در حال بارگذاری ...
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در «همایش چشم‌انداز تئاتر استان‌ها» :

تئاتر در آستانه یک جهش ملی قرار دارد

وزیر ارشاد با تاکید بر رسالت اجتماعی تئاتر، گفتمان هنر نمایش در دهه چهارم انفلاب را مبتنی بر اجتماعی شدن این هنر عنوان کرد و این هنر را در آستانه یک جهش ملی ارزیابی کرد.

به گزارش ایران تئاتر سیدرضا صالحی امیری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در مراسم افتتاح همایش «چشم‌انداز تئاتر استان‌ها» که صبح امروز در تماشاخانه سنگلج برگزار شد، در سخنانی با بیان اینکه در این نشست قصد دراد مطالبهگر باشد گفت:نسبت به تقویت حوزه تئاتر از جهات مختلف باور دارم، این تقویت نه صرفا اقتصادی بلکه بدین خاطر است که معتقدم تئاتر می‌تواند هویت‌بخش و هویت‌ساز باشد . هر بار که به تماشای یک اثر نمایشی می‌نشینم بیشتر به این نتیجه می‌رسم که باید حوزه تئاتر را به عنوان یک هنر ماندگار و هویت‌ساز هر چه بیشتر تقویت کنیم.

وزیر ارشاد با بیان اینکه گفتمان تئاتر در دهه چهارم انقلاب باید مبتنی بر اجتماعی شدن تئاتر باشد، افزود: بر این باورم که حجم آسیب‌های اجتماعی در ایران امروز نگران کننده است واین روند برای  ما بعنوان ام‌القرای اسلام جای نگرانی دارد.

صالحی امیری با اشاره به آمارهای اجتماعی موجود اظهار داشت: مستحکم‌ترین کانون اجتماعی خانواده است و بر این اساس رسالت تئاتر را می‌توان بعنوان یک رسالت اجتماعی چنین تعریف کرد که علاوه بر اینکه باید پاسخگوی مسائل جامعه و زمینه ساز تقویت روابط خانوادگی باشد، گفتمان اجتماعی آن نیز باید آلام‌دهنده و کاهش‌دهنده مشکلات اجتماعی باشد.

وزیر ارشاد بر نقش تئاتر در وحدت‌بخشی میان اقوام مختلف در جامعه تاکید کرد و افزود: تئاتر می‌تواند ارتباط قومی در جامعه ایران را تقویت کند و همانند عنصری وحدت‌بخش در جامعه ایفای نقش کند.

وزیر ارشاد همچنین با طرح اینکه باید نفش تئاتر در همبستگی اجتماعی، سرمایه اجتماعی، امنیت اجتماعی، سلامت اجتماعی و همچنین نگاه تئاتر درباره علل شکاف طبقاتی، مدارای اجتماعی و سبک زندگی مشخص بشود، اظهار داشت: سرعت تحولات اجتماعی در ایران بسیار بالا است و نفش تئاتر برای اصلاح سبک زندگی باید مشخص شود. همچنین رسالت دیگر هنرهای نمایشی این است که به جامعه نشاط را تزریق کند. جامعه امروز بیش از هر چیز به نشاط نیاز دارد . نشاط یعنی ابراز رضایت از پدیده‌های اجتماعی و هنر تئاتر می‌تواند بعنوان یک هنر مردمی نفش مهمی در این موضوع ایفا کند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه باید به جایی برسیم که همه خانواده‌ها تئاتر را در سبد فرهنگی‌شان تصریح کرد: تئاتر یکی از کانون‌های ارتقاء سبد فرهنگی جامعه است و جامعه‌ای می‌تواند از سلامت اجتماعی، روانی و اخلاقی برخوردار باشد که در آن الگوهای مصرف تعریف مشخص داشته باشد. چراکه در جامعه‌ای که مصرف فرهنگی بالا نباشد آسیب‌های اجتماعی صورت می‌گیرد.

وزیر ارشاد با اشاره به رشد تولید تئاتر گفت: این افرایش تولید یک پیام روشن به ما می‌دهد مبتنی بر اینکه تئاتر ایران در آستانه یک جهش ملی قرار گرفته است و به همین روی باید به دنبال آن باشیم که تئاتر ما از مرزها عبور کند. چراکه این ظرفیت را دارد و می‌تواند به سرعت در عرصه بین‌المللی به موفقیت دست یابد.

گفتنی است با توجه ظرایف این نشست مشروح سخنان وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی بزودی در ایران تئاتر منتشر خواهد شد .




مطالب مرتبط

توییت وزیر ارشاد پس از حضور دوباره در جشنواره فجر

تئاتر ملی ما از رهگذر عدالت فرهنگی به روزهای اوج خود بازگشته است
توییت وزیر ارشاد پس از حضور دوباره در جشنواره فجر

تئاتر ملی ما از رهگذر عدالت فرهنگی به روزهای اوج خود بازگشته است

محمدمهدی اسماعیلی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به بهانه برگزاری موفق جشنواره تئاتر فجر چهل‌ودوم در صفحه شخصی فضای مجازی خود نوشت تئاتر ملی ما از رهگذر عدالت فرهنگی به روزهای اوج خود بازگشته است.

|

پیام وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به جشنواره بین­‌المللی تئاتر فجر

هنر نمایش از قوی‌ترین مؤلفه‌های بیانی و اجرایی است
پیام وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به جشنواره بین­‌المللی تئاتر فجر

هنر نمایش از قوی‌ترین مؤلفه‌های بیانی و اجرایی است

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در پیامی به چهل‌ودومین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر، نوشت: «این رویداد می‌تواند گسترۀ معنایی شایسته و محتواهای ارزنده را در گونه­‌های مختلف نمایشی به چشم و دل مشتاقان فرهنگ و هنر ایران اسلامی ارائه دهد.»

|

در نودو‌چهارمین جلسه شورای هنر صورت گرفت

تاکید وزیر ارشاد بر ضرورت تدوین سند تئاتر
در نودو‌چهارمین جلسه شورای هنر صورت گرفت

تاکید وزیر ارشاد بر ضرورت تدوین سند تئاتر

در نودو‌چهارمین جلسه شورای هنر و شورای عالی انقلاب فرهنگی که با حضور محمدمهدی اسماعیلی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و رئیس شورای هنر برگزار شد، بر ضرورت تدوین اسناد تئاتر، هنرهای تجسمی، سینما و مد و لباس تاکید شد.

|

نظرات کاربران