در حال بارگذاری ...
نشاط پور فراهانی تهیه کننده نمایش شب دشنه های بلند در گفتگو با ایران تئاتر مطرح کرد

جهانگیر کوثری فصل جدیدی را در تهیه کنندگی تئاتر ایران رقم زد

نمایش شب دشنه‌های بلند نمایشی مبتنی بر الگوهای ایرانی توسط علی شمس کارگردان نوگرای تئاتری به تهیه‌کنندگی نشاط پور فراهانی که سابقه تهیه‌کنندگی و تولید در سینما در آثاری مثل فراری علیرضا داود نژاد را دارد برای اجرای عمومی در مردادماه آماده می‌شود.

 علی شمس پیش‌ازاین نمایش‌هایی چون اگر شبی از شب‌های تهران مسافری، مخاطب خاص، قلعه انسانات و داستان‌های میان‌رودان را به صحنه برده است.

نشاط  پور فراهانی تهیه‌کننده نمایش شب دشنه‌های بلند در گفت‌وگو با ایران تئاتر درباره روند تولید نمایش و حضورش به‌عنوان تهیه‌کننده عنوان کرد: سال‌ها بود که در تئاتر به‌عنوان بازیگر و دستیار کارگردانی فعالیت می‌کردم؛ اما از چند سال قبل به علت حضورم در سینما از تئاتر فاصله گرفتم  و سال قبل با دیدن شرایط موجود در تئاتر احساس کردم خلأ وجود تهیه‌کننده حرفه‌ای در تئاتر احساس می‌شود. اغلب تصور می‌کنند که تهیه‌کننده وظیفه‌اش هزینه کردن پول است. درحالی‌که تهیه‌کننده با سرمایه‌گذار تعریف متفاوتی دارد. تهیه‌کننده به‌عنوان رکن اساسی نمایش می‌تواند نقش مهمی ایفا کند و با مدیریت درست می‌تواند روند آماده شدن نمایش را سرپرستی کند و با جذب سرمایه و مدیریت هزینه  باید بتواند کارش را درست انجام بدهد.
وی با اشاره به حضور تهیه‌کننده حرفه‌ای مثل جهانگیر کوثری در تئاتر عنوان کرد: جهانگیر کوثری در سال 92 با تهیه‌کنندگی نمایش مرغ باران به کارگردانی پری صابری فصل جدیدی را در تهیه‌کنندگی تئاتر رقم زد و من از شیوه کاری ایشان الگوبرداری کردم.
این تهیه‌کننده درباره همکاری‌اش با یک کارگردان جوان در نمایش شب دشنه‌های بلند گفت: از طریق سام کبودوند با علی شمس آشنا شدم و ایشان به من گفت که علی شمس متن خوبی برای اجرا در اختیار دارد. بعد از برگزاری جلساتی متوجه کیفیت کار و اشراف کارگردان به اثرش شدم و تهیه‌کنندگی را انجام دادم.
پور فراهانی درباره حضورش در حوزه انتخاب عوامل نمایش عنوان کرد: به‌صورت مشترک برای انتخاب عوامل تصمیم‌گیری کردیم. یک اعتماد دوطرفه کامل بین من و علی شمس وجود دارد. در حین کار هم تفاهم کاملی داریم و مدام درباره همه‌چیز حتی انتخاب سالن مشورت داشتیم.
این تهیه‌کننده درباره مضمون متن نمایش افزود: در این متن نمایشی نویسنده به سراغ آثار نویسندگان معاصر ایرانی در یک پروسه زمانی پنجاه‌ساله می‌رود. بخش دیگر نمایش شامل کمدی دلارته ایتالیایی و شعبده است. در اصل نمایش فضای روشنفکری و عامه‌پسندی دارد و یا به تعبیری فضای شاد و فانتزی و فضایی تیره‌تر و جادویی در ساختار نمایش دیده می‌شود و در کلیت می‌توان گفت خط داستانی نمایش درباره بخشی از تاریخ نمایشنامه‌نویسی ایران است و در حقیقت ادای دین به نمایشنامه نویسان ایرانی است که کارگردان به آثارشان علاقه‌مند بوده است. 
وی درباره پاسخ این پرسش که برای تداوم حضورش در تئاتر برای جذب مخاطب برای نمایش چه برنامه‌هایی دارد عنوان کرد: برای هر تهیه‌کننده فروش نمایشش مهم و حیاتی است. در حال حاضر در تئاتر موجی ایجادشده و از بازیگران شناخته‌شده برای بازی در نمایش‌ها استفاده می‌کنند؛ اما من چنین رویکردی را دنبال نکردم و همه مخاطرات عدم فروش نمایش را به جان خریدم تا از بازیگران خوب تئاتری در نمایش استفاده کنیم. سام کبودوند سال‌ها است در تئاتر حضور مستمری دارد. مرضیه وفا مهر بعد از هفت سال غیبت در تئاتر با این نمایش حضور مجددی را تجربه می‌کند و این نمایش اولین فعالت کاری‌اش بعد از هفت سال ممنوع‌التصویری بودن است و این گروه همدل مهربان در اجرای این نمایش با من و کارگردان همکاری داشتند.
پور فراهانی با اشاره به حضور پوریا شکیبایی در نمایش عنوان کرد: پوریا شکیبایی پسر زنده‌یاد خسرو شکیبایی به‌عنوان راوی در نمایش با ما همکاری دارد. تمرینات مراحل پایانی‌اش را بعد از سه ماه تمرین مستمر طی می‌کند و نمایش اجرایش از اول مرداد در تئاتر مستقل تهران آغاز می‌شود.
گفتنی است عوامل اجرایی نمایش عبارت‌اند از: بازیگران: خاطره حاتمی، سجاد تابش، مرضیه وفامهر، وحید آقاپور، سام کبودوند، فرزین محدث و رامین سیاردشتی، طراح صحنه امیرحسین دوانی، طراح صدا و آهنگساز  محمدرضا کیوانی، طراح نور علی کوزه‌گر، طراحان گریم ثمین سالک و سمیه فراهانی، طراح لباس نقلی شامیریان.

 

 

 




نظرات کاربران