در حال بارگذاری ...
برگزیدگان بیستمین جشنواره ملی تئاتر فتح خرمشهر معرفی شدند

شب پرشور جنوبی‌ها بر صحنه تئاتر

ایران تئاتر:گروه اجرایی نمایش «جنگ زیر پوست من و مادرم» با کارگردانی بهنام کاوه از آبادان در مراسم اختتامیه بیستمین جشنواره ملی فتح خرمشهر با کسب بیشترین تندیس و جوایز، شبی فراموش نشدنی را برای تئاتر این شهر رقم زدند.

به گزارش ایران تئاتر پرونده بیستمین جشنواره ملی تئاتر فتح خرمشهر در شبی پر از شور و نشاط با معرفی برگزیدگان این دوره در دو بخش نمایش‌های صحنه‌ای و میدانی و همچنین تقدیر از هنرمندان پیشکسوت تئاتر خوزستان در آئین اختتامیه‌ای که در تالار خلیج فارس خرمشهر برگزار شد، بسته شد.

در این مراسم که با اجرای نمایشی خیابانی «جنگ زیر پوست من و مادرم» آغاز شد و سپس بخش رسمی  آن در تالار خلیج فارس خرمشهر تا پاسی از شب ادامه داشت، ابتدا به رسم سایر جشنواره‌ها همایون قنواتی دبیر جشنواره برای ایراد سخن روی سن حاضر شد و در سخنانی از پتانسیل برگزاری بین‌المللی این جشنواره در دوره‌های بعد خبر داد.

 

تخصیص اعتبار لازم برای تجهیز و تعمیر فضاهای نمایشی خرمشهر

دبیر بیستمین جشنواره ملی تئاتر فتح با بیان اینکه سازمان منطقه آزاد اروند برای فراهم ساختن زمینه حضور گروه‌های هنری خارجی و بین‌المللی کردن این جشنواره اعتبارات لازم را تخصیص داده، از قول مساعد مدیرعامل سازمان منطقه آزاد اروند، برای تعمیر و تجهیز فضاهای نمایشی در سطح منطقه آزاد خبر داد.

همایون قنواتی در ادامه افزود: با عملی شدن این امر امکانات برای اجرای نمایش‌های صحنه‌ای، شرایط برگزاری جشنواره با حضور گروه‌های خارجی و برگزاری آن به صورت بین‌المللی فراهم می‌شود.

دبیر بیستمین جشنواره ملی تئاتر فتح با اشاره به ارسال بیش از 108 اثر از ۲۸  استان به دبیرخانه این جشنواره گفت: آثار ارسالی در دو بخش صحنه‌ای و میدانی ارزیابی شد و توسط دو تیم داوری برجسته است قضاوت شد تا برترنی‌ها انتخاب شدند. و در مرحله بازبینی آثار و قضاوت آنها مشخص شد فرزندان این خطه توانایی‌های بسیاری دارند و قادرند جشنواره معتبر در سطح ملی را به خوبی برگزار کنند.

 

تاکید بر اضافه شدن تئاتر کودک و نوجوان به جشنواره ملی فتح خرمشهر

پس از سخنان دبیر جشنواره، به دعوت مجری برنامه مهدی شفیعی مدیرکل هنرهای نمایشی در میان تشویق هم استانی‌های خود پشت تریبون قرار گرفت.

مهدی شفیعی در این مراسم با اشاره به آشنایی دیرینه‌ای که با این جشنواره دارد، ضمن اظهار امیدواری از اینکه با حضور گروه‌های هنری در سال‌های های آینده بتوان جشنواره ملی فتح خرمشهر را به صورت بین‌المللی برگزار کرد، درباره اهمیت افزودن بخش تئاتر کودک و نوجوان به این جشنواره، گفت: از گروه‌های نمایشی تقاضا می‌کنم بخش کودک و نوجوان و بخش تئاتر عروسکی در دوره آتی به جشنواره ملی فتح خرشهر افزوده شود تا هم خانواده‌ها و هم کودکان و نوجوانان بتوانند با کارهای ارزشی از طریق هنر نمایش ارتباط برقرار کنند.

او با بیان اینکه اجرای نمایش کودک و نوجوان و در آبادان و خرمشهر علاوه بر ایجاد نشاط بیشتر می‌تواند در حوزه مقاومت و دفاع مقدس تاثیرگذار باشد، از آمادگی اداره کل هنرهای نمایشی برای اعزام گروه‌های کودک و نوجوان به این منطقه خبر داد.

مدیرکل هنرهای نمایشی در ادامه فعالیت مستمر و مداوم دبیرخانه جشنواره را یک مطالبه همگانی خواند و از آماده بودن فراخوان دوره بیست‌ویکم جشنواره ملی فتح خرمشهر خبر داد و افزود: طبق گفته‌های همایون قنواتی مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی منطقه آزاد اروند، فراخوان دوره آینده آماده است و در همین روزها منتشر می‌شود که این خبر، خبر خوشی است که باعث می‌شود هنرمندان حرفه‌ای و صاحب سبک در حوزه دفاع مقدس و مقاومت فرصت یک ساله‌ای برای تولید آثار داشته باشند.

شفیعی در ادامه توسعه دامنه حضور گروه‌های هنری در این جشنواره یکی دیگر از دغدغه‌ها در جشنواره ملی تئاتر فتح خرمشهر عنوان کرد و یادآور شد: انتشار به موقع فراخوان و برنامه‌ریزی برای دعوت از گروه‌های هنری می‌تواند دایره شرکت کنندگان و گروه‌های هنری را گسترش دهد.

او هچنین در پایان سخنان خود با اشاره به اینکه سازمان منطقه آزاد اورند به دنبال آشناسازی بیشتر با ظرفیت‌های منطقه است و همچنین کمبود فضاهای نمایشی به عنوان یکی دیگر از موارد نیازمند توجه در روند برگزاری جشنواره ملی تئاتر فتح  خرمشهر، اظهار داشت: هر چند خرمشهر و آبادان با داشتن چند فضا برای نمایش، به نسبت جاهای دیگر شرایط بهتری دارند اما به خاطر هنرمندان بسیار و مستعد این منطقه و ظرفیت‌هایی که ایجاد کرده‌اند، نیاز است فعالیت‌های نمایشی و فرهنگی در طول سایر استمرار داشته باشد.

مدیرکل هنرهای نمایشی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی همچنین از کلنگ‌زنی دو پلاتو در سال گذشته همزمان با برگزاری نوزدهمین جشنواره ملی تئاتر فتح خرمشهررا یادآور شد و اظهار کرد: مصوبه‌ای سال گذشته برای احداث دو پلاتو به تصویب رسید و کلنگ این دو پلاتو در خرمشهر و آبادان هم به زمین زده شد، نقشه خوبی مطابق با اقلیم و نیازمندی‌های این دو شهرستان نیز برای احداث آماده شد اما به دلایل بروکراسی و تعیین دولت، وضعیت ساخت آنها نامشخص ماند که امیدواریم به زودی شاهد شروع عملیات احداث این دو پلاتو باشیم.

شفیعی، جشنواره فتح خرمشهر را دو ویژگی خاص دانست و توضیح داد: یکی از ویژگی های جشنواره فتح خرمشهر زمان برگزاری آن در سوم خرداد است که این مناسبت نه تنها برای مردم خرمشهر و خوزستان بلکه برای تمام ایرانی ها یک روز خاطره انگیز و یک جشن ملی است و دوم محل برگزاری آن است که شهرهای خرمشهر و آبادان در فرهنگ و تاریخ معاصر کشورمان از اعتبار خاصی برخوردار است و همین دو ویژگی  باعث می شود این جشنواره سال به سال  پر قدرت تر برگزار شود.

 

تقدیر از هنرمندان پشکسوت و موثر

پس از سخنان مدیرکل هنرهای نمایشی نوبت به تقدیر از داروان، هنرمندان پیشکسوت و نهادها و نفرات تاثیرگذار در بیستمین جشنواره ملی تئاتر فتح خرمشهر رسید که هر یک با حضور روی سن تقدیرنامه‌های خود را از دست مهدی شفیعی، حجت‌الاسلام بهداروند و همایون قنواتی دریافت کردند.

در این مراسم از محمدرضا مطوری ایده‌پرداز شکل‌گیری جشنواره تئاتر فتح خرمشهر و محسن فاضلی نویسنده و منتقد پیشکسوت تئاتر خوزستان تقدیر شد. مطوری در این مراسماز اهمیت توجه به هنرمندان پیشکسوت سخن گفت و  فاضلی تقاضای انتشار کتاب سه دجلدی خود را از مدیرمنطقه آزاد اروند  مطرح کرد که مورد پذیرش قرارگرفت.

در ادامه این مراسم حسین مسافرآستانه از مدیران محبوب تئاتر کشور که دبیری دوره‌‌های پیشین جشنواره ملی تئاتر فتح خرمشهر را برعهده داشته نیز مورد تقدیر برگزارکنندگان جشنواره قرار گرفت.

 

تقدیم تقدیرنامه به گروه های حاضر در جشنواره

در بخشی از مراسم اختتامیه هم با اهدای  تقدیرنامه به تمامی گروه های حاضر در جشنواره از آنها قدر دانی شد . کوروش نریمانی، رضا صابری، رحمت امینی، محمود فرهنگ، سیروس همتی، سامان خلیلیان داروان بخش میدانی و صحنه‌ای از دیگر نفراتی بودند که مورد تقدیر مسئولان جشنواره فتح خرمشهر قرار گرفتند. 

 

تقدیر از رسانه ها

در بخش تقدیر از همچنین از حسین سینجلی خبرنگار اعزامی  و منتقد سایت ایران تئاتر، خانم هلالات خبرنگار استانی خبرگزاری مهر نیز تقدیر به عمل آمد.

 

بخش پایانی مراسم نیز به معرفی نفرات برگزیده و اعلام رای هیات داوران اختصاص داشت. بر این اساس آراء هیات داوران بیستمین جشنواره ملی تئاتر فتح خرمشهر به قرار زیر قرائت شد و نفرات برگزیده با حضور روی سن تندیس و جوایز خود را دریافت کردند:

 

برگزیدگان  بخش نمایش‌های میدانی

محمود فرهنگ، سیروس همتی و سامان خلیلیان داوران بیستمین جشنواره ملی فتح خرمشهر در بخش میدانی بودند که ارای خود را به شرح زیر اعلام کردند:

 

بهترین موسیقی

الف) تقدیر: کوثر دشتی برای انتخاب موسیقی نمایش «نجواهای پشت دیوار»

ب)برگزیده:حسین خنفری و آرمان ندومی برای موسیقی نمایش « من باید بروم»

بخش طرحی فضا و لباس

الف) تقدیر : مشترک * پیام عزیزی برای طراحی نمایش « در این روزها»

* عباس خلیفه لو برای طراحی نمایش «نورالدین»

ب) برگزیده: بهنام کاوه برای برای طراحی فضا ولباس نمایش «جنگ زیر پوست من و مادرم»

بازیگران زن

رتبه سوم: سحر مقدم  برای نمایش«جنگ زیر پوست من و مادرم»

رتبه دوم: دلارام ترکی برای نمایش «عروس»

رتبه اول: مریم طرفی برای نمایش برای نمایش« اشک سرخط مشق»

بازیگران مرد

الف) تقدیر: خالد رشیدپور برای نمایش «خاطراتی که هرگز فراموش  نمی‌شود»، سپهر کهن‌زاده بازیگر نوجوان  نمایش «جنگ زیر پوست من و مادرم»، امیرحسین  یوسفی،  هادی میرزایی، کارن اسد و فرشاد حسینی برای نمایش «من باید بروم».

رتبه سوم: مشترکا به بهنام کاوه برای نمایش «جنگ زیر پوست من و مادرم» و مسعود ابراهیمی برای نمایش «عروس»

رتبه دوم:  مسعود بغلانی  برای نمایش «اشک سرخط مشق» و  «خاطراتی که هرگز فراموش نمی‌شود»

رتبه اول:  مشترکا به  برای نمایش محمد هادی عطایی برای نمایش «در این روزها» و عبدالحسن جلیل‌نسب برای بازی در نمایش « اشک سرخط مشق»

کارگردانی

رتبه سوم : مسعود ابراهیمی  برای کارگردانی نمایش «عروس»

رتبه دوم:  سحر محسنی برای کارگردانی نمایش  «من باید برم»

رتبه اول: پیام عزیزى براى نمایش «دراین روزها»

طرح و ایده

رتبه سوم: مشترکا به داود ابراهیمی  برای طرح و ایده  نمایش «عروس» و  محمود عیسی پور برای نمایش «سیاحی»

رتبه دوم:  پیام عزیزی  برای طرح و ایده نمایش «در این روزها»

رتبه اول: بهنام کاوه و امین جوکار برای نمایش «جنگ زیر پوست من و مادرم»

نمایش برگزیده هیات داوران پس از بررسی آثار حاضر در این بخش  نمایش «جنگ زیر پوست من و مادرم»  را برای حضور در دوازدهمین جشنواره بین‌المللی تئاتر خیابانی به دبیرخانه  معرفی می‌کنند.

 

برگزیدگان  بخش نمایش‌های صحنه‌ای

در بخش صحنه‌ای رضا صابری، رحمت امینی و کورش نریمانی داوری آثار شرکت کننده در جشنواره را بر عهده داشتند و آرای خود را به شرح زیر اعلام کردند :

بهترین موسیقی

الف)  تقدیر: محمد سالمی و آرمان پارسیان برای انتخاب موسیقی نمایش «با من حرف نمی‌زنی چرا؟»

ب) برگزیده:  گروه موسیقی  نمایش «حاتم» به سرپرستی  عباس شجیرات

طراحی صحنه

الف)  تقدیر: داوود پارسا برای طراحی صحنه نمایش  «شب که می‌زنیم به آب، به شب»

ب) برگزیده: امیر حسین اکبرزاده برای طراحی صحنه نمایش «روشان»

بازیگران زن

الف) تقدیر: الناز طهماسی‌پور برای بازی در نمایش «صورت چین خورده یک نخل»، سمیه رضایی برای بازی در  نمایش «تارا»، نوشین نوروززاده برای بازی در  نمایش «لبخند بزن هاگ»

ب) برگزیده‌ها

رتبه سوم: مشترکا مرجان پارسا برای نمایش «عالیه» و  سلطانی برای نمایش «لبخند بزن هاگ»

رتبه دوم: به طور مشترک به ریحانه بارانی برای نمایش « شب که می‌زنیم به آب به شب» و مهیا جباری برای بازی در نمایش «آسمان آبی»

رتبه اول: پری بارانی برای نمایش برای نمایش «آسمان آبی»

بازیگران مرد

الف) تقدیر: اسماعیل جوان برای بازی در  نمایش «حاتم»، مهدی مخبری برای بازی در نمایش «حیاط خلوت»، بهزاد اسکندری برای بازی در نمایش « تارا»، سعید صادقی برای بازی در نمایش «لبخند بزن هاگ»

ب) برگزیده‌ها

رتبه سوم : مشترکا غلامرضا یعقوبی برای بازی در  نمایش «با من حرف نمی زنی چرا؟» و  مسلم باوی برای نمایش «صورت چین خورده یک نخل»

رتبه دوم:  به عبدالرضا سواعدی برای بازی در نمایش « عالیه»

رتبه اول:  هیئت داوران در این بخش هیچ انتخابی ندارد

نمایشنامه‌نویسی

الف) تقدیر:بهزاد اسکندری برای نمایشنامه «تارا»

ب) برگزیده‌ها

رتبه سوم: مشترکا به سیاوش پاکراه  برای نمایشنامه «روشان» و  عبدالرضا سواعدی برای نمایش « عالیه»

رتبه دوم:  محمد قاسمی برای نمایشنامه  « آسمان آبی»

رتبه اول: کامران شهلایی برای نمایش «با من حرف نمی‌زنی چرا؟»

کارگردانی

الف) تقدیر:بهزاد اسکندری برای نمایش «تارا»

ب) برگزیده‌ها

رتبه سوم: به طور مشترک به احسان روحی  برای کارگردانی نمایش «لبخند بزن هاگ» و علی پوراحمدیان برای کارگردانی نمایش « روشان»

رتبه دوم: به طور مشترک به احمد صمیمی  برای کارگردانی نمایش «با من حرف نمی‌زنی چرا؟» و پری بارانی برای کارگردانی « آسمان آبی»

رتبه اول: داود پارسا  برای نمایش «شب که می زنیم به آب به شب»

 

  این مراسم با حضور مهدی شفیعی مدیرکل هنرهای نمایشی،  اسماعیل زمانی مدیرعامل منطقه آزاد اروند، حسن مهرجردی مشاور و دبیر شورای مدیران معاونت امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، همایون قنوانی مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی منطقه آزاد اروندو دبیر جشنواره، حجت‌الاسلام محمدمهدی بهداروند عضو شورای ارزشیابی و نظارت اداره کل هنرهای نمایشی، ارمغان بهداروند مدیرعامل انجمن هنرهای نمایشی ایران ، مهدی حاجیان مدیر دبیرخانه دائمی جشنوار‌ه‌ها، اتابک نادری مدیر امور استان‌های اداره کل هنرهای نمایشی، جلال تجنگی، حسین مسافرآستانه،  علی اکبر عبدالعلی‌زاده سردبیر پایگاه تخصصی ایران تئاتر و سرهنگ چنانی و هنرمندان تئاتر در میان اشتیاق علاقمندان تئاتر برگزار شد.

 

حاشیه‌ها

- حضور چندین مجری (8 مجری) برای بخش‌های مختلف این مراسم که برای اولین بار اتفاق می‌افتاد باعث شد تا ریتم مراسم به کندی پیش برود.

- نحوه معرفی نفرات برگزیده به صورتی که یک نفر از برگزیدگان بخش میدانی و یک نفر از برگزیدگان بخش صحنه‌ای به نوبت توسط مجریان متعدد برنامه روی سن دعوت می‌شدند بسیاری از حاضران و حتی داوران را دچار سردرگمی کرده بود.

- صدای بالای باندهای پخش موسیقی در سالن و همچنین تشویق‌های استادیومی و پرشور نفرات برگزیده توسط حاضران در نوع خود جالب توجه بود.

- حضور پر انرژی بهنام کاوه کارگردان اهل آبادان که چندین بار برای دریافت جایزه روی سن ‌رفت و هر بار با بیان عباراتی مثل «فتح خرمشهر»، «شکست حصر آبادان»و...  همچنین حضور او با مادرش و بوسیدن پای مادرش روی سن از لحظه‌هایی بود که با تشویق‌های بسیار حاضران موجه شد.

- همراهی بعضی از مجریان در تشویق گروهی نفرات برگزیده با حاضران از اتفاقات خاص اجرای این مراسم بود.

- اعتراض یکی از کارگردان‌های برگزیده به کمبود امکانات و بحث او پس از دریافت تندیس با یکی از مسئولان از اتفاق‌های جالب این مراسم بود.

-  با توجه به تعداد آثار و جوایز به نظر می رسید مراسم اختتامیه حدود یک ساعت نیم باشد ولی این  مراسم تا ساعتی پس از نیمه شب طول کشید .




نظرات کاربران