در حال بارگذاری ...
گفت‌وگو با جعفر مهیاری دبیر جشنواره «me» :

برنامه ویژه‌ای برای گروه‌های ایرانی در جشنواره تئاتر «me» آلمان داریم

ایران تئاتر : جعفر مهیاری دبیر جشنواره «me» گفت: برای دومین دوره جشنواره تئاتر «me» که در وورزبورک آلمان برگزار می‌شود، برنامه‌ای ویژه‌ای برای گروه‌های نمایشی ایران داریم.

جشنواره بین‌المللی تئاتر «me» (من) با دبیری جعفر مهیاری اول تا هفتم ژوئن (۱۱ تا ۱۶ خرداد) در شهر وورزبورگ آلمان برگزار شد. جشنواره‌ای که باهدف معرفی نمایش‌های خلاق و توجه به رپرتوار کمپانی‌های تئاتری شکل گرفته است. این جشنواره در اولین دوره خود میزبان کمپانی‌های تئاتر خصوصی از پنج کشور ایران، آلمان، هلند، بلژیک و فرانسه بود. جعفر مهیاری در گفت‌وگو با ایران تئاتر درباره این جشنواره و دورنمای این فستیوال نمایشی سخن گفت.

نخستین دوره جشنواره تئاتر «me» چگونه برگزار شد و آیا شما به اهداف مورد نظرتان در این فستیوال رسیدید؟
بله ، ما برای اولین دوره این جشنواره هدف مان این بود این رویداد را بدون سر و صدای اضافه و حاشیه‌های معمول برگزار کنیم که این مهم محقق شد. همچنین باید می فهمیدیم نقاط قوت و ضعف این جشنواره کجاست که و به چه چیزهای دیگری احتیاج داریم  که این موضوع را هم فهمیدیم. کارهای مورد نظرمان هم اجرا شدند و خوشبختانه همه شرکت‌کنندگان با رضایت و احساس بسیار خوب جشنواره را ترک کردند. یکی از اهداف مهم ما ایجاد رابطه صمیمانه در میان شرکت‌کنندگان و عوامل جشنواره بود که آن هم اتفاق افتاد. زیرا همانطور که می‌دانید هدف اصلی جشنواره این بود که ما کمپانی‌های مختلف تئاتری را گردهم آوریم تا تولیدات نمایشی و رپرتوار خود را به نمایش بگذارند که در این زمینه اتفاقات مثبتی افتاد.
بازخورد این جشنواره در آلمان چگونه بود ؟
بازخوردهای در آلمان و نشریات محلی بسیار خوب بود. مردم آلمان اصولا از رویدادهای اینچنینی استقبال می‌کنند بخصوص که نقش خودشان را در معنا و مفهوم آن رویداد پررنگ و موثر ببینند. از این رو این جشنواره هدف مهم دیگرش همانطور که از اسمش پیداست مالکیت دادن این رویداد به همه کسانی‌ست که حتی به ظاهر کوچکترین نقش رو دارند که مثلا تماشاگران با خریدن بلیت‌ می‌تواند باشند. به همین دلیل استقبال خوبی صورت گرفت و شهرداری و سازمان جوانان شهر وورزبورک آلمان حمایت خوبی از جشنواره داشتند.
آیا جشنواره در دوره‌های آینده نیز برگزار می شود و شما همچنان به عنوان دبیر آن حضور دارید؟
بله. در طول جشنواره شهردار شهر وورزبورک از نمایش‌ها دیدن کرد و احساس رضایت‌بخشی را از این جشنواره بروز داد که حمایت بیشتر از جشنواره در سال‌های آینده، نتیجه آن بود. اما از آنجایی که ایده این جشنواره با اهداف مورد نظر به نام تئاتر زندگی است طبیعتا هر ساله این جشنواره با دبیری من انجام می‌شود و ریاست آن با کمپانی نیونرپلاتس آلمان است.  
هدف‌گذاری شما برای دوره‌های آینده جشنواره چیست؟
ما از 5 کمپانی دعوت کردیم تا در اولین دوره نیازها و کمبودهای خود را بهتر بشناسیم اما برای ادوار آینده افزایش تعداد نمایش‌ها و کمپانی‌های تئاتری را خواهیم داشت. البته با توجه به استقبالی که صورت گرفت رویکرد ما در دوره‌های آینده برگزاری یک هفته فرهنگی است و حتی زمینه اکران فیلم و برگزاری کنسرت موسیقی نیز را پیش بینی کرده‌ایم. که البته  طراحی این بخش ها بر اساس هفته ای فرهنگی برای ایران است و اکران فیلم و موسیقی را بیشتر برای آثار ایرانی در نظر گرفته ایم.
ملاک شما برای انتخاب آثار برای این جشنواره چگونه است
هدف ما حضور گروه و کمپانی های تئاتری است که تولیدات خود را به نمایش بگذارند. البته در این زمینه کیفیت اجرایی برای ما در اولویت خواهد بود. یعنی ما کمپانی و گروه‌های نمایشی را دعوت خواهیم کرد که با سابقه مشخص در تولیدات خوب تئاتری فعال هستند.
برای انتخاب گروه‌های نمایشی چه ظرفیت‌هایی را در نظر می‌گیرد؟
همه امکاناتی که مربوط به حضور آنها در طول جشنواره است به اضافه بر اینکه دستمزد هم به گروه های بابت اجرا داده خواهد شد.
برای انتخاب گروه های ایرانی هم برنامه ای دارید؟
البته. اساسا این جشنواره قرار بود که یک فستیوال نمایشی برای ایرانیان در آلمان باشد و همینطور آلمانی ها چنین فستیوالی را در تهران داشته باشند. از آنجا که به خاطر منابع مالی که در ایران وجود نداشت ما این فستیوال را به صورت بین المللی در آلمان آغاز کردیم. اما همچنان فضای قابل توجهی را در این رویداد به آثار ایرانی اختصاص خواهید داد. قرار است که در طول سال جاری از نمایش‌ها دیدن کنم  و از بهترین‌ها برای حضور در جشنواره "me" دعوت خواهم کرد.
دومین دوره جشنواره در چه زمانی برگزار خواهد شد؟
زمان برگزاری هنوز تثبیت نشده چون یکی از قسمت‌هایی که متوجه کمبود آن شدیم نامناسب بودن زمان فستیوال بود زیرا در این تاریخ در آلمان با تعطیلات روبرو بودیم که بخاطر ساختار فرهنگی و اداری آلمان این زمان مناسب نبود البته با کمی تغییرات چند روز زودتر یا دیرتر زمان فستیوال مشخص خواهد شد. بنابراین زمان آن قاعدتا زیاد تغییر نخواهد کرد.  
آیا جشنواره تنها در آلمان برگزار می شود
این جشنواره بله اما جشنواره "me" به تدریج در همه کشورها برگزار خواهد شد چون قالب این جشنواره چنین اقتضا می کند. این جشنواره یک خط دراماتیک دارد که معنای آن دوستی، صمیمیت و رابطه و نزدیکی فرهنگهاست که نتیجه آن به یک جشنواره بزرگ‌تر ختم خواهد شد که نام آن "we" (ما) است که برگزیده‌های جشنواره‌های (من) در این رویداد اجرا می‌شوند که البته این جشنواره هر سال به طور چرخشی در یک شهر یا کشور برگزار می‌شوند.

 




نظرات کاربران