در حال بارگذاری ...
گزارش ایران تئاتر ازنقش هنرهای نمایشی درعرصه فرهنگ سازی

تلالو مفاهیم دینی بر صحنه تئاتر با اجرای عمومی45 نمایش

ایران تئاتر-علی رحیمی: آموزه های دینی از موثر ترین و پایدارترین سرچشمه های فرهنگی یک کشور است. آموزه هایی که بواسطه آئئین ها ،آداب و رسوم ، هر آنچه قواعد بهتر زیستن است را به نسل ها منتقل می کند.

 هنر تئاتر به واسطه توانایی منحصر به فردی که در برقراری ارتباط موثر و سازنده با مخاطب دارد، همواره نقش موثری در انتقال مفاهیم و به باور نشاندن پیام در ذهن مخاطب دارد. این جایگاه باعث شده تا هنرهای نمایشی کارکرد ویژه ای در  نهادینه سازی ارزش های  دینی و اجتماعی داشته باشد.این نقش بارها در بیانات مقام معظم رهبری نیز مورد تاکید قرارگرفته است ؛ « ... هنر نمایش از بسیاری از انواع دیگر هنر زبان رساتر و بلیغ‌تری دارد ... یقیناً خصوصیاتی نمایش دارد که بقیه شعبه‌های هنر فاقد آن است. لذا بنده قویاً طرفدار این فکر هستم که به هنر نمایش بپردازیم.»

دست اندرکاران حوزه تئاتر کشور نیز با علم به این جایگاه نمایش های بسیاری  را با تاکید بر اهمیت مفاهیم دینی  به اجرا در آورده اند.این روند در سال 95  با نگاه ویژه مورد توجه قرار گرفت . اجرای عمومی 45نمایش در این عرصه نشان از آن دارد که تئاتر کشور همت جدی در اعتلای فرهنگ دینی و مذهبی کشور با بهرمندی از ظرفیت های هنرهای نمایشی دارند. ​

همزمان با برگزاری جشنواره تئاتر رضوی  مهمترین اجراهای نمایشی با موضوع دینی در  یکسال گذشته را مرور کنیم:

 

کلوچه‌های خدا

نمایش شاد و موزیکال کودک و نوجوان،‌«کلوچه‌های خدا» به نویسندگی و کارگردانی آرش شریف‌زاده از 15 اردیبهشت تا 18 خردادماه در سالن کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان به اجرا در آمد.

این نمایش بر اساس داستانی از «کلر ژوبرت» است و داستان خرس‌کوچولویی را روایت می‌کند که از خواب زمستانی بیدار می‌شود و همه‌جا را سرسبز می‌بیند. او تصمیم می‌گیرد از خدا تشکر کند، ولی نمی‌داند چگونه این کار را انجام بدهد.کلاغ به او می‌گوید باید برای خدا کلوچه درست کنیم و ...

سعید حاجی حیدری، مصطفی دارابی، سید شایان موسوی، سحر زینلی، مبینا احرار، پویا شش پری، امین جوادی در این نمایش حضور داشتند.

 

هفت هشتم

هفت هشتم نمایشی است به نویسندگی سیروس همتی و کارگردانی حمید اصغری تتماج و علی برجی که از 24 خرداد تا 24 تیرماه 1395 در خانه نمایش به روی صحنه رفت.نمایش روایتگر داستان کدخدای روستایی ست که وسوسه می شود با آزار و اذیت  امام رضا از مامون پاداش بگیرد. او به پیشنهاد یکی از زنان خود پسرش را کفن پوش کرده و از آن حضرت می خواهد که برای پسرش نماز میت بخواند و ... در این نمایش علی برجی، سعید بصری، نساء ساری اصلانی، مژده گیوه کی ، سارا خسروی، سپیده نصیری، فاطمه الطافی، وحیده نظری ایفای نقش کردند.

 

اندر حکایت یوسف و زلیخا

نمایش اندر حکایت یوسف و زلیخا به نویسندگی داوود فتحعلی بیگی و کارگردانی منیژه داوری از ۱۷ اردیبهشت ماه 95 در خانه نمایش پذیرای تماشاگران شد.

این نمایش مختصری از داستان یوسف پیامبر ازدرگیر شدن با حسادت برادرانش و دور شدن از خانمان و پدرش یعقوب نبی تا به صدارت رسیدن او و عشق زلیخا را شامل می شد که در قالب نقالی،‌ پرده خوانی،‌تعزیه و سیاه بازی به اجرا در آمدند.

از نکات جالب توجه این نمایش اجرای 13 نقش توسط منیژه داوری، رضا بهرامی، محمد رخشنده پی، محمد امین داوری و عرفان دولت بود.

 

یک شاخه گل سرخ

نمایش «یک شاخه گل سرخ» به نویسندگی سیروس همتی و کارگردانی فرید یوسف‌پور از 27 خرداد تا 16 تیر در تماشاخانه حوزه هنری به روی صحنه رفت.

این نمایش در سه اپیزود جداگانه به موضوع رفتن یا نرفتن شخصیت‌های مختلف در صورت تکرار حادثه کربلا می‌پردازد و طی آن شمر به تخیل چند شخصیت می‌رود و از آنها می‌خواهد که به صحنه کربلا بیایند و در راه امام‌حسین(ع) کشته شوند. در اپیزود اول بسیاری از شخصیت‌ها، جا می‌زنند و صحنه را خالی می‌کنند در اپیزود دوم شخصیت‌هایی که در لیست نبوده‌اند حاضر به فداکردن جان خود در راه امام خود می‌شوند و در اپیزود سوم نویسنده با همین چالش رو به رو می‌شود.روح‌الله کمانی، آرزو نبوت، میرنادر مظلومی، لادن قناد، مبیناسادات آتشی و علی یعقوب‌زاده در این نمایش بازی کردند.

 

مجلس ضربت زدن

مجلس ضربت زدن پرفروش ترین نمایش این سالها در حوزه مذهبی است که به نویسندگی بهرام بیضایی و کارگردانی محمد رحمانیان از 29 خرداد تا 23 تیرماه 95 در سالن اصلی تئاتر شهر به روی صحنه رفت.

رحمانیان در «مجلس ضربت زدن» گروهی نمایشی را نشان می دهد که می خواهند شب ضربت خوردن امیرالمومنین را به نمایش بگذارند، اما با نظر مُمیِزان وزارت فرهنگ نمی توانند چهره حضرت را به نمایش بگذارند.

امیر جعفری، رامین ناصرنصیر، رضا مولائی، اشکان خطیبی، سینا رازانی، سانیا سالاری و مهتاب نصیرپور در این نمایش به روی صحنه رفتند.

 

غلام قمر

نمایش غلام قمر به نویسندگی و کارگردانی رضا فخرزاده از 1 تیرماه تا 11تیرماه 95 در تماشاخانه هامون به روی صحنه رفت.

نمایش درباره فردی به نام فتاح است که  برای رسیدن به دختر عمویش و به دستور عمویش، کمر به قتل علی (ع) می بندد. در راه مدینه به باغبانی برخورد می کند و باغبان او را به شرط جانش به رزم می طلبد و ...

عارف اسدی، رضا بهروزرشید، حامد صحت، مانی علمی فر، احمدرضا ضیایی و رضا ایزدی در این نمایش ایفای نقش کردند.

 

فصل وصل

نمایش «فصل وصل» را باید یکی از عظیم ترین نمایش های سالهای اخیر در حوزه دین و پیوند آن با دفاع مقدس بنامیم. نمایشی که به کوشش مرکز هنرهای نمایشی انقلاب اسلامی مُهنا و با کارگردانی سعید اسماعیلی از سوم خرداد تا ۱۴ تیرماه 95 در باغ موزه دفاع مقدس به اجرا در آمد.

این نمایش در ادامه اثر قبلی این گروه با نام «فصل شیدایی» که عنوان مهمترین رویداد هنری سال ۹۴ را به خود اختصاص داده بود، اجرا شد و از چهار فصل تشکیل می شد:

فصل اول با دوران صدر اسلام آغاز می شود؛ در این آیتم جاهلیت قبل از اسلام و زنده به گور کردن دختران با جاهلیت مدرن و کودک کشی آل سعود در بحرین پیوند می خورد و سپس به داستان بعثت پیامبر، مباهله و سرانجام غدیر خم ختم می شود.

در ادامه این نمایش با ورود به دوران معاصر، مبارزات شهید جهان آرا در دوران پیش از انقلاب تا به پیروزی رسیدن نهضت به تصویر کشیده می شود و یادی از ماجرای حمله به خرمشهر و مقاومت مردم غیور این منطقه خواهد شد.

سپس نمایش به عملیات بیت المقدس و آزادسازی خرمشهر می پردازد و در این بخش ها از شهدای خرمشهر یاد می شود.

فصل سوم به مقاومت مدافعان حرم در مقابل حملات داعش در حرم حضرت رقیه (س) اختصاص دارد و در این فصل روضه حضرت زینب نیز اجرا می شود.

فصل پایانی «فصل وصل» مربوط به دوران آخرالزمان، و به مباحثی چون گسترش شبکه های ماهواره ای، هجمه به اسلام و اسلام هراسی پرداخته می شود تا کار با رسیدن به فصل ظهور حضرت به پایان می رسد. نمایش فصل وصل همه روز بیش از سه تا چهار هزار مخاطب را به خود اختصاص می داد.

 

گل خون

نمایش گل خون اثر مهیار هزارجریبی از 15 تا 19 شهریور 95 در تماشاخانه ماه حوزه هنری به روی صحنه رفت.این نمایش روایتی از بی بی شهربانو بود که کارگردان آن را از صافی ذهن خودش عبور داد و با سبک جدید روایت کرد. سارا یزدانی، علی کشاورزیان، نازنین هدایتی، مهیار هزارجریبی، نیروانا هزارجریبی در این نمایش بازی کردند.

 

پروفورمنس واقعه غدیر خم

پروفورمنس واقعه غدیر خم از جمله نمایش های پرمخاطبی است که همه ساله در یک منطقه از استان خراسان جنوبی به اجرا در می آید و در سال 95 نیز در شهر سربیشه به روی صحنه رفت. در این نمایش که به نویسندگی و کارگردانی حسین عباس زاده در 30 شهریورماه 95 به اجرا در آمد، 500 بازیگر به ایفای نقش پرداختند.

 

قربانیان

نمایش قربانیان به نویسندگی محمد خداوردی و به کارگردانی مهدی فنائیان و محمد خداوردی در ویژه برنامه عاشورا تا اربعین از 25 تا 30 آبان ماه به روی صحنه رفت.این نمایش بر عکس کارهای مرسوم عاشورایی که قصه های تاریخی را بررسی می کنند یک اثر اجتماعی است و به  نقد شیوه های عزاداری امروز می پردازد.

گلناز مرادی، حسین اسدی، صفورا مناف زاده، حمیدرضا خدابخش، و محمد خداوردی در این نمایش ایفای نقش کردند.

 

واگویه‌های علی گندابی

نمایش «واگویه‌های علی گندابی» به نویسندگی و کارگردانی سیدمحمدجواد کبودرآهنگی از 12 مهر تا 17 مهر 95 در سالن مهر حوزه هنری به روی صحنه رفت.

داستان در خصوص علی گندابی یکی از اهالی همدان بود که به واسطه چهره زیبا و چشمهای زاغش و البته رفتار لات‌وارش در محله مصلای همدان شناخته شده بود. شخصیت بامرام او در پی یک اتفاق منجر به تحولش می‌شود، توبه می‌کند و گوشه‌نشین کربلا می‌شود. وی که در هنگام سجده مرگ را تجربه می‌کند، طبق خواسته خود در حرم امیرالمومنین (ع) دفن می‌شود.

سهراب نبک فرجاد، سیدمهرداد کاووسی حسینی، احمدجلیلوند، سعید باغبانی نیر، یاسر محمدی، نداهادیان، سعید محمودیان، محمدطالبی، میلاد سلوکی، سعید متعبد، سپهر مسافران، اکبر اسلامی، محسن رضانیا، نگارفیروزی، علی پاشاپور، مبین خانیان و محسن صلواتی در این نمایش ایفای نقش کردند.

 

عطش خورشید

نمایش «عطش خورشید» به کارگردانی مهرداد مهرابی مهرماه امسال از 12 تا 19 مهرماه در فرهنگسرای ارسباران برگزار شد.

این نمایش بخش‌هایی از زندگی امام حسین (ع) از تولد تا شهادت به تصویر می‌کشد و برای اولین بار شیوه پرفورمنس این واقعه را به تصویر می کشد.

نمایش «عطش خورشید» که با 40 بازیگر به روی صحنه رفت، در نخستین جشنواره آیات قرآنی موفق به کسب مقام برترین کارگردانی، طراحی لباس، موسیقی و طراحی نور شده بود.

 

سلطانعلی اولین سفیر ولایت

نمایش سلطانعلی کاری از حسن خسروی، از دیگر نمایشهایی مذهبی سال 95 بود که از 12 تا 22 مهرماه در سالن سهراب سپهری مجتمع گردشگری اردهال کاشان به اجرا در آمد.

این نمایش روایت گر مقطعی از زندگی سلطان علی ابن محمد باقر است، که در سال 113 هجری قمری به دعوت اهالی کاشان قصد عزیمت به این شهر را می کند. نمایش پس از این اجرا، در شب‌های پنجم، ششم و هفتم آبان‌ماه در سه نوبت در فرهنگسرای ارسباران تهران نیز به روی صحنه رفت. در اولین روز اجرای نمایش جمعی از سفرای کشورهای اسلامی حضور داشتند.

 

پرده های عاشورایی

اجرای پرده های عاشورایی با طراحی داوود بختیاری و اجرای محمد آزادفر از 15 تا 19 مهرماه 95 در مرکز تئاتر و تئاتر عروسکی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان به روی صحنه رفت.در پرده های عاشورایی 10 موضوع مرتبط با وقایع ماه محرم شامل حجه‌الوداع و دو طفلان، شب مسلم، حضرت قاسم (ع)، شب حر، حضرت علی‌اکبر (ع)، حضرت علی‌اصغر(ع)، ابوالفضل‌العباس (ع)، امام حسین (ع) و حضرت زینب (س) روایت شد.

 

باغ درخت‌های خشکیده با سیب‌های قرمز

نمایش باغ درخت‌های خشکیده با سیب‌های قرمز به نویسندگی و کارگردانی رسول حق‌شناس از 24 مهرماه 1395 در تالار بوعلی فرهنگسرای ابن سینا به روی صحنه رفت.این نمایش روایتگر یک باغ قدیمی می باشد که سال‌ها محل اجرای تعزیه بوده و درطول نمایش دچار یک چالش تجاری شده است و خریداری قصد خرید باغ و برج سازی در آن را دارد اما نشانه‌هایی مانع از این کار می شود.

محمدحسین بروجردی، محمدباقر اسدی، اسماعیل بوربور، امیررضا محمدی، عباس تاجیک، مهرشاد فرزانه، محمدمهدی نیازی، علی‌اصغر حق‌شناس، ساره کیادربندسری، مهدیه تاجیک راد، آتنا طالبی آذر، حدیثه سهرابی، ملیکا وطن‌دوست، سارا خردمند،کیانا حق‌شناس، نیلوفر کوشامهر در این اثر ایفای نقش می کنند.

 

آن سیب سرخ

نمایش آن سیب سرخ به نویسندگی محمود فرهنگ و کارگردانی شهاب راحله از 25 مهرماه 1395 در خانه نمایش اداره تئاتر به روی صحنه رفت.

در این نمایش که روایتی از تولد و زندگی عارفانه مقدس اردبیلی، از علما و فقهای شیعه امامیه در قرن دهم هجری است، عباس بابایی، سید مهدی حسینی، شاهین شاهی اقدم، سمیرا شیپورچیان، علی قربانخانی و پیروز میرزایی به عنوان بازیگر حضور دارند.نمایش آن سیب سرخ تا 7 آبان ماه 95 هر روز در دو نوبت برای علاقه مندان به اجرا در آمد.

 

خسوف

نمایش خسوف روایت برش هایی از زندگی یک شبیه خوان حرفه ای‌ست که در یک مرکز درمان روانی تحت مراقبت می باشد و در آستانه آغاز محرم همه می کوشند تا او را بهبود دهند. در این نمایش که به نویسندگی ابوالفضل حاج‌علی‌خانی و کارگردانی شقایق فتحی و ابوالفضل حاج‌علی‌خانی از ۲۵ مهرماه 95 در تماشاخانه سنگلج به روی صحنه رفت، ابوالفضل حاج‌علی‌خانی، شقایق فتحی، بهروز سروعلیشاهی، افشین غیاثی و سعید دولتی ایفای نقش می‌کنند.

 

آخه اینجا نزدیکتره  به خدا

نمایش «آخه اینجا نزدیک تره به خدا» بر اساس طرحی از محمود فرهنگ به نویسندگی و کارگردانی حامد هوشیاری با بازی مجید علم بیگی و با صداپیشگی جلیل فرجاد، رضا بنفشه‌خواه و صفا آقاجانی، ۲۵ مهرماه 95 به یاد زنده یاد سعید کشن فلاح اولین اجرایش را در خانه نمایش اداره تئاتر روی صحنه برد.

نمایش روایت‌گر زندگی رزمنده‌ای است که در دل خاک، گلوله و آتش دشمن، سعی بر آن دارد تا با خلوص نیتش رزمنده دیگری را به سمت معنا و مفهوم جدیدی از زندگی هدایت کند؛ اما در این میان خود نیز معنا و مفهوم دیگری از زندگی را پیش روی خود می‌بیند.

این نمایش علاوه بر آنکه در سی و پنجمین جشنواره تئاتر فجر به روی صحنه رفت، توسط سفیر ایران در جمهوری آذربایجان نیز تقدیر شد.

 

اینجا کربلاست

نمایش اینجا کربلاست کاری از گروه عماری یاسر بود که به نویسندگی جعفر قاسمی و کارگردانی داوود رمضان زاده از 26مهرماه در میناب به روی صحنه رفت.

این اثر نمایشی روایتگر اوضاع دو جوان استکه در ماه محرم شرب خمر کرده اند و پس از حوادث گوناگون نادم و پشیمان شده و با تغییر مسیر زندگی جزو عزاداران سید و سالار شهیدان می شوند.در نمایش اینجا کربلاست 60 بازیگر به ایفای نقش پرداختند.

 

دمی در بازار هیزم فروشان

نمایش دمی در بازار هیزم‌فروشان به نویسندگی علیرضا حنیفی و کارگردانی لیلا میرحسینی از 27 تا 30 مهر در در تماشاخانه مهر حوزه هنری روی صحنه رفت.

این نمایش، از دوره هابیل و قابیل شروع شده، سپس تا دوران نمرود و حضرت موسی ادامه پیدا می‌کند و در ادامه آتش زدن در خانه حضرت زهرا(س) به نمایش گذاشته می‌شود و در نهایت با واقعه عاشورا به پایان می رسد.

حمیدرضا غلامحسینى، سامان توحیدى، مهرداد جاهدى، فاطمه راد، صبا قاسمى در این نمایش ایفای نقش کردند.

 

شاهنامه 59

نمایش خیابانی شاهنامه 59 در در قالب ویژه‌برنامه عاشورا تا اربعین حسینی  از 1 تا 5 آبان ماه در دهلران(جنب مسجدجامع دهلران و مزار شهدای گمنام دهلران وجنب اداره ارشاد این شهرستان) به روی صحنه رفت و حیدر رضایی در مقام نویسنده و کارگردان حضور داشت.

این نمایش داستان سه رفیق را روایت می کرد که با یکدیگر عهد می‌بندند همواره در کنار یکدیگر باشند. در عملیات محرم و در معبرگشایی این عملیات با هم شهید می‌شوند. پس از شهادت آنها، مادرانشان تصمیم می‌گیرند نمایشگاه بزرگی را به نیت حضرت ابوالفضل (ع)، حضرت علی‌اصغر (ع) و امام حسین (ع) بر پا کنند.

 

پانما

نمایش پانما به نویسندگی و کارگردانی مجید کاظم زاده مژدهی از 10 تا 21 آبان 95 در رشت به روی صحنه رفت.این نمایشنامه جزو متون برتر جشنواره رضوی بوده که در کتاب جشنواره رضوی نیز به چاپ رسیده بود.

داستان روایتگر فردی است که کودکی را از مشهد دزدیده و شهر به شهر گدایی می کند تا به روستایی نزدیک رشت می رسد و وقتی سادگی مردم آن روستا و ارادتشان به امام رضا(ع) و برادران و خواهر امام که در گیلان میهمان خاک هستند را می‌بیند، ادعا می کند که کودکش بیمار بوده و امام رضا به خوابش آمده و فرزندش را شفا داده و می خواهد آنجا بقعه ایی ساخته شود و مردم روستا آنجا بقعه ای به نام پانما (قدمگاه) می سازند و او خادم و متولی آنجا می شود و حالا از این اتفاق سالها گذشته و مردم پی برده اند که این پدر و پسر شیاد و حیله گر هستند و از سویی با تاسیس اتوبان مدتها است، گذر مردم به آنجا نمی‌افتد و این پدر و پسر با دزدی از ابزار و اشیای بقعه مدتی است، روزگار می گذرانند و... محمد رسائلی و مهرداد آبسالان بازیگران این نمایش بودند.

 

شاهزاده

نمایش شاهزاده با طراحی و کارگردانی اکبر قهرمانی و نویسندگی اسماعیل بایگی از ۱۱ آبان تا ۲۵ آبان در شهرهای مختلف استان مازندران به روی صحنه رفت.

این نمایش به شرح داستان ابن وکیده از سربازان دشمن در واقعه کربلا می پردازد که یک شب برای نگهبانی از سر مقدس امام حسین(ع) مامور می شود و تصمیم می گیرد سر مقدس امام حسین(ع) را دزدیده و به همسرش نشان بدهد.در این نمایش مرتضی قربانی و سمیه پوریان ایفای نقش کردند.

 

واپسین رقص برگ با باد

نمایش واپسین رقص برگ با باد به نویسندگی امیر زاوشی و سینا دلشادی و کارگردانی بهمن پارسا آرا در قالب ویژه برنامه عاشورا تا اربعین حسینی در آبان ماه 95در اراک اجرا شد.

این نمایش داستان ننه مونس است که شوهرش در گذشته تعزیه خوان بوده ، آرزو دارد پسرش از جنگ بازگردد و در تعزیه امام حسین (ع) نقش حضرت علی اکبر را بازی کند و به همین دلیل در خیال خود هم رزمان پسرش را می بیند که برایش نماد امیدواری هستند و به او نوید زنده بودن پسرش را می دهند.

این نمایش در جشنواره های مختلفی از قبیل لاله‌های سرخ اندیمشک، مهر کاشان، تئا‌تر بسیج، چهارمین جشنواره تولیدات حوزه هنری و سی‌ و ‌سومین جشنواره بین‌المللی تئا‌تر فجر و ... حضور پیدا کرده و بیش از 20 عنوان برگزیده را در این جشنواره‌ها به خود اختصاص داده است. همچنین از 6 تا 8 خردادماه 94 نیز در تماشاخانه حوزه هنری به روی صحنه بود.خاطره مسلمی، سعید حران اف و سهیلا میرزاخانی در این نمایش به ایفای نقش کردند.

 

ملتی در تبعید

نمایش ملتی در تبعید راوی 4 داستان درهم تنیده از 4دوره تاریخ شیعه در خصوص واقعه کربلاست که به نویسندگی هومن روحتافی و کارگردانی نعمت اسدی مرام از 22 آبان ماه 95 به مدت یک ماه در هرسین کرمانشاه به روی صحنه رفت.

در این نمایش که در قالب ویژه برنامه از عاشورا تا اربعین حسینی به اجرا درآمد، محسن یار محمدی، علی چناری، پرستو اسدی و نرگس محمدی بازیگری می کردند.

 

شاداماد

شاداماد از نمایشهای خیابانی بود که در قالب ویژه‌برنامه «عاشورا تا اربعین حسینی» در آبان ماه 95 در شهر دهلران به روی صحنه رفت.

سعید خیراللهی این نمایش را با نگاهی جدید و متفاوت به تئاتر دینی و با مضمونی تلفیقی از محمد حسین محمدخانی از شهدای گرانقدر مدافع حرم و عاشورای حسینی به روی صحنه برد.

داستان مادری را روایت می‌کند که قصد دارد برای پسرش عروسی بگیرد اما داماد حضور ندارد. وسایل جشن را آماده کرده است و از کوچه‌ای به کوچه دیگر به دنبال منزل عروس می‌گردند. به‌مرور درمی‌یابیم وسایلی که همراه مادر و همراهانش است، اصلا وسایل عروسی نیستند. این وسایل را شمشیر، زره و ... تشکیل داده است. درواقع این وسایل، لوازم داماد هستند. کمی بعد می‌فهمیم که داماد در خارج از ایران است. درنهایت مشخص می‌شود داماد به سوریه رفته و شهید شده است اما مادرش نیت کرده است که برای او که نذر حضرت زینب بوده است، مراسم عروسی برگزار کند.

مرجان قاسمی، علی‌اصغر اسماعیلی، میثم شیرزادی و قادر دارش، گروه بازیگران این نمایش را تشکیل دادند.

 

عالم جمله ویران شود

نمایش خیابانی عالم جمله ویران می شود کاری از سعید ذبیحی در قالب ویژه نامه عاشورا تا اربعین حسینی در آبان ماه 95 در کرمانشاه به روی صحنه رفت.

این نمایش تلفیقی از نقالی، پرده‌خوانی و تعزیه است و تلاش دارد با استفاده از کاشی‌های تکیه معاون‌الملک که یکی از تکایای قدیمی کرمانشاه است و قدمتش به بیش از صدسال می‌رسد، داستان کربلا را نقالی می‌کند. در این نمایش، وقایع گذشته برژایه چهار شخصیت اصلی کربلا؛ علی‌اصغر، علی‌اکبر، حضرت ابوالفضل (ع) و امام حسین (ع) در قالب نقالی و پرده‌خوانی بازگو می‌شود.

 

حسنیه ارث پدرم

نمایش حسینه ارث پدرم، کاری حسین کارگر در قالب ویژه برنامه از عاشورا تا اربعین حسین از 27 آبان ماه تا 10 آذرماه در بندر ماهشهر به روی صحنه رفت.

این نمایش که در سال 1392 در جشنواره استانی خوزستان پذیرفته شده بود، داستان مداحی را روایت می کرد، که با فوت پدرش به او حسینیه ای به ارث می رسد. اودر حین آماده سازی حسینه برای محرم نوحه های سنتی جنوب را می خواند و در همین حین وقایعی از عاشورا در معرض دید عموم به نمایش گذارده می شود.موسی رضازاده، محمد حیدری، علی عبادی، ایمان شالباف، مصطفی عبادی، یحیی باوی، مستانه بدیر نژاد، هلیا مقتوعی و محمد قنواتی بازیگران این نمایش هستند.

 

جاثلیق

نمایش جاثلیق به نویسندگی سیروس همتی و کارگردانی محسن متین وفا از ۲۷آبان ماه 95 در سالن خانه کوچک نمایش هنر و معماری به روی صحنه می‌رود.

داستان این نمایش درباره‌ مباحثه‌ی امام رضا (ع) با جاثلیق است که با شکست جاثلیق همراه است. وی بعد از این مباحثه راه امام و سیره‌ ایشان را پیش می‌گیرد.

در این نمایش علیرضا حنیفی، مهتاب عسگری، محسن متین وفا، و شهاب راحله بازی می‌کردند.

 

خاتون

نمایش خاتون به نویسندگی و کارگردانی حسین عالم بخش از 27 آبان تا 10 آذرماه95، ساعت 19 در تالار اندیشه حوزه هنری روی صحنه رفت.

مضمون این نمایش آیینی در خصوص حضرت رقیه(س) است و تلاش دارد با رویکردی تاریخی درباره وقایع مهم دوران شهادت امام حسین (ع) وجود یکی از فرزندان نازنین ایشان یعنی حضرت رقیه (س) را اثبات کند.پونه عبدالکریم‌زاده، افشین سنگ‌چاپ، کیمیا ملائی، لیلا بوشهری، علی یعقوب‌زاده، محمدساربان و محمودراسخ‌فر در این نمایش نقش آفرینی کردند.

 

ابوبکر محمدی، فاطمه محمدی

نمایش ابوبکر محمدی، فاطمه محمدی کاری از جلال تجنگی از 20 آبان تا 26 آذر در تماشاخانه سنگلج به روی صحنه رفت.

داستان این نمایش در خصوص زندگی یک زوج مسلمان ایرانی ساکن تهران است که مردِ داستان  اهل سنت و زن شیعه است. شخصیت های این نمایش زوجی تحصیلکرده اند و با تدریس خصوصی امور زندگی خود را می گذرانند و با تمام مسائل و مشکلاتی که پیرامونشان وجود دارد مسیر زندگی خود را با قدرت ادامه می دهند.مهران نائل، اتابک نادری، علی نجفی، سرور عرب‌پور و امین میری بازیگران این نمایش را تشکیل می دادند.

 

گوهر نیل

«گوهر نیل » به نویسندگی و کارگردانی مجید امرایی از اول تا 22 دی ماه 1395در پلاتوی اجرای تئاتر شهر به روی صحنه رفت.

در این نمایش متفاوت که تلفیقی از نمایش درمانی و تئاتر صحنه بود، داستانی تغزلی برگرفته از داستان یوسف و زلیخا روایت شد و علیرضا دهقانی و وحیده قوهستانی در آن ایفای نقش می کردند.

 

آه سوزان کربلا

نمایش آه سوزان کربلا کاری از ساسان قجر از 2 تا 8 آذرماه 1395 در تالار هنر فرهنگسرای امام خمینی زنجان به روی صحنه رفت.

در این عرصه بیش از 60 بازیگر به ایفای نقش پرداختند تلاش شد ضمن حفظ ساختار نمایش‌های تعزیه، بر اساس موسیقی و حرکت و به زبان آذری اجرا ‌گردد.

آه سوزان کربلا، از پیوستن حر به سپاه امام حسین (ع) آغاز شده و پس از شرح واقعه عاشورا و شهادت امام حسین (ع)، شهادت حضرت رقیه (س) در خرابه های شام را به تصویر می کشد.

 

آنکه گفت نه آنکه گفت آری

نمایش «آنکه گفت آری، آنکه گفت نه» به نویسندگی سیروس همتی و کارگردانی وفا طرفه از 3 تا 12 آذرماه 95 در تماشاخانه مهر حوزه هنری به روی صحنه رفت. این نمایش برخلاف نامش که تداعی‌کننده نمایشنامه بِرشت است. فضایی ایرانی دارد و در دنیای امروزی اتفاق می‌افتد. این اثر نمایشی درباره افرادی است که ادعا می‌کنند اگر در زمان عاشورا حضور داشتند از جمله یاران امام حسین (ع) به حساب می‌آمدند. در این میان ناگهان شمر به سراغ آن ها می‌آید و سرشان را طلب می‌کند که آن ها حاضر می‌شوند سر خود را به جای امام حسین (ع) بدهند اما در این میان اتفاقاتی نیز رخ می‌دهد.

سیروس همتی، محمد حسینی، مریم سادات صدرپور، مهسا آبیز، محمد یوسفی و فائقه حاج‌مهدی در این نمایش ایفای نقش کردند.

 

آبیگونه

 نمایش «آبیگونه» به نویسندگی کاوه مهدوی و کارگردانی سینا نصراللهی از 6 آذر تا 11 آذر 96 در خانه نمایش به روی صحنه رفت.

این نمایش که در بخش مسابقه سومین سوگواره تئاتر خمسه حضور داشت، روایت جوان ساده مشهدی به نام احسان است که اشتیاق زیادی برای دیدن مسابقه  فوتبال تیم‌های استقلال و پرسپولیس در استادیوم آزادی دارد. پدر احسان که از خادمین حرم است به شدت نگران این اتفاق است؛ چراکه دربرنامه نود دیده که تعدادی ازتماشاچیان در شهرآوردهای گذشته در ازدحام جمعیت زیر دست و پا مجروح شده‌اند...

در این نمایش علی چاقوچی، عماد یوسفی، علیرضا شریفی، علی صابری، علیرضا میرزا محمدعلی و احسان بنی سعید ایفای نقش کردند.

دخیل کردن و تلفیق هنر نقاشی خط در تئاتر و اجرای خاص موسیقی، شکست ساختارهای معمول و متداول در اجراهای مذهبی، استفاده از فنون، تکنیک و شکل نمایش های ایرانی و تعزیه، از ویژگی‌های این نمایش محسوب می شد.

 

انتخاب بی پایان

نمایش انتخاب بی پایانی با موضوع واقعه عاشورا به نویسندگی و کارگردانی حسین حسام نژاد از 23 تا 28 آذرماه 95 در سالن منوچهری مجتمع شهید شاهچراغی دامغان به روی صحنه رفت.در این اثر نمایشی که از ورود حضرت مسلم (ع) تا ظهر عاشورا را به روایت می کشد، تلاش شد تا واقعه عاشورا را با روش نوین و به صورت تلفیقی ویدیویی، انیمیشن و پرده خوانی، به اجرا گذارند.

 

طهران: چهار راه سیروس

نمایش طهران، چهار راه سیروس به نویسندگی و کارگردانی رضا صابری از 24 آذر تا 6 دی در تماشاخانه مهر حوزه هنری به روی صحنه رفت.

داستان نمایش درباره جنگ ودعوای یک استاد و شاگرد برای گرفتن شبیه خوانی نقش حضرت عباس و شمر است.حمید ابراهیمی، محسن افشار و ریحانه رضی بازیگران این نمایش بودند.

 

اشقیاء بدون شمشیر

نمایش خیابانی اشقیاء بدون شمشیر کاری از مرتضی اسدی مرام از 10 دیماه به مدت 4 روز در دانشگاههای کرمانشاه به روی صحنه رفت.در این نمایش که بر اساس حدیث «هرروز عاشوراست و هر زمینی کربلاست» به وقایع این روزهای عراق و نیازی که کربلای امروز به مدافعان حرم دارد،  می‌پردازد و در قصه تلاش می شود از کربلای حسینی به کربلای امروز پلی زده شود.

در این نمایش که در یادواره آیین‌های عاشورایی دانشجویان ایران حائز رتبه دوم در بخش طرح و ایده شده بود، مرتضی اسدی مرام، ‌مجتبی مرادی، وحید خسروی، ‌امیر رستمی، ‌سهیل فولادی و مهران فیض رشیدی ایفای نقش می کردند.

 

و هزار سال و یک روز

نمایش و هزار و یک روز به نویسندگی و کارگردانی عباس کریمی از 9 بهمن تا 10 بهمن 95 در دو سانس در تالار دانشکده هنر به روی صحنه رفت.

این نمایش که در بخش مرور سی و پنجمین جشنواره بین المللی فجر حاضر بود، به حواشی زندگی و شهادت امام رضا(ع) می پرداخت.

جواد پورسعید، اسحاق فرنود، محمد کریم مقدم، امیر مهرپویان، مهسا درگزی، شیوا حسین زاده و سمیرا محمدی در این نمایش ایفای نقش کردند.

 

ریحانه

نمایش «ریحانه» به نویسندگی و کارگردانی سیروس همتی از 21 بهمن تا 15 اسفند 95 در  در تماشاخانه‌ مهر حوزه هنری به صحنه رفت.

این نمایش که تولید مشترک حوزه هنری و پردیس تئاتر تهران است و پیش از این به عنوان افتتاح کننده‌ سالن استاد مشایخی پردیس تئاتر تهران اجرای عمومی خود را آغاز کرد و در ادامه اجرای عمومی خود را در حوزه هنری دنبال نمود.

نمایش «ریحانه» با نگاهی به ماجرای «باغ فدک»، ماجرای دختری را روایت می کند که قطعه زمینی از پدرش به ارث برده اما برای دریافت و تصاحب آن - که حق شرعی و قانونی اوست- با مشکلات و معضلاتی مواجه می‌شود.

 

مرگ و ابریشم

نمایش مرگ و ابریشم در حقیقت فصل دوم نمایش غبار است که توسط محمدرضا مداحیان از 19 بهمن تا 16 اسفند95 در تالار وحدت به اجرا به اجرا در آمد.

این نمایش در خصوص تحول شخصیت اصلی داستان یعنی ادیب الممالک در دیاری تحت عنوان غدیران است که انتخاب های نادرست او که گاه موجب انحرافش از مسیر صواب می شود اما در پایان به مدد ایمان قلبی و توجه به باورهای دینی و اعتقادی به مسیر فلاح بازگشته و به رستگاری می‌رسد. در این نمایش برش های کلیدی هم به مقاطع دوران رحلت پیامبر(ص) و در نهایت شهادت حضرت زهرا(س) دارد.

 اردلان شجاع کاوه، میرطاهرمظلومی، شهرام عبدلی، خسرو شهراز، جواد زیتونی، محسن افشار، شاپور کلهر، مهدی طهماسبی، یحیی ایراندوست، انوش معظمی در این نمایش ایفای نقش کردند.

 

سمنو

نمایش سمنوبه نویسندگی خیرالله تقیانی پور و کارگردانی سینا شفیعی از 3تا 10 اسفندماه در پلاتوی اجرای تئاتر شهر به روی صحنه رفت.

داستان ای نمایش در خصوص نمایش آیین سمنوپزی است و نیتی که افراد پای این نذر می‌کنند و حاجتی که می‌گیرند. نذر سمنو منتسب به حضرت فاطمه زهرا(س) است و بیشتر خانم‌ها پای دیگ سمنو برای رسیدن به حاجت‌هایشان به این حضرت متوسل می شوند. مهناز میرزایی، سعید دشتی، عبدالرضا یعقوبی، محمدرضا محمدپور، محسن مهری دروی در این اثر ایفای نقش کردند.

 

هزاران دست

نمایش هزاران دست به نویسندگی و کارگردانی محمدرضا رفیعی از 4 تا 15 اسفندماه در تالار هنر اصفهان به روی صحنه رفت و یکی از حوادث پس از عاشورا و در حین قیام مختار را تحت الشعاع قرار داد.در این نمایش جلال احمدی، حسنعلی عرب، اسماییل عسگریان، علی عابدی، بهاره خیری، فاطمه حسینی، شادی تیموری، بنیامین صفدری، امیر حسینی، سجاد زارعی، مهدی ربیعی، علی اسکندری و متین احمدی در این نمایش به ایفای نقش پرداختند.

 

«نام تمام مادران…»

نام تمام مادران عنوان نمایشی بود که محمد رحمانیان در مقام نویسنده و کارگردان از 16 تا 19 اردیبهشت ماه 1396 در دو سانس در تالار احسان شیراز به روی صحنه برد. مضمون این نمایش که از سوم تا 29 اسفندماه نیز در دو سانس در مجموعه تئاتر پایتخت به روی صحنه رفته بود، در خصوص حضرت زهرا(س) است.

در این نمایش سیما تیرانداز، آشا محرابی، بهنوش طباطبایی، هانا کامکار، سانیا سالاری، نوشین اعتماد، مبینا طبایی، رویا بختیاری و سینا رازانی در این نمایش بازی کردند.

 

اوریا

اوریا کاری از گروه نمایشی یتیمان کوفه است که به کوشش سیدجواد هاشمی از 27 خرداد 96به مدت 20 شب در تماشاخانه ماه حوزه هنری به روی صحنه رفت.نمایش تمرکز خود را به شرح ویژگی های اجتماعی امیرالمومنین(ع) قرارداده و حکایت دختری یهودی است که در خواب به او الهام می‌شود که برادر مرده‌اش، زنده است و جایی انتظارش را می‌کشد. او برای یافتن برادر، به کوفه سفر می‌کند و در این مسیر با امیرالمومنین(ع) و ویژگی های وی آشنا می شود.

در این نمایش علی سلیمانی، مرجان قمری، سعید بحرالعلومی، عارف برهمن، حسین میرزائیان، مجید اکبری، امیر رونقی، سید علیرضا موسوی، محمدعلی کیانی، یوسف طاهریان، سهیلا جوادی، علی راسـخ، حسـین میرزایی، حسین افرادی، محمد پیرمرد، سبا سلیمانی و کیانا کیانی ایفای نقش می‌کنند.

 

 




مطالب مرتبط

پیش‌بینی استقبال 10 برابری از جشنواره امسال تئاتر کودک و نوجوان رضوی

پیش‌بینی استقبال 10 برابری از جشنواره امسال تئاتر کودک و نوجوان رضوی

دبیر چهاردهمین جشنواره ملی تئاتر کودک و نوجوان رضوی با اشاره به گستردگی زمان اجرای عمومی آثار این دوره از جشنواره در شهرهای مختلف گفت: قطعا امسال شاهد افزایش مخاطب بیش از ده برابری نسبت به سال‌های گذشته خواهیم بود.

|

گفت‌وگو با محمد جهانپا، مدیر دفتر هنرهای نمایشی بنیاد ملی رضوی

جشنواره تئاتر رضوی، اجراهای عمومی را در سال آینده رونق می‌بخشد
گفت‌وگو با محمد جهانپا، مدیر دفتر هنرهای نمایشی بنیاد ملی رضوی

جشنواره تئاتر رضوی، اجراهای عمومی را در سال آینده رونق می‌بخشد

محمد جهانپا، مدیر دفتر هنرهای نمایشی بنیاد ملی رضوی می‌گوید امری که امسال به طور جد در این رویداد فرهنگی دنبال می‌شود، تقویت کمی و کیفی نگارش متون و تولید آثار برای اجرای عمومی است. به گفته او در این راستا، شهرهای مختلف کشور در سال آینده، شاهد به صحنه رفتن نمایش‌های ...

|

در نشست خبری جشنواره فرهنگی هنری امام رضا (ع) مطرح شد

صادر کردن تئاتر دینی و ایرانی به دیگر کشورها
در نشست خبری جشنواره فرهنگی هنری امام رضا (ع) مطرح شد

صادر کردن تئاتر دینی و ایرانی به دیگر کشورها

اتابک نادری، در نشست خبری بخش هنرهای نمایشی جشنواره فرهنگی هنری امام رضا (ع)، تاکید کرد این رویداد با خروج از کلیشه‌ها، می‌تواند در راه صادر کردن تئاتر دینی و ایرانی به دیگر کشورها گام بردارد.

|

در گفت‌و‌گو با محمود پاک نیت مطرح شد

جشنواره تئاتر رضوی در صورت تداوم، ظرفیت گسترده‌ای ایجاد می‌کند
در گفت‌و‌گو با محمود پاک نیت مطرح شد

جشنواره تئاتر رضوی در صورت تداوم، ظرفیت گسترده‌ای ایجاد می‌کند

محمود پاک نیت هنرمند تئاتر، سینما و تلویزیون با اشاره به اهمیت برگزاری جشنواره‌های موضوعی مانند رضوی یا بسیج در ارتقای کیفی گروه‌های تئاتر براین باور است که متولیان امر باید احترام به مخاطب را سرلوحه کار خود قرار دهند و جشنواره تئاتر رضوی در صورت تداوم؛ ظرفیت گسترده‌ای حتی ...

|

نظرات کاربران