در حال بارگذاری ...
کارگردان نمایش «صورت چین خورده یک نخل» معتقد است

بوم منطقه زیستم را سرلوحه خود قرار می دهم

فواد رابحی می گوید: از نظر احساس، نفس کشیدن و قلب داشتن، نخل ها همانند انسان ها هستند. یک نخل وقتی می میرد که قلبش مرده باشد.

به گزارش ایران تئاتر، فواد رابحی که امسال برای ششمین بار به عنوان کارگردان در جشنواره تئاتر فتح خرمشهر شرکت کرده درباره وجه اشتراک «صورت چین خورده یک نخل» با آثار قبلی که به این جشنواره فرستاده اظهار کرد: وجه اشتراک آثارم مسئله اقلیمی و بومی بودنشان است.معمولا در نمایش های که آماده می کنم،  بوم منطقه زیستم را سرلوحه خود قرار می دهم و به همین دلیل از متن هایی استفاده می کنم که معمولا نوشته آقای ذولفقاری هستند و با مایه بومیت نگاشته شده اند. به این ترتیب این شیوه در کارگردانی نیز ادامه داده و نمایش ها را با شیوه بومی به روز شده آماده صحنه می کنم.

کارگردان نمایش«صورت چین خورده یک نخل» درباره داستان این نمایش این طور توضیح داد: ما در «صورت چین خورده یک نخل» سعی کردیم داستان دو طائفه در سه برهه از تاریخ معاصر کشورمان را روایت کنیم. نخستین مقطع زمانی متعلق به سال آخر جنگ جهانی دوم بوده که بیگانگان و متفقین ایران را اشغال کرده بودند. دومین مقطع زمانی قبل از  شروع جنگ تحمیلی ایران علیه عراق بوده و سومین مقطع زمانی در زمان حال می گذرد.

وی با بیان اینکه حرف این اثر این است که جنگ همه چیز را نابود می کند، صحبت هایش را این طور ادامه داد: در این نمایش سه نسل از دو طائفه  ای را می بینیم  که هرکدام آنها از نگاه خود مسائل را تعبیر کرده و به خود حق می دهند. این دو طائفه در ابتدا یکی بوده اند اما با گذشت زمان ، دامنه اختلافشان  بیشتر شده و حال به یک بحران جدی تبدیل شده است. بحرانی که شاید به یک جنگ منجر شود.

رابحی درباره کارگردانی این اثر گفت: گروه اجرایی ما همیشه بر اساس فرهنگ و محیط زیست به نمایش ها نگاه می کند. در این اثر نیز در تمام طراحی ها از قبیل نوع بازی، میزانسن های کارگردانی و حتی طراحی صحنه  به همین صورت عمل شده است. به عنوان مثال در نمایش ما اگر فردی عرب باشد،خیلی با تحکم دیالوگ می گوید. حتی اگر آن فرد یک خانم باشد.

این کارگردان درباره دلیل انتخاب نخل در طراحی صحنه نمایش اش یادآور شد: زندگی آدم ها شباهت های زیادی به نخل ها دارد.از نظر احساس، نفس کشیدن و قلب داشتن، نخل ها همانند انسان ها هستند. یک نخل وقتی می میرد که قلبش مرده باشد.

وی در پایان درباره کم شدن تعداد نخل ها در طراحی صحنه اظهار کرد: کم شدن نخل ها به مثابه خشکسالی است. در طول ماجرای نمایش تعداد نخل ها به مرور کم می شود و تنها تفنگ در صحنه باقی می ماند و این نشان دهنده این است که جنگ همه چیز را نابود می کند.

نمایش «صورت چین خورده یک نخل» به نویسندگی حسین ذولفقاری و با کارگردانی فواد رابحی در دومین روز برگزاری بیستمین جشنواره ملی تئاتر فتح خرمشهر راس ساعت 20 در تالار بهزیستی به صحنه رفت.

بیستمین جشنواره ملی تئاتر فتح خرمشهر روز  چهارشنبه ۱۴ تیرماه با برگزاری مراسم اختتامیه و معرفی برگزیدگان به کار خود پایان می‌دهد.

 




مطالب مرتبط

نظرات کاربران