. چقدر در سطح و روال شخصیت های کلاسیک این کار هستند؟

 ناهید زنی است با ویژگی های رومانتیک و نگاه منطق گرایی دارد . در رمان هدایت سه زن وجود دارند که یکی خدای گونه و عجیب است  .زن دوم هم همسر نقاش است .و سومی هم زن عامی است. در تحلیلی که محمد علی سجادی در باره نوع نگاه هدایت به زن های اثرش دارد ، معتقد است نگاه هدایت رومانتیک است و تصویر زمینی و کوچه و بازاری از زن ارائه نمی کند . اما ناهید نمایش زن معمولی و عادی است که دور و بر نقاش می پلکد .

 

گفت وگو از احمد محمد اسماعیلی

 




نظرات کاربران