در حال بارگذاری ...
در نشست خبری سیزدهمین جشنواره نمایشنامه خوانی مشهد عنوان شد:

دبیری: جشنواره نقطه عطفی در ارتقاء متون نمایشی است

رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی مشهد گفت: سیزدهمین جشنواره نمایشنامه خوانی مشهد می‌تواند نقطه عطفی در راستای ارتقاء متون نمایشی باشد.

به گزارش ایران تئاتر نشست خبری سیزدهمین جشنواره نمایشنامه خوانی مشهد، در محل اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی مشهد با حضور محمدکاظم دبیری رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی مشهد ،کریم جشنی دبیر جشنواره و اهالی رسانه برگزار شد.
محمدکاظم دبیری رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی مشهد در این نشست گفت: نمایشنامه پاشنه آشیل در حوزه نمایش است و ضعف در محتوای متون نمایشی، موضوعی است که با رویکرد آموزشی در جشنواره نمایشنامه خوانی مرتفع خواهد شد.
دبیری افزود: تأکید و رویکرد اصلی این جشنواره باید در جهت نمایش‌هایی باشد که تأثیر در سبک زندگی، ارتقاء شاخص‌های سالم‌سازی و کاهش آسیب‌های اجتماعی آموزه‌های دینی را در برمی‌گیرد.
وی تصریح کرد: خوانش بعضی متون که بودن یا نبودن آن‌ها نقشی در باورهای ارزشی و فرهنگی مردم ندارد، ضروری به نظر نمی‌رسد و آنچه در این جشنواره حائز اهمیت است پرداختن به متونی است که باارزش‌های انقلاب اسلامی همخوانی داشته باشند.
وی ضمن اشاره به فعالیت پررنگ گروه‌های نمایشی مذهبی در مشهد گفت: مشهد در حوزه نمایش تعزیه همواره فعال بوده و میراث گذشته نمایش مشهد تعزیه‌خوانی است که باید به لحاظ محتوا و متن و نوع اجرا تقویت شود.
دبیری ادامه داد: جدی گرفتن آموزش در حوزه نمایشنامه‌نویسی امری است که آموزشگاه‌های آزاد هنری فعال درزمینه تئاتر باید به آن توجه ویژه‌ای داشته باشند.
دبیری ضمن اشاره به برگزاری جلسات شنبه‌های خوانش در مشهد گفت: باید شورای سیاست‌گذاری در این زمینه شکل بگیرد تا به سبکی نوین با استفاده از مشارکت کارشناسان برگزاری چنین جلساتی پویاتر از قبل اتفاق بیفتد.

 

هدف اصلی کشف استعداد نسل جوان است
در ادامه این نشست کریم جشنی دبیر سیزدهمین جشنواره نمایشنامه خوانی مشهد گفت: هدف اصلی جشنواره نمایشنامه خوانی مشهد، کشف استعداد و حمایت از نسل جوان است.
جشنی افزود: به‌واسطه اینکه هدف اصلی جشنواره امسال کشف و حمایت از استعدادهای جوان است، تصمیم گرفته‌ایم تعداد آثار بیشتری نسبت به دوره‌های گذشته جشنواره وارد بخش رقابتی شوند.
جشنی درباره آمار آثار رسیده گفت: پس از انتشار فراخوان بیش از ۷۰ اثر به دبیرخانه جشنواره ارسال شد که از این تعداد ۶۶ اثر از ۱۹ تا ۲۲ تیرماه در مرحله بازبینی شرکت کردند.
جشنی ادامه داد: اصحاب نمایش در مشهد ارادت خاصی نسبت به جشنواره نمایشنامه خوانی دارند، چراکه درواقع ابداع‌کننده این جشنواره مشهد بوده و نسبت به تهران و سایر شهرستان‌ها، دو یا سه دوره پیشگام است.
وی ادامه داد: اولویت با آثار در حوزه فرهنگ رضوی است.
جشنی افزود: مشخصات کامل گروه‌های شرکت‌کننده در جشنواره جمع‌آوری خواهد شد تا در قالب یک برنامه‌ریزی صحیح و اصولی جهت آموزش و هدایت و معرفی افراد به خانه رادیو، واحد نمایش صورت بگیرد.
این هنرمند مطرح تئاتر افزود: فروش بلیت برای آثار راه‌یافته به بخش رقابتی جشنواره انجام خواهد شد و برای هر اثر دو اجرا خواهیم داشت که در سالن اصلی، تماشاخانه بهار و سالن عروسکی از مجموعه تئاتر شهر در مجتمع فرهنگی هنری امام رضا (ع) برگزار خواهد شد.

در این نشست خبری از سوی کریم جشنی دبیر جشنواره اسامی داوران این دوره از جشنواره اعلام شد. آرش خیرآبادی، رضا احمدی و مرتضی ملتجی اسامی داوران این دوره از جشنواره نمایشنامه خوانی مشهد هستند.
همچنین رونمایی از پوستر جشنواره توسط رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی مشهد که توسط سروش حیدری انجام‌شده بود، بخشی از این مراسم را به خود اختصاص داد.
گفتنی است پس از اعلام نظر و امتیاز نهایی بازبین‌های جشنواره، اسامی و تعداد دقیق آثار راه‌یافته به مرحله رقابت جشنواره اعلام خواهد شد.
جشنواره نمایش‌نامه خوانی مشهد با همکاری اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی، انجمن هنرهای نمایشی خراسان رضوی، معاونت هنری و سینمایی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی، از ۳۰ تیر لغایت ۲ مردادماه جاری برگزار می‌شود و اختتامیه آن ۳ مردادماه برگزار می‌شود.

 




مطالب مرتبط

داور نمایش‌های خیابانی جشنواره منطقه‌ای تئاتر:

جشنواره می‌تواند باعث رفع نواقص و مشکلات تئاتر در آینده باشد
داور نمایش‌های خیابانی جشنواره منطقه‌ای تئاتر:

جشنواره می‌تواند باعث رفع نواقص و مشکلات تئاتر در آینده باشد

کریم جشنی، داور نمایش‌های خیابانی جشنواره تئاتر منطقه‌ای خاوران، برگزاری جشنواره را باعث دیده شدن نواقص و مشکلات این گونه نمایشی دانست که باید با برگزاری کارگاه‌های آموزشی، راه‌حلی برای این معضلات پیدا کرد.

|

نظرات کاربران