در حال بارگذاری ...
بررسی کارکردهنرهای نمایشی در گفت و گو با کارگردانان جشنواره ملی تئاترمقاومت فتح خرمشهر

انتقال فرهنگ مقاومت یک ضرورت کهنه نشدنی است

ایران تئاتر : مبارزات پیش از پیروزی انقلاب اسلامی و وقایع پس از پیروزی از نا امنی های پیش از جنگ گرفته تا ترورهای دهه ۶۰ و اتفاقات سال های دفاع مقدس،حتی حواشی و وقایع پس از جنگ منابع گرانبهایی است برای بازخوانی دوباره تجربیات یک دوران سپری شده که می تواند با انتقال مفهوم مقاومت به مخاطب برای امروز و فردای فرهنگ کشورمان موثر باشد.

تاریخ معاصر این مرز وبوم مملو است از اتفاقات ریز و درشت  سیاسی ، ااجتماعی و فرهنگی است که همگی در جای خود قابل پرداخت برصحنه نمایش است.اینکه در حیطه فرهنگ وهنر چه تمهیدی برای بازنمایی دوباره این اتفاقات افتاده است ،دغدغه این روزهای اهالی فن است .وقایع  شکل گرفته بعد از انقلاب اسلامی،از نا امنی های پیش از جنگ گرفته تا ترورهای دهه 60 و اتفاقات سال های دفاع مقدس،حتی حواشی و وقایع پس از جنگ خود منابع گرانبهایی است برای بازخوانی دوباره این دوران .از طرف دیگر با توجه به اینکه کشورمان در مرکز منطقه بحران جهانی (خاور میانه)قرار دارد انتقال مفهوم مقاومت وفتح مهمترین کارکرد فرهنگ و بهترین وسیله انتقال این مفاهیم به مخاطب هنر محسوب می شود.از همین سو است که اهمیت وجودی جشنواره « جشنواره ملی تئاترمقاومت  فتح خرمشهر» نمایان می شود.این جشنواره بیستمین دوره خود را پشت سر می‌گذارد و سعی دارد با نگاهی متفاوت از زوایه حوزه فرهنگ به اتفاقات جنگ تحمیلی و سال‌های دفاع مقدس بپردازد.   جشنواره ملی تئاترمقاومت  فتح خرمشهر نقطه تلاقی نمایش ومقاومت است  درباره این مفاهیم با  احسان روحی،پیام عزیزی واحمد صمیمی حاضرین  دراین  محمل  هم سخن شدیم .

 

 

با زخوانی وقایع تاریخ معاصر

احسان روحی: شفاف سازی از اصول مهم تئاتر است
احسان روحی کارگردان نمایش «لبخند بزن هاگ» درباره اهمیت بازخوانی وقایع تاریخ معاصر گفت: به نظر من جنگ یک عنصر کاملا جهانی است و هیچ وقت نمی‌توان جغرافیایی را برای آن تعریف کرد و نمی‌توانیم بگوییم این اتفاق برای اقلیم خاصی مربوط است. حال به این دلیل به بازخوانی وقایع تاریخ معاصر می‌پردازیم و اتفاقات پیش آمده را برای نسلی که کمتر این اتفاقات را دیده و حتی تنها شنیده‌اند و بر اساس آن قضاوت می‌کنند که گاهی غیرمنصفانه است روایت می‌کنیم. حال اینجا اهمیت این بازخوانی از طریق حوزه تئاتر می‌تواند به نوعی بازگوکننده واقعیت‌هایی باشد که به دلیل گذشت زمان و تغییر شکل غیرواقعی منتقل شده شفاف سازی شود. تصور می‌کنم که حوزه تئاتر این وظیفه را دارد که در جایگاه خود درباره اتفاقاتی که وجود داشته است به شکل حقیقی به مخاطب انتقال بدهد.

 

پیام عزیزی: انتقال فرهنگ مقاومت یک ضرورت کهنه نشدنی است
در ادامه این بحث، پیام عزیزی کارگردان نمایش «در این روزها» درباره اهمیت این موضوع می‌گوید: از زوایای بسیاری می‌توان به بحث نشست. حال اگر بخواهیم از حوزه فرهنگ و ابعاد آن به اهمیت بازخوانی وقایع تاریخ معاصر بپردازیم باید بگویم که نوع نگرش جامعه ما در آن زمان نسبت به مقوله جنگ وجود داشته که تاثیراتش در رفتار مردمان آن روز در زمان حال نیز ادامه دارد. بنابراین ما می‌توانیم با این داشته‌ها یک زوایه دید جدیدی را در جامعه امروز داشته باشیم. زیرا که مردمانی که آن روزها با مسائل مختلف جنگ ارتباط داشته و آن را لمس کرده‌اند امروزه در رفتارشان تاثیرات بسیاری را شاهد هستیم که با تامل بیشتری به وقایع نگاه می‌کنند و این حرکت می‌تواند باعث شود که نسل جدید با دید آگاهانه‌ای آن مردم آشنا شده و بدانند که غیورمردان این کشور چطور با جنگ و مسائل آن برخورد داشته‌اند. آنچه مسلم استانتقال فرهنگ مقاومت یک ضرورت کهنه نشدنی است.
 
احمد صمیمی: آگاهی باید از طریق تحلیل مناسب باشد
همچنین احمد صمیمی کارگردان «با من حرف نمیزنی چرا؟» در خصوص اهمیت بازخوانی وقایع تاریخ معاصر کشور بیان کرد: این اهمیت از نظر من باید ببینیم که در گذشته و زمان جنگ چه نگاه‌ها و اتفاقاتی بوده است که حال ما می‌خواهیم آن را به نگاه دیگران بگذاریم تا بتوانیم اصل واقعیت و اتفاقاتی که گذشته رخ داده را از دید نمایش معرفی کنیم. حال وظیفه حوزه نمایش آن است که وقایع را درست و با تحلیل مناسب انتقال بدهد تا آگاه شویم که اتفاقات آن دوران چه سود و زیان‌هایی به وجود آورده است.

 

انتقال مفهوم مقاومت به مخاطب در مرکز بحران جهان

احسان روحی: ایستادگی در منطقه لانه زنبور
موقعیت استراتژیکی که کشور ایران دارد در این سال‌ها بعد از جنگ در خاورمیانه نشان دهنده آن است که ما در لانه زنبور هستیم اما همیشه از امنیت برخوردار بوده و توانسته‌ایم آن را حفظ کنیم. به همین خاطر کشورهای این منطقه نگاه کاملا متفاوتی به ایران دارد و این یک بازخورد کاملا بیرونی و منطقه‌ای دارد. حال در مدیوم تئاتر یک اثر هنری می‌تواند نشان دهنده این امنیت و جایگاه مهم ایران در منطقه باشد که این حرکت بیانگر آن است که کشورمان از قدرت و توانمندی بالایی در خاورمیانه برخوردار است.

 

پیام عزیزی: با رفتار خصمانه کنار نخواهیم آمد
باید بدانیم که خاورمیانه یک مقوله پیچیده‌ای از جهان کنونی است و هنرمندان حوزه تئاتر می‌توانند با اشاره به جنگ تحمیلی و اتفاقاتی که در دفاع از کشور داشته‌ایم به این نکته اشاره داشته باشند که کشورهای خاورمیانه همچنان نگاه غیر دوست به کشورمان دارند و آنها باید بدانند که مردم این مرز و بوم هرگز با یک رفتار خصمانه کنار نخواهد آمد.

 

احمد صمیمی:ترویج دفاعی که مانع تجاوز است 

در ادامه این موضوع احمد صمیمی اضافه کرد: ما باید در آثارمان به این موضوع اشاره داشته باشیم که ما هیچ وقت جنگ را شروع نکرده‌ایم و در واقع غیورمردان ما از کشور و ملت ایران دفاع کرده‌اند که این امر سبب شده است که هیچ کسی نتواند به خاک ما تجاوز کند و  این اهمیت باید در راستای نگاه و محتوای کارهایمان نشان دهیم و البته تاثیرگذار باشیم.
 

 لزوم دسترسی به زیرساخت‌های پژوهشی و اطلاعاتی (بانک اطلاعاتی)
احسان روحی: اطلاعات درست را منتقل کنیم
بانک اطلاعاتی ما اطلاعات نکاتی است که از جنگ و دفاع مقدس به ما رسیده است که متاسفانه گاهی دچار تحریف شده، بنابراین وظیفه ما است که اطلاعات درست را صحیح‌ترین شکل ممکن به نسل جدید انتقال بدهیم. شاید بتوان گفت که نسل دهه شصت بیشترین تاثیر را از جنگ داشته و آن نسل می‌تواند در آثار خود به خلق آثار هنری و سبک زندگی در نمایش‌هایشان اشاره داشته باشند.  

 

پیام عزیزی: بانک‌های اطلاعاتی مناسب باعث انتخاب درست می‌شود
وی معتقد است که با داشتن بانک‌های اطلاعاتی مناسب نسل جدید خیلی راحت می‌توانند به تحلیل و بررسی مناسب دست پیدا کنند. به طور مثال بانک‌های اطلاعاتی می‎توانند باعث شوند تا این نسل به نوع رفتار مردم در دوران جنگ تحمیلی پی برده و در انتخاب‌های خود از آن استفاده کنند.

 

احمد صمیمی: کامل بودن بانک اطلاعاتی تاثیرات زیادی دارد
باید توجه داشته باشیم که اگر بانک‌های اطلاعاتی ما تکمیل باشند ما می‌توانیم با نسل‌های جدید کمک کنیم و نسبت به پیشبرد کار تاثیرات زیادی را شاهد باشیم و اینکه در نهایت این تجربیات را شخصی به شخص دیگر معرفی کنیم.

 

جایگاه  جشنواره « جشنواره ملی تئاترمقاومت  فتح خرمشهر»
احسان روحی: رویدادی که سبب آگاهی نسل امروز خواهد شد
جشنواره فتح خرمشهر، در بین هنرمندان پتانسیلی را ایجاد کرده است تا آنهاد بتوانند در فضای نمایشی کشور آثاری را در جهت رسالت این جشنواره قرار بدهد تا نسل امروزی که شناخت کمتری از جنگ دارد یا دیدن چنین آثاری که در حوزه تئاتر تولید می‌شود این سوال در ذهنش به وجود آید که چطور کشورمان در مقابل ناملایمتی‌ها ایستادگی کرده است. اهمیت دیگر این جشنواره این است که کاملا بر اساس ایام دفاع مقدس و جنگ حرکت می‌کند این موضوع سبب خواهد شد تا روشنگری را در حوزه جنگ برای مردم ایران به وجود آورد و اینکه این جشنواره در مکانی برگزار می‌شود که بیشترین آسیب را در جنگ دیده است.

 

پیام عزیزی: اهمیت بازشناخت جنگ و بررسی وقایع روز
باید بگویم که برگزاری جشنواره «فتح خرمشهر» سبب خواهد شد تا مخاطبان و هنرمندان بازشناختی از ایام جنگ و دفاع مقدس داشته باشند و از طریق آن وقایع روز را مورد بررسی قرار بدهند.

 

احمد صمیمی: راهکار دادن به مخاطب مهمترین وظیفه است
اهمیت جشنواره «فتح خرمشهر» در ابتدا این است که جشنواره در شهری برگزار می‌شود که خودش جزو یکی از وقایع جنگ به شما می‌رود. حال با این اتفاق زیبایی دیگر این جشنواره آن است که به پیامدهای بعد از جنگ می‌پردازد و حوزه تئاتر از این ابزار فرهنگ و هنر با مخاطبان این حوزه ارتباط برقرار می‌کند و اتفاقات پیش آمده را به مخاطب انتقال می‌دهد. در واقع با تئاتر می‌توانیم راهکاری را به مخاطبان ارائه داده و آنهایی که از این خاک دفاع کرده‌اند آشنا کنیم و این پیام را اعلام کنیم که نگاه و بارو مردم ایران صلح طلب است و خوشحالم از اینکه جشنواره‌ای با این موضوع داریم.

 

 




مطالب مرتبط

نظرات کاربران