در حال بارگذاری ...
سیامک صفری در نشست خبری نمایش «لامبورگینی»گفت :

ما از ندیدن و نشنیدن مسائل دچار یک بی‌حسی شده‌ایم

ایران تئاتر: نشست خبری نمایش لامبورگینی در ظهر روز دوشنبه با حضور خبرنگاران برگزار شد.

به گزارش ایران تئاتر نشست خبری نمایش «لامبورگینی» به نویسندگی و کارگردانی سیامک صفری با حضور خبرنگاران و هنرمندان این نمایش نیمروز 12 تیر در کافه تماشاخانه شهرزاد برگزار شد. نمایش لامبورگینی یک‌شب از زندگی دو نفر را با نگاهی به مضامین اجتماعی و تضاد میان افراد نشان می‌دهد .در حقیقت چند پدیده اجتماعی همچون مسئله گور خواب‌ها ، حادثه پلاسکو و  مشکلات خواننده‌های زیرزمینی را در یک داستان دراماتیک می‌بینیم.

 

مسائل روز جامعه مهمترین دغدغه من است

در آغاز این جلسه سیامک صفری پس از خوش‌آمد گویی و تشکر از حضور رسانه در این مراسم گفت :من دغدغه‌های زیادی دارم اما مسائل جامعه همیشه مدنظرم بوده است مضمون نمایش باوجوداینکه به پدیده‌های مختلف نگاه شده اما مرتبط به هم هستند .لامبورگینی متن عصبانی اما شیرینی را به رخ می‌کشد.تمامی اجزای آن مرتبط به هم و ملزوم یکدیگر است.درواقع لامبورگینی مارک یک اتومبیل که در شهر تورنو ساخته می‌شود و نشانی از قدرت و ثروت دارد . بورگینو به ایتالیایی یعنی کوچه‌های تنگ و تاریک  اما آرم ماشین یک گاو عصبانی است که به شیطانی بودن آن نیز اشاره‌هایی شده است .اگر نمایش را ببینید متوجه می‌شوید که این تضاد در عنوان نمایش مثل فاصله‌ی طبقاتی اتومبیل‌های شاسی‌بلند و قیمت پایین پشت چراغ‌قرمزهای شهرمان است .

وی در رابطه با انتخاب حمید صفت به‌عنوان یکی از بازیگران نمایش نیز ادامه داد: رپ خواندن معضل جامعه نیست و در شاخه‌های هنر جا دارد.این موسیقی در تمام دنیا به شکل‌های گوناگون شکل‌گرفته و رشد کرده است .ویژگی‌های دو بازیگر دیگر سیامک صفری و اشکان خطیبی- نزدیک به این سبک قرارگرفته و باعث شد تا ما موسیقی رپ را برای این نمایش انتخاب کنیم .رپ نوعی واکنش به معضلات جامعه است نه یک معضل !من ایمان‌دارم در این نمایش آن چیزی که باید اتفاق افتاده است و ارتباط این نوع موسیقی با شیوه اجرا متفاوت نیست.

 

از حضور در این چالش خوشحالم

حمید صفت نیز پس از تشکر و قدردانی گفت:من تاکنون در چنین نشستی نبودم .حضور من وابسته به سیامک صفری و اشکان خطیبی است . من‌بعد از شنیدن داستان نمایشنامه از اینکه چنین متن خوبی با شوخی و جدیت حرف‌ها و مسائل اطراف را نشان می‌دهد خوشحال شدم .

 

زمین ، زیرزمین و روی زمین برای من جالب‌توجه است

ایده ابوطالبی به‌عنوان طراح حرکت این نمایش نیز نظر خود را در رابطه با نمایش گفت: چیزی که در کل نمایش توجه من رو جلب کرد نگاه کامل به مسائلی است که برای هرکسی ممکن اتفاق بی افتد و این مورد زمین ، زیرزمین و روی زمین برای من جالب‌توجه بود و دغدغه من قرار گرفت.

 

حاشیه‌ها در باره حضور  حمید صفت بیخود و اضافی است

اشکان خطیبی پس از تشکر و قدردانی در رابطه با حضور طراح حرکت و خواننده رپ در این نمایش گفت : مفاهیمی در این نمایش وجود دارد که توسط زبان و دیالوگ قابل‌نمایش نبود و باید آن‌ها را توسط تصاویر و حرکت نشان می‌دادیم . بنابراین از ایده ابوطالبی به‌عنوان طراح این حرکات استفاده کردیم و تا زمانی که نمایش را نبینید درک این مورد شاید کمی سخت باشد . مسئله دیگر مرتبط به  حمید صفت است ؛ از روز گذشته که خبر حضور وی را اعلام کردیم حاشیه‌های بسیار زیادی با عنوان اینکه ما به دنبال سوءاستفاده و فروش بلیت هستیم شنیده شد .این مطلب که حمید صفت طرفدارهای زیادی دارد شک‌برانگیز نیست اما فروش بلیت ما پیش از اعلام حضور وی هم خوب و پر بود بنابراین حاشیه‌ها بیخود و اضافی است .دومین مسئله اینکه وقتی کاری مرتبط با پدیده‌های اجتماعی انجام می‌دهیم بایستی از کسانی استفاده کنیم که با این مشکلات آشنا هستند ؛ حمید صفت از بطن پدیده‌های اجتماعی درآمده است ، او به نقاط نادیده و دورافتاده جامعه می‌رود تا صدای این افراد باشد .مسئله دیگر هم اینکه سوءاستفاده وقتی است که شما به‌اجبار چیزی را به کارتان سنجاق کنید ، اما این شیوه و سبک موسیقی بسیار ملزوم این نمایش است .من به‌عنوان تهیه‌کننده متن‌های بسیاری را خواندم اما متن سیامک صفری متفاوت از دیگر متن‌ها بود .باوجود نمایش و صحبت‌های اندک ؛ قسمت‌هایی از نمایش به شما زخم‌هایی را می‌زند که تماشاگر به اندیشه می‌افتد.بهتر از تمامی پیش‌فرض‌ها را پشت در بگذارید و با ذهنی صاف به دیدن این نمایش بیایید .متن این نمایش بسیار خوب است و گاهی وقت‌ها آن‌قدر حواشی زیاد می‌شود که برای درک بهتر نمایش باید کلی برف‌روبی کنیم تا به اصل و حرف اصلی نمایش برسیم.

 

باید تماشاگران را بیدار کنیم

سیامک صفری در ادامه صحبت‌های خود در رابطه با معضلات اجتماعی گفت :تئاتر پدیده‌ای است که باید مسائل و مشکلات را نشان دهد و اگر چنین چیزی را در بطن خود نداشته باشد ضعف آن است .این نمایش را از جنس پدیده‌های اطراف جامعه و با لحن شخصی خودش نوشتم .تئاتر وظیفه شوک دادن و بیدار کردن تماشاگر را دارد . درواقع ما از ندیدن و نشنیدن مسائل دچار یک بی‌حسیشده‌ایم و به اطراف خود بی‌توجه‌ایم .باید تماشاگر را بیدار کنیم .

جامعه‌شناس با نگاه خود به این مسائل نگاه می‌کند اما من به‌نوبه خود  این مشکل‌ها را با نگاهی عاطفی  دراماتیک کرده‌ام .درواقع می‌خواستم با این نمایش تماشاگر را از این خشونت واقع در جامعه جدا کنم و به سمت مهربانی و محبت بکشانم.

اشکان خطیبی نیز در رابطه با محتوای نمایش اضافه کرد: در این نمایش ما به تئاتر مستند نزدیک نشده‌ایم .متن به دنیای اطراف ارتباط دارد و از واقعیت گرفته‌شده است اما ازلحاظ فرم هیچ مستند نیست .تا چند وقت پیش استرس بسیار بالایی سر جریان تروریست‌ها بود اما داغ آن زود خوابید و حالا همه به‌راحتی زندگی می‌کنند .حادثه پلاسکو و ماجرای گور خواب‌ها نیز به‌مرورزمان فراموش شد . وظیفه هنرمند تلنگر زدن و یادآوری این فراموشی‌هاست تا به‌راحتی با مسائل جامعه‌مان شوخی نکنیم.

 

سعی داریم کاری ساده ولی متفاوت داشته باشیم

سهیل دانش اشراقی به‌عنوان طراح لباس و صحنه‌ای نمایش نیز در پایان گفت: متن مکالمه‌ای دونفره است و ما توان اینکه تصاویر زیادی ایجاد کنیم نداشتیم برای همین با یکسری فضاسازی مینیمال کارها را ساختیم .بخشی از کار ما مرتبط به صحنه است و باید کار را دید تا فهمید چگونه سمت و سویی مرتبط با داستان ایجاد کردیم. ما سعی داریم کاری ساده ولی متفاوت داشته باشیم.

نمایش لامبورگینی با بازی سیامک صفری ، اشکان خطیبی و حمید صفت از 22 تیر لغایت 2 مرداد در سالن شماره دو تماشاخانه شهرزاد اجرا خواهد شد .

از دیگر عوامل این نمایش می‌توان به سهیل دانش اشراقى (مدیر هنرى) ، ایمان یزدى (مجرى طرح) ، مرتضى نجفى (طراح نور) ، سهیل دانش اشراقى، بهار نرگسى (طراح صحنه و لباس) ، روزبه خورزنى (طراح صدا) ،ایده ابوطالبی(طراحی و اجرای حرکت) ،سارا حدادى (مدیر روابط عمومى و مشاور تبلیغات) اشاره کرد.

 

 

 




نظرات کاربران