در حال بارگذاری ...
گفت وگو با محمد نادری بازیگر نمایش پالت

خودم را استند آپ کمدین نمی دانم

ایران تئاتر:محمد نادری بازیگر باتجربه ای است و با اتکا به همین توانایی هایش در نمایش پالت در قالب چند شخصیت متفاوت بازی های موثری ارائه می کند . وی فارغ التحصیل رشته نمایش با گرایش کارگردانی ازدانشگاه سوره تهران وفارغ التحصیل کارشناسی ارشد کارگردانی تئاتردردانشگاه تربیت مدرس است .

نادری چند ماه قبل هم در نمایش طپانچه خانم در نقش یک جوان دون ژوان بازی جذاب ومتفاوتی با استفاده از بازی فیگوراتیو ، فیزیکال و بدنی از خودش ارائه کرد .ازجمله کارهای نمایشی نادری می توان به بازی درنمایش لاشخورها به کارگردانی شکوفه ماسوری ، نگارش وکارگردانی نمایش صندلی قدرت ، بازی درنمایش سنجاقک به کارگردانی آزاده شاهمیری ، نگارش و کارگردانی نمایش شهریار شهرسنگستان ؛ کارگردانی نمایش دایره بسته نوشته اریش ماریار مارک وبازی در نمایش ساحره سوزان  به کارگردانی مه لقا باقری اشاره کرد. نادری دو سال قبل هم در یک نقش فانتزی درهیبت روباه مکارنمایش پینوکیای شهره سلطانی در تماشاخانه ایران شهربه بازی پرداخت.  نادری دستی درگویندگی وصدا پیشگی هم دارد ومدتها است به همراه تیم مهران مدیری دردونقش پدرخلبان وداماد سرخانه سرخوش وتنبل در مجموعه دورهمی بازی کرده است . نمایش پالت به نویسندگی و کارگردانی محمد حاتمی وتهیه کنندگی امیرحسین پورعظیمی هر روز غیر از شنبه ها ساعت ۲۱:۳۰ در تالار ناظرزاده کرمانی تماشاخانه ایرانشهر به صحنه می رود. سوسن پرور، یزدان جیریایی، مهران رنج بر، بهنام شرفی، سمیرا کریمی، محمد نادری و محمد حاتمی بازیگران نمایش پالت به نویسندگی و کارگردانی محمد حاتمی و تهیه کنندگی امیرحسین پور عظیمی هستند. این در حالی است که ایمان یزدی مدیرتولید، دیاکو خاکی دستیار کارگردان و برنامه ریز، روزبه حسینی دراماتورژ، محمد حاتمی طراح صحنه و نور، هلیا شکری طراح لباس، فهیمه حسینی طراح پوستر، بروشور و عکاس، علی شایانفر ساخت دکور، فرزانه میرزا بابایی، سارا احمدی و یاسمن لطفی دستیاران لباس، نیما قپانوری کارگردان ویدئویی و ساخت تیزر، شمیس پورشاه رضایی منشی صحنه، مهران انامی مدیر صحنه، امیرقالیچی تبلیغات مجازی و علیرضا سعیدی امور رسانه ای عوامل اجرایی نمایش را تشکیل می دهند. گروه موسیقی ایونت نیز به سرپرستی حسام هوشیانی و نوازندگی آریا قاسمی نوازنده گیتار و خواننده، آروین سیدان نوازنده هارمونیکا، امیرحسین قائم مقامی نوازنده گیتار سولو، حسام هوشیانی نوازنده کوبه ای نیز کار آهنگسازی و اجرای موسیقی نمایش را به عهده گرفته اند .با نادری درباره حضورش در نمایش پالت و ویژگی های نقش هایش گفت وگویی انجام داده ایم.

 

 

از جمله بازیگران تئاتری هستید که کارتان را به صورت کلاسیک و با بزرگانی مثل منیژه محامدی و گروهش آغاز کردید؟

 بله، این حضور و همکاری خیلی برایم مهم و سازنده بود .درگذشته هم خیلی ازبزرگان تئاتر درگروه تئاتر پیوند حضور داشتند. من این افتخار را در کنار کسانی به دست آوردم که کارنامه کاریشان برجسته و درجه یک بود.مهوش افشار پناه سال ها عضو گروه تئاتری آربی آوانسیان  دردهه پنجاه بود و در کارگاه نمایش فعالیت می کردند .من در آن دوره با خیل گسترده ای از تجربیات ارزشمند این بزرگان روبه رو شدم و با سبک های مختلف بازیگری درتئاتر آشنا شدم.

 

در بحث صدا پیشگی هم در کنار بازی در تئاترفعالیت دارید. این مسئله چقدر به حضور موثر تر در بازی در صحنه به شما کمک کرد؟

تاثیر زیادی دارد وبه من کمک زیادی انجام داده تا از قابلیت های صدایم در بازی صحنه بهره بیشتری ببرم. .اولین بار درسریال کوچه مروارید صدا پیشگی را انجام دادم .من جزو طراحان اصلی نوشتن وساخته شدن این مجموعه بودم .در سریال فوق سری من را برای صدا پیشگی مهدی فخیم زاده دعوت شدم و کار کردم .

 

 

در این چند ماهه اخیر در نمایش طپانچه خانم و نمایشی که منیژه محامدی در ایرانشهر اجرا کرد بازی داشتید و در قیاس با شخصیت هایی که در پالت ایفا می کنید، نقش های متفاوتی بازی کرده اید؟

در حوزه بازیگری تئاتر پیشنهادات زیادی داشته ام و تلاش کردم بهترین و متفاوت ترین نقش ها را برای بازی انتخاب کنم و در این مدت پنج – شش اثر را رد کردم . همیشه سعی می کنم نقش هایی که بازی می کنم شبیه هم نباشد و بروم سمت نقش هایی که چالش برانگیز است و می توانم با ایفایشان توانایی هایم را محک جدی بزنم.

 

در خندوانه هم این روزها با رامبد جوان همکاری موثری دارید؟

 خودم را استند آپ کمدین نمی دانم و البته همکاری خوبی در این برنامه داشتم و رفتم و این کار را هم تجربه کردم .

 

آیا قبل از حضور در پالت کارهای قبلی محمد حاتمی را دنبال می کردید؟

اغلب کارهای نمایشی محمد حاتمی به جز دو کار آخرش را دیده بودم .

 

اینکه کارگردان نمایشی خودش هم بازیگر باشد یک ویژگی مثبت محسوب می شود؟

 کارگردانی که بازیگر باشد زیر و بم و شیوه های بازیگری بازیگرانش را خیلی زود متوجه می شود و در ایفای نقش ها از آنها استفاده می کند.

 

ایفای نقش در نمایش هایی مثل پالت که بر مبنای تراپ درمانی اجرا می شوند. برای شما چه دارای چه جذابیت هایی هستند؟

من آخرین بازیگری بودم که برای بازی در نمایش به گروه اضافه شدم و در حدود ده روز قبل از شروع اجرای عمومی نمایش تمریناتم را شروع کردم و مقداری هم نگران این قضیه بودم که آیا می توانم خودم را با سایر بازیگران هماهنگ کنم. در وهله اول شروع کردم برای نقش هایم یک شناسنامه و هویت بسازم واز چالش های روانی این نقش ها بهره بردم . در پالت هم این ویژگی پر رنگ تر بود . این مسائل باعث شد من بیشتر تهیج بشوم تا بازی درستی بر اساس پیشنه روانی شخصیت ها ارائه کنم .

 

آیا تا به حال در تئاتر چنین نوع نقش هایی را بازی کرده بودید؟

نه ، این نوع نقش ها را بازی نکرده بودم.

 

نمایش به لحاظ فضا به دو نیمه رویا و خواب در ابتدا و بخش رئال و زمان حال تقسیم بندی می شود. در نوع بازی هایی که در نمایش داشتید. این دوگانگی فضا برایتان چه ویژگی هایی داشت؟

در بخش اول با فضای خواب گونه ای مواجه هستیم و در این فضا دست بازیگر برای ارائه بازی متفاوت باز است و این مسئله باعث می شود در رفتار ، نوع حرف زدن و نوع راه رفتن شیوه خاصی را انجام بدهد. در بخش دوم نقش ها رنگ و سر و شکل دیگری به خودشان می گیرند و در نتیجه جنس بازی هم تغییر پیدا می کند .

 

در بحث لهجه هم با توجه به نقشی که بازی کردید و در مرز میان شخصیت و تیپ در نوسان بود توانستید به خوبی از آن استفاده کنید؟

 نقش جنوبی که به آن اشاره می کنید .به گونه ای نبود که من سابقه زیست در آن محیط را داشته باشم و شناخت کاملی از این لهجه داشته باشم ونیاز بود که روی لحن ، لهجه و آکسان گذاری کلمات این مرد آبادانی کار زیادی انجام بدهم وتمام  تلاشم را انجام دادم تا نقش شایسته و درست ایفا شود.

 

گفت وگو از احمد محمد اسماعیلی




نظرات کاربران