در حال بارگذاری ...
در نشست رسانه‌ای جشنواره «چرخ و فلک» مطرح شد:

تاکنون نودونه گروه اعلام آمادگی کردند

نشست رسانه‌ای نخستین جشنوارهٔ هنرهای نمایشی چرخ و فلک با حضور شبنم قلی خانی (دبیر جشنواره) و حامد زحمتکش (قائم مقام دبیر) در تالار مشاهیر مجموعهٔ تئاتر شهر برگزار شد.

به گزارش ایران تئاتر شبنم قلی خانی در ابتدای این نشست با بیان اینکه باید تئاتر را با ارائهٔ بازی‌های نمایشی از سنین پایین به بچه‌ها معرفی کنیم، گفت: بر اساس نظریه‌های روان شناختی، سه تا هفت‌سالگی هر فرد بیشترین تاثیر را روی شخصیت او می‌گذارد و بچه‌ها در این سن توانایی کنترل خشم و هیجان را پیداکرده و قابلیت‌های خود را کشف می‌کنند.
وی ادامه داد: در دنیا سه جشنواره به این سبک و سیاق برگزار می‌شود که دو جشنواره در آلمان و یکی در آمریکاست و این نخستین دورهٔ جشنواره در ایران است. امیدواریم با ارزیابی آنچه در این دوره روی می‌دهد و برطرف کردن کاستی‌های احتمالی، در دوره‌های آتی جشنواره را به شکل بین‌المللی برگزار کنیم.
دبیر نخستین جشنوارهٔ هنرهای نمایشی چرخ و فلک، با بیان اینکه استان‌های مختلف متقاضی حضور در جشنواره هستند، توضیح داد: پس از پایان مهلت ارسال فیلم‌ها در دوم مردادماه، ده مربی معرفی می‌شوند که گروه‌های متقاضی می‌توانند از آن بهره ببرند.
در ادامهٔ این نشست حامد زحمتکش، قائم مقام دبیر جشنواره به ارائهٔ توضیحات بخش‌های مختلف این رویداد پرداخت و گفت: جشنوارهٔ هنرهای نمایشی چرخ و فلک زیر نظر موسسه تماشاگان برگزار می‌شود.
وی ادامه داد: ما جزوه ای را طراحی کردیم که آنچه خانواده‌ها لازم است از تئاتر بدانند برای آن‌ها توضیح داده‌شده، اینکه یک خانواده چطور می‌تواند فرزند خود را برای رسیدن به نمایش خلاق کمک کند. نودونه گروه تاکنون برای حضور در بخش‌های مختلف اعلام آمادگی کردند که پنجاه گروه متقاضی از تهران است. مهلت ثبت‌نام تا پایان خردادماه بود که با توجه به مشورت‌هایی که انجام شد قرار را بر این گذاشتیم که این زمان تا دوم مرداد ادامه داشته باشد.
قائم مقام دبیر جشنواره بیان کرد: صبح‌ها از ساعت ۹ تا ۱۳ در محل پلاتو پیچ آماده پذیرش گروه‌ها است. سهمیهٔ هر گروه ۲ ساعت تمرین به‌صورت رایگان است که در اختیار گروه‌ها قرار می‌گیرد تا به تشریح جزوه آموزشی و راهنمایی گروه‌ها بپردازند. اگر گروهی نیاز به ساعات بیشتر، مکان تمرین و مربی آموزشی داشته باشد می‌تواند درخواست خود را به مسئول شاخهٔ مربوط اعلام کند تا در اسرع وقت هماهنگی لازم انجام گیرد و امکانات با تخفیف ویژه در اختیار گروه قرار خواهد گرفت.

زحمتکش اضافه کرد: یک کانال شخصی در سایت آپارات مشخص‌شده است که فیلم‌ها را با کدی که در موقع ثبت‌نام به آن‌ها اختصاص داده‌شده بارگذاری می‌کنند. توجه به عرف جامعه و مسائل فرهنگی نظیر حجاب از نکات قابل‌توجهی است که خانواده‌ها باید در نظر بگیرند.
وی افزود: خدمات جشنواره به گروه‌ها شامل جلسات گروهی کارشناسی است که در بخش‌های مختلف انجام می‌شود. کارشناسانی را برای گروه‌ها معرفی می‌کنیم که طی یک جلسه بتواند آنچه را که لازم است به گروه‌های مختلف اعلام کنند. شاید طراحی صحنه برای یک گروه تعریف‌نشده باشد و شاید بخشی از متقاضیان خانواده‌هایی هستند که آشنایی با تئاتر ندارند و اصلاً تئاتر ندیده باشند که هدف ما معرفی تئاتر به خانواده‌هاست. یکی از برنامه‌هایی که در نظر گرفته‌ایم امکان تماشای گروهی تئاتر برای گروه‌های حاضر در این رویداد خواهد بود که در تالار هنر نمایش‌های کودک ببیند.
این فعال تئاتر کودک یادآور شد: قرار ما بحث حرفه‌ای تئاتر نیست، بحث نمایش خلاق است. طراحی صحنه و لباس هیچ تاثیری در انتخاب آثار ندارد اما می‌تواند کمکی برای شکل گرفتن نمایش باشد. با توجه به اینکه این گروه سنی توصیه نمی‌شود که اجرای مقابل تماشاگر داشته باشند و پروسهٔ شکل گیری اجرا و رسیدن به نمایش خلاق برای آن‌ها جذاب‌تر است. به همین دلیل ما تماشاگر محدود در نظر گرفتیم چراکه در این پروسه کمک کنیم تا بچه‌ها بتوانند مقابل تماشاگران بیشتری اجرا داشته باشند و اعتمادبه‌نفس برای اجرا داشته باشند.




نظرات کاربران