در حال بارگذاری ...
کوروش نریمانی در گفتگو با ایران تئاتر

جشنواره تئاتر فتح خرمشهر باید از سوی همه نهاد های ملی مورد توجه قرارگیرد

کوروش نریمانی عضو هیات داوران بیستمین جشنواره ملی تئاتر فتح خرمشهر معتقد است؛ خرمشهر برای همه ما نمادی از ملیت است و این جشنواره باید به سمتی حرکت کند که بتواند هویت واقعی خود را پیدا کند.

کوروش نریمانی کارگردان و نویسنده مطرح تئاتر و از اعضاء هیات داوران بخش نمایش‌های صحنه‌ای بیستمین جشنواره ملی تئاتر فتح خرمشهر درباره این جشنواره و اهمیت آن به ایران تئاتر گفت: به نظر می‌رسد که این جشنواره می‌توانست و هنوز هم می‌تواند یک بستر بسیار مناسبی برای یک بخش تخصصی از تئاتر باشد. البته بخش‌هایی از این بستر تاکنون آماده شده ولی در بخش سازماندهی جشنواره که در دست وزارتخانه و سایر نهادها و ارگان‌هایی است که می‌توانند مستقیماً به این جشنواره کمک کنند و همچنین خود هنرمندان، باید بگویم که ظاهرا آنچنان که شایسته و بایسته است نگاه جدی به چنین جشنواره با اهمیتی وجود ندارد.

نریمانی با بیان ایکه برای شهری مثل خرمشهر که برای همه ما نمادی از ملیت است داشتن یک چنین فستیوالی یک اتفاق بسیار مناسب و با اهمیت است افزود: به نظر من هم از نظر امکاناتی که به این جشنواره اختصاص داده شده و هم از نظر هنرمندانی که تلاش می‌کنند در این جشنواره حضور داشته باشند می‌توان فهمید که هنوز بسیاری متوجه اهمیت و ارزش چنین جشنواره‌ای نشدند.

این کارگردان و نمایشنامه‌نویس مطرح تئاتر ادامه داد: به نظر می‌رسد بهترین راه‌حل برای هر چه بهتر شدن این جشنواره این باشد که نگاه همه نهادها و سازمان‌های دست‌اندرکار که به نوعی می‌توانند به این جشنواره کمک کنند، حتی نهادهای نظامی، به این جشنواره باید یک نگاه ملی باشد. به این معتی که همه آن چیزی که در حوزه تئاتر دفاع مقدس، تئاتر جنگ و تئاتر مقاومت می‌گذرد را یک کاسه کرده و همه را در شهری مثل خرمشهر و آبادان مستقر کنند و از دل این جریان یک فستیوال درخشان دربیاورند. در اینصورت دیگر این حالتی که برای بعضی از هنرمندان به وجود آمده که با اندکی تغییر در کارهایشان در هر شهری که جشنواره‌ای هست شرکت می‌کنند نخواهیم بود.

نریمانی با بیان اینکه در صورت ادامه این روند اتفاق خاصی برای تئاتر نخواهد افتاد، تصریح کرد: در واقع با وجود مجموعه‌ای از مسابقات در بخش‌های مختلف با حضور هنرمندان شاخص، برگزاری بخش‌های جبنی جذاب، برپایی ورکشاپ‌های تخصصی، جلسات نقد و بررسی و.... هست که یک جشنواره را به جشنواره‌ای پُر رونق و جذاب تبدیل می‌کند.

کارگردان نمایش‌های «شب‌های آوینینون» و «دون‌کامیلو» با تاکید بر اینکه این جشنواره باید به سمت این حرکت کند که بتواند هویت واقعی خود را پیدا کند، اظهار داشت: اسم شهر خرمشهر و نسبتی که هر ایرانی از جمله خودم با این شهر و و بچه‌های این شهر دارم حتی با نسبتی که با همشهری‌هایم دارم متفاوت است. در واقع نسبت من با بچه‌های خرمشهر نسبت خواهرانه و برادرانه است، نسبت یک ملیت است. و من احساس می‌کنم این شهر من بوده، این زندگی من بوده که دوره‌ای تحت اشغال قرار گرفته بوده. و درست همانند توقعی که ما داریم که باید پس از جنگ این شهر به یک شهر درخشان تبدیل می‌شده درباره وضعیت تئاتر نیز که به ما مربوط می‌شود باید بسیار جدی‌تر عمل کنیم.

نریمانی با بیان اینکه به طور کلی از جشنواره‌ای که بیستمین دوره آن در حال برگزاری است از جهات مختلف توقعات بیشتری وجود دارد، اضافه کرد: اگر متولیان و دست‌اندرکاران امور حداقل در یک مورد خاصی مثل شهر خرمشهر، دست از جناح و جناح بازی برمی‌داشتند و همه در این مورد به یک توافق ملی می‌رسیدند، ما باید قاعدتا الان یک جشنواره‌ درخشان ملی می‌داشتیم و می‌توانستیم که بهترین اساتید تئاتر دنیا را به اینجا دعوت کنیم.

او با اظهار امیدواری نسبت به اینکه در سال‌های آینده چنین اتفاقاتی برای تئاتر خرمشهر و آبادن بیفتد، درباره نگاه هنرمندان تئاتر به جشنواره‌ها نیز گفت: امیدوارم هنرمندانی که تئاتر کار می‌کنند کمی از این نگاه جشنواره‌ای فاصله بگیرند و کمی جدی‌تر به مسائل بپردازند. چراکه باید باور کنیم که تئاتر مقوله بسیار جدی است و من نمی‌دانم چرا بعضی اینقدر تئاتر را یک امر سهل‌الوصلی می‌بینند. در حالی‌که من خودم هر وقت می‌خواهم تئاتر کار کنم چهارستون بدنم از نگرانی اینکه کارم چه خواهد شد می‌لرزد.

نریمانی در پایان ضمن اظهار خرسندی از اینکه این جشنواره توانسته تا حد زیادی جای خود را در بین هنرمندان تئاتر کشور باز کند، عنوان کرد: امیدوارم هنرمندان تئاتر کمی از این انفعال بیرون بیایند و مسئولان هم با عملکردشان باعث پشت گرمی اهالی هنر باشند تا هر چه زودتر به نقطه ایده‌آل برسیم.




نظرات کاربران